• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking dla biurowca powstanie w miejsce pętli autobusowej

Krzysztof Koprowski
30 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pętla Jana z Kolna, gdzie wkrótce wyrośnie parking wielopoziomowy dla prawie pięciuset aut. Pętla Jana z Kolna, gdzie wkrótce wyrośnie parking wielopoziomowy dla prawie pięciuset aut.

Od soboty 31 sierpnia z pętli autobusowej Jana z Kolna wycofane zostaną autobusy, które dotychczas zaczynały i kończyły tutaj trasę. Na pętli powstanie parking na 500 aut dla biurowca Tryton, który powstanie przy ul. Jana z Kolna.



Zmiany obowiązywać będą już od soboty i dotkną znaczną część linii autobusowych. Także tych, które nie zaczynały i kończyły trasy na pętli Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Wszystko dlatego, że przebudowywane są także zatoczki autobusowe przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Cel: wygospodarowanie miejsce dla autobusów innych linii.

- Zatoka autobusowa przy KFC została zaadaptowana na potrzeby postojów wyrównawczych autobusów. Autobusy linii 106, 111, 120, 123, 130, 131, 138, 178, 184, 384 i 606 już nie będą korzystały z tej zatoki, lecz ze środkowej zatoki - jak linie 112, 118. Zmiany te nie dotyczą jednak linii nocnych N6, N8, N11 i N12, które nadal przy KFC - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Oprócz tego powstanie nowa pętla uliczna z przystankiem końcowym "Stare Miasto". Znajdować się będzie przy Hotelu Heweliusz, a dojeżdżać do niej będą autobusy linii 112, 167, 168, 186, 212, 367 i 525. Do nowego przystanku pojazdy poruszać się będą ulicami: Wały Piastowskie - Łagiewniki - Wałowa - Rybaki Górne - Heweliusza - Łagiewniki. Powrót będzie realizowany przez Rybaki Górne - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie.

- Przystanek końcowy Stare Miasto będzie zlokalizowany w ciągu ul. Łagiewniki (przed skrętem w lewo w ul. Rybaki Górne), natomiast przystanek początkowy dla tych linii będzie się znajdował w ciągu ul. Rybaki Górne, za skrzyżowaniem z ul. Krosną - dodaje Zomkowski.

Budowa wielkich parkingów w centrach miast....

Ponadto linie autobusowe 151, 154 oraz 189 zostaną skrócone do przystanku Wały Piastowskie, który znajduje się na wysokości siedziby Solidarności. Przystanek początkowy dla tych linii będzie znajdował się po drugiej stronie ulicy.

Autobusy linii 111 oraz 120 będą kończyły bieg na pętli Wałowa w ciągu ul. Wałowej, podobnie jak robią to pojazdy linii 130, 178 oraz 184.

Linie 108, 118, 123 oraz 175 będą kursować tylko do przystanku Dworzec Główny. Przystanek początkowy przy dworcu zostanie zlokalizowany w środkowej zatoce - jak dla linii 112 oraz 118.

Likwidacja pętli autobusowej Jana z Kolna wynika z budowy kompleksu biurowego Tryton naprzeciwko Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska i konieczności wygospodarowania miejsc parkingowych na jego potrzeby. Pierwotnie planowano umieścić je wszystkie w garażu podziemnym pod biurowcem. Jednak w 2010 roku postanowiono dopuścić budowę parkingów naziemnych na jednej z pobliskich działek.

"Przeprowadzone analizy wykazały, że lokalizacja parkingu w tym miejscu [w kompleksie biurowym - dop. red.] mogłaby spowodować przeciążenie układu ulicznego, a dojazd na parking powodowałby w pewnych godzinach ograniczenia w ruchu. Ponadto usytuowanie dużej ilości miejsc postojowych w tym miejscu utrudniałoby realizację prestiżowej inwestycji u zbiegu ulic Jana z Kolna i Dyrekcyjnej, która mogłaby powstać na podstawie wyłonionej w drodze konkursu koncepcji architektonicznej" - tak uzasadniono zmianę lokalizacji parkingu i całego planu zagospodarowania przestrzennego, którzy został uchwalony we wrześniu 2011 r.

Działka o powierzchni 0,7 hektara, na której powstanie biurowiec, trafiła w 2006 r. w użytkowanie wieczyste na 99 lat za 21 mln zł do firmy deweloperskiej Echo Investment z Kielc.

Co ciekawe, jeszcze niedawno przy uchwalaniu planu zagospodarowania obejmującego teren, na którym powstaje obecnie biurowiec Neptun we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, władze miasta argumentowały, że w tak dobrze skomunikowanych częściach miasta nie można dopuścić do budowy dużej liczby miejsc parkingowych. W przypadku Neptuna o powierzchni ok. 15,3 tys. m kw. powstanie więc tylko ok. 160 miejsc parkingowych, podczas gdy Tryton o powierzchni biurowej ok. 22 tys. m kw. będzie miał tych miejsc 600 - 107 powstanie wewnątrz budynku a 493 na terenie pętli autobusowej przy Jana z Kolna.

Miejsca

Opinie (220) 2 zablokowane

  • Tam ten szklany klocek...

    pasuje jak pięść do nosa, wśród tych starych, zapuszczonych budynków.
    Poza tym puszczenie autobusów ulicami Heweliusza, Rybaki Górne to strzał w stopę. Jest tam zdecydowanie za wąsko a nawierzchnia jest podniszczona. Niech już lepiej jadą jak kiedyś, na Wałową.

    • 43 9

  • Parking bez sensu (3)

    Aby dojść z Trytona na parking trzeba przejść ulicami przez dzielnicę tych starych slumsów. Daleko i niebezpiecznie. Dla mnie porażka tej lokalizacji parkingu.

    • 14 17

    • Sam jestes slums

      Tam sie wychowałem i mieszkałem 13 lat. Jak Ci się nie podoba to nikt tam Cie nie zaprasza. Prędzej dostaniesz w nos na od młodych pięknych i bogatych, niż na stoczni. Chyba że sam się będziesz prosił. Wychowałem się na Jana z Kolna, Gdyńskich Kosynierów etc i mniej się tam bałem nawet w środku nocy jako dzieciak idący z 30 letnią mamą niż teraz jako dorosły na dzielnicach bogatych "narkomanów" co Ci wsadzą kosę za 10zł.

      • 19 7

    • Jakich slumsów?!

      Gdzie tam masz slumsy, dobry człowieku?! Ze dwadzieścia lat temu były, a teraz została tylko... przebrzmiała reputacja.

      • 5 1

    • Dzielnica starych slumsów jak to nazwałeś zostanie zastąpiona dziel nicą nowoczesnycb apartamentów z aneksem kuchennym i oknami do podłogi. Dotychczasowi mieszkańcy otrzymają zamienne lokale przy ul.Łąkowej i Toruńskiej.

      • 1 6

  • 5 pytań do Adamowicza (7)

    1. Kto sfinansuje budowę nowego parkingu na pętli autobusowej, dzięki powstaniu którego zarabia deweloper, zwiększając atrakcyjność swojego biurowca?
    2. Czyja jest działka obecnej pętli autobusowej i czy nie można jej inaczej wykorzystać?
    3. Jak miasto zarobi na tym pomyśle?
    I dwa pytania z tego samego działu:
    4. Czy miasto będzie próbować odzyskać na drodze prawnej niesłusznie przydzielone mieszkania komunalne, ewentualnie odszkodowania za nie, co jest efektem działalności dwóch aresztowanych niedawno urzędniczek?
    5.Czy pan Adamowicz jest prezydentem mieszkańców Gdańska, czy też prezydentem deweloperów?

    A na razie Adamowicz ściska się z duchownymi i unika trudnych pytań.

    • 63 7

    • ad2 i 3 (3)

      ad 2 i 3 : to bylo w tekscie napisane ze dzialka jest wydzierzawiona na 99lat za 21mln (czyli wychodzi 0,5mln za rok) . pytanie czy płatne jednorazowo czy corocznie

      • 9 1

      • Jak Adamowicz i Sołowow robią interesy (1)

        Nie jestem pewny czy działka pętli autobusowej należy do Echo Investment. Poniżej masz artykuł jak zrobiono ten deal.
        Parkingów w centrum nam nie potrzeba.

        Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto 2008-03-21

        Podczas przetargu urzędnicy ostrzegali deweloperów: - Zmiany planu zagospodarowania działki obok placu Solidarności nie wchodzą w grę. Rok po sprzedaży przekonują: - Zmieniamy plan. Budynek może być wyższy i nie potrzeba w nim tylu miejsc do parkowania

        Działka przy ul. Jana z Kolna - tuż obok pl. Solidarności, Zieleniaka i budynku dyrekcji kolei - to jeden z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w Gdańsku. Niedaleko jest pomnik Poległych Stoczniowców, historyczna brama nr 2, wkrótce powstanie Europejskie Centrum Solidarności. Ta przestrzeń jednak się marnowała, bo zajmowały ją tylko zrujnowane parterowe budy. W sierpniu 2006 r. prezydent Paweł Adamowicz (PO) zarządził: robimy przetarg i oddajemy działkę na 99 lat w użytkowanie wieczyste, cena wywoławcza - 10,6 mln zł.

        Do przetargu - który odbył się pod koniec grudnia 2006 r. - stanęło trzech deweloperów: irlandzka Owenass Residential Development, Przedsiębiorstwo Budowlane Górski z Gdańska i Echo Investment - spółka kontrolowana przez kieleckiego miliardera Michała Sołowowa.

        - Pamiętam, że urzędniczka prowadząca przetarg wyraźnie ostrzegała zainteresowanych: dla tego terenu obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego i nie ma możliwości jego zmiany po zakupie - mówi jedna z osób, która przyglądała się licytacji.

        Uchwalony w 1999 r. plan przewiduje w tym miejscu strefę usługową (funkcje preferowane: administracja publiczna, biura i banki). Budynki mogą mieć maksymalną wysokość 38 m, a inwestor musi zadbać o miejsca parkingowe: 300 na obsługę budynku oraz 600 - ogólnodostępnych.

        Wygrała spółka Sołowowa. Kupiła działkę (o powierzchni 0,7 hektara) za 21 mln zł - 25 proc. płatne od razu, a potem - co rok 3 proc. wylicytowanej kwoty.

        W lipcu 2007 r. Echo Investment pokazało projekt biurowca, któremu nadano nazwę Tryton. Do dzisiaj budowa nie ruszyła. Do pracy ruszyło za to komunalne Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje nowy plan zagospodarowania. O jego zmianę wystąpiło Echo Investment. Prezydent i radni przychylili się do wniosku dewelopera.

        Zgodnie z uchwałą rady miasta nowy plan ma dopuścić zabudowę o wysokości 49,5 m (Tryton zamiast 10, miałby 13 kondygnacji), a także ograniczyć liczbę miejsc parkingowych. Ile będzie ich dokładnie? - Jeszcze nie wiadomo - słyszymy od planistów w BRG. Ale Echo Investment na swojej stronie internetowej precyzyjnie już teraz informuje: Tryton będzie miał 13 kondygnacji i 422 miejsca postojowe.

        - Budowa parkingów podziemnych w miejscu, gdzie jest wysoki poziom wód powierzchniowych to przedsięwzięcie, na które trzeba wydać miliony złotych - mówi nam pracownik jednego z trójmiejskich deweloperów. - Nie dziwię się inwestorowi, że robi, co może, by parking był mniejszy.

        Bogdan Górski, deweloper, którego firma także starała się o kupno działki, decyzji gdańskich urzędników komentować nie chce. Ale przyznaje: - Nie walczyłem w licytacji zbyt mocno, bo odstraszał mnie wymóg dużej liczby miejsc parkingowych. Wiadomo, wybudowanie takiego parkingu nie jest ani proste, ani tanie.

        - Miasto powinno najpierw zmienić plan zagospodarowania przestrzennego, a potem dopiero ogłaszać przetarg na jego sprzedaż. Wtedy wszyscy mieliby równe szanse - uważa Kazimierz Koralewski, szef klubu radnych PiS w gdańskiej radzie miasta. - Inna kolejność działań budzi wątpliwości.

        Rzecznik Echo Investment nie odbierał wczoraj telefonu. Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za planowanie przestrzenne, był na urlopie.

        Dla Gazety

        Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska: Deweloper zaproponował bardzo atrakcyjną koncepcję architektoniczną biurowca z oknem" w budynku, przez które z wiaduktu Błędnik widoczny będzie pomnik Poległych Stoczniowców. Biurowiec uporządkuje niezagospodarowany obszar na styku Starego i Młodego Miasta. By zrekompensować firmie stratę powierzchni biurowej - powstałą w wyniku budowy okna" - miasto jest gotowe dopuścić podwyższenie o trzy kondygnacje. A co do parkingów - od 1999 r. zmieniła się polityka miasta. Nowe studium zagospodarowania przestrzennego przewiduje w tym rejonie ograniczenie liczby miejsc parkingowych. Chcemy zwiększyć obsługę tych terenów komunikacją miejską. Dlatego władze przychyliły się do wniosku o zmniejszenie parkingu.

        • 12 4

        • Nie wiem jak to atrakcja Pomnik Stoczniowców i ECS. Ten pierwszy jest dowodem dawno minionej solidarności i miejscem szopki cynicznych polityków a ten drugi dowodem marnotrastwa publicznych pieniędzy w imię obcej idei czyli dokładnie jak za komuny.

          • 9 0

      • 0,21 mln rocznie. Czyli 210 tys. 300 miejsc razy 2 zł razy8 godz. daje 4800 dziennie razy 20 dni 96000 miesięcznie byłoby z parkometrów A gmina dostanie mniej niż 19 tys. Takie interesy robi Adamowicz - deweloperom musi się opłacać.

        • 11 2

    • jeszcze jedno pytanie do adamowicza (1)

      czy w sezonie składania wieńców złoży też wieniec na grobie Harrego Dąbrowskiego?

      • 7 4

      • A po co składać na Dąbrowskiego ? Ktoś za niego narobił długów ?

        • 5 5

    • pytaj dalej oszołomie....

      hahaha

      • 2 7

  • Spokojnie spokojnie... Reasumując i jednocześnie wychwytując jądro rzeczy samej w sobie: (2)

    Wygląda na to , że z publicznych pieniędzy finansuje się prywatne investycje, czy też infrastrukturę dla prywatnych biznesów...

    Jakoś nikt nie przejmuje się np. odkorkowaniem ul. Sobieskiego poprzez wybudowanie kilku " głupich " zatoczek autobusowych... a tutaj takie koszty i zamieszanie jak na zawołanie...

    • 39 5

    • Napisałem to wcześniej w temacie wieżowców w Brzeźnie. Miasto czyli jego mieszkańcy ponoszą koszty infrastruktury niezbędnej lub pomocnej prywatnym inwestorom lub przedsiębiorcom. Przecież Ergo Arena nie daje dochodów miastu ale umożliwia zarabianie klubom sportowym i impresariatom. Podobnie PGE Arena. Z jednej strony mówią o potrzebie lokalizowania budynków mieszkalnych w uzbrojonej części miasta a z drugiej lokalizują w niej obiekty używane sporadycznie pochłaniające ogromne tereny wraz z zapleczem. Całe życie miszkańców w mieście jest tak zorganizowane poprzez system zakazów nakazów żeby było jak najbardziej kosztowne a benefi jentami są właściciele firm żyjących w dziwnej komitywie z zarządem miasta. Zwykły obywatel nie może wybudować komórki na węgiel przy swoim domu bo "narusza to ład urbanistyczny i dziedzictwo kulturowe".

      • 6 4

    • CBA i CBŚ - opozycja do roboty - składać wnioski o zbadanie sprawy!

      • 3 0

  • coś mi tu nie pasi!!!!!!!! (1)

    i to nawet bardzo czy tam nie miał być parking z miejscami ogólnodostępny????????
    teraz tylko biurowce i na 500 aut to jest pomsta do nieba to co się wyprawia!!!!!!!!
    Popaprańcy rządzą w tym mieście i mają mieszkańców w d..
    już teraz godz szczytu to korki a jeszcze śmierdziele z biur to już ta część miasta stanie a ponoć chcą ograniczyć ruch w mieście!!!!!!!!
    Gratulacje w przyszłych wyborach może dalej będziecie inteligentni!!!!!! i dawać sobą pomiatać!

    • 38 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Szkoda , że Antek już na aucie

    ten biegusiem wszystko by rozwiązał....

    ten to miał łeb na karku...

    takie " śmieszne " pytanka to on obcasem między piętrami rozbijał...

    ech , nie ma już starej gwardii w urzędzie, same mięczaki i prujące się baby ino ostały...

    Nawet bufet pusty na okrągło , nikt nie chce pokazać że ma czas na jedzenie i co najważniejsze... że ma pieniądze wydawane beztrosko poza domową kuchnią....

    • 8 4

  • autobusy (9)

    Czemu nie można puścić część linii przez PKS jak kiedyś. Kiedyś tam jeździły 167,168,174,175,525, czy nie może być znowu tak. Ale nie pseudofachowcy z ZTM wiedzą wszystko najlepiej jak zniechęcać pasażerów do komunikacji

    • 16 8

    • To nie jest dobre rozwiązanie (2)

      bo utrudnia przesiadanie się. W obie strony. Po prostu ten parking nie jest potrzebny, a argumenty za jego budową - sztuczne. Skoro miasto koniecznie chce go natychmiast budować, to wiadomo, że chodzi o pieniądze. To tak jak przebudowa Jaśkowej Doliny wbrew woli mieszkańców.

      • 5 8

      • boi sie konkurecji Gryfa

        Na sporej czesci Kartuskiej P.A. Gryf jest konkurecja dla ZTM. W czasach kiedy autobusy spoznialy sie o godzine lub dwie bo korki (a tak bylo przypominam) Gryf jezdzil *punktualnie* !!

        • 0 2

      • A jakie masz lepsze rozwiązanie skoro uje podjęli

        już decyzję o opróżnieniu placu przy Jana z Kolna dla kolesia dewelopera?
        Na Łagiewnikach te autobusy stwarzają poważne zagrożenie i hamują ruch kołowy w kierunku Głównego Miasta.

        • 7 1

    • ty chyba nie możesz za siebie (5)

      Weź wózek dziecięcy i przejdź się od przystanku przy krewetce do PKS. Przyjemności.

      A po powrocie odszczekaj tu swoje głupoty.

      • 0 8

      • Wszędzie są windy, więc p...... od rzeczy. (4)

        • 6 3

        • windy (2)

          A widziałeś pan stan tych wind?

          • 4 7

          • Królewna się znalazła. Niech

            ci mąż auto kupi i nie zawracaj głowy. Windy działają, więc twój problem jest z palca wyssany.

            • 6 4

          • To sobie tragarza wynajmij.

            Ludzie na odległe osiedla mają jeden autobus na godzinę albo i nie, a tu takiej się w głowie przewraca i nie może przejść się kilkadziesiąt metrów korzystając z windy. Twoje marudzenie w niczym nie uzasadnia, aby obciążać podatników kosztami jeżdżenia pustych autobusów po całym Starym Mieście. Ty tych kosztów nie pokryjesz, a w skali miesiąca są one ogromne. Podziękuj urzędasom, że oddają cenną ziemię za bezcen deweloperom i nie potrafią wygospodarować kawałka gruntu na nową pętlę tymczasową.

            • 5 1

        • więcej czasu nieczynne niż czynne

          o panującym w nich smrodzie nie wspominając.

          • 1 4

  • budowa parkingów w centrum zwiększa korki na dojazdach do niego

    budowa parkingów piętrowych ma sens tylko jeśli jednocześnie się zlikwiduje podobną liczbę miejsc do parkowania na chodnikach.

    • 18 7

  • Tak na serio : zdemolują i zakorkują Gdańsk tymi autobusami ! (6)

    Wymienione ulice pasują na ruch taxi i rowerów a nie na ciężkie wozy bojowe dawnego imperium WPK.

    A w sezonie podczas jarmaku ? MASAKRA.

    Jeśli robicie ten szwi.. sorry znaczy tą roszadę to na szybkiego awaryjnie zróbcie parking-pętlę dla autobusów na dawnym Crikolandzie i szybko najmijcie kogoś ucziwego co ma pojęcie o tego typu logistyce by spróbował znaleźć jakieś rozwiązanie... nie będzie miał łatwego zadania...!

    Tylko trzeba by plac utwardzić bo wozy jesienią tam ugrzęzną...

    Najlepiej zróbcie zajezdnię całkiem gdzie indziej, gdzięś na obrzeżach a przy Zieleniaku niech tylko zawracają wozy dawnego WPK! - To jest optymalna wersja.

    Honorarium prześlijcie na Dom Dziecka.

    • 20 11

    • (5)

      A co to WPK ? Nie slyszalam o takiej firmie w Gdansku.

      • 3 8

      • WPK (1)

        Kiedyś zarządzało autobusami tramwajami trojlebusami w Trójmieście.

        • 7 2

        • To po co piszesz o firmach widko. Teraz jest Z KM Gdańsk .

          • 0 0

      • (2)

        Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W latach 1975-1990/1991 przewoźnikiem i organizatorem komunikacji miejskiej był wojewoda (czyli urząd wojewódzki). Najczęściej przedsiębiorstwo nazywało się WPK Stolica województwa np. WPK Katowice, było jednak kilka wyjątków np. WPK Gdańsk-Gdynia (przez kilka lat). WPKM Bydgoszcz, WPKM Szczecin.

        • 4 1

        • nie było WPKM Bydgoszcz

          • 0 0

        • a WPGKiM ?

          :p

          • 0 0

  • Tak,tak..... (4)

    Żadnych parkingów!
    Miasto zakorkowane bo wszędzie trzeba swe szanowne cztery litery samochodzikiem wozić.A tu jeszcze zachęta do wjazdu do centrum autem bo będzie extra parking....masakra....
    Ludzieeeee!!
    Komunikacja miejska istnieje i nie korkujmy miasta bezsensownie!!!

    • 21 11

    • Komunikacja miejska odbiera jednostce niezależność i podmiotowość. Czyni... (3)

      ...trybikiem machiny który jest to jest, a jak go nie ma to też niewielki kram. Zamiast być maszyną samą w sobie. Niech z tego korzystają tylko ci co chcą. Wolność, kocham i rozumiem.

      Nie dosłyszałem "proszę" w Twoim wezwaniu.

      • 4 1

      • hehe, mitoman (2)

        Dostający orgazmu w piątek po południu w swojej blachówie gnijącej w swej wolności między Targiem Rybnym a Huciskiem.

        • 2 3

        • Ty orgazmu nie zaznasz. Rower uodparnia na to. (1)

          haha

          • 3 1

          • śmiej się przez łzy impotencie

            Waszą wolność to ja w piątki idąc z buta widzę. Zanim wy wyjedziecie z centrum, ja już koleją za Lipcami jestem.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane