• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka już na torach. Linia imponuje, ale są kłopoty z rozkładem i biletami

Maciej Korolczuk, Maciej Naskręt
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

We wtorek rano ruszyły pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawdziliśmy, jak funkcjonuje kolej, która ma zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście.



Czy podróżowałeś już linią PKM?

Pierwszy rozkładowy pociąg PKM wyjechał o godz. 3:40 z Gdańska Głównego. Trzy minuty później wyruszył skład z Gdyni Głównej. Pierwsze kilkanaście kursów przewiozło niewielu pasażerów. Być może wynika to z faktu, że wciąż wiele osób nie wie gdzie, jak i za ile kupić bilety na nową linię.

Zobacz także: Rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Bilety na przejazdy PKM można kupić w każdej stacjonarnej kasie na linii SKM - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM, przewoźnika PKM. - Ponadto bilety są też do kupienia u kierownika pociągu PKM bez dodatkowej opłaty oraz w kilkudziesięciu automatach biletowych ZTM znajdujących się na terenie Gdańska i automatach stojących na peronach SKM.
Kiedy automaty biletowe pojawią się na peronach PKM?

- Do grudnia ustawimy automaty na sześciu najważniejszych stacjach PKM - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Film dzięki uprzejmości spółki PKM S.A.


Dlaczego dopiero wtedy?

- Bo dopiero przed dwoma miesiącami rozstrzygnięty został przetarg na operatora linii, którym zostaliśmy. W tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie kupić i ustawić automatów. Poza tym warto dodać, że w warunkach przetargu nie było zapisu, który wymagałby od operatora ustawienia biletomatów. To nasza inicjatywa, bardzo kosztowna, bo każde takie urządzenie to koszt ok. 100 tys. zł.
Oprócz biletomatów SKM uruchomi też trzy nowe kasy. 1 października otwarta zostanie kasa w Kartuzach, a od połowy grudnia w Somoninie i Kościerzynie.

Najwcześniej od środy bilety na przejazdy Pomorską Koleją Metropolitalną będzie można kupić także w aplikacji mobilnej Skycash. Do tej pory oferta obejmowała tylko bilety autobusowe, tramwajowe, trolejbusowe, kolejowe i na SKM. Od środy pasażerowie bilety jednorazowe (na konkretny odcinek), miejskie (na całe miasto - 3,5 zł) i trójmiejskie (na całą trasę - 6 zł) będą mogli kupować także za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

- Wystąpiły jakieś problemy techniczne po stronie programistów aplikacji. Najpóźniej w ciągu kilku dni bilety będzie można kupić także tam - zapewnia Marcin Głuszek.
Przebieg linii PKM. Przebieg linii PKM.
Na stronach internetowych o rozkładzie PKM ani słowa

Wciąż wiele do nadrobienia mają administratorzy stron internetowych, na których powinien znaleźć się rozkład PKM. Zwraca na to uwagę jeden z naszych czytelników, pan Marcin.

- Proszę spróbować postawić się w roli zagranicznego turysty, który nie zna ani topografii miasta, ani specyfiki transportu publicznego. Proszę z takiej perspektywy zaplanować podróż z lotniska do hotelu w centrum Gdańska - proponuje nasz czytelnik.
- Na stronie Zarządu Transportu Miejskiego brakuje informacji na temat PKM. Wszystkie schematy, rozkłady i wyszukiwarki pokazują tylko połączenia autobusowe i tramwajowe - podkreśla pan Marcin i dodaje: - Powiedzmy, że czytałem trochę o Gdańsku i wiem, że PKM istnieje. Wchodzę więc na ich stronę i jeśli potrafię przebrnąć przez barierę językową - strona jest tylko w języku polskim - znajdę tam tylko rozkład jazdy. Nie ma żadnych informacji o biletach. Jest za to informacja, że linię obsługuje SKM. Tu już jest lepiej, bo strona ma wersję angielsko- i niemieckojęzyczną.

Pan Marcin odwiedził też witrynę miasta gdansk.pl, ale i tam się rozczarował.

- W wersji angielskojęzycznej wyszukiwarka nie działa, a w dziale "how to get to..." znajdziemy między innymi informację o tym, że do Gdańska można się dostać samolotem, a dalej shuttle busem do miasta. O PKM ponownie ani słowa. W polskiej wersji strony, w zakładce "komunikacja" znajdziemy informacje o połączeniach autobusowych, tramwajowych, liniach nocnych, SKM, tramwaju wodnym, a nawet o komunikacji w Pruszczu Gdańskim, ale na temat PKM znowu ani słowa.
Pociągów PKM nie widać też na interaktywnej mapie Polskich Linii Kolejowych, na której podróżni mogą w rzeczywistym czasie podglądać bieżący ruch pociągów w całym kraju.

- Na stronie prezentowane są pociągi jadące po liniach zarządzanych przez PLK. Istnieje techniczna możliwość prezentowania jadących pociągów na liniach, które nie są w zarządzie PLK. Jeżeli będzie zainteresowanie ze strony PKM jesteśmy otwarci do współpracy - wyjaśnia Karol Jakubowski, naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Częściowo zapełniony parking Park&Ride przy stacji PKM Brętowo.
  • Pusty parking Bike&Ride.
  • Rozkład jazdy, punkt informacyjny i komuniaktor SOS to standard na peronach. Wśród nich brakuje jednak biletomatów.
Zachęcająca infrastruktura, ale małe obłożenie

We wtorek rano wybraliśmy się na pierwszy przejazd PKM-ką. Nie mamy uwag do funkcjonowania przystankowej infrastruktury. Działają bez zarzutu windy na peronach, umieszczone zostały papierowe i elektroniczne rozkłady jazdy, funkcjonują też zapowiedzi pociągów.

Wyjątkiem była awaria jednej z tablic na przystanku PKM Brętowo, która zatrzymała się na godz. 8:34.

Mimo przyjaznej infrastruktury linia PKM pierwszego dnia nie przyciągnęła tłumów. Pociągami jeździło po kilka, kilkanaście osób. O powtórzeniu frekwencji z dnia inauguracyjnego przewoźnik i zarządca linii na razie mogą pomarzyć. Parkingi Park&Ride i Bike&Ride stoją puste. Może lepiej będzie w kolejnych dniach.

Zadowalająco działa Wi-Fi na przystankach. Prędkość łącza jest na tyle duża, że można swobodnie pobrać film z Internetu.

  • Tablica odjazdów w Brętowie, która uległa awarii.
  • Wynik testu Wi-Fi na przystanku PKM Brętowo.
Kolejka po bilety w pociągu i kilkuminutowe opóźnienia

W pociągach PKM wita nas przyjemny chłód. Klimatyzacja działała właściwie. Z racji tego, że na przystanku nie można kupić biletu, trzeba ustawić się w kolejce do kierownika pociągu. Sprzedaż odbywałaby się sprawniej, gdyby kierownik nie musiał co jakiś czas wysiadać ze składu, by ogłaszać odjazd.

W kolejce po bilet stanęliśmy w Brętowie, a udało nam się go kupić dopiero przed stacją końcową w Osowie. Z tego powodu kilku osobom udało się pojechać na gapę. Strach pomyśleć co by było, gdyby w pociągu podróżowało więcej osób.

Jak z rozkładem?

Nie wszystkie pociągi dojeżdżają do Osowy, centrum Gdańska i Gdyni. W sumie z Wrzeszcza na lotnisko w Rębiechowie kursują 72 pary pociągów. Tylko część z nich jedzie dalej do Osowy. Powód? Nie ma tam dla nich wystarczająco wiele miejsca.

Wszystko przez to, że cały czas prowadzone są prace budowlane na linii kolejowej 201 między Osową a Gdynią Wielki Kack. Z powodu przebudowy torów i braku krawędzi peronowych stacja nie może przyjąć w ciągu dnia aż 72 par pociągów. Tym bardziej, że ze stacji korzystają też pociągi jeżdżące do i z Kościerzyny.

W rozkładzie obowiązującym od 1 do 30 września tylko jeden pociąg odjeżdża z Gdańska Głównego i to jeszcze w nocy - o godz. 3:40. Skład kończy bieg na lotnisku o godz. 4:10. Nie ma też żadnego pociągu z portu lotniczego do centrum Gdańska. Natomiast tylko cztery pierwsze składy o poranku wyjadą na linię PKM z Gdyni Głównej (3:43, 3:58, 4:26, 4:38).

Pobierz rozkład pociągów PKM (PDF) na okres od 1 do 30 września.

Opinie (498) 4 zablokowane

  • (7)

    Zrównoważony transport to podstawa, w dodatku zgodna z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej. Niestety, nadal ma miejsce stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu.
    Tak nie musi być.
    Jeżeli jeździsz domu z pracy samochodem to zmień miejsce pracy i znajdź pracę bliżej.
    Jeżeli wozisz dzieci do szkoły, przedszkola, żłobka samochodem to znajdź szkołę, przedszkole, żłobek bliżej domu.
    To jest bardzo proste.
    Tak abyś wszędzie mógł dojechać rowerem.

    • 12 79

    • Pogięło Cię chyba... (1)

      Mam zmieniać dobrą pracę, którą lubię (daje mi i pieniądze i satysfakcję), na inną, żeby jeździć rowerem?

      • 36 3

      • Nawiedzony jakiś.

        Nie zwracać uwagi.

        • 12 1

    • Bronek? To Ty?

      "Jeżeli jeździsz domu z pracy samochodem to zmień miejsce pracy i znajdź pracę bliżej."
      brzmi prawie identycznie jak "zmień pracę i weź kredyt" ;) świetna rada! Dzięki ziom!

      • 7 1

    • przypuszczalnie złodziej nicków

      przegina jak zwykle

      dzieci do szkoły po osiągnięciu odpowiedniego wieku w dobrze zarządzanym mieście mogą same docierać do szkoły i nie trzeba się przeprowadzać by nie musieć ich dowozić samochodem.

      Skądinąd dowożenie dzieci do szkoły samochodami rodziców to forma odbierania im dzieciństwa.

      wyjąwszy dwa ostatnie zdania początek brzmi dość sensownie, ale jest po prostu kolejną prowokacją trolla, który się fascynuje ludźmi mającymi benzynę w żyłach.

      • 2 4

    • O, niezrównoważony wrócił

      Wypuścili go ze Srebrzyska wreszcie...

      • 3 0

    • Troll (1)

      A jeśli wożę po 100 paczek dziennie busem jako kurier to też mam się przesiąść na rower i wozić po jednej paczce?

      • 3 2

      • Hihi

        dostawcy z Tesco też, najlepiej niech ciągają za rowerem wózeczki z towarem :)

        • 0 0

  • Francja elegancja !!! (6)

    Jeden wielki minus - czemu PKM-ka za każdym razem nie startuje z Gdańska Głównego ???

    • 91 12

    • czy

      konieczność zakupu prawie na wszystkich stacjach biletu u kierownika pociągu to też Francja elegancja. Byłem kilka razy we Francji , ale w paryskim metrze lub RER takiego rozwiązania nie widziałem. Brak możliwości kupna biletu będzie barierą decydująca o niekorzystaniu z niej przez większość mieszkańców Gdańska.

      • 28 2

    • coś tam czytałem...

      .. że niebawem będą startować z Gda-Gł. Póki co nie uporali się ze zrobieniem odpowiedniego rozkładu jazdy, który nie kolidowałby z innymi pociągami. Co nie jest trudne do uwierzenia, biorąc pod uwagę, że w PKP jest ze 30 spółek, więc o dogadanie się w jakiejś sprawie trzeba pewnie 30 prezesów zapytać o zdanie.

      • 6 1

    • bo nie ma osobnej pary torów do Gdańska Głównego (2)

      wprowadzanie PKM na tory pociągów SKM między Wrzeszczem a Gdańskiem wymagałoby znacznej przebudowy układu torów PKM.

      Liczba pociągów regionalnych i dalekobieżnych jest dość duża, wpasowanie tam częstych przejazdów PKM powodowałoby duże trudności.

      Przesiadanie się z jednej linii podmiejskiej na miejską jest praktykowane w wielu metropoliach Europy.

      • 1 0

      • W zasadzie masz racje, ale co to kogo obchodzi? Jesli robia cos za publiczne pieniadze to niech robia porzadnie (czyli z glownego). Jesli nie potrafia, niech zrobia miejsce tym, ktorzy potrafia.

        • 2 1

      • Ależ

        Wszystkie pociągi można połączyć w jeden długi pociąg, zaoszczędzi się na torach, semaforach i kanarach. Maszyniści zamiast tracić wzrok na wypatrywanie samobójców wytypują jednego, a reszta do "Warsu".Taką mam wizję.

        • 1 0

    • Tak powinno byc Gdansk Głowny -Rębiechowo i dalej hen a ludzi będzie mnóstwo

      • 1 0

  • Najlepiej gdyby po hrabiostwo

    te pociągi po dom zajeżdżały w ramach wielkiego wydatku za bilet.

    • 37 39

  • Pierwsze śliwki robaczywki ! (5)

    Media zawsze się do czegoś doczepią. A ilość pasażerów mała ? To nic - wszystko wymaga czasu.Ludzie wiedzą o nowej możliwości dostania się w inne miejsce ale wg mnie też wymaga czasu aby się przesiedli. Ja mam 62 lata, całe życie mieszkam w Gdańsku i nie mogę się nacieszyć tą nowością, jestem dumny z PKM.

    • 52 56

    • Prawda - u nas często nowe rzeczy mają na początku problemy, czyli

      "choroby wieku dziecięcego".

      • 3 4

    • A już myslałan ze ten post napisał pan Bogdan ktory dostał pierwszy bilet

      • 12 1

    • to nie media się czepiają ale hejterzy

      • 1 2

    • Widziałem dzisiaj jak pociąg wiózł powietrze i kilku pasażerów (1)

      • 3 1

      • jak jechałem w Kolonii na lotnisko

        o 6:30 rano pociąg wiózł powietrze i kilku pasażerów

        • 7 0

  • no to (2)

    skm i spółka załatwiła kompletnie piękny projekt. Spieprzyli jako przewoźnicy wszystko co tylko dało się spieprzyć. Sprzedaż biletów w pociągu jako jedna możliwość zakupu biletu jednorazowego to jakaś pomyłka i śmiech na sali. Tak można robić na wiejskiej linii , a nie milionowej aglomeracji. Dla mnie kompletne dno.

    • 96 7

    • spokojnie, przy tym zainteresowaniu pasażerów to własnie wygląda jak wiejska linia

      i wiele się raczej nie zmieni w najbliższym czasie

      • 19 7

    • Przecież można jeździć na biletach SKM. Ale oczywiście w myśl zasady "nie znam się to się wypowiem", mamy tutaj kolejny przykład nieudacznika narzekającego na dobre projekty.

      • 1 6

  • Nie (1)

    Na h... komu ta kolej. Ta inwestycja utrudni zycie mieszkańcom.
    PO czego nie dotknie to piżdziet.
    Trzema Budynia rozliczyć za to

    • 46 61

    • Masz rację trzeba zbudować kilka pomników Smoleńskich, kościołów i 4 km autostrad. To są sukcesy warte odnotowania

      • 9 8

  • Ceny biletów. Czy ktoś mi może wyjaśnić? (13)

    Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na temat zasad podróżowania SKM/PKM i cen biletów.
    Gdybym np. chciał jechać z Przymorza do Osowej to co? Mam kupić 1 bilet na SKM za 3,5 z Przymorza do Wrzeszcza, a potem kolejny na PKM za 3,5 z Wrzeszcza do Osowej? Czy też na tym bilecie "miejskim" mogę się przesiadać i za całą trasę zapłacę 3,5?
    Nic nie kumam....

    • 77 5

    • a nie za 6 ziko?

      • 2 6

    • 3,5 za cały przejazd

      • 9 0

    • No własnie nie za 6.

      Bo za 6 to jest z Gdyni do Gdańska, a 3.5 to taryfa obowiązująca w ramach 1 miasta, stąd nazwa bilet miejski.

      • 10 1

    • czyli mozna sie przesiadac z biletem za 3,50? (7)

      • 5 1

      • tak

        • 5 1

      • tak

        • 3 1

      • do autobusu nie. ;) (2)

        a tak powinno być w rozwiniętym mieście. W wawie krakowie wrocławiu....... tak jest własnie jest.

        • 7 1

        • w Wawie dzienny bilet 15 złotych na wszystkie linie (1)

          a nie 3,50

          • 3 0

          • Za 3,5 jest bodajże 40 min na wszystkie środki transportu

            Z resztą Warszawa ma chyba najlepszą komunikację w Polsce

            • 1 1

      • :) hahah

        ilość wątpliwości i opinii świadczy tylko o tym, jak doskonale został zaprojektowany system biletowy w trójmieście ;) Panowie planiści z ZTM - nie da się prościej?

        • 7 1

      • Nie. Kto twierdzi, że "tak" niech spróbuje ;)

        • 3 0

    • Możesz jechać z Osowej max na Żabiankę lub w drugą stronę do Lipiec z przesiadką na Skm we Wrzeszczu na jednym bilecie za 3,5 zł. Jak chcesz jechać dalej do np Pruszcza, Gdyni czy Sopotu, to kupujesz za 6 zł. W obrębie Gdańska 3,5.

      • 2 1

    • Możesz jechać na jednym bilecie od gr lipca na Żabianke lub osowe

      • 0 0

  • Rozklad jazdy jak w kazdej nowej inwestycji dopiero po roku dojdzie do ladu !

    To rzacz normalna ze przez rok rozklad na nowej trasie bedzie ulegal non stop zmianom . Ludzie musza sie najpierw do tych lini przyzwyczaic i zobaczyc ze to najlepszy srodek transportu spoza Gdanska i poza Gdansk . Szczegolnie zima to jest wrecz idealny srodek transportu .. Zima i sniezyce szczegolnie rano wam udowodnia ze taki pociag poza Gdansk to luksus ,komfort i wysoki standard podrozy szczegolnie dla osob ktore regularnie chca dojezdzac do pracy spoza Gdanska. Takim pociagiem od lat ludzie jezdza z Koscierzyny do Gdyni regularnie i jest tam calkiem sporo osob .

    • 25 12

  • A czemu nie można w całym Trójmieście wprowadzić czegoś jak Oyster Card ? (3)

    Wtedy każdy płaci tylko za konkretny przejazd i to konkretnej "firmie". Można konfigurować wiele korzystnych połączeń. Taka karta może zastąpić miesięczne bilety, więc się opłaci.
    No, tylko by trzeba wymusić wsiadanie do autobusów tylko z przodu. I okratować wszystkie przystanki skm/pkm ... Chyba że jest inne rozwiązanie ?

    • 45 7

    • Wsiadanie tylko z przodu do 30m pesy (tramwaj)

      fajny pomysł. Zapomniałeś jeszcze o bramkach potzrebnych na SKM/PKM, no chyba że chcesz wsiadać też tylko z przodu?
      W Holandii przy OV chip kart nie ma takich ceregieli, wsiadasz gdzie chcesz ale brami w metrze są.

      • 3 1

    • nie opyla sie, trzeba by troche etatow uciąc, a to zawsze boli znajomych krolika

      • 2 1

    • wszystko można ale trzeba chcieć - wyatarczy wprowadzić jeden bilet

      ale trzeba mieć IQ nieco wyższe od durniów z samorządów trójmiasta

      • 5 1

  • Kiedy nowe bilety w SkyCash itp. aplikacjach? (1)

    • 8 6

    • Podobno od jutra (środy).

      Skycash ma jakąś obsuwę programistyczną

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane