• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Gdańsk bardzo szybko się rozwija aby tak dalej

    • 25 37

    • o jakim rozwoju mówisz ? , od lat widzę tylko rysunki i plany , które sukcesywnie co kilka lat się zmieniają ...

      • 18 4

    • 30 nowych osiedli to nie rozwój (3)

      Gdańsk baaardzo spowolnił rozwój po śmierci Adamowicza. Sorry ale takie są fakty

      • 8 7

      • Fakty są takie, że za PO Gdańsk dostawał dużo pieniędzy z budżetu centralnego

        Jak i również wysysał pieniądze na województwo. Teraz jednego i drugiego mniej.

        Ja jestem z Gdyni, gdzie władza nie trzymała ani z tamtą ani z tą ekipę, więc strata podwójna.

        • 4 8

      • Za prezydentury Andrzeja Kaznowskiego było w Gdańsku dobrze i miasto rozwijało się.

        • 2 1

      • Adamowicz w złotych latach dobrej koniunktury

        i funduszy europejskich zafundował miastu patorozwój. Zasadniczo ten model opiera się na chaotycznej zabudowie pod dyktando deweloperów, która powoduje, że infrastruktura jest zawsze trzy kroki do tyłu studnią bez dna, brak sensownego układu komunikacyjnego mimo wyłożonych miliardów. Dmuchane inwestycje w stadiony, centra i inne pierdół drenujące budżet. Wciskanie biurowców i apartamentowców między kamienice. Brak konstruktywnego podjęcia tematów takich jak śmierdzące wysypisko. Totalnie nieefektywna komunikacja mimo włożonych miliardów. Ta linia powinna być w planach kilkanaście lat temu, a nie wciskana teraz na siłę między budynki i likwidująca ostatnie spłachetki zielenina betonowych osiedlach. , bo to zmniejsza efektywność i przepustowość(tutaj potrzeba składów długości skm, a pewnie dostaniemy pkmki.)

        • 9 0

    • Dobry żart (2)

      Plany SKM na południe i rezerwa terenowa istnieją od lat 70 ubiegłego wieku.

      • 10 0

      • rezerwa

        to już nie za bardzo istnieje...

        • 2 0

      • Plany były też na obwodnice dzielnicy Nowy Port,a wyszło tak ,ze tiry do portu gdanskiego jadą środkiem osiedla mieszkaniowego,ul.Wyzwolenia!

        • 0 0

  • Lepiej wybudujcie normalną bezkolizyjną dwupasmówkę z parkingiem za te same pieniądze (8)

    Nikt na poziomie się nie będzie tłoczył z pospulstwem w tych wagonach

    • 23 99

    • Do tej pory samochody wyeliminuja

      • 10 0

    • I gdzie ma się ta dwupasmówka kończyć? Wielkim korkiem w centrum miasta. Genialny pomysł...

      • 25 1

    • więcej samochodzików. drogi wytrzymają

      • 15 0

    • Ooooo wykształcony z wielkiego miasta:)

      • 12 0

    • Polecam przejażdżkę Armii Krajowej w godzinach szczytu

      Widać pięknie jak taka bezkolizyjna dwupasmówka rozwiązuje problemy :)

      • 8 0

    • 10 cio pasmówkę (1)

      • 1 0

      • przebijam do stu

        • 0 0

    • Głos takiego właśnie z takiej warstwy społecznej

      co nie zna ortografii. Piszę się przez o z kreską, bo pochodzi od społem (razem).

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Trzymam kciuki (19)

    To byłaby najlepsza inwestycja komunikacyjna od 50 lat

    • 422 32

    • (4)

      To prawda, ale żeby to realnie powstało trzeba wymienić władze Gdańska i Urzędu Marszałkowskiego, bo w takim składzie to niedasie.

      • 14 43

      • mówisz o tym Urzędzie Marszałkowskim, który nie zbudował PKMki na lotnisko? (1)

        • 32 6

        • Z tym nie było problemu,

          Bo nikt nie chciał kupić terenów z nasypami i niewybuchami wojennymi. A tu bedzie trzeba jeszcze odkupić teren od deweloperow. A na to kasy nie bedzie. No chyba, ze inwestycja bedzie kosztować 3 mld zł

          • 2 4

      • (1)

        Pewny (a) jesteś. Tego typu inwestycje nie da się zrobić pstryk palcem i gotowe. To w naszych realiach planuje się sporo do przodu. Powoli i konsekwentnie jest realizowane. Zwłaszcza w obecnych realiach, gdzie nasze ukochane władze centralne wszystko robią, aby nas udupić. Zniszczyli Lotos ,a co za tym idzie, to brak kasy z podatków płaconych na miejscu. Do tego od czasu jak próbowali udupić byłego prezesa wsadzają swoich i co kilka miesięcy wymieniają jak rękawiczki. A każdy taki fostający wypad dostaje półroczną odprawę
        A my za to płacimy. Z centrali dają ochłapy. I jak mamy się rozwijać jako region

        • 14 5

        • Fakt Lotos zniszczony!!!

          Przejeżdżałem obok, same zgliszcza.

          • 1 3

    • PiS (10)

      Wie ktoś może dlaczego PiSowcy głosowali przeciw?

      • 62 3

      • (4)

        Chętnie bym się dowiedział. Oni dużo mówią o kuwecie, rydwanie i małej Sycylii, ale jak trzeba poprzeć sprawy ważne dla regionu to zawsze są przeciw. Ustawy metropolitalnej też nie poparli.

        • 68 4

        • bo sprawa jest prosta: chcą dorwać się do koryta

          wyciągają więc kapiszony a w międzyczasie "skoro nas nie popieracie to macie cierpieć". I mimo tego są masochiści, co na nich głosują.

          • 38 3

        • tkwij, oblężona twierdzo (2)

          w samozadowoleniu i samozaspokojeniu.

          Może trochę pokory?
          Gdańsk nie chciał PKM, to dla niego niechciany i kłopotliwy prezent od marszałka i pobliskich miast (z Gdynią na czele). A ustawę metropolitalną lobbuje człowiek, który demontował kolej przez 20 lat...

          Tak, zadanie i pomysł są słuszne i potrzebne...
          Problem jest taki, że spaprane już lata temu decyzjami tych samych ludzi co do oddania rezerw terenowych pod SKM Południe betonowej republice. To co zostało, to zgniłe kompromisy z siecią drogową i kosztowne rozwiązania meandrujące między budynkami...
          Więc tanio nie będzie. A jak nie będzie tanio, to nie będzie wcale
          Więc takie przedsięwzięcia wypełniające szuflady urzędów za całkiem konkretną kasę budzą nieufność i sprzeciw.
          Bo sporo w tych szufladach jest, a co nowszy wariant, to gorszy...

          • 6 34

          • (1)

            Gdańsk tak niechciał PKM, że za darmo przekazał grunty pod budowę.

            • 30 4

            • przekazał, bo został do tego "nakłoniony"

              Według planów Gdańska miał być tam tramwaj.
              I to tylko do lotniska.

              • 3 3

      • ...

        Pis chce aby ta kase przeznaczym na organizacje pochodow w obronie papierza.

        • 32 5

      • bo nie chcą brać udziału w mieszaniu... (2)

        kiełbasy wyborczej swoich adwersarzy?

        Bo znają sprawę bliżej i nie wierzą w jej powodzenie?

        • 6 13

        • (1)

          W chęć zaszkodzenia przeciwnikom politycznym bez patrzenia na konsekwencje dla mieszkańców wierzę. W nierealność wydłużenia SKM nie wierzę.

          • 13 3

          • "patrzenie na konsekwencje dla mieszkańców"

            to właśnie teraz obserwujemy na każdym kroku...

            Z "Falą", z "Falą" na czele...

            Kwestia wydłużenia SKM to nie kwestia wiary a wiedzy.

            • 2 2

      • Bo to Partia antypolska

        • 0 2

    • czyli jak dziś zaczną, to skończą za 7 lat?

      Przypominam, że już 7 lat budują i otwierają Kunszt Wodny. Ta są kompletne, przedwyborcze bzdury!!!!

      • 7 4

    • Mial byc tramwaj z petli i droga czteropasmowa - inwestycja okrojona

      • 1 2

    • Onn

      Ale PiS jest przeciw

      • 0 0

  • Info dnia (15)

    Brawo brawo brawo!!! A tak narzekacie na aktualną władze. A tu proszę. Jednak za Jarka dobrze się żyje!! Eleganckie składy elektryczne. I od razu mój apartamencik plus 50% do wartości na Niepołomickiej

    • 10 51

    • Ale to Miasto buduje a nie nieudacznik towarzysz Jarosław :))))))))))))))))

      • 14 9

    • Cytat (11)

      Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej, przeciwko 12 radnych PiS.

      • 19 0

      • Wiadomo ci z PiS woleliby kasę przeznaczyć zamiast na PKM kolegom na nową willę + :))))))))))))))))))

        • 16 6

      • Dlaczego? (9)

        A co PiSowcom się nie podoba w rozbudowie SKM? Wolą, żeby ludzie mieli gorszy dojazd do pracy, szkoły, uczelni?

        • 13 2

        • Dla PiSowców zawsze jedno jest pewne - im gorzej dla Kraju tym lepiej dla nich :))))))) (2)

          • 15 3

          • A ja myślałem, że to ci miglance z totalnej (1)

            Ulica i zagranica

            • 0 2

            • Z tym "myśleniem" - to pojechałeś...

              • 0 0

        • (5)

          No właśnie tak wyglądają, "niezależne, wolne media" - nie przedstawią opinii opozycji, więc nie wiadomo dlaczego byli przeciw. Może mieli zupełnie inny, lepszy pomysł?

          • 1 8

          • W takim razie, co "niezależne, wolne TVP Gdańsk" powiedziało na ten temat?

            Nic? Siedzą cicho i udają że wszystko było ok?

            • 5 1

          • Tak, na pewno (3)

            Trudno mi sobie wyobrazić lepszy pomysł na usprawnienie komunikacji Południe - Północ niż budowa linii PKM. Ale może jestem w błędzie, więc chętnie przeczytam co PiS chciałby zbudować w zamian. Stawiam, że pewnie drogę - krzyżową.

            • 15 1

            • Przecież kandydat PiS przedstawił swój projekt przed wyborami. (1)

              Na papierze wyglądał cudownie, tramwaj na Południu rozpędzający się do 1.2 macha :)

              Niestety nie powiedział jak planuje rozwiązać problem fali uderzeniowej...

              • 5 2

              • Fala to już przecież jest ( nie działa ale jest )

                Kasa wydana.

                • 1 1

            • też PKM

              ale dopiero, jak Kacper dorwie się do koryta

              • 4 0

    • A mi cena

      Ziemi i tak już wysokiej

      • 1 0

    • Odpowiedż

      Ale to PIS głosował przeciwko !

      • 2 0

  • (8)

    Wspaniale.Choć w 2029 jestem ciekaw jakie będą ceny biletów,i czy w końcu powstanie wspólny bilet na wszystkie środki transportu.Tak jak w innych miastach w Polsce.W Gdańsku jednak nie za bardzo chyba wiedzą jak to zrobić,za to podwyżki biletów dają ekspresowo.

    • 26 13

    • Jacek i Ola chcą ale Wojtek się sprzeciwia - wiadomo jak ktoś był społecznym doradcą Kaczyńskich to na niczym się nie zna. (3)

      Pewnie Wojtek o tym epizodzie życia wolałby zapomnieć - My pomorzanie pamiętamy :)))))))))))

      • 3 6

      • (2)

        Cały region pomorskiego, rządzony jest od kilkudziesięciu lat przez polityków PO i przez tyle czasu nie mogą się ze sobą dogadać i współpracować. Jak oni chcą rządzić Polską?

        • 3 5

        • Już rządzili. (1)

          Jakoś nie było wtedy 20% inflacji...

          • 9 1

          • Ale było 3zł/h...

            • 0 2

    • W Gdańsku akurat jest wspólny bilet na kolej, tramwaje i autobusy. To w Sopocie i Gdyni jest z tym problem.

      • 6 3

    • (1)

      Przecież na bilecie miesięcznym ZTM Gdańsk można jeżdzić pociągami.

      • 8 0

      • Ale brakuje jednorazowych

        na przejazd typu autobus-kolejka-autobus

        • 3 1

    • To nie wiesz, że już dziś masz wspólny miesięczny w Gdańsku na wszystkie środki transportu?

      • 7 2

  • i nareszcie bede mogl ze spokojnym sumieniem przesiasc sie z auta do skm (1)

    tramwajem do przymorza 50 minut, autem 30-40

    • 24 4

    • prędzej na cmentarz się przesiądziesz niż to wybudują

      • 12 2

  • Tylko transport publiczny i tylko na torach: pkm, skm, tramwaje - to najszybszy sposób przejazdu w 3 City. (1)

    Najgorsze to są te limuzyny z szoferem i burakiem na tylnym siedzeniu :))))))))))))))))))))))))))

    • 26 17

    • Czemu tak brzydko mówisz o swojej prezydentce, co głosi żeby ograniczać przejazdy samochodem, a sama jest wożona limuzynę przez szofera?

      • 3 2

  • Chaotyczna ta trasa (3)

    • 19 19

    • Takie są rezerwy terenowe (1)

      Albo budujesz tak albo robisz demolkę.

      • 11 3

      • No właśnie. Podziękujmy władzom miasta za przespanie dziesięciu lat i oddaniu terenu pod deweloperkę.

        • 13 2

    • Chaotyczny wpis

      • 3 6

  • Dobra wiadomosc (4)

    Wiec mozecie zaczac marudzic ;) a Gdansk i tak sie bedzie rozwijal, z marudami czy bez

    • 22 19

    • Gdańsk się rozrasta a nie rozwija (2)

      i rozrost ten przypomina nowotwór, a nie rozwój

      • 14 2

      • Jeden z glupszych komentarzy jakie ostatnio czytalem (1)

        Az szkoda mi Twojego pracodawcy, o ile jakiegos masz

        • 2 13

        • twierdzisz, że można polubić ...

          guza?

          • 5 3

    • Jak chcesz zobaczyć jak powinno rozwijać się miasto, to przyjedź do Pruszcza....

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Oby miała dużą częstotliwość (14)

    albo chociaż długie składy w godzinach szczytu. Jeśli zostanie to normalnie zrobione to może w koncu odmieni korkozę.
    Ja z utęsknieniem czekam na rozwój linii do Pruszcza z Południa, ale chyba szybciej zmienię pracę.

    • 217 7

    • szybciej usłyszysz (o ile jeszcze coś się wtedy słyszy) (1)

      o dobrym Jezu , a naszym panie co da Ci wieczne spoczywanie niż tę linię wybuduja

      • 11 12

      • a tobie wiecznie zle,Pcim nogami przejdziesz!.

        • 7 4

    • (6)

      dlatego powinno sie budowac wiecej mieszkan pod wynajem,komunalnych a nie pod prywate!.

      • 3 12

      • to własnie komunalne powodują że ludzie mieszkają na obrzeżach (1)

        w centrum gdzie są komunalne mieszka niepracująca patologia i nikt nie chce w ich sąsiedztwie mieszkać więc pracujący ludzie mieszkają na obrzeżach i codziennie powodują korki, takie świetnie skomunikowane lokalizacje jak Dolne Miasto czy Wrzeszcz nie są atrakcyjnym miejscem dla ludzi pracujących bo nie chcą codziennie spotykać tej patologii z komunalek

        • 23 4

        • Modne było mieszkanie poza miastem i tanie,więc miasto się rozlało,oczywiscie brak dojazdu! Obecnie budowane jest do wewnątrz wg.UM,więc powstaje patologia developerska tzw.plomby.Wyskakują te nowe apartamenty,jak królik z kapelusza w starych,zagospodarowanych dzielnicach.

          • 0 0

      • To buduj... (3)

        ...za swoje!

        • 6 3

        • Po to jest miasto i państwo żeby pomagać swoim obywatelom. (2)

          Skoro polskich rodzin nie stać na mieszkania, powinien powstać program budowy mieszkań po kosztach.

          • 3 8

          • Mieszkanie + (1)

            Powstał taki program. Jednak okazało się, że państwo nie potrafi zrobić tego taniej. Weź się do pracy zamiast liczyć na mannę z nieba.

            • 9 2

            • ale miasto potrafi budowac komunalne!,pisz do panstwowego konserwatora Malomiejska,Traugutta,Do studzienki do wyburzenia i sa miejsca na nowe budownictwo.o Siennej nie wpomne.

              • 1 4

    • (4)

      Ja tez czekam na jakiekolwiek połącznie z Moreny / Jasienia do Pruszcza. Nawet bezpośredni autobus by dużo pomógł. Teraz musze dojeżdżać do pracy ciągle zakorkowaną obwodnicą, albo komunikacją przez centrum, co zajmuje 1 - 1,5 h w jedna stronę. Mogłaby być linia PKM Jasień - Pruszcz Zastawna, gdzie jest najwięcej firm.

      • 10 5

      • po co się ograniczać (1)

        może od razu PKM spod domu do pracy

        • 4 5

        • Dużo osób dojeżdża tak jak ja, nie rozumiem po co minusować. Gdyby chociaż był bezpośredni autobus (nie przez centrum), to większość tych osób by się przesiadła i o tyle mniej samochodów by było na obwodnicy.

          • 4 0

      • Właśnie ten przystanek Pruszcz Kupiecka (1)

        (ale to w perspektywie kolejnej rozbudowy na południe) jest potencjalnym rozwiązaniem - realnie pewnie w 2045 roku :)
        Ale to prawda, ciężko znaleźć sensowną alternatywę na to połączenie, chyba, że moto w sezonie.

        • 3 0

        • No niestety, do tego czasu będę na emeryturze, więc chyba lepiej zmienić pracę.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane