• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity zbuduje w Trójmieście stację końcową dla Pendolino

Maciej Naskręt
10 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino. Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino.

Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na projekt stacji końcowej dla pociągów Pendolino w Trójmieście. Składy, które trafią do Polski do końca 2014 r., mają być serwisowane w Gdyni Grabówku zobacz na mapie Gdyni. PKP Intercity ujawniło cenę najtańszego biletu na ten pociąg - to 49 zł.



Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem. Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem.
Szybkie połączenie kolejowe stolicy z Trójmiastem, a także Krakowem i Katowicami, wymaga nie tylko zakupu 20 szybkich pociągów Pendolino, czy remontu linii kolejowych, ale także budowy zaplecza do obsługi szybkich składów.

Stąd spółka PKP pod koniec lipca ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej w celu utworzenia zaplecza technicznego do obsługi bieżącej taboru wagonowego i składów zespolonych na stacji Gdynia Grabówek. Ponadto dokumentacja obejmować ma również projekt infrastruktury telekomunikacyjnej dla zapewnienia łączności bezprzewodowej wi-fi na torach odstawczych.

Wizualizacja. Pociąg Pendolino w barwach PKP Intercity.

Biuro projektowe, które wygra przetarg, będzie też zobowiązane do uzyskania w imieniu PKP Intercity wszelkich wymaganych przepisami prawa decyzji i pozwoleń koniecznych do realizacji inwestycji, a także do pozyskania pozwolenia na użytkowanie.

Przeczytaj: Pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Więcej pytań niż odpowiedzi

Zamawiający wymaga, aby całość zamówienia została zrealizowana w terminie nie dłuższym niż 300 dni kalendarzowych liczonych od dnia podpisania umowy.

- Inwestycję chcemy podzielić na etapy, tak by pierwsza część prac objęła przystosowanie stacji postojowej Grabówek do pełnienia obsługi końcowej naszych nowych składów zespolonych, tj. przed grudniem 2014 r. Wstępnie koszt inwestycji szacujemy na ok. 15 mln zł netto - mówi Trojmiasto.pl Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Przewoźnik do budowy stacji końcowej zagospodaruje będące jego własnością tory odstawcze zobacz na mapie Gdańska, na których kilkadziesiąt lat temu bieg kończyły składy ciągnięte przez parowozy, czyli tuż za dzisiejszą lokomotywownią PKP Intercity. Stoi tam jeszcze kilka budynków, które wykorzystywane były do obsługi dawnych pociągów - m.in. węglarnia. Stąd też składy Pendolino, gdy zaczną regularnie kursować do Trójmiasta, a ma być to pod koniec 2014 r., będzie można podziwiać m.in. od strony ul. Janka Wiśniewskiego.

Niestety prace serwisowe Pendolino w Gdyni Grabówku będą wykonywane pod gołym niebem. Planowana inwestycja nie zakłada wykonania nowej lokomotywowni, do której wjeżdżałyby nowoczesne składy. Utrzymanie techniczne pociągów ma odbywać się Centrum Serwisowym w Warszawie na Grochowie.

49 zł - to cena najtańszych biletów na polskie Pendolino

Przejazdy tym pociągiem możliwe będą za półtora roku. A już w najbliższy poniedziałek 12 sierpnia pociąg pojawi się we Wrocławiu. Przyjeżdża na testy, po których uzyska polski certyfikat bezpieczeństwa.

Pociąg kategorii EIC Premium rozpocznie kursowanie od grudnia 2014 r. Najniższa cena biletów to 49 zł. Na przejazd tym pociągiem będą obwiązywały zniżki ustawowe, tak więc pasażerowie, którzy mają do nich prawo, np. studenci mogą pojechać jeszcze taniej. 35 proc. pasażerów PKP Intercity to osoby korzystające z ulg ustawowych.

- Pociągi kategorii EIC Premium będą dla każdego. Sprzedaż biletów będzie bazowała na dynamicznym systemie sprzedaży, tak więc nie będzie jednej sztywnej taryfy, a ceny zaczynające się od 49 zł będą zależały od np. terminu zakupu, godziny przejazdu, popytu czy trasy - mówi Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • 49 złotych...

    to będzie za Bilet....
    potem jeszcze 49 za miejscówke i...
    15 złotych za Obowiązkowy poczęstunek...

    czyli ok. 119 zł tak jak teraz ze express...
    i to będzie najtańszy bilet..

    o ile nie będzie opłaty za wystawienie biletu np 20 zł za elektroiczny i 30 za papierowy... ;)

    • 8 1

  • 49 złotych? Chyba na dachu. Z użyciem pantografu jako trzymadła. To będzie cena ze zniżką ustawową. (1)

    I Salomon nie zbuduje szybkiego pociągu dla niskiej jakości torów.

    • 6 1

    • A Wizz Air za 39 złotych ? Powiesz mi za co ta cena ? Za trzymanie

      się koła ?

      • 0 1

  • Ocho, zaczyna się wojna cenowa przewoźników (1)

    LOT też usiłował najpierw zdusić dumpingiem OLT, zanim nie zabrali się od strony AmberGoldu

    Mam nadzieję, że Polski Bus ma świetnych księgowych i zdrowe finanse. I że wygrają z PKP.

    Oto podpowiedzi kciukotrzymacza, jak powinni walczyć:

    -nie startować ze stacji PKS Gdańsk, znaleźć własny terminal, najlepiej w połowie długości Trójmiasta, z łatwym wyjazdem na Obwodnicę. Parking Oliwii, z kasą w budynku Oliwii?

    -jeździć autostradą

    -uruchomić w końcu wszystkie funkcje e-terminalu, w tym automatyczne zmiany rezerwacji

    -otworzyć nowe połączenia, w tym kraju jazda Gdańsk-Wrocław, Gdańsk-Szczecin to akt heroizmu

    -zwiększyć nieco limity bagażu (dwie sztuki, przy obecnym lub nieco tylko większym wagomiarze, dwie mniejsze sztuki łatwiej zmieścić i nieść, niż jedną bardzo dużą)

    -dla przychodzących w ostatnim momencie wprowadzić możliwość kupna przez telefon nie na zasadzie internetu ale prostszej, szybszej, np mPay albo CallPay. To i tak zwykle maksymalna taryfa, więc ilość kombinacji mniejsza niż przy zakupach zawczasu. (zakaz sprzedaży przez kierowców utrzymał bym, bo to im bardzo upraszcza życie, i usuwa źródło awantur i spóźnień, które gnębi PKS)

    -więcej przystanków wysiadających (wsiadanie na nielicznych przystankach bym utrzymał, z powyższych powodów)

    -utrzymać nacisk reklamami. w końcu wprowadzić bonusy dla często jeżdżących, jak ma Sindbad

    -lepsze wifi, większa przepustowość, zamknąć czarna dziurę na mazurach (np. przejść z Orange gdzie indziej)

    PKP takie jakie jest - nie ma szans. Ale oni na pewno spróbują brudnych chwytów, zmian prawa itd, bądźcie gotowi!

    • 7 2

    • Reklamujesz PB ? Nie skorzystam, a wiesz dlaczego ? Bo nie mam

      zaufania do uczestników polskiego ruchu samochodowego, nie konkretnie do PB (mimo niedawnej wpadki). Kierowcy twojego ulubionego przewoźnika i może dobrze jeżdżą, ale czy dobrze jeżdżą inni ? Nie zawsze i twój autobus może oberwać od spiętego nerwusa z TIR-a czy osobówki (bez różnicy) którego goni czas i problemy życiowe. Polscy kierowcy to nie są typy skandynawskich luzaków. A np. Szwedzi narzekają na swoje życie, ale na drogach w przeciwieństwie do nas swoich stresów nie wyładowują.
      Więc jak widzisz ty sobie jeździj PB bo w końcu żyjemy w wolnym kraju, a skoro w wolnym to ja i chyba nie tylko wybierzemy pociąg. Więc nie wyrokuwuj że PKP jest bez szans.

      • 1 0

  • Totalna GŁUPOTA zarządu PKP Intercity (2)

    Po pierwsze niezadaszenie stacji(pod gołym niebem). Zarząd PKP zapomniał, że Gdynia zwłaszcza Grabówek leży pomiędzy akwenami a wzgórzami o nasilonym wilgotnym powietrzu, co zwłaszcza zimą powoduje oblodzenia więc b. naraża instalacje i mechanizmy Pendolino na awarie a nawet na większe incydenty.

    Po drugie jak można poza Krakowem, Katowicami i Gdynią budować w środku biegu trasy budować Centrum Serwisowe w Warszawie na Grochowie?. Mega głupota PKP bije widać wszelkie rekordy za które zapłacimy wszyscy.

    • 9 2

    • Następny pouczacz ALSTOM-a. Poczytaj sobie o Pendolino na wiki. (1)

      Jestem ciekaw czy Finowie i Rosjanie będą mieli z nimi problemy. Twoje uwagi to czysta złośliwość.
      Teraz to - wszystkie relacje będą przez Warszawę ? Znasz już rozkład jazdy ? Z artykułu z wiki wynika że nie wszystkie kursy będą z Trójmiasta, mają być kursy do Wrocławia i chyba tylko z Warszawy, więc zanosi się na podział taboru między co najmniej 2 stacje postojowe.

      • 1 1

      • a no POczytałem iiiiiii

        Alstom, producent Pendolino, zajął w konkursie na najgorszą firmę roku 2013, organizacji Public Eye siódme miejsce. Pierwszy był co ciekawe ;))były pracodawca tak lubianego niegdyś premiera Kazia Goldman Sachs.

        Wiec PO zakupie (wygranym przetargu) ma szanse dzięki nam i naszym podatkom podnieś głowę:))) , ale mu za to chyba nie:((

        • 0 0

  • (1)

    Powodzenia w jeżdżeniu 200 po tych samych torach co inne pociągi 120 albo 80 :-)

    • 5 1

    • No tak, czemu EN57 nie jeżdżą 200 km/h, choć te same tory. Bo są

      stare i ich prędkość konstrukcyjna to 110 / 120 km/h.

      • 0 2

  • Mnie te pendolino nie rajcuje ale to rzecz gustu. Wole normalną lokomotywę z wagonami - oczywiście z przedziałowymi.

    • 5 1

  • Przykro mi, obywatelki i obywatele. Ale kolej dużych prędkości jest cechą krajów arcyzamożnych oraz...

    taki co chcą udawać zamożne. Więc, zapomnijcie. Takie udawanie nie jest w racji stanu. Nie będzie KDP i cześć. Nie przed awansem w rankingu wolności gospodarczej o 40 miejsc.

    Zbudować KDP każdy frajer potrafi. Utrzymać, to jest dopiero wyzwanie. KDP żłopie ogromne ilości prądu. Bez kilku atomówek, ni rusz. Części zamienne są droższe, bardziej skomplikowane i trzeba je częściej wymieniać.

    • 6 1

  • Jak coś ciekawego powstaje w Gdańsku to piszecie, że powstaje w Gdańsku. (1)

    Ale jak coś powstaje w Gdyni, albo w Sopocie to już piszecie, że to Trójmiasto... Boli...Zazdrość??

    • 12 3

    • Dokladnie.

      Jest Gdansk, Sopot i Gdynia. Czy to takie trudne nazwy? Po co na sile to "Trojmiasto" skoro to administracyjnie trzy rozne miasta?

      • 8 1

  • (1)

    po co te miejsca siedzące twarzą w twarz?
    zaj*** widok patrzeć się w oczy innemu pasażerowi...

    • 9 4

    • a w innych wagonach JAK MASZ !!! ??? - np.SKM....

      - gupku ! -- jak pisać to z sensem , a nie tylko aby ZAISTNIEĆ !!

      • 1 1

  • Ta nazwa Pendolino mi sie nie podoba.

    Jakas ordynarna.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane