Fakty i opinie

Nowoczesne wagony Intercity na trasach z Trójmiasta

PKP Intercity oficjalnie dokonało odbioru 83 zmodernizowanych wagonów. Z nowych składów mogą korzystać także mieszkańcy Trójmiasta, podróżujący m.in. do Szczecina, Olsztyna, Poznania czy Wrocławia. Kontrakt z bydgoską Pesą wart jest prawie 312 mln zł i został rozszerzony o kolejne wagony.



Umowę na modernizację 83 wagonów typu 111A-20 spółka PKP Intercity podpisała z Pesą Bydgoszcz i zależnymi od niej Zakładami Napraw Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" w kwietniu 2018 r.

W związku z epidemią koronawirusa obawiasz się podróży koleją?

tak, zdecydowanie unikam jazdy pociągami 32%
tak, ale nie rezygnuję z takich podróży 21%
nie, jeżdżę pociągami jak przed epidemią 30%
nie, bo od lat nie korzystam z kolei 17%
zakończona Łącznie głosów: 2017
Po ponad dwóch latach zakończono realizację kontraktu wartego prawie 312 mln zł, a do ruchu wprowadzono zdecydowaną większość odnowionych wagonów.

W przypadku tras realizowanych z, do lub przez Trójmiasto są to:
  • IC Albatros: Szczecin - Trójmiasto,
  • IC Żuławy oraz IC Gryf: Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn,
  • IC Stoczniowiec oraz IC Bachus: Zielona Góra - Trójmiasto,
  • IC Lednica: Poznań - Trójmiasto.
  • IC Pomorzanin: Wrocław - Trójmiasto.

Rozkłady jazdy pociągów SKM oraz dalekobieżnych



Klimatyzacja, lepszy zasięg telefonów, zamknięty obieg toalety



Wszystkie zmodernizowane wagony są klasy 2. Ich wnętrze zostało zaaranżowane w formie bezprzedziałowej z 72 miejscami siedzącymi.

Pasażerowie mają do dyspozycji gniazda elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację klimatyzacji, monitoringu oraz wzmacniaczy sygnału sieci komórkowych. Wszystkie toalety są przebudowane na system z zamkniętym obiegiem.

Numery foteli, półek, symbole w toaletach oraz przyciski oznaczono dodatkowo alfabetem Braille'a.

Wkrótce kolejne 42 zmodernizowane wagony



Na dostawie 83 wagonów nie kończy się współpraca PKP Intercity z Pesą przy modernizacji taboru. W kwietniu 2018 r. rozszerzono umowę o kolejne 42 wagony (za ok. 158 mln zł), które zostaną dostarczone przewoźnikowi w drugiej połowie tego roku. Kolejowa spółka nie podała jeszcze, na jakie trasy zostaną one skierowane.

Modernizacja taboru jest realizowana dzięki wsparciu unijnemu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w ramach którego PKP Intercity otrzymała na ten cel ok. 140 mln zł.

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

  • (15)

    Punktualność, klima, czyste toalety i wagony. Podstawa

    • 158 4

    • Szkoda tylko, że czasy przejazdu jak 100 lat temu (10)

      • 14 11

      • (8)

        Zależy jaka trasa, np. Gdynia - Warszawa/ Szczecin/ Kraków/Bydgoszcz to dobre wyniki, natomiast Szczecin - Warszawa już gorzej a Kraków- Katowice to patologia. Dużo zależy od trasy

        • 9 3

        • Dobre czasy (7)

          Jeśli przejazd do Krakowa zajmuje średnio ok 10h to dobry czas, to mamy inne definicje

          • 7 10

          • Przejazd do Krakowa zajmuje nieco ponad pięć godzin. (6)

            Więc nie pisz bzdur. Chyba że wybierzesz TLK to dłużej ale wtedy za bilet płacisz grosze.

            • 16 1

            • (3)

              Pendolino, TLK zajmuje prawie 10h.

              • 5 5

              • du bist dumm

                chyba ze robisz pause w wawie i nastepnym do kraka jedziesz

                • 7 2

              • No toć to właśnie napisałem.

                Potrafisz czytać ze zrozumieniem?

                • 2 2

              • a rowerem

                • 1 1

            • Niechcący dałem minusa zgadza się, nie wiem skąd on średnią wyciągnął chyba z busa plandeki

              • 4 1

            • On skuterem jeździ

              • 5 0

      • A ty byś chciał szybko.

        • 1 0

    • Zawsze mnie zastanawia żądanie czystych toalet .Toalety oczywiście powinny być czyste tylko kto zostawia te toalety w stanie jakim zwierzęta nie zostawiłyby miejsc w których się załatwiają . Próbuje sobie czasami wyobrazić wchodząc czasami do toi toi , toalety w pociągach czy nawet w restauracjach co robią w tych miejscach istoty które nazywamy ludźmi . Wyobraźnię mam dość dobrze rozwiniętą ale wyobrażanie sobie to co dzieje się w toaletach przychodzi mi z trudem...Ciekawe jakie toalety mają ci ludzie w swoich domach

      • 15 0

    • (1)

      Klima w naszym klimacie?

      • 0 2

      • Klima to potoczna nazwa klimatyzacji. , Klimatyzator to urządzenie które ma ułatwić ci życie i ma za zadanie utrzymanie zadanej przez ciebie temperatury w zamkniętych pomieszczeniach .To tak na wszelki wypadek jakbyś nie wiedział do czego służy klima

        • 0 0

    • Klima?

      Ostatnio to jest tak, że jak jest max 20 stopni, to klima daje po nogach jakby zima była. A jak za oknem zrobiło się 30 stopni, to jakoś klima nie działa. Poza tym, personel PKP nie ma pojęcia chyba jak obsługiwać te wagony, bo dopiero jak się obsada zmieniła, to ktoś wpadł na to, żeby włączyć klimatyzację i oświetlenie przedziału

      • 0 0

  • (24)

    Szkoda, że od wielu lat trasa Gdynia-Wrocław jest ignorowana, jeżeli chodzi o jakość składów. Wiele lat temu zlikwidowano z niej Intercity i jeździły tylko TLK, obecnie IC są, ale nie ma co liczyć na pendolino. A przecież pasażerów na tej linii jest od groma.

    • 85 26

    • Byla projektowana trasa Y (5)

      Przygotowywali sie do przetargu.
      Przyszedl Noeak i powiedzial, to byly nierealne marzenia.
      I projekt zamknal

      • 7 6

      • (3)

        Bo były, tak jak CPK. Gdzie w Polsce koleje superszybkie jak mamy problemy ze standardowymi połączeniami.

        • 7 12

        • Tutaj jest juz projekt gotowy (2)

          Mieli rozpisac przetarg na budowe

          • 4 1

          • 500+ zeżre wszystko...

            • 7 8

          • Nic nie jest gotowe dla Y

            A na pewno nie projekt.
            Y będzie realizowany przez PIS w ramach CPK (drugą inwestycją ma być CMK północ i to wszystko w ramach CPK). Zobaczymy, czy się uda to wybudować.

            • 6 1

      • Ygrek to trasa Warszawa-Poznań-Wrocław.

        • 0 0

    • (10)

      Nie przesadzaj, akurat trasa do Wrocławia już od dobrych kilku lat jest obsługiwana głównie nowymi lub głęboko zmodernizowanymi wagonami. A kierunek na Olsztyn czy Szczecin dostąpił tego szczęścia dopiero od niedawna.

      • 19 5

      • (2)

        Zapomniałeś o słynnych wyciągniętych z krzaków słowackich wagonach, które jeździły do Wrocławia w roku 2019 i na początku 2020. To była spora wpadka PKP IC.

        • 5 6

        • (1)

          Szkoda że nie napisałeś że jeździły na jednym pociągu z kilku bezpośrednich. A może napisz coś o wagonach jeżdżących na pozostałych pociągach? Polacy tylko potrafią narzekać i szukać dziury w całym...

          • 15 2

          • Tylko że ja miałem okazję parę razy tymi wagonami jechać - i tak zapuszczonych wagonów nie widziałem w Polsce na trasie od lat. Przy czym wiesz chyba, że wagony w fatalnym stanie były wprowadzone na życzenie pkp ic. cieszą mnie modernizacje i ich nie krytykuję, Odniosłem się tylko do Twojej wypowiedzi na temat taboru obsługującego trasę do Wrocławia.

            • 3 7

      • (6)

        Na pewno nie od kilku, jechałem w wakacje 2016, 2017, 2018 wagony z przedziałami - 2 klasa / 8 osób, zmodernizowanych bezprzedziałowców niestety nie było, czas przejazdu nie taki straszny 6 godzin

        • 5 3

        • Od kilku.

          Heweliusz, Mieszko czy Piast jeżdżą na nowych lub zmodernizowanych wagonach od kilku lat. Pomorzanin od zeszłego roku.

          • 7 1

        • w Polsce to już podniecamy się byle czym - zwykłym wagonem?! (4)

          dokładnie takie pendolino tyle, że z przechylnymi wózkami i naprawdę 250km/h - to w Hiszpanii jest na krótkie trasy - jak: Gdańsk Tczew czy Gdynia Słupsk
          na długie takie jak Gdynia Warszawa Kraków ... to oni mają swoje hiszpańskie TGV - 350km/h!
          i nie jadą jak polskie śledzie w puszce bez klimy z brudną tapicerką i niedziałającymi wc ... jak zawsze w polskim PKP pendolino!

          • 7 9

          • Trochę masz racji ale trochę też to podkolorowałeś.

            • 7 0

          • ale oni mają z czego wydawać

            są bogatsi, nakradli złoto indianom, mieli kolonie, są krajem bardzo morskim, więc handel, wymiana towarów itp. nakręca pieniądz. My nie spieprzmy tej koniunktury, to za kilkanaście lat też sobie to fundniemy

            • 2 1

          • (1)

            Nie ma sensu dawać wychylnego pudła bo to oszczędność czasu rzędu kilku-kilkunastu minut.

            • 1 1

            • To po co w ogóle robić modernizację linii? Najlepiej zostawić 120 km/h i do końca świata jeździć siódemkami.

              • 0 0

    • A co Ci da pendolino na trasie do POZ? (3)

      Wystarczy lokomotywa na 160km/h i nowe wagony i jest IC, gdzie bilwty są 2x tańsze niż w EIP.
      Ja własnie wolałbym, zeby zastąpili pendolino do Warszawy nowymi składami EIP. 2x taniej, praktycznie bez pogorszenia czasu przejazdu.

      • 16 0

      • a wiecie czemu okna nie pasują do siedzeń w pendolino? (2)

        jechałem hiszpańskim pendolino i tam pasują ... - bo wszystkie są parami vis a vis i ze stolikiem pomiędzy
        - a w Polsce poupychali siedzenia by polacy jechali jak trzoda ściśnięta jak śledzie!!!

        • 5 8

        • Hiszpanie są bardziej towarzyszy niż my. Takie ustawienie foteli za sobą daje większą prywatność. Ja tak wolę (1)

          Nie muszę mieć ciągle ludzi przed sobą

          • 13 1

          • Ja też ale jemu chodziło jeszcze o okna i ma racje, na niektórych siedzeniach musisz skręcić głowe 90 stopni żeby przez nie pattzeć

            • 3 4

    • za niska dopuszczalna prędkość

      Drogie pendolino. nie ma sensu na trasie na trasie, gdzie prędkość maksymalna jest 160 km.h a miejscami ograniczona nawet do 60 km/h

      • 8 1

    • W zimę brak ogrzewania, światło działa jak chce - standard na tej trasie. Konduktorzy? Tak, jakby ich nie było. Tydzień chorowałam po przejażdżce naszymi cudownymi pociągami (za pierwszym razem).

      • 1 3

    • Pendolino nigdy nie było planowane na tę trasę.

      • 0 0

  • Brawo!!! (6)

    • 36 9

    • Wstyd, że w 21 wieku w sporym europejskim kraju trzeba takim złomem jeździć (5)

      to nawet 20 lat temu nie było nowoczesne

      • 2 6

      • A co Ci się w tych wagonach nie podoba? (4)

        • 1 3

        • Są nie przystosowane do poruszania się z prędkością tolerowaną w cywilizowanych krajach (3)

          • 0 4

          • (1)

            Są przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Na polską infrastrukturę w zupełności to wystarczy. Gdybyśmy mieli tyle pieniędzy co Japończycy czy Francuzi to moglibyśmy bawić się w większe prędkości. Narazie nas na to po prostu nie stać.

            • 4 0

            • ależ my mamy pieniędzy w bród

              świadczą o tym pensje - taka Rusyfistka króliczek nbp chapie po 65tysiów na miesiąc! - no która nauczycielka języka obcego w całej UE ma tyle?

              • 8 1

          • Jedź sobie we Francji pociągiem regionalnym.

            Nasze kible EN57 są w lepszym standardzie.
            Chwalone są kawałki systemu kolejowego i porównywane do naszych najgorszych.
            Porównujmy ten sam standard. Wiele krajów chciałoby mieć taką kolej jak naszą. Owszem szału u nas nie ma, ale też nie ma tragedii. Jedź do USA to zobaczysz tragedię.

            • 3 2

  • wolę autem. wygodnie i bez korony. (6)

    • 47 81

    • (1)

      a ja wole konno, brak spalin i mozesz konia zaparkowac gdzie chcesz, nawet wjechac nim do biedronki

      • 29 6

      • A dobry koń to po błocie pujdzie... hehe

        • 1 0

    • Za to z rakotwórczymi spalinami z nawiewu i sporym prawdopodobieństwem śmierci w wypadku.

      • 12 8

    • patrząc na te zabytki w porównaniu do Japonii, daje do myślenia gdzie jesteśmy

      • 0 3

    • I zakrzepica żylna? Nie, dziękuję. Po wagonie można się przejść be przerywania podróży, można pospać, poczytać, posurfować.

      • 0 0

    • korona nie istnieje

      • 0 1

  • ostatnio Gdańsk - Warszawa 3 godziny. Pociąg bez szans. (23)

    taniej, bo mam audi S8 na LPG.

    • 34 115

    • (1)

      to coś zepsute to audi,
      Ja zwykłym avensisem w dieslu do warszawy na ursynów i z powrotem byłem w 5 i pół godziny

      • 10 22

      • Słoiki dowiozłeś?

        • 22 3

    • ta jasne, chyba w nocy :)

      • 22 4

    • (1)

      Pociąg jedzie poniżej 3 godzin. Pudło!

      • 41 4

      • Z Osowy na Ursynów?

        • 0 0

    • (3)

      Jasne... 3 godziny. Tylko jak, skoro godzinę się jedzie w obrzeży Warszawy do jej centrum?

      • 28 3

      • (2)

        Przez Legionowo, krócej niż godzine a i szybciej do centrum niż auto

        • 2 10

        • A jaki będzie czas z Gdyni Pogórze do Warszawa Anin. (1)

          Uwzględnijcie też czas dojazdu do dworca w Gdyni i czas w Warszawie. Będzie to cała wieczność.

          • 5 6

          • Do Anina SKMka co chwilę i przesiadka już na wschodniej. A uberek z Pogórza gdy nie ma korków to chwila (a gdy są to takie jak dla samochodu).

            • 4 3

    • Podaj numer.

      Będę zjeżdżał na pobocze.

      • 8 1

    • A od napisu Warszawa?

      Dodatkowe 2,5 godziny?

      • 14 1

    • (3)

      Nie Gdańsk,tylko piszmy ,albo Gdynia,albo,Trójmiasto.Nie ma innych opcji komunikacji kolejowej.

      • 2 7

      • a kto tam wsiada? (1)

        większość ludzi wsiada w gdańsku

        • 7 7

        • dawno nie byłeś w Gdyni

          • 7 5

      • Deps

        • 0 0

    • Ten jaki cebulak..

      Gaz do s8 wstawił... jak Cię nie stać na benzynę to nie psuj audi.. kup sobie dacie z lpg..

      • 10 7

    • godzinę jadę Gdańsk -> Mława

      do Warszawy zostaje 127km, 2 godziny to jechałeś?

      • 0 8

    • Kaskader

      Albo gorzej zabójca potencjalny. Żeby osiągnąć tak wysoką średnią miejscami musiałeś grzać ponad 200 km/h a przy tej prędkości po prostu ktoś przy zmianie pasa może ciebie nie zauważyć i wyjechać prosto przed maskę i tragedia gotowa

      • 13 0

    • Same cwaniaki

      Później płacz ze rozbiłem auto i zginąłem

      • 6 0

    • profanacja !!!

      • 0 0

    • No raczej,tylko golasy jezdza pociagami

      • 0 0

    • typowy polonus

      • 0 0

    • Ale sobie nie pośpisz, a ja mam wygodnie, relaks, maszynista czuwa.

      • 0 0

  • Ciekawe, czy PESA też tak zawaliła terminy, jak z gdańskimi tramwajami! (1)

    Czemu nikt nie zapytał?

    • 35 23

    • A kto ma pytac? PKP jest panstwowe, a PESA jest na panstwowej kroplowce. Musza im generowac zamowienia, zeby byli w stanie oddac kase.

      • 9 3

  • Pomorzanin (4)

    Nie wiem kiedy te wagony oddali ale tydzień temu do Wrocławia z miejscem na rowery jechał jakiś stary. W poprzednich latach był lepsze.

    • 23 13

    • W których latach ? Bo na twj trasie zawsze trafiałem stare przedziałowce

      • 0 2

    • Jechałem 2 tygodnie temu w bezprzedziałowym

      i skład był nowy, więcej miejsca niż w pendolino.

      • 2 0

    • Awaria klimy (1)

      Jechałem 1 sierpnia do Wrocławia i w wagonie nr 15 nie działała klimatyzacja. Wagon w środku ładny, ale wtopa była. Chociaż zimne napoje powinni dać na ten zaduch. Dobrze, że nikt nie zemdlał.

      • 5 2

      • Miałeś pecha bo następnego dnia jechałem już z klimatyzacją.

        • 1 0

  • Nowoczesne to jest pendolino. Chociaż to i tak nie szczyt jezeli chodzi o obecnie dostępne technologie (6)

    Tu mamy nic innego jak wyremontowany złom

    • 53 53

    • (5)

      Co Ci nie pasuje w tych wagonach? Jedyne co to mogli dać nowe wózki na tarczach, resztę masz zrobioną na normalnym europejskim poziomie.

      • 17 7

      • (1)

        To kolejny marudzący dla zasady - który zapewne nawet pociągami nie jeździ.

        • 14 7

        • mogły być przedziały, a nie kurnik

          bardziej przytulnie się jedzie, a przy koronawirusie mniejsze szanse na zarażenie całego wagonu

          • 2 3

      • W Hiszpani pociągi jeżdzą nawet 350 km/h (2)

        a są niewiele bogatsi od nas.

        • 3 9

        • Bo to mądrze zarządzany kraj. (1)

          U nas gdyby tylko więcej pieniędzy przeznaczono na kolej to zaraz by się zrobił lament że po co inwestować w kolej zamiast budować autostrady. Taka jest u nas mentalność ludzi. Przed hiszpanskimi kolejami rzeczywiscie chylę czoła.

          • 3 6

          • W Hiszpanii kolej to studnia bez dna

            Jedynie Madryt-Barcelona jest na granicy opłacalności.
            W Polsce w skali całego kraju kolej sama się utrzymuje, a my w podatkach płacimy tylko za bilety ulgowe i modernizacje.
            Polska kolej jest sporo lepsza od hiszpańskiej i kilka pustych pociągów AGV tego nie zmienią.

            • 5 7

  • Reanimowane trupy - podobnie jak EN57 (2)

    PESA - narodowy pieszczoch na rządowych dotacjach
    ale grunt że wifi jest

    • 48 56

    • przecież komfort

      w tych wagonach i poziom hałasu jest na takim samym poziomie jak pendolino.
      Kiedyś jechałem do Katowic taki składem zamiast pendolino. Mimo max 160 km/h opóźnienie było tylko 10-15 minut na całej trasie.

      • 7 4

    • w penolino już jest?

      czy kontrakt na wifi pkpiści podPiSali?

      • 4 2

  • (7)

    Wielka szkoda, że SKM ma chyba najbardziej przestarzały tabor w Polsce.

    • 78 10

    • (4)

      Na parenascie minut jazdy wustarczy

      • 8 9

      • (3)

        widze ze nisko mierzysz i masz male oczekiwania. wlasnie przez taka mentalnosc ludzi w tym kraju jest jak jest.

        • 6 3

        • (2)

          nie oczekuję luksusu na 15min jazdy. SKM jest jak metro. Tłum wsiada i wysiada.

          • 4 3

          • chyba metrem nigdy nie jechałeś które kursuje w szczycie co 3 min (1)

            • 4 1

            • Jechałem i co? Np wagonami metra, które miały 100lat

              • 1 1

    • W przypadku SKM problemem jest przede wszystkim to, że to jest tabor, który nie jest przeznaczony do ruchu aglomeracyjnego i był wprowadzony kilkadziesiąt lat temu jako prowizorka,

      • 19 0

    • "metropolie" tak mają

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.