• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity zbuduje w Trójmieście stację końcową dla Pendolino

Maciej Naskręt
10 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino. Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino.

Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na projekt stacji końcowej dla pociągów Pendolino w Trójmieście. Składy, które trafią do Polski do końca 2014 r., mają być serwisowane w Gdyni Grabówku zobacz na mapie Gdyni. PKP Intercity ujawniło cenę najtańszego biletu na ten pociąg - to 49 zł.



Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem. Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem.
Szybkie połączenie kolejowe stolicy z Trójmiastem, a także Krakowem i Katowicami, wymaga nie tylko zakupu 20 szybkich pociągów Pendolino, czy remontu linii kolejowych, ale także budowy zaplecza do obsługi szybkich składów.

Stąd spółka PKP pod koniec lipca ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej w celu utworzenia zaplecza technicznego do obsługi bieżącej taboru wagonowego i składów zespolonych na stacji Gdynia Grabówek. Ponadto dokumentacja obejmować ma również projekt infrastruktury telekomunikacyjnej dla zapewnienia łączności bezprzewodowej wi-fi na torach odstawczych.

Wizualizacja. Pociąg Pendolino w barwach PKP Intercity.

Biuro projektowe, które wygra przetarg, będzie też zobowiązane do uzyskania w imieniu PKP Intercity wszelkich wymaganych przepisami prawa decyzji i pozwoleń koniecznych do realizacji inwestycji, a także do pozyskania pozwolenia na użytkowanie.

Przeczytaj: Pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Więcej pytań niż odpowiedzi

Zamawiający wymaga, aby całość zamówienia została zrealizowana w terminie nie dłuższym niż 300 dni kalendarzowych liczonych od dnia podpisania umowy.

- Inwestycję chcemy podzielić na etapy, tak by pierwsza część prac objęła przystosowanie stacji postojowej Grabówek do pełnienia obsługi końcowej naszych nowych składów zespolonych, tj. przed grudniem 2014 r. Wstępnie koszt inwestycji szacujemy na ok. 15 mln zł netto - mówi Trojmiasto.pl Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Przewoźnik do budowy stacji końcowej zagospodaruje będące jego własnością tory odstawcze zobacz na mapie Gdańska, na których kilkadziesiąt lat temu bieg kończyły składy ciągnięte przez parowozy, czyli tuż za dzisiejszą lokomotywownią PKP Intercity. Stoi tam jeszcze kilka budynków, które wykorzystywane były do obsługi dawnych pociągów - m.in. węglarnia. Stąd też składy Pendolino, gdy zaczną regularnie kursować do Trójmiasta, a ma być to pod koniec 2014 r., będzie można podziwiać m.in. od strony ul. Janka Wiśniewskiego.

Niestety prace serwisowe Pendolino w Gdyni Grabówku będą wykonywane pod gołym niebem. Planowana inwestycja nie zakłada wykonania nowej lokomotywowni, do której wjeżdżałyby nowoczesne składy. Utrzymanie techniczne pociągów ma odbywać się Centrum Serwisowym w Warszawie na Grochowie.

49 zł - to cena najtańszych biletów na polskie Pendolino

Przejazdy tym pociągiem możliwe będą za półtora roku. A już w najbliższy poniedziałek 12 sierpnia pociąg pojawi się we Wrocławiu. Przyjeżdża na testy, po których uzyska polski certyfikat bezpieczeństwa.

Pociąg kategorii EIC Premium rozpocznie kursowanie od grudnia 2014 r. Najniższa cena biletów to 49 zł. Na przejazd tym pociągiem będą obwiązywały zniżki ustawowe, tak więc pasażerowie, którzy mają do nich prawo, np. studenci mogą pojechać jeszcze taniej. 35 proc. pasażerów PKP Intercity to osoby korzystające z ulg ustawowych.

- Pociągi kategorii EIC Premium będą dla każdego. Sprzedaż biletów będzie bazowała na dynamicznym systemie sprzedaży, tak więc nie będzie jednej sztywnej taryfy, a ceny zaczynające się od 49 zł będą zależały od np. terminu zakupu, godziny przejazdu, popytu czy trasy - mówi Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • PKP jak im sie ostatnio tory przegrzały to ludzie w upale 6godzin czekali (2)

    A rzecznik PKP sie usprawiedliwiał ze jak zawsze nic sie nie stało bo przecież wodę rozdawali.Ale to ze termometr w przedziałach pokazywał 4stopni gorączki to do nich nie przemawia bo klima to standard jest ale nie w PKP!!W Pseudolino będzie ale bilet 2 razy droższy będzie minimum.49 zł za za bilet czyli oni nadal nas uważają za totalnych idiotów i naiwniaków!!!

    • 25 2

    • Głupoty prawisz ! Pora aby PKP sprzedawało bilety jak konkurencja - (1)

      lotnicza i autobusowa. Skoro oni potrafią to ci z PKP IC też się nauczą (pora najwyższa aby Polacy, w tym ja i ty wykazali się iż nie jesteśmy matołami). Za 49 zł pojedziesz - albo wtedy kiedy sprzedaż na dany dzień i godzinę nie będzie szła, czyli zależna będzie od frekwencji na dane połączenie (pisząc to sprawdzałem ceny Wizz Air na trasie Gdańsk - Oslo na najbliższe dni i są bilety od 529 zł (np. w weekendy i od 39 zł na pozostałe - głównie już po wakacjach). I tak robi przecież Polski Bus. Skoro oni mogą to nie widzę przeszkód aby kolej tego nie robiła. Jeśli nie potrafią a ty chcesz to może zatrudnij się u nich i wprowadź taką elastyczną taryfę.

      • 0 1

      • co ma piernik do wiatyraka??cos gdzies słyszałes ze dzwonią wjakims kosciele ale niewiesz w jakim

        • 0 0

  • :)

    tak, a potem i tak będzie, że się spendoliło :)

    • 18 2

  • To może przy okazji wyremontują peron "Grabówek SKM"?

    • 22 0

  • A jak ukradną tory? (1)

    Szybkie pociągi i jeszcze szybsi złodzieje trakcji, torów, elementów mocujących szyny. To gwarancja, iż podróż z Gdańska do Krakowa będzie bardziej emocjonująca niż przelot Dreamlineram 787 nad Atlantykiem lub przejażdżka uszkodzonym roller coasterem.

    • 25 1

    • to jest wersja lux niema wachadełka ale potrafi sie nad torami unosic nawet bez pduszki magnetycznej :)

      • 4 1

  • Jakie "Pendolino"

    To Pseudolino. Kosztowna zabawka.
    Przyjedzie i odjedzie jak w 1994 roku.

    • 23 1

  • Pendolino może okazać się Piergiolino

    i znów parę setek chytrusów będzie wyd.pconych na kasę.
    Swoją drogą nieźle się ubawiłem jak pewnego dnia dumni z interesów z PierGio sąsiedzi zrywali szybko naplepki ze swoich rzęchów.

    • 18 1

  • za przepłacone Pendolino powiino się najpierw te kasę (3)

    przeznaczyć na remont i modernizację istniejących już linii kolejowych,a dopiero później kupować nowoczesne pociagi,które faktycznie mogłyby wtedy poruszać się z prędkościa ponad 200 km/h. I nas jak zwykle myśli się od tyłu....

    • 27 1

    • ale to u polityków typowe kupic formułe 1 i za 20 lat zbudowac do niej tor :)

      • 6 0

    • Nie. Należało dotychczasową linię przeznaczyć wyłącznie na pociągi towarowe. Które nie zrzedzą w przeciwieństwie do pasażerów.

      A tych przewozić nową linią. Równoległą. I co to jest 200 km/h? Nie poczułbyć różnicy. 280 km/h jest dopiero odczuwalne. 200 km/h to na krótkie dystanse się nadaje. Choćby w linii prostej do Słupska. Hipotetycznie.

      • 2 2

    • Napisz do ALSTOM-u żeby zabrali te swoje Pendolino. Bowiem to

      oni wytworzą dla PKP IC. Nie wiedziałem że przejęli je od FIAT-a (tak, tak, koncern z Turynu był ich pierwszym producentem). A wiesz czym jest ALSTOM ? Może przed krytyką tego taboru ty i tobie podobni może zajrzycie na wiki i wzbogacicie swoją wiedzę.
      Ale teraz już ci napiszę - producenta francuskich TGV chcesz pouczać w sztuce wytwarzania pociągów wielkich prędkości ? Jeśli chcesz kogoś pouczać to poucz redaktora Naskręta aby szerzej raczył przedstawić producenta i jego flagowe (kultowe) wytwory, w tym przede wszystkim pociągi TGV.

      • 0 4

  • Mieszkam w Gdańsku od urodzenia a rodzina moja od pokolen... (4)

    pamiętam jak biegłem od dawnej Swierczewskiego w stonę Huciska na most bo widziałem dym lecący z parowozu. Patrzac w stronę Oruni były dwa tory. Były to lata pięćdziesiąte ubiegłego wieku. Jakie było moje zdziwienie jak kilka miesięcy temu spojrzałem z mostu na tory i znowu zobaczyłem ....dwa tory!!!!!
    Wiele w moim życiu przez te sześćdziesiąt lat się zmieniło ,na dobre i na złe ale zawsze coś się rozwijało, polepszało, rosło piękniało ..
    a tory pod wiaduktem miasta portowego pozostały DWA słownie: dwa, gdzie transport kolejowy powinien usunać większość TIRów z niedorozwiniętych dróg .....a ci złotouści fundują nam PENDOLINO.

    Pytanie- Gdzie i z jaka prędkością będzie się poruszał, gdzie jest rachunek ekonomiczny?

    • 53 1

    • pięknie powiedziane (1)

      a tak na marginesie to ta Swierczewskiego to gdzie była wtedy?

      • 1 1

      • Teraz Nowe Ogrody czyli tak gdzie jest Urząd Miejski, Szpital, ...

        • 2 0

    • ... za to na nasypie z prawej przybyła dziura.... (1)

      ..obrazujaca rozwój metropolii

      • 1 0

      • "ostanowka dla urzędasów"trzeba im d*pasy pod magistrat podwieżć

        • 0 0

  • ciekawe kiedy te piękne Pendolino pokryją się rdzawym kolorkiem jak większość składów naszej PKP.

    • 23 2

  • 49 pln (1)

    tyle bedzie kosztować miejsce stojące w korytarzu ,przy wejściu do kibla ..

    • 42 1

    • Jak mogłes!!Ujawniłes teraz wielką tajemnice Ministra Nowaka!! O cenach biletów na pseudolino

      trzeba było poczekać jeszcze do końca roku by notowania wyborcze podskoczyły!

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane