- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (36 opinii)
- 2 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (285 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (220 opinii)
- 4 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (83 opinie)
- 5 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
- 6 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (122 opinie)
Państwo zapłaci poszkodowanym w aferze Amber Gold
Od 8 tys. do ponad miliona złotych Skarb Państwa będzie musiał wypłacić klientom Amber Gold. To pokłosie uwzględnionego przez Sąd Okręgowy w Warszawie pozwu grupowego 206 osób, które uwierzyły w biznes Marcina P. W sumie wypłaconych ma zostać ponad 20 mln zł - o ile wyrok się uprawomocni w takim kształcie.
Zwrócił uwagę na to, że "głównym problemem i źródłem bezprawności w tej sprawie jest to, że rzeczywiste czynności śledztwa o charakterze prawidłowym zostały podjęte ze znaczną zwłoką przez organy ścigania i na tym polega złożony charakter bezprawności Skarbu Państwa".
Problemy ze śledztwem ws. Amber Gold
Przypomnijmy: W 2010 r. działalnością Amber Gold zainteresowała się Komisja Nadzoru Finansowego, która stwierdziła, że spółka prowadzi działalność bankową bez stosownych zezwoleń. Skończyło się zawiadomieniem złożonym do Prokuratury Rejonowej Gdańsk-Wrzeszcz. Gdańscy prokuratorzy odmówili jednak wszczęcia śledztwa.
KNF odwołała się od tej decyzji, a sąd nakazał prokuraturze ponowne przyjrzenie się sprawie. Tak też się stało, jednak i tym razem bez większych efektów, gdyż śledztwo umorzono. Od tej decyzji KNF również się odwołała, a sąd znowu przyznał jej rację.
Ostatecznie śledztwo trafiło najpierw do Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, która zdecydowała się postawić zarzuty Marcinowi P. (prezesowi Amber Gold), a później, decyzją Prokuratora Generalnego do prokuratury z Łodzi, która ostatecznie skierowała w tej sprawie do sądu akt oskarżenia.
20 mln zł dla byłych klientów Amber Gold
Jak podaje PAP, proces cywilny zainicjowany pozwem grupowym byłych klientów Amber Gold rozpoczął się w 2017 r. Mec. Tomasz Krawczyk, który reprezentował powodów, poinformował Polską Agencję Prasową, że łączną kwotę żądania pomniejszono o wypłaty otrzymane przez członków grupy od syndyka i "powinna wynieść ok. 20 mln zł" (poszkodowani domagali się 26,5 mln zł).
Wyrok jest nieprawomocny.
Odrzucane pozwy zbiorowe
Warto przypomnieć, że w 2014 r. poszkodowani w aferze wystąpili z pozwem zbiorowym przeciwko członkom zarządu spółki Amber Gold.
Na wystąpienie ze swoimi roszczeniami w formie pozwu zbiorowego część poszkodowanych w aferze Amber Gold zdecydowała się, aby mieć przed sądem większą siłę przebicia. Były to osoby, które powierzając swoje oszczędności Amber Gold, straciły od kilku do kilkuset tys. zł.
Gdański sąd pozew jednak odrzucił ze względów formalnych. W uzasadnieniu tej decyzji mowa była m.in. o tym, że zabrakło wspólnego mianownika dla wszystkich poszkodowanych, co jest warunkiem przyjęcia pozwu zbiorowego.
Chodziło m.in. o to, że poszkodowani podpisywali umowy ze spółką w różnych okresach i na różnych zasadach. Część z tych umów dotyczyła platyny, a część złota. Do tego - jeżeli wierzyć wyjaśnieniom Katarzyny P. - skład zarządu spółki był różny w momencie podpisywania konkretnych umów.
Część poszkodowanych mogła także uzyskać zabezpieczenie swoich roszczeń podczas postępowania upadłościowego dotyczącego spółki. Część zaś swoje roszczenia zgłosiło już po zatwierdzeniu upadłości Amber Gold.
Sąd zwrócił też uwagę na to, że pozew dotyczący m.in. ochrony praw konsumentów powinien być skierowany przeciwko firmie, nie zaś przeciwko członkom jej zarządu.
Wyrok ws. Amber Gold
30 maja 2022 r. zapadł natomiast prawomocny wyrok w sprawie Amber Gold, gdzie na ławie oskarżonych zasiadali Marcin i Katarzyna P.
Sąd Apelacyjny obniżył karę Katarzynie P. o rok. Wyrok pozbawienia wolności w sprawie Marcina P. został utrzymany. Oznacza to, że współtwórczyni Amber Gold usłyszała ostateczny wyrok 11,5 roku. Marcin P. został skazany na 15 lat.
Opinie wybrane
-
2022-07-01 20:22
Sam chciałem tam "inwestować" (17)
...i już pierwszy rzut oka na regulamin/umowę - ma 1,5 strony A4. To już MEGA podejrzane. No ale OK - czytasz dalej i natykasz się na takie kwiatki, że gwarantują Tobie, że złoto na którym opierali swoje "lokaty" na BANK, na 100% wzrośnie. Nawet jak nie, to i tak zapłacą umówiony procent. Ludzie - wystarczyło otworzyć wykres złota na przestrzeni
...i już pierwszy rzut oka na regulamin/umowę - ma 1,5 strony A4. To już MEGA podejrzane. No ale OK - czytasz dalej i natykasz się na takie kwiatki, że gwarantują Tobie, że złoto na którym opierali swoje "lokaty" na BANK, na 100% wzrośnie. Nawet jak nie, to i tak zapłacą umówiony procent. Ludzie - wystarczyło otworzyć wykres złota na przestrzeni dowolnego okresu - rok, dwa, pięć. Nie było takiej opcji, że zarobisz na lokacie 20-50% i jeszcze ta firma coś z tego będzie miała. Złoto rośnie w skali kilku-kilkunastu lat, a nie w rok.
Każdy kto tam stracił - stracił świadomie. Nie różnią się niczym od starszej babci, która oddaje swoje oszczędności wnuczkowi przez okno.
Chciałbym również napomnkąć, że ludzie wypowiadający się do kamer zaraz po wybuchu afery mówili, że inwestowali w alpen gold... To ja nie mam nic więcej do dodania. Ktoś ulokował 200-500 tysięcy do firmy, której nawet nazwy nie zna. ż e n a d a. tacy ludzie naprawdę nie zasługują na posiadanie czegokolwiek. Oni są niepełnosprawni finansowo.- 354 8
-
2022-07-03 21:49
...
mimo wszystko odszkodowanie powinni dostać. Tyle, że nie z pieniędzy podatników.
- 0 0
-
2022-07-03 00:35
Naiwność ludzka od zarania dziejów jest źródłem kosmicznych dochodów wąskich grup.
Opierają się na chciwości i marzeniach o bogactwie. Czy to kościół, bank czy inna piramida finansowa.- 10 2
-
2022-07-02 11:24
Tylko pseudointeligenci w to inwestowali !Wystarczyło przeczytac ze zabezpieczeniem jest złoto w sejfie które on mógł zabrac
i miał go tylko 10% tego co mu wpłacili
- 22 1
-
2022-07-02 09:40
(3)
Gdzie są faktycznie te pieniądze,miliony,rozpłynęły się we mgle.
- 16 4
-
2022-07-02 14:20
Marcin P. (2)
pewnie skitrał forsę gdzieś w banku na wyspach Tutli-Putli na koncie, do którego nawet CIA i kosmici nie mają wglądu poza właścicielem konta. Kasiorka przez czas odsiadki urośnie, Marcinek odklepie w pierdlu swoje, wyjdzie i emeryturka jak znalazł. Myślę, że tak to jest
- 23 4
-
2022-07-03 11:55
Pomyślmy. AG było powiązane z olt. olt, gdy już rozchodził się smród dookoła AG często robiło "puste"(bez pasażerów) przeloty do Szwajcarii. Hmm. Gdzie to wszystko zniknęło?
- 1 3
-
2022-07-03 11:18
Marcin P.
To "słup"... Forsę skiitral "architekt słupa"...
- 4 0
-
2022-07-01 22:06
(9)
Tylko ty możesz być niepełnosprawny finansowo skoro tak piszesz. Ludzie sprawdzili dwa wyroki wygrane przez AG i mieli prawo sądzić że wszystko jest legalne, skoro sądy umorzyły dwa razy sprawę. Każdy szuka jak najlepszej lokaty dla siebie gdy inwestuje pieniądze. To państwo zawiniło nie ludzie.
- 8 90
-
2022-07-02 21:59
Szczegolnie służby podległe Tuskowi (2)
Miały nie reagować, tak brzmiał rozkaz
- 9 19
-
2022-07-03 00:09
A synek Tuska pod pseudonimem Bąk, pracował na lotnisku, pamiętamy
- 5 6
-
2022-07-02 23:54
Kłamstwo napisane przez kłamcę. Omijać z daleka.
- 8 5
-
2022-07-02 08:53
To był jeden minus - wykres złota - wtedy
notowania były wysokie z sygnałami raczej spadkowymi. Druga duża poważna wada AG, że spółka była tylko z o.o. z kapitałem 5000 zł. I trzeci, że nie podlegała pod nadzór bankowy.
Niestety edukacja finansowa kuleje.- 53 0
-
2022-07-02 07:56
(4)
duży zysk duża wtopa . co do ostatniego zdania - wszyscy winni tylko nie ja
- 52 1
-
2022-07-02 14:02
A dlaczego ludzie Platformy robili sobie zdjęcia i happeningi (3)
gdy prezes Amber Gold pokazał im kupione za pieniądze Amber Gold samoloty ?
- 14 20
-
2022-07-03 11:50
(2)
A co ma piernik do wiatraka?
- 5 4
-
2022-07-03 12:18
...nie za dużo bo ładna pogoda ;) (1)
za politykę Donalda i PO w naszym kraju być może bo będzie odwołanie - zapłacimy teraz wszyscy; za politykę wschodnia Niemiec, czytaj też Donalda i PO - dzisiaj cenę płaci Ukraina. "PO"myślcie zanim sami być może naiwnie wejdziecie na tę samą minę...
- 2 5
-
2022-07-03 19:46
"niezależne" sądy powinny tez zapłacić za swoją nieudolność - niezależnie!!! przecież prokuratura w Gdańsku wiedziała o
odpowiedzialność za swoją "robotę" powinni sami naprawiać!
- 1 0
-
2022-07-01 20:02
(27)
Najbardziej zawiodły wtedy organy państwa że pozwoliły i akceptowały takie coś mimo sygnałów że może to być kant.
- 170 68
-
2022-07-03 09:30
Nie organy państwa, tylko jeden organ - prokuratura.
Prokuratura która wówczas była niezależna od rządu, a kierował nią nominat Lecha Kaczyńskiego.
KNF przecież kierował wnioski do prokuratury.- 0 2
-
2022-07-03 00:36
Najbardziej zawiódł zdrowy rozsądek wpłacających .
- 4 0
-
2022-07-02 23:22
Ale co?
Syna doj...ć
- 2 1
-
2022-07-02 21:44
Syn rudego miał tam koneksje
Więc co się dziwisz
- 8 4
-
2022-07-02 11:47
lubie skorumpowanemu bydłu odbijać pileczke za glupie teksty więc: (1)
"należy się zastanowić czy..." pomiot zatrudniony w firmie pod parasolem okradającej ludzi "...to nie jest zielony ludzik".
- 1 6
-
2022-07-02 22:33
to ten zielony ludzik
co uciekał z tonącego okrętu na nowy stołek po tym jak sam okręt orp peło zatopił?
- 5 4
-
2022-07-02 11:26
Dokladnie tak Tusk zabronił robic co kolwiek w tej sprawie wiec prokuratura niechciała nic robic.urząd skarbowy nie chciał im (1)
wszystklie urzedy które miały obowiazek wykonac kontrole odmówiły a to dlatego ze budyn ciagał z obecnymi urzednikami samolot i ze synalek donalda u nich pracował i ze wplacił kase na kosicól gdzie budyn teraz jest pochowany jak swiety
- 14 15
-
2022-07-02 21:32
Dokładnie.
- 7 1
-
2022-07-02 08:42
Tym razem się z Panem zgodzę (1)
Tylko czy my wszyscy powinniśmy ponosić za to odpowiedzialność?
- 18 2
-
2022-07-02 10:15
oczywiście, że nie, ale na całym świecie za błędy władzy płacą podatnicy
- 4 4
-
2022-07-02 07:12
Dla mnie porównanie zysków które tam obiecywano , chociaż byli tam i tacy którzy te zyski na początku osiągali, a tym co dawały wtedy paskudne kapitalistyczne banki było dostatecznym sygnałem żeby omijać tego dobrodzieja szerokim łukiem . Efekt , ja swoje pieniądze mam na koncie w imperialistycznym banku oni pieniędzy nie mają .
- 12 0
-
2022-07-01 21:29
Organy panstwa ktore miały od POlityków nieinteresowania sie sprawą!
- 17 16
-
2022-07-01 20:49
A ta prokurator z PO co ma teraz zaniki pamięci będzie siedzieć? (3)
- 36 19
-
2022-07-03 14:23
To że obecna władza ma swoich siepaczy na wzór władzy ludowej
Nie znaczy że każdy rząd tak miał
- 0 0
-
2022-07-03 09:31
Kłamiesz, pistrolu. Łżesz jak zapchlony kundel.
- 0 2
-
2022-07-02 15:47
Prokurator nie był z PO, był wybrany przez prezydenta Kaczyńskiego. Był rozdział prokuratury od ministerstwa.
- 9 4
-
2022-07-01 20:36
(2)
Organy to są w kościele. Organa się mówi w tym przypadku
- 13 14
-
2022-07-02 22:32
organa łajzostwa i umorzeń wszystkiego co sie da umorzyć
- 2 1
-
2022-07-02 10:14
"Organa" były w poprzedniej, ludowej, konstytucji; teraz w K1997 są "organy władzy"
niestety
- 12 4
-
2022-07-01 20:25
(1)
Nieprawda. Na tamten moment zrobiły wszystko, co mogły. Akurat w tym przypadku. KNF zadziałał najskuteczniej jak mógł - napisał na swojej stronie, że firma nie ma uprawnień do oferowania lokat. Afera wyszła na jaw, jak się "właścicielom" pomyliło przy rozliczeniu PIT.
- 38 12
-
2022-07-02 15:46
Pamiętam ten komunikat KNF, ale ludzie byli otumanieni.
Sprawdziłem ich regulamin, i zrezygnowałem. To wyglądało podejrzanie.
- 14 1
-
2022-07-01 20:08
dokładnie (5)
tak właśnie działają organy państwowe w "Małej Sycylii" i układzie trójmiejskim dlatego można takie przekręty organizować. Myślę, że to nie koniec...........cdn.
- 40 30
-
2022-07-02 13:50
Przypomnijmy, kto wtedy był u rządów? (4)
Oczywiście Plarforma Obywatelska, a premierem Donald Tusk
- 20 13
-
2022-07-03 09:30
sprawę kładła niezależna od rządu prokuratura,
kierowana przez nominata Lecha Kaczyńskiego.
- 4 4
-
2022-07-02 22:28
Nie zapominajmy (2)
O tym kto w tamtych czasach był papieżem, kto naczelnikiem Policji, a kto wezyrem, to równie ważne
- 9 7
-
2022-07-03 13:10
Proponuję
nie zmieniać tematu, nie zamydlać oczu czerstwą bablaniną, którą od lat posługują się członkowie dzisiejszej KO. Napisano: "Przypomnijmy, kto wtedy był u rządów? Oczywiście Platforma Obywatelska, a premierem Donald Tusk". Skoro tak napisane, to dobrze było by, żeby się odnieść konkretnie do czasów, gdy rządem RP kierował pan Donald Tusk, a nie pisać zamydlające wypociny o Papieżach, rzecznikach Policji i innych wezyrach. Meritum, konkret a nie "mamy program ale nie powiemy".
- 2 1
-
2022-07-02 22:31
nie ma to znaczenia...
...wystarczy widzieć kto jest ludzkim, skorumpowanym śmieciem niezaleznie od funkcji czy narodowosci.
- 9 2
-
2022-07-01 20:13
(26)
Nie Państwo tylko podatnicy, Państwo nie ma swoich pieniędzy tylko mają podatnicy, z drugiej strony ciekawe czy jakby osoby się faktycznie wzbogaciły które zainwestowały to by trochę ludziom podarowali? Odpowiedź wydaje się być jasna.
- 750 12
-
2022-07-04 04:02
to oburzajace ze rezim tak pluje na uczciwych i myslacych obywateli. kanalie co chcialy szybko sie wzbogacic i utopily oszczednosci w czyms co nawet dla osobnika o niskim IQ powinno byc oczywiste ze to scam i przekret, jedyne co powinno dostac (o ile wogole) to to co odzyskano od zlodziei.
- 1 0
-
2022-07-01 22:26
Jeśli uważasz, że źródłem przepływów pieniężnych do państwa są tylko podatki, to polecam się doedukować.
- 2 14
-
2022-07-01 21:53
wybory idą!!
wybory nadchodzą. obecny uklad zrobi wszystko by zaskarbić sobie trochę głosów.
- 26 3
-
2022-07-01 21:43
Następny niedouk.
Ręce opadają. Czym jest Państwo? Czym są podatki a czym opłaty cywilnoprawnymi. Magistry niedouczone!
- 6 6
-
2022-07-01 21:31
Lepiej niech pomogą tym co mają kredyty! (8)
Oj pis szuka głosów tam gdzie nie trzeba
- 7 33
-
2022-07-02 06:53
(1)
A ktoś za ciebie podpisywał umowę kredytową ?
- 26 4
-
2022-07-03 07:58
A ktoś kazał im inwestować z wysokim ryzykiem.
- 4 0
-
2022-07-02 06:54
(1)
To chyba znaczy ze pis kupuje głosy ?
- 15 2
-
2022-07-02 07:55
Przecież PO nie ma szans
- 2 16
-
2022-07-02 07:18
(3)
a dlaczego ja mam ci pomagać w spłacaniu twojego kredytu który ty zawarłeś z własnej i nieprzymuszonej woli , dlaczego ja mam się dokładać tobie do twego mieszkania czy samochodu ? chciałbyś sie dokładać do mojego ?
- 43 2
-
2022-07-03 08:00
(2)
A dlaczego ja mam się dokładać do czyjejś złej decyzji inwestycyjnej.
- 3 0
-
2022-07-03 10:15
Bo w panstwie prawa nie powinno byc takiego czegos ze firmy z takim celem wiadomym czyli od poczatku nastawione na oszustwo, z takim celem nie powinny istniec przy pierwszej kontroli powinny byc zawieszane a potem likwidowane. Ale tam kazdy o tym wiedzial przymykal oko i dostawal pieniadze. Posluchaj syna Tuska ktory nie umie klamac, przez co nie
Bo w panstwie prawa nie powinno byc takiego czegos ze firmy z takim celem wiadomym czyli od poczatku nastawione na oszustwo, z takim celem nie powinny istniec przy pierwszej kontroli powinny byc zawieszane a potem likwidowane. Ale tam kazdy o tym wiedzial przymykal oko i dostawal pieniadze. Posluchaj syna Tuska ktory nie umie klamac, przez co nie zrobil kariery jak tata. Zgadzam sie z teza ze kazdy posel powinien podpisywac imiennie umowe przed zaprzysiezeniem ze w razie udowodnienia dzialania na szkode panstwa nawet po kadencji mogloby sie go scigac za to i albo musialby pieniadze oddawac albo wiezienie.
- 1 1
-
2022-07-03 08:07
słusznie , każdy płaci za swe decyzje
- 4 0
-
2022-07-01 21:22
To ze władfze PO z tuskiem na czele niechciały nic robic mimo ze wiedzieli o przekrecie to oni powinni placic odszkodowanier (4)
- 27 39
-
2022-07-02 11:13
A za (3)
Skok i get będzie płacił PiS
- 19 3
-
2022-07-02 13:55
Skok i Get były za PO (2)
Ujawniono na przełomie rządów PO i PiS
- 3 18
-
2022-07-03 09:10
A co
Premier Pinokio tak reklamował ?
- 2 0
-
2022-07-03 09:09
A czyje
Są Skok i ?
- 3 0
-
2022-07-01 20:23
Sędzia z PO? (7)
- 20 70
-
2022-07-02 06:44
Sędzia RP a ty masz swój rozum więc z niego korzystaj choćby przy inwestowaniu pieniędzy . Jeżeli z niego nie korzystasz to płać .
- 14 2
-
2022-07-01 21:48
TO państwo nie ma swoich pieniędzy, ale ogólnie mogłoby mieć. (5)
Ze stoczni, z kopalni, z umów międzynarodowych....
- 14 8
-
2022-07-02 13:53
Tamte państwo było państwem pana premiera Donalda Tuska (4)
Firmy państwowe sprzedawano zamiast rozwijać. A sędziowie byli na telefon jak słynny przykład z Gdańska. I proszę nie usuwać tego komentarza, bo to prawda.
- 11 21
-
2022-07-05 17:17
kto stawia minusy?
ciekawe kto
- 0 0
-
2022-07-02 14:16
TamtO państwo, nie tamtE (2)
- 10 4
-
2022-07-02 15:00
To nie zauważyłeś jeszcze, że najpolszy z polskich wyborca PiSu to zawsze analfabeta? (1)
- 15 5
-
2022-07-02 20:35
a wyborca takiego niedojdy premiera co wiedział i nic nie robił ?
Obecny to przynajmniej wie co robi tylko szkoda ze to nie w interesie Polski.
- 2 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.