• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity zbuduje w Trójmieście stację końcową dla Pendolino

Maciej Naskręt
10 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino. Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino.

Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na projekt stacji końcowej dla pociągów Pendolino w Trójmieście. Składy, które trafią do Polski do końca 2014 r., mają być serwisowane w Gdyni Grabówku zobacz na mapie Gdyni. PKP Intercity ujawniło cenę najtańszego biletu na ten pociąg - to 49 zł.



Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem. Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem.
Szybkie połączenie kolejowe stolicy z Trójmiastem, a także Krakowem i Katowicami, wymaga nie tylko zakupu 20 szybkich pociągów Pendolino, czy remontu linii kolejowych, ale także budowy zaplecza do obsługi szybkich składów.

Stąd spółka PKP pod koniec lipca ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej w celu utworzenia zaplecza technicznego do obsługi bieżącej taboru wagonowego i składów zespolonych na stacji Gdynia Grabówek. Ponadto dokumentacja obejmować ma również projekt infrastruktury telekomunikacyjnej dla zapewnienia łączności bezprzewodowej wi-fi na torach odstawczych.

Wizualizacja. Pociąg Pendolino w barwach PKP Intercity.

Biuro projektowe, które wygra przetarg, będzie też zobowiązane do uzyskania w imieniu PKP Intercity wszelkich wymaganych przepisami prawa decyzji i pozwoleń koniecznych do realizacji inwestycji, a także do pozyskania pozwolenia na użytkowanie.

Przeczytaj: Pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Więcej pytań niż odpowiedzi

Zamawiający wymaga, aby całość zamówienia została zrealizowana w terminie nie dłuższym niż 300 dni kalendarzowych liczonych od dnia podpisania umowy.

- Inwestycję chcemy podzielić na etapy, tak by pierwsza część prac objęła przystosowanie stacji postojowej Grabówek do pełnienia obsługi końcowej naszych nowych składów zespolonych, tj. przed grudniem 2014 r. Wstępnie koszt inwestycji szacujemy na ok. 15 mln zł netto - mówi Trojmiasto.pl Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Przewoźnik do budowy stacji końcowej zagospodaruje będące jego własnością tory odstawcze zobacz na mapie Gdańska, na których kilkadziesiąt lat temu bieg kończyły składy ciągnięte przez parowozy, czyli tuż za dzisiejszą lokomotywownią PKP Intercity. Stoi tam jeszcze kilka budynków, które wykorzystywane były do obsługi dawnych pociągów - m.in. węglarnia. Stąd też składy Pendolino, gdy zaczną regularnie kursować do Trójmiasta, a ma być to pod koniec 2014 r., będzie można podziwiać m.in. od strony ul. Janka Wiśniewskiego.

Niestety prace serwisowe Pendolino w Gdyni Grabówku będą wykonywane pod gołym niebem. Planowana inwestycja nie zakłada wykonania nowej lokomotywowni, do której wjeżdżałyby nowoczesne składy. Utrzymanie techniczne pociągów ma odbywać się Centrum Serwisowym w Warszawie na Grochowie.

49 zł - to cena najtańszych biletów na polskie Pendolino

Przejazdy tym pociągiem możliwe będą za półtora roku. A już w najbliższy poniedziałek 12 sierpnia pociąg pojawi się we Wrocławiu. Przyjeżdża na testy, po których uzyska polski certyfikat bezpieczeństwa.

Pociąg kategorii EIC Premium rozpocznie kursowanie od grudnia 2014 r. Najniższa cena biletów to 49 zł. Na przejazd tym pociągiem będą obwiązywały zniżki ustawowe, tak więc pasażerowie, którzy mają do nich prawo, np. studenci mogą pojechać jeszcze taniej. 35 proc. pasażerów PKP Intercity to osoby korzystające z ulg ustawowych.

- Pociągi kategorii EIC Premium będą dla każdego. Sprzedaż biletów będzie bazowała na dynamicznym systemie sprzedaży, tak więc nie będzie jednej sztywnej taryfy, a ceny zaczynające się od 49 zł będą zależały od np. terminu zakupu, godziny przejazdu, popytu czy trasy - mówi Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • Ciuchciolino

    kasta PO lubi gadżety i wie, ze jej elektorat tez. nie ma znaczenia, ze cała ta hucpa jest wbrew logice ( nie ma infeastruktury pod ten segment pojazdów), nie ma znaczenia, ze zadłużony po uszy, ledwo dyszacy z checi przeżycia przeciętny Polak dopłaci do tego absurdu z budżetowej kieszeni. Najważniejszy jest obrazek (x50 każdego dnia) w TVN, na którym zegarmistrz nowak i jego koledzy bedą błyszczec zębami, garniturami i okrągła, obrzygująca zdrowy rozsądek i zwykła inteligencję gadką.

    • 28 2

  • Skicham się ze szczęścia

    cudowna wiadomość, zaraz po prostu popuszczę z tego szczęścia, że pendolino z niewychylnym pudłem, czyli tak naprawdę nie pendolino tylko szybki pociąg będzie miał stacje końcową. A ja się pytam, gdzie będzie stacja początkowa tego złomu?

    • 14 2

  • Pindolino

    Pindolino i nasze tory- idealna para he,he,he.A do kompletu bilety za 49 zeta.Kolejna opowieśc z mchu i paproci.

    • 17 1

  • Pindolino.....

    Szkoda, że .. magistrala nie pozwoli na nominalna prędkość tego składu.
    Ograniczenia prędkości na drogach i na torach... Polska.....

    • 13 2

  • re

    SUPER !!!!!!!!

    • 0 3

  • Wiecie dlaczego będzie mial taką małą prędkość i długo będzie jechal z warszawki

    Bo ze wzgędu na kiepskie torowisko 50 km za Warszawą już będzie hamował żeby w Gdańsku bezpiecznie skończyć bieg.

    • 7 2

  • najtaniej (2)

    Kupiliśmy najtańszą wersję bez uchylnych wózków.Na każdym zakręcie będzie zwalniał do 30 km/h.I tu pryska cała magia szybkiej podróży.Może skróci się o jakieś 15-30 min.bo sieć stara a odcinki zmodernizowane krótkie.Ale cieszmy się ze chociaż powoli,ale gonimy zachód.Gdyby" trójka" w 45 roku nie oddała nas ruskim dziś może żylibyśmy w dostatku.Cieszmy się mimo wszystko

    • 16 3

    • z czego mamy sie cieszyc...jak w Korei?

      • 2 0

    • Co za bzdury piszesz - zmodernizowane odcinki krótkie, 30 km/h na

      zakrętach ? Chyba sam nie wierzysz w to co napisałeś.

      • 0 0

  • ZLE, ZLE.. WSZYSTKO ZLE.. DO KITU, RDZA, SYF, SAME BLEDY.. (7)

    A MY, TUTAJ NA FORUM.. NAJMADRZEJSI, NAJLEPSI, IDEALNI..
    TO MYYYYYY, specjaliści od wszystkiego !!!

    • 14 12

    • bo to nasze

      Bo to nasz styl.Taki narodowy.

      • 4 3

    • Wyjaśnij nam zatem? (5)

      Jak to jest, że kupiliśmy włoskie składy chociaż polskie firmy mogły by je wyprodukować 3x taniej (dosłownie). Czyżby o wyborze producenta decydował ustawowy procent od wysokości przeprowadzonej transakcji? Może nie jeździły by 250 km/h, ale Pendolino też tyle nie pojedzie. Bo po pierwsze nie ma wychylanego "pudła" a po drugie nie ma u nas takiego odcinka (poza doświadczalnym), na którym mógł by się tak rozpędzić. W Czechach Pendolino jeździ już jakiś czas, wszyscy technicy narzekają tam na awaryjność tych składów. Miedzy innymi z tego powodu wycofano je z międzynarodowej linii Praga-Wiedeń. Koszty serwisowania są dużo wyższe niż polskich składów, a i klimat mamy trochę inny niż Włosi. Cały ten geszeft jest grubymi nićmi szyty i nijak nie trzyma się kupy...chyba że psiej.

      • 5 1

      • BRAWO !! nareszcie wybitny specjalista.. !!! (3)

        Chce tylko powiedzieć ze
        Pendolino jeździ również w Chinach, Czechach, Finlandii, Rosji, Hiszpanii, Portugalii, Słowenii, Szwajcarii, UK, oczywiście we Włoszech
        Mam pytanie.. skoro Polacy, robią takie zejebiste pociągi, dlaczego tam takie nie jeżdżą ??
        Dlaczego durni Finowie nie kupują polskich szybkich pociągów ?
        Dlaczego korupcyjni Rosjanie nie kupują polskich pociągów ??
        Dlaczego TANI Chińczycy nie kupują polskich pociągów ??
        Dlaczego praktyczni Szwajcarzy nie kupują polskich pociągów ??
        Aaaaaaa.. wiem bo u nas jest inaczej.. lepiej,
        No.. może trochę wolniej, ale nasze, dobre, (the best) a i tak przecież nie pojedziemy szybciej.. bo po co ))
        A nawet, jak kiedyś pojedziemy to znowu po co ?
        Jak taniej, można wolniej ?
        A tak na poważnie.. niestety, w obecnych czasach..
        Aby stwierdzić wynik finansowy, nie trzeba tylko myśleć na zasadzie chłopek roztropek, wóz Drzymały ))
        Zakup Pendolino jest dofinansowany przez UE.. zakup pociągów w Pl, pewnie by nie był..
        Wiec, co się bardziej opłaca..
        Kupić taniej, ale więcej zapłacić ? Czy kupić drożej, ale zapłacić mniej ???
        Wiem miejsca pracy, ludzie, związki itd
        Ale, jakby tam nie było.. Polska, aby być graczem, musi gdzieś się ugiąć, aby gdzieś się postawić.. gdzieś trzeba jakoby stracić, aby potem gdzieś zyskać.. itd..
        PESA, sprzedaje swoje małe składy również do Włoch.. czyli co.. tam tez śmierdzi ??
        NIE.. to gra interesów ale tego się nie buduje od razu.. ale latami..
        Niestety.. taka jest gospodarka światową.. a wymachiwanie szabelka i głupimi, naiwnymi ( sorry) racjami .. nic nie da.. dlatego nawet dziś, Chińczycy kupują Pendolino ))) ( na przykład )

        • 5 6

        • Odpowiedź. (2)

          Otóż kupują np. Niemcy. Bydgoska Pesa właśnie realizuje 3 mld. kontrakt dla kolei niemieckich. Dlaczego więc Niemcy nie kupili Pednolino, przecież ich magistrale kolejowe pod względem technicznym wyprzedzają nasze o bagatela 100 lat (no może 80). Jak sam zauważyłeś nawet Włosi kupują tabor z Pesy. Dotacje nie mają wpływu na wybór wykonawcy zamówienia i odwrotnie. W polskim interesie leżało wyprodukowanie tych składów w Polsce. Chociażby ze względu na koszty produkcji, eksploatacji i serwisu. Jest jeszcze kwestia gwarancji, która będzie zrealizowana tylko w przypadku gdy Pendolino będzie jeździło pod trakcją 3kV DC, której w Polsce nie ma. My mamy trakcję zasilaną 15kV i 25kV AC. Czyli specjalnie da Pendolino trzeba będzie budować trakcję. Gdzie tu sens?

          • 6 1

          • Sens.. nic nie ma stałego.. nawet trakcja, trzeba to zmieniać. Niemcy, jak i inne kraje.. też to robiły.. (1)

            PESA.. z tej firmy kupuje się tylko małe składy. I to chodzi na dziś .. od tego trzeba zaczynać.. może kiedyś, będzie inaczej, ale nie dziś..
            Niestety.. na większe rzeczy, trzeba trochę poczekać..
            Dotacje nie maja wpływu ??? a skąd wiesz ? przecież to czysty rachunek ekonomiczny..
            Niemcy nie kupili Pendolino.. bo maja lepsze, ale na pewno nie PESA ))) ale te lepsze.. to również droższe.. nie wiesz o tym ?
            Zresztą.. nie wszyscy kupują Pendolino nie wszyscy kupują również Fiata jak i Mercedesa ))
            Owszem, Włosi kupują PESA, ale do innych zadań, lokalnych, to inne przeznaczenie
            Gwarancja ? argument bez sensu.. czyli nie kupujemy BMW, bo to nie polskie ?
            Ogólnie.. chcemy czy nie, mamy gospodarkę globalną.. jest gra interesów, trzeba w tym wszystkim mieć również swoja grę.. niestety, nie można wszystkiego mieć tylko pod kątem wyłącznie swojego interesu.. nic ci nikt nie da, jak będziesz tylko czerpać zyski dla siebie nie dzieląc się z innymi ))))
            Dlatego.. take it easy )) spokojnie.. jak mówią, nie od razu Kraków zbudowano..
            A budujemy, tak naprawdę, dopiero od niedawna..
            A że zawsze są jakieś błędy trudno, są wszędzie.. ale jak się coś robi.. błędy są zawsze..
            Najważniejsze.. ze jest do przodu ))
            Myślimy pozytywnie )))) a nie.. ze jest cały czas do d*py )

            • 1 3

            • :)

              Widzę kolejny hurraoptymista, wszystko chcesz zmieniać na raz. Tylko kto za to zapłaci? Pewnie gdy zaczniesz sam płacić podatki, zaczniesz też myśleć racjonalnie. Te składy to ostatnia rzecz, której w tej chwili potrzebuje PKP. Szukając analogii, to taka bita śmietana na "czerstwym pączku". Szkoda dyskusji, jeśli masz w rodzinie jakiegoś kolejarza, zapytaj go o projekt Pendolino. On ci wszystko wyjaśni...

              • 4 0

      • a dlaczego psia kupa jest gorsza ?

        o co chodzi ?

        • 1 1

  • 49zł?

    Tak ale za ulgowy z Gdańska do Gdyni!!! Powiedzcie ile np będzie bilet normalny z Gdańska do Wawy! A nie wprawiacie w wielką euforie,podając najniższą cenę biletu tak jak telefon za 1zł !!!

    • 14 1

  • Trójmiasto ok, ale kiedy będzie Pendoloio łączyło też Szczecin?

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane