• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Otwarto Trasę W-Z. Skanska kończy budowę przed czasem

Maciej Naskręt
30 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry

Otwarcie Trasy W-Z w Kiełpinie.


Pięć miesięcy przed czasem zakończyła się budowa trasy W-Z, która scala dwiema jezdniami centrum z górnym tarasem Gdańska. Nowa droga czeka teraz na lepsze połączanie z obwodnicą. Do maja 2012 r. ma być oddany Węzeł Karczemki.



Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką. Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką.
Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku. Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku.
Wykonawca - firma Skanska - otworzył właśnie budowaną od lipca 2010 r. ponad dwukilomterową drogę od al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Gdy 17 miesięcy temu rozpoczynano budowę, jej kierownik z firmy Skanska, Grzegorz Dąbrowski, zapewniał nas, że jeśli pogoda nie popsuje szyków budowlańcom, to trasą W-Z pojedziemy wcześniej, niż zapisano w kontrakcie. Słowa dotrzymał. Termin oddania drogi zapisano na maj 2012, podczas gdy kierowcy już wyjechali na nowy odcinek wuzetki.

Teraz Trasa W-Z łączy dwiema jezdniami wschodnie dzielnice Gdańska (Rudniki, Przeróbkę, Stogi, Dolne Miasto) z Obwodnicą Trójmiasta. W sumie liczy nieco ponad 12 km.

Żeby jednak korzystać z niej w pełni płynnie, musimy jeszcze poczekać do maja, gdy zakończy się przebudowa Węzła Karczemki, który ma odbierać ruch pojazdów z Trasy W-Z i wyprowadzać go na obwodnicę lub drogę krajową nr 7 w kierunku Żukowa.

- Przyspieszenie w budowie na niektórych częściach Węzła Karczemki wynosi od 3 do 6 miesięcy, co zostało wykonane dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu wykonawcy [firmy Budimex przyp. red.] i sprzyjającym warunkom atmosferycznym - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który jest inwestorem rozbudowy Węzła Karczemki.

- Jeśli pogoda dopisze, to za miesiąc można się spodziewać kolejnych ułatwień w przejeździe na węźle Karczemki, ponieważ będzie dokończony fragment łącznicy w relacji z Gdyni do centrum Gdańska - dodaje Michalski.

Pół wieku budowy Trasy W-Z

1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem. 1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem.
Pierwszy odcinek Trasy W-Z w Gdańsku powstawał jeszcze w latach 50. W 1959 r. oddano do ruchu ul. Podwale Przedmiejskie (ówcześnie al. Leningradzka) na odcinku od ul. Chmielnej do wysokości ul. Okopowej. Przez dwadzieścia lat nie rozbudowywano tej trasy.

Kolejne prace zaczęły się w 1980 r. i trwały osiem lat na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego na Chełmie wraz z węzłem . Zbudowano wtedy dwujezdniowy odcinek drogi o przekroju trzech pasów wiodący m.in w wykopie. Wybudowano dwie kładki dla pieszych, Wiadukt Pohulanka, a także Węzeł Chełm.

W 1995 r. wydłużono ul. Podwale Przedmiejskie do wysokości Bramy Żuławskiej, by pojazdy zmierzające od strony Warszawy omijały Główne Miasto, Wyspę Spichrzów, a także Długie Ogrody. Rok później przystąpiono do połączenie al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką, co zakończono po dwóch latach.

21 grudnia 2007 r. został oddany do użytku odcinek o długości 3,5 km od skrzyżowania z ul. Jabłoniową do skrzyżowania z ul. Kartuską. Nieco ponad pięć lat później możemy cieszyć się z gotowej Trasy W-Z do wysokości Obwodnicy Trójmiasta.

Przejedź się nowym odcinkiem Trasy W-Z. Sprawdź jak wygląda organizacja ruchu na nowym odcinku drogi.



Budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z w liczbach:

- długość 2,2 km
- wykopy: 200 tys. m sześc.
- nasypy: 160 tys. m sześc.
- wymiany gruntu: 33 tys. m sześc.
- kanalizacja deszczowa: 13 130 m kanałów oraz 1 118 szt. studni
- powierzchnia podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni: 130 000 m kw.
- warstwy ulepszonego podłoża z gruntu stabilizowanego cementem: 120 000 m kw.
- podbudowa z kruszywa łamanego: 97 000 m kw.
- warstwy nawierzchni mineralno - asfaltowych: 27 000 ton
- powierzchnia terenów zielonych: 140 000m kw.
- oznakowanie poziome: 8 700 m kw. linii i znaków
- 3 nowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- oświetlenie drogowe: 440 szt. amp
- ekrany akustyczne: 5 590 m
- krawężniki: 14 000m
- chodniki: 16 000 m kw.


Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z. Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z.
Ruch na Węźle Karczemki.

O godz. 8 nastąpiła zmiana w organizacji ruchu na Węźle Karczemki.

Wykonawca przywrócił ruch dla jadących Obwodnicą Trójmiasta z Łodzi do Żukowa. Ponadto kierowcy jadący z Łodzi do centrum Gdańska wjeżdżają w Trasę W-Z już bezpośrednio.

Ruch z Gdańska do Żukowa i z Żukowa do Gdańska prowadzony jest na wprost po wiadukcie nad Obwodnicą Trójmiasta częściowo docelowymi jezdniami trasy W-Z, przy czym wciąż funkcjonuje tu zwężenie, bo na jednym z wiaduktów trwają jeszcze prace remontowe.


Zmiany w komunikacji miejskiej.

Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu. Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu.
Od 30 grudnia od ok. godz. 9:30 nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych 167, 168, 367, 525 i N3, dla których zostaną zmienione trasy i rozkłady jazdy. Celem polepszenia obsługi komunikacyjnej dla mieszkańców z rejonu ul. Szczęśliwej, zostanie zmodyfikowana trasa linii 167, tak aby autobusy tej linii również obsługiwały osiedle "Wiszące Ogrody".

167 i 367:


W kierunku Bysewa
autobusy tych linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Szczęśliwa - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku Centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - Szczęśliwa - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

168:

W kierunku Kiełpina Grn. autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Kiełpino Grn.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Kiełpino Grn - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

525:

W kierunku Bysewa autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna.

N3:

W kierunku Wrzeszcza PKP autobusy linii nocnej N3 pojadą trasą: Dworzec Główny - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Wrzeszcz PKP.

W kierunku Dworca Głównego będzie obowiązywać trasa: Wrzeszcz PKP - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Dworzec Główny.

Przebieg Trasy W-Z wraz z Węzłem Karczemki.

Miejsca

Opinie (273) 3 zablokowane

  • rewelacja! (1)

    • 3 2

    • w czym ta rewelacja?

      • 1 1

  • zenada (8)

    Gdansk jest miastem zacofanym o przynajmniej 20 lat wzgledem innych miast polskich tej samej wielkości lub większych.
    Na szczęscie po trzech latach spędzonych tu na kontrakcie wyprowadzam się w lutym i nie będę musiał dłużej oglądać ślamazarnego pseudorozwoju.
    Gdzie się podziewają pieniądze tego miasta?
    Kulturalnie leży ( patrz sylwester na Targu Węglowym)
    Inwestycyjnie leży ( patrz tereny stoczniowe)
    Turystycznie leży ( gigantyczny potencjał pozostawiony sam sobie)

    • 13 27

    • pozwolisz, że cię nie pożegnam

      nie chcesz tu mieszkać twój wybór, w GOPie wiele domów czeka na zasiedlenie

      • 15 4

    • a teraz wracaj na atrakcyjny turystycznie

      Pekin chyloński pomiocie.
      Widać że nie masz pojęcia o Gdańsku

      • 9 7

    • (3)

      Słuszna i rzeczowa krytyka. Pozdrawiam.

      • 1 5

      • Gdańszczanin??? (2)

        Chyba młotek ciagnący druty na Wojta Radtkego pod śmierdzącą hala w Gdyni

        • 1 2

        • (1)

          Potrafisz argumentować? Jan napisał, że Gdańsk "Kulturalnie leży ( patrz sylwester na Targu Węglowym)". Uzasadnij, że tak nie jest. Jan napisał, że Gdańsk "Inwestycyjnie leży ( patrz tereny stoczniowe)", czyli marazm przemysłu stoczniowego a statki budowali w Gdańsku i setki lat temu. Nie zgadzasz się? Uzasadnij. A odnośnie turystyki to jakie mamy turystyczne atrakcje organizowane przez miasto?

          • 0 2

          • kultura to nie tylko sylwester

            kultura to właśnie między innymi tak krytykowane na forum ECS , budowane Muzeum II Wojny Światowej czy Teatr Szekspirowski posiadamy Teatr Wybrzeże , Filharmonię i Operę Bałtycką , Centralne Muzeum Morskie jak i wiele innych muzeów

            ale jak na kulturę się patrzy tylko pod pryzmatem jak się uwalić pod chmurka w sylwestra to można mieć niedosyt "kultury" w Gdańsku

            • 6 0

    • mam nadzieję, że tu nigdy nie wrócisz

      smrodom i pseudoinwestorom mówimy NIE

      • 4 0

    • pozdrawiamy Gdynie :)

      • 1 0

  • Gdyby nie ta Unia...

    • 6 5

  • Pan redaktor w ogóle nie ma pojęcia, gdzie jest Kiełpino...

    • 3 0

  • no i fajnie że otworzyli i już powinni zamknąć

    bo ta droga to zbrodnia na urbanistyce miasta. Wszyscy na Zachodzie wiedzą, że tak się nie powinno projektować, ale BPBK wie lepiej i dalej trzaska autostrady w centrum.
    Wszyscy lubiący mieszkać przy przelotwóce z widokiem na estakady klikajcie minusy.

    • 2 17

  • do autora! KIEŁPINO nie równa się KIEŁPINEK (vel Wiszące Ogrody) !!! !!!

    pod filmikiem jest podpis, który nie jest do końca prawidzwy. Kiełpino to dzielnica po drugiej stronie Karczemek, a filmik w pełni nakręcony przy Auchan ze strony KIEŁPINKA. stacja TKM też nazywać się będzie Kiełpinek, wiec sugerowałbym poprawić. jednak wiadomość świetna dla wszystkich mieszkańców, wiec jak najbardziej pozytywna! :)

    • 4 0

  • Wszystko im jedno oni i tak nie znają topografii miasta (1)

    co za różnica, Kielpinek czy Kiełpinio to tak jak dobra władza czy zła ważne że władza!!

    • 0 0

    • Jedna wiocha. Co to za rużnica.

      • 2 1

  • Adamowicz jak zwykle - żenada.

    • 6 6

  • Przypomniałem sobie bajkę jak to księżyc kupił sobie kapelusz jak był rogalikiem. Problem był jak byl w pełni

    • 6 0

  • Na UE wszyscy narzekają... Ale ważne ze przejmują 75-85% wydatków projektowych co? Gdyby tak nie bylo to by się nic nie (8)

    działo...

    • 10 6

    • tylko ile z tych pieniędzy nie zostaje "wmurowanych" w danej inwestycji? i kto się na tym nieuczciwie bogaci? Chwalę ue ale w całej UE są "balony" których solidność i uczciwość nie dotyczy

      • 1 2

    • (4)

      Małgorzata Kidawa-Błońska przyznała w programie Młodzież Kontra, że od przyszłego roku (2012) będziemy płatnikiem netto, więc z czego tu się cieszyć?

      • 5 3

      • (3)

        A do tej pory czyli przez 7 lat fajnie się grabie otwierano co??? I gdyby się w UE nic nie zmnienialo to polska by do z****nej śmierci te grabie otwierała. Niemcy i Francuzi by z kolei tylko płacili. Puknij się w czolko... Gdzie tu sprawiedliwosc?

        • 4 0

        • (2)

          Opanuj emocje i popatrz na fakty. Rozumiem, że Twój nowy wspaniały świat Ci się zawalił, ale na fakty nie ma się co obrażać. W momencie akcesji zostaliśmy zwabieni do UE dotacjami, które teraz się kończą i teraz będziemy już tylko dopłacać.

          • 2 2

          • (1)

            Masz tutaj (na razie?) jednego, który nie lubi faktów, woli opowiadane bajeczki, jakieś cuda. A przecież o tym, że tak będzie, że te wabiące dopłaty będą trwały krótko uprzedzali przeciwnicy akcesji, tylko nie byli oni do mediów dopuszczani i nadal nie są. Czyli w mediach jak za komuny, sama poprawność.

            • 1 1

            • Jeszcze czekam aż ktoś wyskoczy ze Strefą Schengen i strefą wolnego handlu, do których to organizacji można należeć NIE będąc w UE:)

              • 0 0

    • sprawdz w budzecie POLSKI ile wpłacamy do Unii składki ( wtym roku ok 4 mld euro) - (1)

      sprawdz w budzecie POLSKI ile wpłacamy do Unii składki ( wtym roku ok 4 mld euro) -- fakat ze dostajemy rocznie z UE wiecej ale w tych co piszesz 75-85 % połowa to składka POLSKI do UE która do nas wraca wiec faktyczne finsaowanie UE JEST NA PZOIOMIE 35-40% - TEŻ DOBRZE ale wg mnie nie należy zapominać ze POLSKA wpłąca co roku do UE ok 18 mld PLN .....

      • 2 1

      • W przyszłym roku będzie już nie te 35-40% tylko w najlepszym wypadku 0%, czyli bez finansowego zysku decydować o naszych inwestycjach będzie Unia, czyli Niemcy.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane