• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oto centrum dowodzenia systemu Tristar

Krzysztof Koprowski
22 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Sala operatorska systemu Tristar, centrala ruchu i punkt obsługi klienta ZTM - to m.in. znajduje się w budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu.


W listopadzie ruszy pierwszy etap zarządzania ruchem w ramach projektu Tristar, wartego 184 mln zł. Choć wciąż trwa strojenie systemu, my już dzisiaj przedstawiamy miejsce, w którym nad jego pracą w Gdańsku i Sopocie będzie czuwać nawet siedmiu pracowników jednocześnie.



Budynek przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska większości gdańszczan z pewnością kojarzy się jeszcze wciąż ze sklepem meblowym. Od niedawna to jednak strategiczny obiekt na komunikacyjnej mapie Gdańska. To właśnie tu znajduje się m.in. gdański oddział centrum sterowania ruchem Tristar, centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego wraz z punktem obsługi klienta, wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (z salą z monitoringiem miejskim) oraz wydziały Zarządu Dróg i Zieleni związane z szeroko pojętą inżynierią ruchu.

Najważniejszą częścią obiektu jest duża sala z ekranem ściennym o wymiarach 8 na 3 metry oraz siedmioma stanowiskami (każde liczące po cztery ekrany). - Na dużym ekranie można prezentować dowolną informację, podobnie jak na pulpicie domowego komputera. Będą tu wyświetlane obrazy z kamer, mapy, zestawienia skrzyżowań, tabele z parametrami jazdy oraz raportami systemu - mówi Krzysztof Łutowicz, dyrektor biura realizacji projektu Tristar, wdrażanego przez Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Na stanowiskach pracować będą osoby odpowiedzialne zarówno za nadzór nad ruchem, jak i też specjaliści, którzy będą tu przychodzić w trakcie godzin pracy z innych pokoi w budynku oraz obserwować np. jak sprawuje się nowy program sygnalizacji świetlnej lub inna wdrożona zmiana. System będzie funkcjonował w taki sposób, że jego obsługa nie będzie wymagała ciągłego nadzoru przez siedem osób i może się zdarzyć tak, że nocą nikt nie będzie pełnić dyżuru lub obecna będzie jedna osoba.

W Gdańsku nadzór ruchem obejmuje skrzyżowania w granicach miasta oraz sąsiedniego Sopotu. W Sopocie znajdować się będzie również pojedyncze stanowisko nadzoru ruchem, tak by sopocki urzędnik nie musiał za każdym razem przyjeżdżać do Wrzeszcza. W Gdyni, w dawnym budynku PLO zobacz na mapie Gdyni, znajduje się podobna sala jak w Gdańsku, choć nieco mniejsza - będzie w niej sześć stanowisk nadzoru. Co ważne, obraz z kamer, jak i wszelkie dane, będą mogły być przeglądane przez wszystkie ośrodki systemu Tristar.

- Taki podział wynika z przepisów prawa w zakresie kompetencji zarządzania ruchem. Pracownicy z Gdańska nie są upoważnieni do działania na terenie Gdyni i odwrotnie - wyjaśnia Łutowicz.

Kto najbardziej zyska na działaniu systemu sterowania ruchem Tristar?

Niestety, wiadomo już także, że na zarządzaniu ruchem nie skorzystają ani piesi, ani pasażerowie komunikacji miejskiej (przynajmniej w takim zakresie jak wstępnie zapowiadano). Piesi już są zmuszeni do korzystania z niewygodnych przycisków na słupkach, podobnie zresztą jak rowerzyści. Tramwaje natomiast dostaną priorytet światła "zielonego" wyłączanego wówczas, gdy będą opóźnione w stosunku do rozkładów jazdy.

W pozostałych sytuacjach tramwaje będą nadal wolno się toczyć, o ile nie zostaną zmienione czasy przejazdów między przystankami. - Bezwzględne priorytety stosowane w innych miastach powodują znaczne straty w ruchu pojazdów indywidualnych, a tego chcemy uniknąć - uzasadnia dyrektor biura realizacji projektu Tristar.

Obecnie cały system Tristar jest w trakcie strojenia oraz montażu niezbędnych instalacji na skrzyżowaniach z lekkim przyspieszeniem prac na terenie Gdańska. Gotowe jest już dziesięć sygnalizacji świetlnych na al. Grunwaldzkiej między skrzyżowaniami al. Hallera i ul. Abrahama. Termin zakończenia wszystkich prac to dopiero grudzień 2013 roku plus trzy miesiące na ostateczne zaprogramowanie całego systemu.

W budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A dodatkowo działa również centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego. Tu na dwóch komputerach i "tradycyjnych" ekranach sytuację komunikacyjną obserwują operatorzy, którzy jednocześnie udzielają informacji pasażerom - za pośrednictwem telefonu, jak i komunikatów przesyłanych bezpośrednio na tablice przystankowe Systemu Informacji Pasażerskiej.

- Bezpośrednio na monitorach możemy obserwować bieżącą sytuację komunikacją, w tym też lokalizację danego pojazdu, jego opóźnienie czy też przyspieszenie realizacji danego kursu. Pracownicy CR reagują także na wszelkie nieprawidłowości, które powstają w wyniku różnych zdarzeń na drogach - dodaje Waldemar Tuskowski z centrali ruchu ZTM Gdańsk.

W budynku na parterze znajduje się także jeden z kilku funkcjonujących na terenie miasta punktów obsługi klienta ZTM Gdańsk. Tu można wyrobić tzw. kartą miejską, przedłużyć ważność biletu okresowego czy też złożyć reklamację.

W ramach systemu Tristar przewidziano montaż na terenie Trójmiasta:
59 rejestratorów wykroczeń,
61 kamer nadzoru wizyjnego,
13 drogowych stacji meteorologicznych,
35 tablic informacji parkingowej,
26 znaków zmiennej treści,
71 tablic informacji pasażerskiej,
115 km połączeń światłowodowych.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • drogie g... które w zasadzie w niczym nie usprawni ruchu ciekawe ile jeszcze mitów o tym popieprzonym systemie padnie nim do końca go zamontują czy to nie te gdyńskie łapciuchy od szczurka postulowały i naciskały na budowę tego g..?

    • 6 0

  • W wikipedi czytamy "Całkowita wartość projektu wynosi ponad 184 mln zł" (2)

    a na niniejszej witrynie wartość projektu ciut, ciut wzrosła, bo już wynosi 334 mln. zł. Nasze pensje (nie dot. oczywiście szeroko pojętej rządzącej i ich totumfackich) od lat stoją w miejscu, do lekarza możemy się dostać tylko prywatnie choć składki za złudzenia płacimy jak najbardziej, podatki i wszelkiego rodzaju obciążenia podatkowe, energia, media rosną nieprzerwanie a tu jakaś armia utopijnych wizjonerów, utuczonych na naszych podatkach bierze sobie ot tak 1/3 miliarda zł. i funduje kosztowną zabawkę z kolejnymi, licznymi stanowiskami zapewne dla bliskich partyjnemu sercu. Po co to, skoro już na wstępie widać, że praktyczne korzyści są iluzoryczne - po to wyrzucać 300 mln, żeby analizować, czy tramwaje są opóźnione? Przecież to chore.
    Są grupy maniaków, którzy, aby wyciągnąć z budżetu dużą kasę są w stanie zgłosić każdy, najbardziej absurdalny pomysł. Jednak ktoś, kto tymi, de facto naszymi pieniędzmi zarządza, powinien kierować się odrobiną zdrowego rozsądku przy ich wydawaniu. Tu, w Trójmieście, jak widać, nie ma takiej osoby a nasi wybrańcy są niezwykle hojni - dla niektórych.
    Oczywiście, magiczne znaczenie ma tu małe słówko - rejestrator wykroczeń. Zgodnie z nową teorią, wyznawaną przez nasze aktualne władze, od najwyższych poczynając, każdy obywatel jest przestępcą tylko nie każdemu można to udowodnić. Tristar po to właśnie powstał, zęby to udowodnić.
    Wielki Josif Wisarionowicz by się nie powstydził.

    • 13 0

    • Ten projekt nie kosztuje 300 baniek, tylko pan dziennikarz dorzucił cos od siebie :)) Wkład wlasny miasta Gdańska w ten projekt to 15 mln pln, reszta z UE. Gdynia i Sopot proporcjonalnie mniej. na trojmiasto_pl takie rzeczy nie dziwią, wiec nie masz sie co spinas.

      • 0 2

    • zgadzam się z towarzyszem w całej rozciągłości - niestety do komitetu nie można pojść na skargę ...

      • 0 0

  • rekrutacja

    szkoda iż od samego początku nie ma informacji o rekrutacji,znowu upychanie kolegów po nowych stanowiskach

    • 11 1

  • TRISTAR

    JEST NIEZBĘDNY !

    • 1 15

  • Im wiecej rzeczy biorą w swoje łapy urzędnicy

    tym jest coraz gorzej i coraz drożej.
    Mniej państwa, mniej wszechmocnej ręki urzędnika.

    • 8 0

  • Tristar - system dojenia kierowców (6)

    Tristar nie pomoże absolutnie w NICZYM, śmiem nawet twierdzić że korki będą większe.

    To drogowi zamulacze tworzą korki, a nie osoby jeżdżące szybko. Jeżeli ruszenie spod zielonego światła zajmuje większości 5 sekund, albo wloką się lewym pasem mimo że przed sobą mają pusto i mogliby przepuścić innych, albo wytaczają się spod podporządkowanych ulic jak ślimaki, zmuszając innych do hamowania, to nie dziwne że przepustowość ulic jest mniejsza niż powinna.

    Uważam również, że to nie prędkość jest przyczyną większości wypadków, tylko właśnie drogowi zamulacze. Słaby refleks, powolne wyjeżdżanie z podporządkowanych, wleczenie się lewym pasem co zmusza pozostałych do jechania "na zderzaku" itd.

    A Tristar? Tristar to tylko kolejne źródło dochodu dla miasta i kolejne posadki dla urzędników, utrzymanie systemu ma kosztować 6mln rocznie - niby skąd te pieniądze? Oczywiście z dojenia kierowców na mandatach za przekraczanie prędkości.

    • 27 2

    • Zgadzam się w 100%

      teraz bedzie zarabiać komunikacja miejska bo ludzie przestaną jezdzić samochodami a ceny za bileciki pójdą natychmiast w góre.

      • 2 2

    • (2)

      co za odwrócona logika ! Nikt Cię nie zmusza kolego abyś jechał komuś na zderzaku. Najwyższy czas zmienić kodeks drogowy i wyraźnie w nim napisać, że w mieście lewy pas nie służy do wyprzedzania. W mieście najważniejsza jest płynność ruchu. Każdy powinien jechać tym pasem, który mu pasuje. W mieście i tak wszyscy jadą 50 km/h. Chcesz śmigać szybciej lewym pasem. Nic z tego. Zmiana kodeksu drogowego zdecydowanie powstrzymałaby takich pędziwiatrów. Lewy pas byłby zajęty przez osoby jadące z prawidłową prędkością i nic by ci nie dało siedzenie komuś na zderzaku.Takie pędziwiatry przeskakują z pasa na pas często zmuszając przy tym innych do przyhamowania bo wciskają się na siłę. Czas z tym skończyć. Zmiana w Kodeksie Drogowym mówiąca, że lewy pas w mieście nie służy do wyprzedzania znacznie poprawiłaby bezpieczeństwo w mieście bo całkiem skutecznie zablokowała by pędziwiatrów szalejących na ulicach.

      • 2 6

      • bełkot

        • 1 0

      • ale bredzisz - jedziesz tym co ci pasuje nawet jak wleczesz sie to mozesz jechac lewym ??? a gdzie ty prawko kupiles czlowieku - to wlasnie pzrez takie tepe myslenie i dzialanie jak twoje mamy korki świeta krowo pewnie jeszcze z tel i hot dogiem w łapie na lewym pasie

        • 0 0

    • Dobrze gada

      Dać mu wódki.

      • 1 0

    • a ja często trafiam na takich ,że 120km/h mknie przez miasto, a ruszyć na zielonym nie potrafi

      • 0 0

  • Wydaliście 334 miliony złotych, trzeba było zapłacić mi 100 zł

    Wyłączyłbym bym wszystkie światła i korki by zniknęły. Sprawdzali kiedyś w Londynie, Wrocławiu, nie ma świateł - nie ma korków, i do tego jest 5x mniej stłuczek.

    • 9 1

  • 59 fotoradarów i 61 kamer

    Cały Tristar to po prostu zintegrowana maszynka do łupienia kierowców mandatami za to, że będą chcieli dostać się z Gdańska do Gdyni w mniej niź godzinę...

    cała reszta to bicie piany i 20 etatów dla kolegów Budynia, Jacka i Wojtka

    • 15 1

  • By żyło się lepiej? (1)

    Jak ten kraj kiedyś znormalnieje to za tą i inne zabawki na pewno autorzy zapłacą. Co Wy z nami robicie? Odbieracie wolność, intymność i wszystko to w imię naszego dobra.

    • 4 0

    • Dopiero teraz służbą będzie żyło się lepiej. Nikt już w tym kraju nie podskoczy

      • 2 0

  • Obudź się Polsko! (1)

    Nie otake Polske walczyliśmy. Obudź się! Jesteś w ukrytej kamerze

    • 7 1

    • Na uśmiech to już nie mamy sił:)))

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane