• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oto centrum dowodzenia systemu Tristar

Krzysztof Koprowski
22 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Sala operatorska systemu Tristar, centrala ruchu i punkt obsługi klienta ZTM - to m.in. znajduje się w budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu.


W listopadzie ruszy pierwszy etap zarządzania ruchem w ramach projektu Tristar, wartego 184 mln zł. Choć wciąż trwa strojenie systemu, my już dzisiaj przedstawiamy miejsce, w którym nad jego pracą w Gdańsku i Sopocie będzie czuwać nawet siedmiu pracowników jednocześnie.



Budynek przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska większości gdańszczan z pewnością kojarzy się jeszcze wciąż ze sklepem meblowym. Od niedawna to jednak strategiczny obiekt na komunikacyjnej mapie Gdańska. To właśnie tu znajduje się m.in. gdański oddział centrum sterowania ruchem Tristar, centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego wraz z punktem obsługi klienta, wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (z salą z monitoringiem miejskim) oraz wydziały Zarządu Dróg i Zieleni związane z szeroko pojętą inżynierią ruchu.

Najważniejszą częścią obiektu jest duża sala z ekranem ściennym o wymiarach 8 na 3 metry oraz siedmioma stanowiskami (każde liczące po cztery ekrany). - Na dużym ekranie można prezentować dowolną informację, podobnie jak na pulpicie domowego komputera. Będą tu wyświetlane obrazy z kamer, mapy, zestawienia skrzyżowań, tabele z parametrami jazdy oraz raportami systemu - mówi Krzysztof Łutowicz, dyrektor biura realizacji projektu Tristar, wdrażanego przez Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Na stanowiskach pracować będą osoby odpowiedzialne zarówno za nadzór nad ruchem, jak i też specjaliści, którzy będą tu przychodzić w trakcie godzin pracy z innych pokoi w budynku oraz obserwować np. jak sprawuje się nowy program sygnalizacji świetlnej lub inna wdrożona zmiana. System będzie funkcjonował w taki sposób, że jego obsługa nie będzie wymagała ciągłego nadzoru przez siedem osób i może się zdarzyć tak, że nocą nikt nie będzie pełnić dyżuru lub obecna będzie jedna osoba.

W Gdańsku nadzór ruchem obejmuje skrzyżowania w granicach miasta oraz sąsiedniego Sopotu. W Sopocie znajdować się będzie również pojedyncze stanowisko nadzoru ruchem, tak by sopocki urzędnik nie musiał za każdym razem przyjeżdżać do Wrzeszcza. W Gdyni, w dawnym budynku PLO zobacz na mapie Gdyni, znajduje się podobna sala jak w Gdańsku, choć nieco mniejsza - będzie w niej sześć stanowisk nadzoru. Co ważne, obraz z kamer, jak i wszelkie dane, będą mogły być przeglądane przez wszystkie ośrodki systemu Tristar.

- Taki podział wynika z przepisów prawa w zakresie kompetencji zarządzania ruchem. Pracownicy z Gdańska nie są upoważnieni do działania na terenie Gdyni i odwrotnie - wyjaśnia Łutowicz.

Kto najbardziej zyska na działaniu systemu sterowania ruchem Tristar?

Niestety, wiadomo już także, że na zarządzaniu ruchem nie skorzystają ani piesi, ani pasażerowie komunikacji miejskiej (przynajmniej w takim zakresie jak wstępnie zapowiadano). Piesi już są zmuszeni do korzystania z niewygodnych przycisków na słupkach, podobnie zresztą jak rowerzyści. Tramwaje natomiast dostaną priorytet światła "zielonego" wyłączanego wówczas, gdy będą opóźnione w stosunku do rozkładów jazdy.

W pozostałych sytuacjach tramwaje będą nadal wolno się toczyć, o ile nie zostaną zmienione czasy przejazdów między przystankami. - Bezwzględne priorytety stosowane w innych miastach powodują znaczne straty w ruchu pojazdów indywidualnych, a tego chcemy uniknąć - uzasadnia dyrektor biura realizacji projektu Tristar.

Obecnie cały system Tristar jest w trakcie strojenia oraz montażu niezbędnych instalacji na skrzyżowaniach z lekkim przyspieszeniem prac na terenie Gdańska. Gotowe jest już dziesięć sygnalizacji świetlnych na al. Grunwaldzkiej między skrzyżowaniami al. Hallera i ul. Abrahama. Termin zakończenia wszystkich prac to dopiero grudzień 2013 roku plus trzy miesiące na ostateczne zaprogramowanie całego systemu.

W budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A dodatkowo działa również centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego. Tu na dwóch komputerach i "tradycyjnych" ekranach sytuację komunikacyjną obserwują operatorzy, którzy jednocześnie udzielają informacji pasażerom - za pośrednictwem telefonu, jak i komunikatów przesyłanych bezpośrednio na tablice przystankowe Systemu Informacji Pasażerskiej.

- Bezpośrednio na monitorach możemy obserwować bieżącą sytuację komunikacją, w tym też lokalizację danego pojazdu, jego opóźnienie czy też przyspieszenie realizacji danego kursu. Pracownicy CR reagują także na wszelkie nieprawidłowości, które powstają w wyniku różnych zdarzeń na drogach - dodaje Waldemar Tuskowski z centrali ruchu ZTM Gdańsk.

W budynku na parterze znajduje się także jeden z kilku funkcjonujących na terenie miasta punktów obsługi klienta ZTM Gdańsk. Tu można wyrobić tzw. kartą miejską, przedłużyć ważność biletu okresowego czy też złożyć reklamację.

W ramach systemu Tristar przewidziano montaż na terenie Trójmiasta:
59 rejestratorów wykroczeń,
61 kamer nadzoru wizyjnego,
13 drogowych stacji meteorologicznych,
35 tablic informacji parkingowej,
26 znaków zmiennej treści,
71 tablic informacji pasażerskiej,
115 km połączeń światłowodowych.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • Co za banda złodziei... (1)

    • 10 0

    • i kłamców

      • 3 0

  • Tristar sristar i tak nie wypali (1)

    BICIE PIANY i TYLKO TYLE ;)

    • 8 0

    • już wypalił, kasa poszła a o to zawsze idzie

      • 3 0

  • (1)

    Moja czterososbowa rodzina zapłaciła za Tristar 1785,28zł poza tym co roku bedziemy musiali utrzymywać grono kolesi z obsugi. Mamy jeden samochód. Czy ktoś pytał emerytów i rencistów czy stać ich na taki wydatek?

    • 6 0

    • emeryci i renciści obciążają budżet i mają jak najszybciej zwolnić miejsce w zusie

      a brutalnie mówiąc to mają zdychać.
      Tak teraz jest po nowemu.

      • 1 0

  • HAHAHA

    W pozostałych sytuacjach tramwaje będą nadal wolno się toczyć, o ile nie zostaną zmienione czasy przejazdów między przystankami. - Bezwzględne priorytety stosowane w innych miastach powodują znaczne straty w ruchu pojazdów indywidualnych, a tego chcemy uniknąć - uzasadnia dyrektor biura realizacji projektu Tristar.---ten dyrektor chyba nie wie o czym mówi przykład;linia nr 3 przystanek pasanil czas przejazdu do przystanku zimna-1 minuta po drodze przystanek 2 sygnalizacje świetlne i kolejny przystanek i jak tu ma się zdążyć przez minutę?

    • 0 0

  • podobno nie będzie zegarów z czasem do zmiany swiateł = strzyżenie jeleni

    ludzie mając zielone będą ZWALNIALI aby móc się zatrzymać i nie wjechać broń boże na zółtym !!!

    Bo taki wjazd to 10 pkt i 500 PLN a po podwyżce cen mandatów 1000 PLN

    Słowem ten system ZWOLNI i UTRUDNI ruch drogowy.

    Zamiast jego wystarczyły by zegary odliczające czas do zmiany świateł, których koszt byłby może z 1 % kosztów tego GUANIANEGO systemu TRISTAR

    Nikt mając na zegarze 2-3 sekundy do zmiany świateł by nie przejeżdżał tylko się zatrzymywał.
    Do tego płynnie by ruszał z pod świateł.

    A tak będą strzyc nieświadomych i ZESTRESOWANYCH kierowców.

    • 10 0

  • POdłączcie TRISTAR do internetu.

    zrobi się pokojowo z tym porządek

    • 2 0

  • Mam już dość! (2)

    Mam cudowne marzenie! Niech kiedyś ta wszystkowiedząca, najmadrzejsza na świecie władza najbardziej zadłużonego miasta w Polsce, przeczyta to co do niej mieszkańcy krzyczą! Przecież tutaj nie ma pozytywnych wypowiedzi. Dlaczego aż tak bardzo nasz ignorujecie? Dlaczego chcecie na siłę nas uszczęśliwiać? Przecież Tristar nie jest dla mieszkańców a jest tylko dla was. Ma wam służyć i przyczynić się do dalszego splendoru na arenie krajowej a może nawet międzynarodowej. A wszystko oczywiście pod szczytnym hasłem "By żyło się lepiej"

    • 6 1

    • I co możesz zrobić jak głosy wyborców bedą liczyły rosyjskie serwery:)

      • 1 0

    • może my coś zróbmy - od słowa do czynu - zróbmy bunt wyjdzmy na ulice - WYJDZMY NA ULICE !!!

      • 0 0

  • By żyło sią lepiej !... -komu ?...

    • 0 1

  • 300 ml

    Nie ma obaw zwróci się w ciągu 2 lat. Za mandaty. Potem to będzie przychodem dla miasta.
    Za te kasę miasto wyremontuje sobie siedzibę.
    A potem kupi nowe samochody dla urzędasów.
    A wy kierowcy d*pki za to zapłacicie heheh

    • 5 0

  • A gdzie jakaś debata ,konsultacje i aprobata społeczna ???- Gamonie !

    jak marnotrawicie tak potężną kase a pewnie są i z tego wcale niezłe bakszysze to róbcie to chociaż elegancko i w białych rękawiczkach wypadało by przynajmniej podyskutować i posłuchać opinii tych których to dotyczy czyli kierowców ,pieszych i mieszkańców . a koleś który o tym zdecydował to powinien wpierw za własną kase na własnej działce to zainstalować i wypróbować !!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane