• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Otwarto Trasę W-Z. Skanska kończy budowę przed czasem

Maciej Naskręt
30 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry

Otwarcie Trasy W-Z w Kiełpinie.


Pięć miesięcy przed czasem zakończyła się budowa trasy W-Z, która scala dwiema jezdniami centrum z górnym tarasem Gdańska. Nowa droga czeka teraz na lepsze połączanie z obwodnicą. Do maja 2012 r. ma być oddany Węzeł Karczemki.



Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką. Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką.
Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku. Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku.
Wykonawca - firma Skanska - otworzył właśnie budowaną od lipca 2010 r. ponad dwukilomterową drogę od al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Gdy 17 miesięcy temu rozpoczynano budowę, jej kierownik z firmy Skanska, Grzegorz Dąbrowski, zapewniał nas, że jeśli pogoda nie popsuje szyków budowlańcom, to trasą W-Z pojedziemy wcześniej, niż zapisano w kontrakcie. Słowa dotrzymał. Termin oddania drogi zapisano na maj 2012, podczas gdy kierowcy już wyjechali na nowy odcinek wuzetki.

Teraz Trasa W-Z łączy dwiema jezdniami wschodnie dzielnice Gdańska (Rudniki, Przeróbkę, Stogi, Dolne Miasto) z Obwodnicą Trójmiasta. W sumie liczy nieco ponad 12 km.

Żeby jednak korzystać z niej w pełni płynnie, musimy jeszcze poczekać do maja, gdy zakończy się przebudowa Węzła Karczemki, który ma odbierać ruch pojazdów z Trasy W-Z i wyprowadzać go na obwodnicę lub drogę krajową nr 7 w kierunku Żukowa.

- Przyspieszenie w budowie na niektórych częściach Węzła Karczemki wynosi od 3 do 6 miesięcy, co zostało wykonane dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu wykonawcy [firmy Budimex przyp. red.] i sprzyjającym warunkom atmosferycznym - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który jest inwestorem rozbudowy Węzła Karczemki.

- Jeśli pogoda dopisze, to za miesiąc można się spodziewać kolejnych ułatwień w przejeździe na węźle Karczemki, ponieważ będzie dokończony fragment łącznicy w relacji z Gdyni do centrum Gdańska - dodaje Michalski.

Pół wieku budowy Trasy W-Z

1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem. 1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem.
Pierwszy odcinek Trasy W-Z w Gdańsku powstawał jeszcze w latach 50. W 1959 r. oddano do ruchu ul. Podwale Przedmiejskie (ówcześnie al. Leningradzka) na odcinku od ul. Chmielnej do wysokości ul. Okopowej. Przez dwadzieścia lat nie rozbudowywano tej trasy.

Kolejne prace zaczęły się w 1980 r. i trwały osiem lat na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego na Chełmie wraz z węzłem . Zbudowano wtedy dwujezdniowy odcinek drogi o przekroju trzech pasów wiodący m.in w wykopie. Wybudowano dwie kładki dla pieszych, Wiadukt Pohulanka, a także Węzeł Chełm.

W 1995 r. wydłużono ul. Podwale Przedmiejskie do wysokości Bramy Żuławskiej, by pojazdy zmierzające od strony Warszawy omijały Główne Miasto, Wyspę Spichrzów, a także Długie Ogrody. Rok później przystąpiono do połączenie al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką, co zakończono po dwóch latach.

21 grudnia 2007 r. został oddany do użytku odcinek o długości 3,5 km od skrzyżowania z ul. Jabłoniową do skrzyżowania z ul. Kartuską. Nieco ponad pięć lat później możemy cieszyć się z gotowej Trasy W-Z do wysokości Obwodnicy Trójmiasta.

Przejedź się nowym odcinkiem Trasy W-Z. Sprawdź jak wygląda organizacja ruchu na nowym odcinku drogi.



Budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z w liczbach:

- długość 2,2 km
- wykopy: 200 tys. m sześc.
- nasypy: 160 tys. m sześc.
- wymiany gruntu: 33 tys. m sześc.
- kanalizacja deszczowa: 13 130 m kanałów oraz 1 118 szt. studni
- powierzchnia podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni: 130 000 m kw.
- warstwy ulepszonego podłoża z gruntu stabilizowanego cementem: 120 000 m kw.
- podbudowa z kruszywa łamanego: 97 000 m kw.
- warstwy nawierzchni mineralno - asfaltowych: 27 000 ton
- powierzchnia terenów zielonych: 140 000m kw.
- oznakowanie poziome: 8 700 m kw. linii i znaków
- 3 nowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- oświetlenie drogowe: 440 szt. amp
- ekrany akustyczne: 5 590 m
- krawężniki: 14 000m
- chodniki: 16 000 m kw.


Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z. Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z.
Ruch na Węźle Karczemki.

O godz. 8 nastąpiła zmiana w organizacji ruchu na Węźle Karczemki.

Wykonawca przywrócił ruch dla jadących Obwodnicą Trójmiasta z Łodzi do Żukowa. Ponadto kierowcy jadący z Łodzi do centrum Gdańska wjeżdżają w Trasę W-Z już bezpośrednio.

Ruch z Gdańska do Żukowa i z Żukowa do Gdańska prowadzony jest na wprost po wiadukcie nad Obwodnicą Trójmiasta częściowo docelowymi jezdniami trasy W-Z, przy czym wciąż funkcjonuje tu zwężenie, bo na jednym z wiaduktów trwają jeszcze prace remontowe.


Zmiany w komunikacji miejskiej.

Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu. Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu.
Od 30 grudnia od ok. godz. 9:30 nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych 167, 168, 367, 525 i N3, dla których zostaną zmienione trasy i rozkłady jazdy. Celem polepszenia obsługi komunikacyjnej dla mieszkańców z rejonu ul. Szczęśliwej, zostanie zmodyfikowana trasa linii 167, tak aby autobusy tej linii również obsługiwały osiedle "Wiszące Ogrody".

167 i 367:


W kierunku Bysewa
autobusy tych linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Szczęśliwa - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku Centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - Szczęśliwa - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

168:

W kierunku Kiełpina Grn. autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Kiełpino Grn.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Kiełpino Grn - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

525:

W kierunku Bysewa autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna.

N3:

W kierunku Wrzeszcza PKP autobusy linii nocnej N3 pojadą trasą: Dworzec Główny - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Wrzeszcz PKP.

W kierunku Dworca Głównego będzie obowiązywać trasa: Wrzeszcz PKP - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Dworzec Główny.

Przebieg Trasy W-Z wraz z Węzłem Karczemki.

Miejsca

Opinie (273) 3 zablokowane

  • Co za obłuda (3)

    Trasa jeszcze nie gotowa ale nowy trik marketingowy - teraz tylko będą trwały prace kosmetyczno wykończeniowe :-)

    • 11 30

    • (2)

      zgadza się, ale piekne zakończenie roku było było i to sie liczy. A wiadukt na którym było całe zamieszanie jakis nie pomalowany i co z okiem?

      • 2 0

      • przekręty GIK ze Skańską (1)

        kolesiostwo, cwaniaczki

        • 1 1

        • przekręt to był przy teoim poczęciu inarodzinach.

          • 0 2

  • SKANSKA debeściara. (2)

    zawsze.

    • 33 4

    • chyba w oddawaiu nieskończonych kontraktów

      ale kołnierzyki z giku pomogli to się udało.

      • 0 0

    • I znowu mnie będą podejrzewać

      o autorstwo tego postu...;)

      • 1 0

  • no no Brawo pierwsza łopata wbita w 1959 roku co za tempo

    no no Brawo pierwsza łopata wbita w 1959 roku co za tempo

    • 17 24

  • trasa gotowa?! (4)

    Co to za bzdury w na końcu artykułu?
    "Nieco ponad pięć lat później możemy cieszyć się z gotowej Trasy W-Z do wysokości Obwodnicy Trójmiasta."
    Trasa będzie gotowa dopiero jak zostanie wybudowany bezkolizyjny węzeł z Łostowicką i gdy zostanie dobrze (bezkolizyjnie) rozwiązany węzeł w centrum.

    • 26 8

    • Ten węzeł w centrum to niezły węzeł. (2)

      może pomogłoby temu skrzyżowaniu wybudowanie wiaduktu zbierającego ruch z Chełmu i wprowadzającego przed tunel do centrum

      • 7 0

      • Na to akurat jes rezerwa terenowa. (1)

        Tylko czy tunelu w stronę centrum nie należałoby wtedy poszerzyć.
        Hucisko i tak nie wydoli.

        • 3 0

        • Jest problem z tym tunelem - tamtędy przebiega kanał Raduni.

          • 0 0

    • zgadzam się..

      jest dobrze, na pewno to spore ułatwienie, ale trasa WZ będzie gotowa dopiero po rozwiązaniu problemu tych dwóch skrzyżowań o bardzo kiepskiej przepustowości (w porównaniu do potrzeb)

      • 4 2

  • Skanska a Strabag (1)

    Jeżdżę trochę po kraju, z resztą nie trzeba daleko jeździć żeby mieć porównanie - SKANSKA bije na głowę STRABAG jeśli chodzi o jakość wykonania i użyte materiały, rozumiem , że ustawa o zamówieniach publicznych jest kiepska bo premiuje najniższe ceny, ale jakość i terminowość wcześniejszych kontraktów też powinna być brana pod uwagę.

    • 18 2

    • Wszyscy kłamią

      Strabag, Budimex, Skańska, Kirchner, Wakoz.
      Wszyscy oszukują i to jak.

      • 0 2

  • Niby fajnie że budują. (4)

    Ale WZ-tka kończy się skrzyzowaniem z 3-go maja. Już widzę te korki od Chełmu do Centrum. Tak czy inaczej trzeba bezie rano odstać godzinkę

    • 16 5

    • (2)

      A najgorsze jest to że Adamowicze nie mają nawet pomysłu na rozwiązanie tego problemu i w przyszłości.

      • 0 3

      • Mają (1)

        Proponuje zerknąć na przebudowę związaną z inwestycjami na terenie Gildii. Oraz budową POG. może to wpełni korków nie wyeliminuje, ale je napewno zmniejszy.

        • 2 1

        • To co tam proponują na pewno korków nie zmniejszy, tylko one przez tą budowlę właśnie znacznie się spotęgują.

          • 0 4

    • ja nie jeżdże poniżej Chełmu

      • 0 0

  • komunikacja na wz (2)

    teraz aż się prosi żeby wuzetą puścić jakiś sensowny może pierwszy z prawdziwego zdarzenia autobus na lotnisko z głównego... z głównego Armii Krajowej obok WO i Auchan... to by było coś:) i może w ogóle pomyśleć o komunikacji WO, Kokoszki - Centrum WZą (chociaż jedną linię;)) - oprócz tej na lotnisko:P))

    • 19 0

    • Jak najbardziej. Jestem za!

      • 4 1

    • Autobusy muszą płacić

      za przejazd obwodnicą

      • 0 0

  • za Podwale Przedmiejskie powinni siedzieć:) ale w sumie włądza była i tak łaskawa gdyż były plany na poprowadzenie tej jezdni

    przez ul Długą:)

    • 10 2

  • co z tego ze jest W-Z jak HAVLA sie korkuje .... (7)

    -korek był od cmentarza do góry, łostowicka zablokowana juz od kartuskiej
    -Skrzyżowanie z armii krajowej gehenna, poblokowali wszystko , NICZEGO JUZ NIE MA

    - siwiatła niezsynchronizowane
    -wyjazdy z PŁOCKIEJ na Wilanowska nie ma jest (tylko zjad)
    -dziurawa ul. ŁÓDZKA
    - brak RONDA (Łódzka-warszawska) koło stawku.
    - podwójne światła na wjazd na HAVLA od ul ŁÓDZKIEJ
    -krótkie zielone dla skretu w HAVLA od Zakoniczyna

    IDZCIE BARANY i to poprawcie, za nasze pieniądze był projekt który nie wypalił....ktoś musi za to beknąc , podac nazwiska napisze personalnie skarge. Z powództwa cywilnego do prokuratury pojdzie druga że nie musze stac w korku i marnowac swoj czas. Załatwie na cacy tych frajerów od planowania korków !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 19 14

    • idź gościu szampana wypij i sie wyluzuj (2)

      łostowicka wczoraj była zakorkowana od samego dołu, bo nie działały światła z ak - to chyba nie jest wina projektantów drogi, ani budynia?
      powództwo cywilne do prokuratury? wtf?

      • 8 7

      • co z tramwajami, kiedy w koncu ruszą dalej na orunie gorną ????????

        • 5 1

      • nie po prostu cwok wiejski z BMW rozwalił światła.

        • 3 0

    • a mnie Havla nie interesuje, tam już jest koniec świat i nawet wrony stamtąd uciekają. Po pierwsze smród z Szadółek, a po drugie to ostatnio najboedniejsza dzielnica Gdańska

      • 0 5

    • ??????????????? Co to za palant napisał, a może sfrustrowana żona palanta - która kupiłą mieszkanie bo było tanie na wygwizdowie i teraz ma wszędzie daleko

      • 1 2

    • i w dodatku!!!!

      brak mozliwosci przejazdu z ulicy witosa na nowa warszawska! to kpina! autobus 118 jedzie trasa wilanowska prawie 10minut dluzej! co to za debil wymyslil takie chore skrzyzowanie nowa warszawska/wilanowska/wz??? niech to zmienia! to jedyny autobus, ktory regularnie jedzi w okolice piotrkowskiej, a teraz jeszcze dodatkowo 10minut dluzej! 5km od centrum a pol godziny drogi! absurd

      • 2 1

    • a idź

      w pisdu nawet do Watykanu

      • 0 0

  • A ja się pytam

    kiedy zostanie przywrócony stały ruch tramwajowy po Jana z Kolna?! Miało byc od połowy grudnia, później d o k o ń c a roku, teraz cisza, a rok właśnie się kończy!!!

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane