• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023, godz. 11:45 
Opinie (337)
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (337)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane