• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP planuje wymianę wind w Orłowie

Patryk Szczerba
3 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W Orłowie windy muszą być regularnie naprawiane. Winą za ich stan PKP obarcza pasażerów. W Orłowie windy muszą być regularnie naprawiane. Winą za ich stan PKP obarcza pasażerów.

Cztery windy zamontowane 2,5 roku temu na stacji PKP w Orłowie zobacz na mapie Gdyni wciąż regularnie się psują. Kolejarze odpowiadają, że za awarie odpowiadają pasażerowie, ale równocześnie planują zamontowanie nowych urządzeń.



Czytasz instrukcje obsługi wind?

Windy, a właściwie platformy hydrauliczne poruszające się z prędkością 0,15 m/s, zostały zamontowane w Orłowie w lipcu 2014 roku w ramach modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Gdyni. By je uruchomić, trzeba trzymać przycisk. W środku nie zmieści się rower, a dźwig nie ruszy, jeśli pasażer wejdzie do środka ze zbyt ciężkimi bagażami. Pojawiły się jako jeden elementów inwestycji, w skład której wchodził remont peronu i budowa kładki nad peronami, która połączyła dwie części Orłowa i pozwala na zejście na perony.

Od początku problemy

Urządzenia już po kilkunastu godzinach od uruchomienia wymagały naprawy, która trwała tydzień. Później właściwie nie działały dłużej niż kilka dni. Doszło nawet do tego, że ekipa serwisująca pojawiała się na miejscu codziennie, by sprawdzać działanie wind i na bieżąco je naprawiać.

Sytuację miał poprawić monitoring, mówiło się też o tym, by odpowiedzialność za konserwację i utrzymanie wind przenieść na SKM lub miasto, dzięki czemu możliwa byłaby szybsza reakcja służb technicznych. Żadne z tych zamierzeń nie zostało zrealizowane, windy często pozostają nieczynne, a perony SKM i PLK w Orłowie stały się symbolem niedostępności dla niepełnosprawnych pasażerów i osób z wózkami pokazywanym jako przykład marnotrawienia pieniędzy przez kolej.

Radni dzielnicy punktują

Inwestycję nieustająco krytykują radni dzielnicy.

- Osoby niepełnosprawne mają trudności z wejściem do tych urządzeń, ponieważ są one wyposażone w drzwi uchylane a nie rozsuwane. Jedna z platform jest w taki sposób zamontowana, że po zjechaniu lub wjechaniu, drzwi są za plecami. Pytanie do projektanta tego obiektu, nadzoru wykonawcy i nadzoru inwestora: w jaki sposób samotna osoba będąca na wózku ma otworzyć te drzwi, które ma za plecami - irytuje się Henryk Wiszniowski, radny dzielnicy Orłowo.
Uwagi dotyczą nie tylko zepsutych wind. Podważany jest sens modernizacji w przyjętym kształcie.

- Z uwagi na wadliwe wykonanie zamocowania schodów, liczne schody były odcinane i ponownie dospawywane do konstrukcji. Zakończenie poręczy przy schodach nie jest obłe, na schodach brak zjazdu dla prowadzenia roweru. Natomiast na peronie PKP PLK zostały zamontowane 22 ławki. Nie wiem w jakim celu, skoro nie zatrzymują się tam pociągi dalekobieżne - dodaje.
PLK: to wina pasażerów

Od przedstawicieli Polskich Linii Kolejowych usłyszeliśmy, że awarie wind to przede wszystkim... wina pasażerów.

- Najczęstszą przyczyną zatrzymania platform zainstalowanych jest wciśnięty przycisk awaryjny "Stop". Platformy wizualnie przypominają windy, dlatego podróżni mogą mieć wrażenie, że obsługa urządzeń jest taka sama. Tymczasem w tym przypadku polega ona na przytrzymywaniu przycisku przez cały czas jazdy - odpowiada Joanna Kubiak z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.
Na 2018 roku zaplanowano modernizację części stacji w Orłowie należącej do SKM. Na terenie PLK prace były prowadzone kilka lat temu. Na 2018 roku zaplanowano modernizację części stacji w Orłowie należącej do SKM. Na terenie PLK prace były prowadzone kilka lat temu.
Dodaje przy okazji, że windy są pod stałym nadzorem. Konserwatorzy naprawiają urządzenia nawet kilka razy dziennie.

- Awaria jest usuwana kilka razy dziennie przez konserwatorów, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów przez PLK. Do tej pory przeprowadziliśmy 41 inwentaryzacji urządzeń. Łączny koszt utrzymania wind to ponad 42 tys. zł netto - dodaje.
Wymiana urządzeń w planach

Mimo wypowiedzi kolejarzy świadczących o tym, że rzekomo sytuacja jest pod kontrolą, jak udało się nam dowiedzieć, planowana jest wymiana wind na większe i w pełni zautomatyzowane. Zapowiedzi pojawiły się przy okazji informacji o pracach remontowych Szybkiej Kolei Miejskiej. Prace te w Orłowie rozpoczną się według harmonogramu w przyszłym roku.

- Planujemy zastąpić obecne platformy windami. Nie wybrano jeszcze jednak konkretnego typu urządzeń - lakonicznie informują pracownicy PLK.

Opinie (69) 1 zablokowana

  • kpina (1)

    wracałem kiedyś z ponad 110km wyprawy rowerowej z sakwami, zmęczony dość. a tu: zakaz wprowadzania rowerów;

    • 9 0

    • Weź przestań na 110 km bierzesz sakwy ,namiot i śpiwór też

      • 0 3

  • Zaspa czeka na windy !!!! (1)

    Temat dotyczy Orłowa, a ja po sąsiedzku trochę o Zaspie. Moi drodzy kolejarze, kiedy w końcu zlitujecie się nad mieszkańcami Zaspy! Osiedle nie ma dostępu dla niepełnosprawnych, matek z wózkami, cyklistów z rowerami i innych potrzebujących do peronu SKM - na nic prośby i błagania, nawet zamówiona msza nie pomogła, może ofiara z pasażera który spadnie po schodach, na peron i prosto pod koła pociągu coś zmieni. Pozdrowienia

    • 12 0

    • w istocie.

      Cykliści to istoty potrzebujące

      • 0 2

  • hahaha

    pewnie jakis walek przy przetargu poszdl a wiec nie ma sie co dziwic ze windy nie dzialaja,poczekiamy rok moze dwa i wyjdzie cos innego,a pewnie pkp bedzie sie tlumaczylo ze to przez warunki pogodowe hahaha

    • 6 0

  • Chorzy debile z pkp

    • 5 2

  • Obiecanki....

    A kiedy zaczną działać monitory w Gdyni Cisowej? Mieli dokończyć dworzec i uruchomić ekrany, a w dalszym ciągu nie działają.

    • 3 1

  • (1)

    dźwig nie ruszy, jeśli pasażer wejdzie do środka ze zbyt ciężkimi bagażami.

    to raczej zaleta a nie wada?

    • 1 5

    • tja, z walizami trza na schody
      a na lekko można windą
      jakie to logiczne

      • 4 0

  • windy i nie tylko

    jesli chodzi o schody powinny byc podtrzymane po bokach a nie tylko posrodku jak bylam w zeszlym roku to jechalo kilka pociagów i po bokach sie tak trzesly byly duze odstepy miedzy stopniami i jakies male dziecko moglo by spasc ale inni tez trzeba uwazac a windy tez zostawiaja wiele do zyczenia moja ciotka chodzaca o kuli chciala zjechac winda oczywiscie nie działa

    • 5 1

  • Konserwacja kilka razy dziennie. (2)

    Może konserwatorzy się wypowiedzą - w czym rzeczywiście leży problem?

    • 4 3

    • (1)

      Przyczyną może być wilgoć, temperatura, złe wyregulowanie kontaktów obwodu bezpieczeństwa. Przyczyny mogą być na prawdę różne. Czêsto też przyciski są podpalane zapalniczkami przez wandali :)

      • 1 0

      • To temu farelka jest w środku każdej windy,cały czas sie zastanawiałem po co tam jest

        • 1 0

  • Żenujące tłumaczenie fuszermi

    PKP PLK wybrało najgorszy szajs, byle tylko odfajkować, że są windy na stacji Gdynia Orłowo.
    Tymczasem do nie są windy, nie są wymiarowe, wolne, niebezpieczne, cuchnące i przeważnie niesprawne. Do tego tylko po jednej stronie peronu. Nie ma możliwości zejścia od strony Klifu dla osób z wózkami, albo ciężkim bagażem.
    UM Gdyni też nic nie robi w tym kierunku, udając że to wyłącznie problem kolejarzy. Tymczasem całe otoczenie tej pseudo stacji wyglada jak ruska wiocha w centrum willowej, prestiżowej dzielnicy..

    • 9 0

  • Brak wind w REDŁOWIE

    Może by tak najpierw wybudować windy w Redłowie, gdzie nie ma ich w ogóle.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane