• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podróże koleją po Polsce będą droższe. PKP Intercity wprowadza nowe ceny biletów

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżki obejmą wszystkie kategorie pociągów, w tym Express InterCity Premium. Podwyżki obejmą wszystkie kategorie pociągów, w tym Express InterCity Premium.

Od 13 stycznia wchodzi w życie nowy cennik biletów na pociągi PKP Intercity. W górę idą opłaty za przejazdy wszystkim kategoriami składów. Z oferty wycofany zostanie bilet weekendowy, ale pojawi się oferta na dni powszednie. Utrzymane zostają promocyjne ceny biletów na wybrane relacje lub zakupione z dużym wyprzedzeniem.



Którą klasą pociągu dalekobieżnego podróżujesz najczęściej?

Kolejowa spółka PKP Intercity zmianę cen biletów uzasadnia potrzebą dostosowania wysokości opłat do rosnących kosztów działalności: w przeliczeniu na jednego pasażera wzrostu o ponad 140 proc. kosztów związanych z remontem taboru i stacji postojowych oraz podwyżką o 65 proc. cen energii trakcyjnej.

Wpływ na decyzję mają też zmiany opłat wprowadzone wcześniej przez regionalnych przewoźników, w efekcie czego - zdaniem spółki - na niektórych trasach pociągi dalekobieżne o wyższym standardzie podróży stały się tańsze od regionalnych.

Jednocześnie kolejarze podkreślają, że jest to pierwsza tak znaczna zmiana opłat od 2013 roku.

Rozkłady jazdy pociągów dalekobieżnych


Nowe ceny biletów PKP Intercity od 13 stycznia dla wybranych cen bazowych w 2. klasie. Nowe ceny biletów PKP Intercity od 13 stycznia dla wybranych cen bazowych w 2. klasie.

Wyższe ceny bazowe i większy upust progów promocyjnych



Zaktualizowana taryfa przewozowa przewiduje wzrost tzw. cen bazowych, wobec których będą stosowane nowe progi upustów dla osób kupujących bilet z dużym wyprzedzeniem lub korzystających z obniżek na wybrane relacje:
  • I próg promocyjny - 15 proc. (dotychczas 10 proc.),
  • II próg promocyjny - 30 proc. (dotychczas 20 proc.),
  • III próg promocyjny - 45 proc. (dotychczas 30 proc.),
  • Promo Plus w pociągach EIP i EIC (zmiany zależne od relacji),
  • Super Promo w pociągach EIP i EIC (zmiany zależne od relacji).

Przykładowo dla relacji Gdynia Główna - Warszawa Centralna i kategorii pociągu Express InterCity Premium, czyli składów Pendolino, stawka bazowa 2. klasy rośnie ze 150 do 169 zł.

Mniej niż obecnie zapłacimy jednak w II i i III progu promocyjnym (odpowiednio 118,30 i 92,95 zł zamiast 120 i 105 zł), a także korzystając z oferty Promo Plus (70 zamiast 77 zł). Na poziomie 49 zł została utrzymana promocyjna cena biletu w ofercie Super Promo. W I progu promocyjnym cena wzrośnie natomiast ze 135 do 143,65 zł.

Szczegółowe zestawienie zmian taryfy PKP Intercity dla wybranych cen bazowych zawarte jest w tabeli. Aktualizacja cenników obejmuje również wszystkie bilety okresowe.

Bilet Weekendowy zastąpi Multiprzejazdowy ważny od wtorku do czwartku. Bilet Weekendowy zastąpi Multiprzejazdowy ważny od wtorku do czwartku.

Zmiany w Bilecie Taniomiastowym i brak Biletu Weekendowego



Zmiany od 13 stycznia dotyczą ponadto pozostałych ofert promocyjnych PKP Intercity. Zmniejszona zostanie liczba relacji, na których obowiązuje Bilet Taniomiastowy, a także likwidacji ulega oferta Biletów Weekendowych.

W przypadku pierwszej zmiany spółka tłumaczy podjętą decyzję znaczącym skróceniem czasów przejazdów oraz poprawą warunków podróży na zmodernizowanych liniach kolejowych.

W zakresie Biletów Weekendowych PKP Intercity przekonuje, że były one wykorzystywane wbrew założeniom - głównie w szczytach przewozowych na podróże "tam i z powrotem".

Promocja na wielokrotne przejazdy w środku tygodnia



Nową ofertą od 13 stycznia - z myślą o wielokrotnych przejazdach - będą bilety "Multiprzejazd" oraz "Multiprzejazd Max". Bilety te będą obowiązywały od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek i pozwolą na nieograniczoną liczbę przejazdów pociągami spółki:
  • TLK i IC w 2. klasie za 119 zł (bilet Multiprzejazd),
  • TLK i IC w 1. klasie za 159 zł (bilet Multiprzejazd),
  • TLK, IC, EIC i EIP w 2. klasie za 239 zł (bilet Mutliprzejazd Max),
  • TLK, IC, EIC i EIP w 1. klasie za 396 zł (bilet Multiprzejazd Max).

Powyższe ceny nie zawierają opłat za rezerwację miejsc oraz dopłat dla skorzystania z pociągów kategorii EIP.

Do 2030 r. PKP IC zamierza gruntownie zmodernizować tabor oraz infrastrukturę. Do 2030 r. PKP IC zamierza gruntownie zmodernizować tabor oraz infrastrukturę.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę. Pociągiem do 250 km/h



Kolejarze wraz z komunikatem o podwyżkach przekazali informacje o rozszerzonej strategii rozwoju PKP Intercity do 2030 r. Spółka zamierza zwiększyć środki na inwestycje w tabor i infrastrukturę z poziomu 19 do 27 mld zł.

Podwojeniu ma ulec także liczba uruchamianych pociągów, zaś prędkość szlakowa na większości linii powinna być podwyższona z poziomu 120-160 km/h do 160-250 km/h, po których poruszać się będą dodatkowe nowe oraz zmodernizowane składy.

Czytaj też:

Od 1 stycznia droższe bilety metropolitalne



Zobacz lokomotywownię Gdynia Grabówek

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Opinie (204) 4 zablokowane

  • Jeszcze ze 30 lat (4)

    I będzie jak w tych filmach o przyszłości , biedni w kanałach będą żyć a bogaci na powierzchni z policją i wojskiem chronieni w super domach

    • 60 2

    • to zależy na kogo biedniejsi będą głosowac

      • 13 0

    • Ich koniec zawsze byl smutny. Moze pierwsze, drugie a nawet trzecie pokolenie będzie się dobrze bawić ale prędzej czy później i tak koncza przy gilotynie albo na latarni

      • 3 1

    • jak w RPA

      • 2 0

    • Czemu tak wyszlo, Nestorze Iwanowiczu?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Właśnie wracam pociągiem do Gdańska (21)

    Pełen ludzi. Dla mnie nieporozumieniem jest to, że sprzedają bilety bez gwarancji miejsca w pociągu gdzie jest 100% rezerwacji miejsc obowiązkowo.
    I łażą ludzie po wagonach szukając miejsca na które może ktoś nie zdążył lub z innego powodu nie zdążył. I jeden na 1 może trafi, aby na następnym postoju usłyszeć że siedzi pan na moimi miejscu... I znów zaczyna krążyć.
    A płacą za bilet tak samo jak ci co siedzą.
    PKP to jednak wciąż głęboka komuna.

    • 254 23

    • Połączenia TLK i IC są dotowane przez rząd

      i Intercity musi sprzedawać więcej biletów niż miejsc siedzących. Połączenia EIC i EIP nie są dotowane i nie można jechać bez wykupionego miejsca.

      • 38 1

    • Lepiej pojechać na stojąco niż nie pojechać wcale. (13)

      Jak w czasie pandemii nie sprzedawali miejsc stojących i ludzie zostawali na peronach bo nie wpuszczano ich bez miejscówki na miejsce siedzące, to też było słychać lament, jak można zostawiać ludzi na lodzie. Polakowi nigdy nie dogodzisz.

      • 26 24

      • (12)

        Dogodzisz, wysyłając kolejne wagony lub cały skład. Ale oczywiście, najlepiej, gdyby paseżerów nie było, to i problemów nie będzie.

        • 45 6

        • No jasne, będą trzymać dodatkowe wagony w pogotowiu na kilka dni w roku, by zadowolić pana hrabię? (11)

          Przecież to są olbrzymie koszty, które nie mają szans się zwrócić! Jak zaczniemy finansować naszą kolej na poziomie Japonii czy Szwajcarii to wtedy możemy się bawić w takie fanaberie. Nawet w Niemczech podczas szczytów przewozowych ludzie jadą na stojąco w pociągach najwyższych kategorii (z pociągami dużych prędkości ICE włącznie)! To jakby mieć pretensje do drogowców, dlaczego nie mają drugiej, zapasowej drogi i trzeba stać w korkach na zmiany turnusów, długie weekendy, itp.

          • 19 28

          • (8)

            Całkiem niedawno byłem świadkiem jak matka z dwójką dzieci w ogóle nie wsiadła do pociągu bo był tak nabity. Na jej pytanie jak ma wsiasc pomimo posiadanych biletów z miejscówka, kierownik pociągu odpowiedział, że to nie jego sprawa. Może trzeba do lokomotywy dopychac ludzi by w pkp kasa się zgadzała?

            • 36 8

            • Wszystko rozbija się o pieniądze. (6)

              Co z tego że pociąg po długim weekendzie, kilka razy w roku, jedzie nabity po dach, jak na co dzień wozi pustki. Utrzymanie sporej rezerwy taborowej dużo kosztuje. Trzeba by zapewnić kolei znacznie większe pieniądze niż obecnie, to wtedy można się bawić w takie rzeczy. Trudno wymagać wysokiej jakości usługi jak kolei od lat rzuca się odpady z pańskiego stołu.

              • 12 4

              • (4)

                Mam wrażenie, że jesteś pracownikiem kolei z wtłoczonymi argumentami ich władz, że zawsze będzie źle, gorzej i za mało pieniędzy. Poczytaj opracowania ile już zainwestowano w kolej, ile % z tego pochodziło że środków unijnych. Jak sądzę na kolei zawsze to będzie za mało. Jak to zmienić? Dopuścić do rynku więcej firm i konkurencji choćby zza granicy.

                • 19 5

              • Skoro jesteś tak świetnie poinformowany, to chyba zauważyłeś sporą zmianę jakościową w kwestii taboru w ostatnich latach? (2)

                To jednak wciąż jest zdecydowanie mniej pieniędzy niż mają do dyspozycji przewoźnicy kolejowi w krajach zachodnich.

                • 7 6

              • Oczywiście, tu zgadzam się w 100%, że zmiany są widoczne. Tylko czy aby wszystko wydatkowane jest tak jak powinno? Bo jak wytłumaczyć kasację własnych lokomotyw spalinowych, a następnie wynajmowanie podobnych od Czechów? Albo modernizować EU07 w cenie niemal nowych gryffinow z obsługą. Albo po co modernizować wagony, które mają jeszcze długa datę rewizji i wysoki komfort, podczas gdy na bocznicach stoi wiele bez rewizji, które po niej mogłyby poszerzyć ilość jezdzacych wagonów. Kwestie wagonów sypialnych już pominę.

                • 15 0

              • tak tak .... a jak PKP trzyma już od kilku lat wagony NóWKA /kasy nie ma na zrob. przeglądu technicznego/

                za to w PKP kasa jest na wypożyczanie 30wagonów od czechów

                • 0 0

              • Dopuścic konkurencję ok nie ma problemu ale powiedz mistrzu po jakiej infrastrukturze będzie się ta konkurencja poruszać? Bo przypomnę że po torach również jeżdżą pociągi towarowe a wiele tras już na chwilę obecną ma prawie pełna przepustowość. Ale ty pewnie z tych co by infrastrukturę wybudowali dla zagranicznego kapitału a w dodatku aby zachęcić ich do wejścia na rynek jeszcze ta infrastrukturę byś udostępnił za darmo

                • 4 9

              • tak tak .... a jak PKP trzyma już od kilku lat wagony NóWKA

                na bocznicy - bo kasę na zakup dostali z UE
                ..... ale już na ich dopuszczenie do ruchu - kasy nie mieli!?
                - za to mają kasę by wypożyczać 30wagonów od czechów???
                /bo praca pokora umiar ... a te nagrody nam się po prostu należały/

                • 3 0

            • Ojej . Matka z dwójką dzieci

              A gdyby była bez dzieci to już byłoby ok?
              Przestańcie jeździć na emocjach. Tymi matkami z dwójką dzieci... Nie umiała wsiąść do pociągu czy o co chodzi? Czy babelki przeszkadzały?

              • 0 0

          • jakiego hrabie? placisz za usluge to chyba mozesz oczekiwac jej wykonania bez bycia okrzyknietym hrabią ?? za darmo ktos chce tam sie wozic czy jak!?

            • 11 3

          • U nas szczyty przewozowe na niektorych trasach sa non stop...

            • 0 1

    • Nie powinno być w ogóle takiego pojęcia jak miejscówka. Każdy bilet powinien obowiązkowo zawierać w sobie opłatę za miejsce wzorem linii lotniczych. Przez te durne miejscówki i cebulaki, którzy z nich nie korzystają zawsze jest walka o wolne miejsce i niepotrzebne kłótnie.

      • 31 3

    • śmieszne pasażer narzekający, że pociąg ma innych pasażerów

      • 3 5

    • Ja wracalem z Krakowa. Opóźnienie 40 min...

      • 1 2

    • (1)

      jeżdżę czesto pociągiem do Warszawy i nigdy nie miałem problemów z zajęciem swojego mca. Czyżby kolejny frustrat, który wszystko krytykuje...?

      • 2 1

      • Jeżeli jeździsz Pendolino lub EIC to tam liczba miejsc = liczbie sprzedanych biletów, więc takich problemów mieć nie będziesz. Ale pojedź w sezonie TLK... Z rodziną.

        • 1 0

    • w dalekobieznych od lat nie sprzedają bileów bez miejscówek

      • 0 1

  • Dzięki rządowi

    W końcu żyje się lepiej.
    Kiedyś nie można było kupić tak drogiego biletu a dzisiaj już można.
    Gdyby nie PiS to ciągle byśmy żyli w średniowieczu z cenami niedostępnymi na zachodzie.
    A teraz mamy już poziom właśnie jak na zachodzie.

    • 29 2

  • Opinia wyróżniona

    Wielkie halo. (19)

    Pierwsza podwyżka od 8 lat to chyba nie aż taka tragedia? Przecież wszystko drożeje regularnie od lat, to i bilety też musiały kiedyś zdrożeć. Przecież nie będą wozili ludzi za darmo bo z czego wypłacą wynagrodzenia pracownikom, opłacą koszty energii, czyszczenia, części zamiennych, itd.?

    • 97 165

    • może i małe halo (1)

      Ale jak sie zsumuje wszystkie podwyżki po wejsciu polskiego ładu to jest duże halo

      • 72 5

      • a co ma jedno do drugiego ?

        Pytam serio ? Podziękuj zielonym małpom i lapsom głosującym zgodnie z wytycznymi Timermasna i podobnych baranów, przez których cena energii elektrycznej jest x razy większa

        • 2 1

    • Astra zeneca (2)

      Na inflację najlepszy będzie kolejny lokdałn

      • 23 10

      • (1)

        Ale bardziej stanowczy i dotkliwy jak to opozycja z lewica poza Konfederacja się domagala. Już nie wspomnę że PO i Lewica chciały jeszcze większej pomocy dla przedsiębiorców czyli chcieli aby jeszcze więcej kasy drukować a wiemy przecież że to żadnego wpływu na inflację nie ma.

        • 16 20

        • 10+ za ironię w ostatnim fragmencie.

          Doceniam. Nawet nie wiesz, jak bardzo ;)

          • 14 2

    • (2)

      Zadne halo, przeciez zarabiamy wiecej niz inflacja. Zadnego problemu. W sumie to wina Tuska(tzw.ryzy, ewnetualnie TW Oskar). To tlumaczy juz wszystko. Nie , stary?

      • 7 2

      • Zgadzam się (1)

        Dziś rano widziałem jak Tusk ceny w sklepie zmazywałem stare i dawał nowe większe.

        • 13 2

        • Ja widziałem jak w sklepie Morawiecki stał przy kasie i z własnego portfela wyjmował banknoty i dopłacał ludziom do rachunku. Tak było nie kłamię.

          • 3 0

    • Bilet Gdynia - Warszawa to koszt 150 zł (3)

      to ile teraz będzie kosztował? Przecież na dwie osoby to już się bardziej samochodem opłaca jechać.

      • 26 1

      • 169

        • 1 0

      • Jo

        • 0 0

      • Paliwo wychodzi mnie 170 zł na tej trasie, a nie tracę już na taksówkę

        tak więc nawet przy jednej osobie bardziej opłaca się autem jechać

        • 1 2

    • Z buta taniej

      • 1 1

    • Problem polega natym, że jest kolosalna różnica między (1)

      IC a EIP/EIC, w sytuacji.
      IC powinny być droższe, a EIC/EIP tańsze.
      Czy jest drugi kraj w EU gdzie są takie różnice (2x)?

      • 5 0

      • Nie ma drugiego kraju na świecie, w którym koleją państwową też rządzi od lat PiS

        • 0 0

    • Regularnie??

      Pociąg relacji Berlin-Gdynia w Poznaniu opóźniony za każdym razem 50 minut minimum jeśli to dla ciebie regularnosc to gratuluje poczucia humoru.

      • 2 0

    • Nie jeździsz pociągami w Europie.. Są tańsze, zwłaszcza w weekend (1)

      Upss zapomniałem, że ty z zaścianka

      • 2 1

      • U nas tory zwinęli za pierwszych rządów PiS

        • 0 0

    • jak z czego? z budżetu.

      Przecież to nie firma. 15 nowych podatków w 2021.

      • 0 0

  • Nowy ład !!!!

    Jak głosowaliście tak macie !!!! A to nie koniec !!!!
    I co nam zrobicie?

    • 25 6

  • Polskiego Ładu ciąg dalszy

    • 13 2

  • Podwyżka nie jest gigantyczna. Problem w tym, że teraz wszyscy wprowadzają podwyżki ze względu na Polski Ład. Suma sumarum grosza do grosza i nie ma wypłaty.

    • 23 3

  • tak (1)

    • 5 0

    • nie

      • 2 0

  • to dopiero początek podwyżek i kryzysu

    jeszcze ludzie tego nie czują, bo nie od razu ktos wsiada w pociąg

    • 25 1

  • ...i bardzo dobrze

    niech drożeje bo ludziom się w d...ch poprzewracało .

    • 5 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane