• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej. Urzędnicy szukają rozwiązania

Szymon Zięba
27 maja 2022 (artykuł sprzed 1 roku)  Raport

Tak wyglądał korek na Spacerowej w piątek, 27.05.2022 r., poza godzinami szczytu.

Specjalny zespół miejskich urzędników wyjechał w piątek rano, 27.05.2022 r., by przeanalizować sytuację na sparaliżowanej przez korki ul. SpacerowejMapka. To pokłosie remontu ul. OpackiejMapka. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zapowiada zmiany, które mają wejść w życie najpóźniej we wtorek.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Czy wierzysz, że pomimo remontu uda się zmniejszyć korki na Spacerowej?

Paraliż drogowy ul. Spacerowej to obecnie temat numer jeden w "korkowym" wątku Raportu z Trójmiasta. Kierowcy skarżą się, że od czasu rozpoczęcia remontu przy ul. Opackiej wspomnianą arterię szybciej pokonać pieszo niż na czterech kołach.

- Remont jednej ulicy nie powinien paraliżować połowy miasta - zauważył jeden z użytkowników Raportu.
Harmonogram prac drogowców nie pozostawia tymczasem złudzeń. Trudna sytuacja na trasie w stronę Oliwy potrwa jeszcze miesiąc.

Wszystko przez zakres prowadzonych robót, który obejmuje wymianę nawierzchni jezdni na całej szerokości Opackiej oraz remont przyległego chodnika.

Wymusił on wprowadzenie nowej organizacji ruchu:

  • Ulica Opacka na odcinku prowadzenia robót została zwężona do jednego pasa ruchu i wprowadzony został ruch jednokierunkowy w relacji do ul. Spacerowej. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Dojazd do posesji przy ul. Opackiej jest jednak zapewniony.
  • Dojazd do ul. Czyżewskiego od strony ul. Spacerowej został poprowadzony przez ul. Stary Rynek Oliwski, Opata Rybińskiego oraz al. Grunwaldzką.
  • Dojazd do ul. Spacerowej od strony ul. Czyżewskiego możliwy jest ul. Cystersów.

I choć utrudnienia można było przewidzieć, to raczej niewielu kierowców spodziewało się, że przez prace na Opackiej ul. Spacerowa zostanie praktycznie sparaliżowana - i to nie tylko w godzinach szczytu, o czym przekonaliśmy się, jadąc na miejsce.

PILNE! Utrzymuje się korek na ul. Spacerowej w dół (45 opinii)

To efekt rozpoczętego wczoraj remontu ul. Opackiej. Prace na tej ulicy potrwają do 30 czerwca. Więcej szczegółów w artykule Remont ul. Opackiej w Oliwie

Aktualizacja od redakcji: korek utrzymuje się także po godz. 10.
To efekt rozpoczętego wczoraj remontu ul. Opackiej. Prace na tej ulicy potrwają do 30 czerwca. Więcej szczegółów w artykule Remont ul. Opackiej w Oliwie

Aktualizacja od redakcji: korek utrzymuje się także po godz. 10.
Zobacz więcej


Trwa poszukiwanie rozwiązania, które zmniejszy korki



Z problemu zdają sobie sprawę również urzędnicy. W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni usłyszeliśmy, że trwają prace nad rozwiązaniem, które ułatwi życie kierowcom i mieszkańcom okolicy. Miałoby ono zacząć obowiązywać prawdopodobnie od poniedziałku, a najpóźniej - od wtorku.

Znamy już pierwsze ustalenia drogowców:

  1. Po pierwsze: wprowadzona zostanie korekta na skrzyżowaniu ul. Opata Jacka Rybińskiego i al. Grunwaldzkiej, która będzie polegała na zmianie geometrii, aby skręt w al. Grunwaldzką w kierunku Sopotu był możliwy z dwóch pasów ruchu (podwójny lewoskręt).
  2. Po drugie: wprowadzona zostanie korekta w programie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej

- Na tym nie kończymy. Będziemy obserwować i analizować kolejne usprawnienia, które zminimalizują utrudnienia związane z remontem fragmentu ul. Opackiej - mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Odwrócenie ruchu na ul. Opackiej? Były analizy



Nasi czytelnicy mają tymczasem swoje propozycje. Jedną z nich jest odwrócenie ruchu na Opackiej. GZDiZ pomysł jednak odrzuca, argumentując to paraliżem całej Oliwy.

- Pracujemy nad rozwiązaniami, które zminimalizują utrudnienia spowodowane remontem - zapewnia Magdalena Kiljan. I dodaje: - Przyjęty kierunek ruchu wynika z natężeń ruchu występujących na skrzyżowaniu ulic: Opacka - Spacerowa.
Jak wyjaśnia urzędniczka, w godzinach szczytów komunikacyjnych liczba pojazdów wyjeżdżających z ulicy Opackiej na skrzyżowanie (tak jak został przyjęty jeden kierunek ruchu) wynosi ok. 600 pojazdów na godzinę.

Natężenie pojazdów na wjeździe w ulicę Opacką wynosi ok. 400 pojazdów na godzinę.

- Wprowadzenie jednego kierunku ruchu w relacji od ulicy Spacerowej do ulicy Czyżewskiego spowoduje, że cały ruch wyjazdowy z ulicy Czyżewskiego będzie odbywał się ulicą Cystersów. Mając na względzie bezpieczeństwo ruchu drogowego, ulica Cystersów nie jest dogodna do poprowadzenia nią objazdów, m.in. z uwagi na fakt wzmożonego ruchu autokarów dojeżdżających do Katedry Oliwskiej - tłumaczy Magdalena Kiljan.

Ukłon w stronę pasażerów komunikacji



Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział tymczasem, że w poniedziałek, 30 maja, uruchomiona zostanie dodatkowa tymczasowa linia autobusowa 917 na trasie: Oliwa Pętla Tramwajowa - ul. Obrońców Westerplatte - ul. Polanki - ul. Opata Jacka Rybińskiego - al. Grunwaldzka - ul. Opacka - ul. Czyżewskiego - al. Grunwaldzka - Oliwa Pętla Tramwajowa.

Tak będzie kursował autobus. Tak będzie kursował autobus.
Autobusy jeździć będą w godz. 05:30 - 22:30 co ok. 30 minut. Na trasie przejazdu obowiązują wszystkie przystanki. Przystankiem początkowym będzie "Oliwa Pętla Tramwajowa" 06.

W związku z obowiązującą tymczasową organizacją ruchu na ul. Opackiej konieczne było wycofanie linii 117 z ul. Czyżewskiego w kierunku Sopotu.

Niestety potencjalna trasa objazdowa przez ul. Opacką (odcinek al. Grunwaldzka - ul. Czyżewskiego) uniemożliwia bezpieczny przejazd autobusom standardowej wielkości. Dlatego autobusy ww. linii zostały skierowane do Sopotu objazdem przez al. Grunwaldzką, z pominięciem ul. Czyżewskiego.

Na wniosek mieszkańców ul. Czyżewskiego i przyległych ulic skorygowana zostanie organizacja ruchu i uruchomiona będzie dodatkowa tymczasowa linia 917 obsługiwana taborem typu mini.


Opinie (345) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Dopóki Spacerowa nie będzie miała dwóch pasów w obie strony korki będą nadal. (60)

    Rząd mógłby sypnąć kaską bo to jest palący problem :)

    • 169 179

    • Nieprawda. Tydzień temu nie było dwóch pasów w każdą stronę i korki nie były takie jak teraz (10)

      • 38 16

      • bo tydzień temu ne było remontu na opackeij (8)

        • 19 7

        • No właśnie - korki są przez remont, a nie przez brak dwóch pasów na Spacerowej (6)

          • 50 20

          • Deweloperowi drogę do wierzowca buduje Gdańsk za nasze PO datki (4)

            • 27 24

            • Nie kłam

              Deweloper finansuje i remontuje ta drogę

              • 13 18

            • prace prowadzone są na koszt dewelopera, więc nie kłam

              • 12 12

            • "do wierzowca" (1)

              Popracuj nad ortografią patałachu.

              • 12 4

              • Tak to jest jak na forum udzielają się niedouczone dzieci

                • 7 0

          • To jakiś żart? . Trafić Spacerową bez korków to się nazywa mieć farta

            • 4 2

        • Efekt tuZka

          • 2 10

      • Ale były i to spore

        • 3 0

    • słupom sypac ryzyko chyba?

      • 6 3

    • I co ci to da ? (2)

      Będziesz stał na obu końcach.

      • 16 2

      • Ale wybudujemy te 2 pasy tylko że po wyborach. Ja obiecam wszystko wszystkim. (1)

        • 10 17

        • dzbanie w Gdańsku rzadzi PO

          • 3 3

    • (8)

      Od razu zbudujmy 10 pasów, bo kierofczykom zawsze mało.

      • 17 39

      • świetny pomysł popieram

        • 10 6

      • (2)

        Sformułowanie "kierofczyk" idealnie oddaje poziom frustracji kogoś, kto auta nie posiada, nic więcej.

        • 37 12

        • Zromum człowieka.

          Po 9 czy 10 oblanym egzaminie na prawo jazdy ma prawo być sfrustrowany. ;-)

          • 33 7

        • Dokładnie tak samo jak

          ped**arz, obcisłe gacie i inne tego typu.

          • 10 6

      • (2)

        Taki mądry jesteś, to niech zostanie 1 pas, ale wszystkich rowerzystów wywalić ze spacerowej. Co ty na to chłopcze bez prawa jazdy?

        • 16 5

        • Dlaczego wywalić? (1)

          Na spacerowej to samochody zamulają. Rowerzyści pewnie 3 razy szybciej się poruszają
          Tak naprawdę i 10 pasów nie pomoże. Wszystko zatrzyma się na Grunwaldzkiej. Zgadnijcie, która ulica jest dla miasta ważniejsza...

          • 7 12

          • Żadna

            • 5 0

      • Super!

        Bardzo dobry pomysł!

        • 1 0

    • (8)

      Szanowni redaktorzy, wyróżnianie komentarzy, które są niezgodne z konsensusem naukowym to dezinformacja.

      • 22 5

      • (6)

        Jaki jest "konsensus naukowy"? Że im mniej pasów tym mniejsze korki? To są co najwyżej wierzenia aktywistów rowerowych, mocno promowane ostatnio przez ich lobby, ale na pewno nie "konsensus naukowy". Dwa pasy od Obwodnicy do skrzyżowania z Grunwaldzką na pewno by poprawiły przepustowość tej drogi.

        • 23 15

        • konsensus naukowy mówi, że poprawianie przepustowości drogi dla samochodów (5)

          (nie mylić z poprawianiem przepustowości drogi dla ludzi, korzystających z różnych środków transportu) nie powoduje zmniejszenia korków w dłuższej perspektywie czasowej, m.in. z powodu tzw. indukowanego ruchu. Wzdłuż Spacerowej korki mogłoby zmniejszyć zbudowanie projektowanej już ponad 20 lat temu wydzielonej, dwukierunkowej drogi dla rowerów. Obecnie, gdy powszechnie mogłyby być dostępne rowery wspomagane elektrycznie, przypuszczalnie znaleźliby się mieszkańcy Osowej i okolicy wybierający mniej terenochłonne środki transportu i kombinację rower + SKM.

          • 11 16

          • Do momentu, aż przyjdzie jesienna szaruga. To co można by zrobić ,to raczej buspas, jeśli już nie chcemy robić dodatkowego pasa dla samochodów.

            • 12 3

          • ...zwłaszcza wielu mieszkańców Osowej z przyjemnością jechali by ścieżką rowerową pod górę do Obwodnicy... A później teleportacja nad Obwodnicą i będą na miejscu :P

            • 22 2

          • Konsensus naukowy mówi, że aktywiści miejscy są głęboko upośledzeni intelektualnie (2)

            • 14 6

            • Konsensus nie mówi. Nie jest człowiekiem. Co najwyżej może stanowić.

              • 2 1

            • ale ty masz poziom inteligencji meduzy to nierozumiesz jak iwdac nawet tego co piszesz

              • 1 0

      • A ja powiem odważnie: Grunwladzka 1 pas, plus 1 BUS pas + 1 pas dla rowerzystów

        No i naturalnie ograniczenie prędkości do 30km/h.
        Żartuję?
        Tak myslą w Gdańsku, jakieś chore koncepcje, typu rowerzyści sa najważniejsi. G... prawda. Ta plaga jezdzi 1) Ulicą 2) Chodnikiem i 3) pasem dla rowerzystów. Mają za nic ograniczenia. U mnie pod pracą jest pas dla rowerzystów, tylko niestety, po drugiej stronie ulicy. Myślicie, że młodzi i dymaniczni rowerzysci przejeżdżają na drugą stronę jezdni, żeby jechać pasem przeznaczonym dla nich? Nie - jadą po chodniku. Straż miejska, która tam w miarę często bywa, by zakłądać szczęki na koła niegrzecznych kierowców, o dziwo, nie widzi tych rowerzystów. Ważniejsze - kasować te kilka stówek i jechać na następne szczękowanie.

        • 5 4

    • Budować

      Nowa Spacerowa TAK x 3 !

      • 12 10

    • Jaki syf (1)

      Jaka partia rządzi w Gdańsku?

      • 11 6

      • My nie zrobimy remontów przez najbliższe 100 lat.

        Podpisano: PiS

        • 11 15

    • Czyli samochody szybciej dotra do Oliwy, czyli waskiego gardla na tej trasie, i tam ugrzezna juz calkowicie. (2)

      • 20 2

      • Tunel pod Pachołkiem!!! (1)

        Tunel pod Pachołkiem!!!

        • 8 4

        • Już był.

          W kampanii wyborcza budynia. Z tego powodu zostawiono "damrokę", która chyba rok temu trafiła na zlom - a mogła być odkupiona przez producenta. Ale marzenia świętego od deweloperów warte są każdej kasy.

          • 5 2

    • Co by to zmieniło? (2)

      Korki były by nadal takie samie albo i większe, bo Opata Jacka/stary rynek jest już dawno ponad granicą przepustowości. Słaby cykl swiatel przy parku oliwskim + mało miejsca na prawoskrecie w piastowską i chocbys czarował to nic ci więcej pasów na spacerowej nie da.

      • 10 4

      • (1)

        Dlatego należy jak najszybciej zrobić drogę pod pachołkiem.

        • 3 5

        • Widzę, że 4 sprawnych inaczej nie rozumie tkanki komunikacyjnej w mieście.

          • 2 1

    • Korki są nie przez brak 2 pasów a przez niedrożne skrzyżowania na końcach Spacerowej (4)

      Np. wjazd/wyjazd z centrum Osowa powinien być inaczej zorganizowany

      • 14 7

      • To wszyscy wiemy. (3)

        Co więc proponujesz, ażeby rozwiązać ten problem?

        • 0 1

        • Więcej pasów oczywiście.

          • 1 3

        • Zamknąć Spacerową dla osobówek (1)

          Zrobić buspasy. Korki znikną od ręki.

          • 3 4

          • Niemądre i wyjątkowo infantylne rozumowanie.

            • 1 1

    • Może mieć i 10 pasów (1)

      Co z tego jak potem wpada w niewydolną opata Jacka/stary rynek. Potem jeszcze skrzyżowanie przy parku oliwskim, na którym dużo ludzi skręca w lewo i potem na prawoskręt w piastowska który ma ograniczona pojemność.

      • 11 3

      • Tylko tunel pod Pachołkiem!

        Tylko tunel pod Pachołkiem!

        • 5 3

    • taka jest intuicja, ale zapewniam Cię że jak Spacerowa będzie miała 4 pasy, to korki będą znacznie większe niż obecnie.
      Jak będzie miała 8 pasów to będą jeszcze większe.

      Tak już działa próba walki z korkami przez budowę dróg, polecam gorąco poczytać historię Detroit, zwanego "motor city".
      Szczycącego się więc siecią autostrad, dróg, parkingów, likwidacją przejść dla pieszych i podporządkowaniu wszystkiego wygodzie kierowców.

      • 10 9

    • Spacerowa mogła mieć dwa pasy...

      ... Od ok. 25 lat, czyli od czasu istnienia centrum handlowego w Osowej. Budowę miał sfinansować inwestor (ten od centrum), ale z pomocą przyszli ekolodzy, ratujący coś, co żyło na suchych drzewach. Sytuacja prawie jak z kornikiem.

      • 7 3

    • dwa pasy dwa pasy

      dwa pasy to zachęta dla używania samochodu. Z czasem pojawi się więcej aut i będzie trzeba trzy pasy obstawiam ze w większości pojazdów jest jedna osoba. czemu jako priorytet ludzie nie myślą o transporcie publicznym?

      • 2 4

    • co to da? (3)

      bedą ogromne korki tam gdzie te pasy będą się ponownie zwężać w jeden: na dole w Oliwie i u góry w Osowej

      • 2 0

      • Co więc proponujesz? (2)

        • 0 0

        • (1)

          Trzy pasy

          • 0 1

          • W Oliwie????

            Jak, gdzie?

            • 0 0

    • Estakada nad istniejącą

      Jedyne rozwiąazanie

      • 0 0

    • Rusko tuski trol jak zawsze na posterunku

      • 1 0

    • Ty wez pomysl zanim napiszesz.

      Dwa pasy co dadzą ? Skoro skoncza sie jednym po obu stronach. Korek bedzie taki sam, tyle, ze na dwoch pasach, bo z obu beda zjezdzac na jeden przy koncu...

      • 2 1

    • plus na zakrecie 180 stopni na sopockiej rondo i odnoga do obwodnicy (bardzo blisko)

      ale trzeba by wyciać las... a to przecież nie stadion dla dresów aby miało to sens

      • 0 0

  • DRMG

    To chyba własnie Ci ludzie powinni planować rozbudowę miasta a nie przepraszam oni tylko snuja wizje....

    • 70 3

  • To miasto jest tak nieprzyjazne (12)

    • 84 13

    • to się wyprowadź (3)

      • 5 22

      • dobre

        • 2 3

      • Magistrat niech sie wyprowadzi do Helmutów najlepiej może? (1)

        • 14 3

        • Masz coś do Niemców ? Tam też są remonty i się nie badylują. Na trasie Frankfurt nad Odrą do

          Goerlitz po ich niemieckiej stronie natrafiłem na 4 remonty z całkowitymi zamknięciami kierunku ruchu, w którym się poruszałem. Nie było za wiele tablic z info, że to objazd.

          W Goerlitz też był jakiś remont (dopuszczono jeden, dla mnie przeciwny kierunek ruchu) i aby dojechać do Zgorzelca, musiałem pokluczyć po ulicach centrum Goerlitz.

          Pomimo tych remontów i tak doskonale jechało mi się na tej trasie.

          • 1 5

    • (1)

      Nikt cię tu nie trzyma siłą.

      • 2 6

      • Miasto budyniowych lodów

        • 8 2

    • problem dotyczy głownie mieszkających za miastem (1)

      więc :)

      • 3 6

      • Kiedy ostatnio sprawdzałem

        To Osowa była dzielnicą Gdańska

        • 9 0

    • miasto robi się coraz bardziej nieprzyjazne dla ludzi wtedy, gdy jego gospodarze i mieszkańcy (2)

      myślą głównie lub wyłącznie o poruszaniu się po nim przy pomocy samochodów

      • 3 4

      • (1)

        A co proponujesz seniorom z Osowej? Zjazd hulajnogą mevo?

        • 4 2

        • Jak patrzę kto siedzi w tych samochodach co rano to faktycznie sami seniorzy, po 5 w jednym aucie.

          • 0 3

    • zobacz jak wyglada ekologiczna czerwona fala gryzonia

      to dopiero zrozumiesz co to jest nieprzyjazne miasto....

      • 0 0

  • specdrużyna urzędników

    usprawnijcie zbiorkom, żeby załatwienie czegoś nie paraliżowało ludziom całego dnia, to spacerowa się szybko odparaliżuje.

    • 39 8

  • Nie dziwi nic (2)

    Nasi urzędnicy najpierw uruchamiają remont, a potem dziarsko szukają rozwiązania problemów, które sami spowodowali. Nic nowego.

    • 174 11

    • Niby nic nowego, ale lepiej, żeby ekipa urzędniczych komandosów pojechała na miejsce i zobaczyła gdzie potrzebne są zmiany, niż raz teoretycznie coś ustalili i uparcie nie zmieniali tego.

      • 11 2

    • Remont...

      Deweloper robi drogę bo został do tego zmuszony, ale kawałek po kawałku miasto oddaje tereny kosztem remontów dróg, które sam powinien remontowac

      • 4 0

  • Kiedyś o tym myślano przed remontem (2)

    Ale InvestKomfort kazali i urząd zamknoął drogę. Bez pomiarów ruchu, bez objazdów, bez alternatywy. Bo ludzie to g....wno liczy się deweloper

    • 115 6

    • Remontem zarządza kto inny

      Deweloper finansuje, ale za korki możemy podziękować administracji...

      • 3 1

    • Dobrze że ten kawałek Komfort zrobi

      Dalszy odcinek tej drogi Ul Czyżewskiego to jedne wielkie kartoflisko. Obraz nieudolności Urzędników i wizerunek miasta. Robi się psedo regulacje w całym mieście w imię bezpieczeństwa a tu jazda taka drogą to już nie stanowi zagrożenia!

      • 7 0

  • (1)

    co za kasztany XD nie dziwie sie, ze Ci urzednicy sa urzednikami, w normalnej robocie za taki fakap juz dawno by polecieli :)

    • 87 4

    • urzędnik brzmi bardzo podobnie

      jak nieudacznik... taki życiowo przegrany

      • 0 0

  • (1)

    "Specjalny zespół miejskich urzędników wyjechał w piątek rano, 27.05.2022 r., by przeanalizować sytuację na sparaliżowanej przez korki ul. Spacerowej"

    Powołają uchwałą zespół urzędnikow, który będzie za to brał dodatki i będzie to ciągnął w nieskonczonosc.

    • 87 5

    • ...i delegacja...

      • 4 0

  • (4)

    A nie można odwrócić ruchu na ul. Cystersów?

    • 22 6

    • nie da sie

      czytasz przeciez wyjasnienia. to niemozliwe

      • 2 0

    • "ulica Cystersów nie jest dogodna do poprowadzenia nią objazdów, m.in. z uwagi na fakt wzmożonego ruchu autokarów

      tak...turyści do katedry najważniejsi....

      • 6 0

    • 1. Wzmożony ruch autokarów, które w przeciwnym kierunku nie przejadą z uwagi na brak skrajni zieleni.
      2. Bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego w tym: dzieci z przedszkola i szkoły, turystów z katedry,
      3. Możliwość ruchu czołowego w kolejnych etapach organizacji ruchu
      4. Aspekty społeczne gminnej drogi, która nie jest stworzona na tranzyt pojazdów (zasady inżynierii mówią, że ruch wyprowadza się z dróg dojazdowych do zbiorczych, a następnie do głównych, a nie na odwrót. To jest podstawa z uwagi na BRD.

      • 1 1

    • Wszystko można tylko trzeba mieć zwoje mózgowe.

      • 0 0

  • szkoda tylko ludzi w autobusach

    • 44 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane