• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking na 500 rowerów przy PKP Wrzeszcz. Poznaliśmy szczegóły inwestycji

Krzysztof Koprowski
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.

Przy modernizowanym dworcu kolejowym we Wrzeszczu w przyszłym roku powstanie parking na 500 rowerówMapka. Aby do niego dotrzeć, trzeba będzie przejechać przez pętlę autobusową, zaś na piętro rower będzie trzeba wciągać po schodach. Na nowym rozwiązaniu skorzystają natomiast kierowcy autobusów, taksówkarze oraz pasażerowie, którzy zyskają przy okazji lepszą infrastrukturę.




Czy przy dworcu we Wrzeszczu potrzebny jest parking rowerowy?

Nowy parking dla rowerzystów powstanie w miejscu zajmowanym obecnie przez budynek socjalny dla kierowców autobusów, połączony z lokalem gastronomicznymMapka.

Budynek będzie piętrowy, kondygnacje zostaną połączone schodami (nie przewiduje się budowy windy).

- Rowerzyści będą mogli przemieszczać się pomiędzy kondygnacjami 0 i +1 schodami ze specjalnymi rynnami na rowery - zwraca uwagę Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Parking będzie zlokalizowany tuż obok dworca po stronie Galerii Bałtyckiej. Parking będzie zlokalizowany tuż obok dworca po stronie Galerii Bałtyckiej.

Dwupoziomowe stojaki rowerowe na obu kondygnacjach



Na obu kondygnacjach znajdą się stojaki rowerowe w konstrukcji dwupoziomowej.

Zaparkowanie roweru w takim urządzeniu na poziomie niższym jest identyczne jak przypięcie roweru do zwykłego stojaka.

W przypadku wstawienia roweru na górny poziom niezbędne będzie rozłożenie wysuwanej prowadnicy, a następnie włożenie roweru w mocowanie i wsunięcie stelaża na górną pozycję - przykładowe rozwiązanie jednego z producentów prezentujemy poniżej.

Dwupoziomowy stojak rowerowy jednego z producentów


Jazda przez pętlę w drodze na parking



W ramach budowy parkingu nie przewiduje się żadnych zmian w układzie dróg rowerowych. Będzie więc on oddalony o ok. 250 metrów od niedawno wybudowanej drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego oraz ok. 80 metrów od łącznika do al. Grunwaldzkiej wzdłuż Galerii BałtyckiejMapka, który docelowo zostanie zlikwidowany, gdy to centrum handlowe zostanie rozbudowane.

Co ciekawe, obecnie na pętli autobusowej stoją znaki zakazu jazdy rowerem, zaś jazda po chodniku jest nie tylko niedopuszczona znakami, ale też niebezpieczna ze względu na duże natężenie ruchu pieszych.

- Zakłada się, że w tym obszarze zostanie zniesiony zakaz poruszania się rowerów i wprowadzona będzie strefa tempo 30, co umożliwi jazdę rowerzystów po całym węźle - wyjaśnia przedstawicielka DRMG.
  • Istniejący budynek zaplecza socjalnego dla kierowców, gdzie powstanie parking rowerowy.
  • Istniejący budynek zaplecza socjalnego dla kierowców, gdzie powstanie parking rowerowy.
  • Parking będzie zlokalizowany za dworcem, w stronę Galerii Bałtyckiej - na zdj. zasłonięty jest przez autobusy.

Rowerowa Metropolia: to przykład marnotrawstwa pieniędzy



Słów krytyki wobec miejskich planów nie kryją działacze Rowerowej Metropolii, którzy przekonują, że parking przy dworcu nie będzie żadnym udogodnieniem dla rowerzystów.

- Parking moloch powstanie w fatalnej lokalizacji, od tej strony dworca, gdzie najmniej osób przyjeżdża na rowerach. To jest przykład, jak zmarnować miliony złotych na totalny bubel - ocenia Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Proponowane rozwiązanie ze schodami i dwupoziomowymi stojakami, zamiast ułatwić dotarcie do dworca na rowerze, wydłuży czas podróży o kilka minut. W dodatku będzie nieatrakcyjne w sytuacji, gdy tuż obok mamy zwykłe i wygodniejsze stojaki rowerowe w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia do dworca i na perony kolejowe.
Zdaniem organizacji proponowany parking będzie obiektem drwin, ośmieszający "fachowców rowerowych" [podległych prezydent miasta - dop. red.], który nie zniknie z oczu tak szybko jako Mevo.

Czytaj też:

Trwa dyskusja o najnowszym przetargu na Mevo



Istniejące stojaki rowerowe i parking dla hulajnóg tuż przy ścianie dworca. Istniejące stojaki rowerowe i parking dla hulajnóg tuż przy ścianie dworca.

Nowe zaplecze socjalne dla kierowców autobusów



Z nowego parkingu rowerowego mogą natomiast cieszyć się kierowcy autobusów miejskich. Wprawdzie na kilka miesięcy stracą istniejący pawilon socjalny, ale po zakończeniu budowy zyskają własną przestrzeń w kubaturze nowego obiektu.

Na parterze z osobnym wejściem bocznym od strony dworca przewidziano dla nich toalety oraz pomieszczenie, gdzie będą mogli się ogrzać i zjeść posiłek w przerwie między kursami.

Ażurowa konstrukcja podświetlana nocą i monitorowana



Elewacja parkingu rowerowego będzie ażurowa, a wnętrze nieogrzewane zimą (z wyjątkiem w pełni zabudowanej i ogrzewanej przestrzeni dla kierowców). Przewiduje się ponadto montaż systemu monitoringu oraz iluminacji nocnej.

We wnętrzu zaplanowano miejsce pod ustawienie tzw. automatów wendingowych, czyli z napojami i przekąskami. Zaprojektowano też kilka stanowisk z przyłączem do ładowania rowerów elektrycznych oraz stację do doraźnej naprawy jednośladów.

  • Do parkingu rowerowego nie zostanie doprowadzona żadna droga rowerowa. Najbliższa, przy Galerii Bałtyckiej, kończy się ok. 80 metrów przed planowanym parkingiem.
  • Na pętli dopuszczony zostanie natomiast ruch rowerów.
  • Na pętli dopuszczony zostanie natomiast ruch rowerów.

Parking typu kiss and ride oraz stanowiska dla taksówek



Budowa parkingu rowerowego to także drobne ułatwienia dla kierowców aut. Od strony Galerii Bałtyckiej powstanie parking dla podwożących, typu kiss and ride, na trzy pojazdy, przy czym jego kształt wymusi krótki postój, ponieważ pierwsze auto będzie blokowało następne.

Od tej strony dworca przewidziano budowę ronda, które w głównej mierze posłuży kierowcom do zawracania w stronę Trasy Słowackiego po opuszczeniu zatoki kiss and ride.

Dodatkowo przy wejściu na dworzec na wysokości ul. Klonowej powstaną dwa stanowiska dla taksówek, natomiast nieco dalej w stronę przejazdu pod torami - dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych.

Istniejące monitory SIP zostaną zastąpione dwustronnymi tablicami LED-owymi. Istniejące monitory SIP zostaną zastąpione dwustronnymi tablicami LED-owymi.

Nowe tablice Systemu Informacji Pasażerskiej oraz zieleń



Zakres robót obejmuje wymianę trzech tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli autobusowej na urządzenia pięciowierszowe, obustronne w technologii LED, stosowanej m.in. na nowych liniach tramwajowych czy przed dworcem głównym.

Pod względem zieleni planuje się nasadzenia: siedmiu drzew (jabłoni), krzewów ozdobnych i ustawienie jednej donicy z roślinnością. Przestrzeń publiczną wzbogacą również dwie ławki publiczne oraz dwa kosze na odpadki.

Bieżące czasy przyjazdu tramwajów, autobusów i trolejbusów


11 miesięcy na wykonanie wszystkich robót budowlanych



Na wykonanie wszystkich robót przewidziano 11 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).

Inwestycja jest realizowana we współpracy z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska".

Czytaj też:

Co nas denerwuje na drogach rowerowych?



Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • Bueno! (22)

    Jeżdżę rowerem ale dziś nie mam zamiaru... za oknem mini jesień i próbka tego co czeka nas już za 2-3 miesiące...
    Niestety nie mamy aury na rowery przez cały rok.

    • 48 14

    • Nie ma złej pogody - są tylko źle ubrani ludzie... (19)

      Od 10 lat jeżdżę po Trójmieście na rowerze przez cały rok niemal codziennie - gry tylko gdzieś potrzebuję się ruszyć.
      Poddałem się raptem tylko kilka razy - głównie podczas totalnej zamieci.

      • 10 9

      • Ja wolę ciepły i wygodny samochód, ale do tego trzeba dorosnąć. (2)

        • 9 12

        • to sobie stój (1)

          szkoda tylko że przy okazji smrodzisz,, hałasujesz i paraliżujesz komunikację publiczną wszystkim innym

          • 9 5

          • On jeździ elektrykiem pacanie

            • 2 2

      • (15)

        interesujące. To powiedz mi, jak ty to robisz, że w naszym pogodowym klimacie, gdzie zimno, wieje, pada, ty jedziesz rowerem? Co takiego ubierasz, że nie jest ci zimno?

        • 8 5

        • :) :) Serio? Nie, nie będę tu się rozpisywać - jest o tym w huk artykułów w sieci (2)

          .... Nawet nie trzeba profesjonalnych ciuchów

          • 8 8

          • Rozpisz się (1)

            Chętnie poczytam

            • 0 0

            • zapłać, chętnie napiszę

              • 0 0

        • Oni wszyscy tak piszą, że jeżdżą cały rok. (1)

          Dziwne tylko, że zimą nie widzę tych tłumów rowerzystów. Chyba, że jadą z rowerem w autobusie.

          • 11 6

          • I całe szczęście

            Gdyby w niepogodę były takie dzikie tłumy na DDR, jak latem, to mogłoby być bardzo niebezpiecznie. A tak szybko się śmignie przez miasto i pogoda niestraszna :)

            • 3 1

        • Proste (3)

          Jak jest zimno, to bieliznę termiczną (fajnie sprawdza się z merino), w mrozy obowiązkowo grube, wiatroszczelne rękawiczki i kominiarkę. A jak leje, to nieprzemakalne spodnie rowerowe i kurtkę. Jeżdżę tak od lat w każdą pogodę z wyjątkiem śnieżyc i daje radę. Ale trzeba chcieć, a nie marudzić i szukać wymówek.

          • 3 2

          • (2)

            ja nie szukam wymówek, pytam z ciekawości i chylę czoła, że komuś się chce. Na rower nie mam tyle czasu ile bym chciał mieć, do pracy nim nie dojadę (prawie 50 km). Często tutaj wieje i pada, najgorsza jest jazda pod wiatr. Jeżdżę rekreacyjnie głównie po pracy i czasami w weekendy. Ale dziękuję za pomocny komentarz.

            • 4 0

            • Rower nie musi być dla każdego...

              ... ja jeżdżę na rowerze, bo mam takie podróże gdzie rower jest najlepszy dla mnie. I też mam to na uwadze, że jednak nie dokładam się do korków.

              • 2 1

            • Nie ma sprawy! Taka odległość to już faktycznie wyzwanie. A w moim wypadku szybciej jestem w pracy rowerem, niż komunikacją lub stojąc w korkach samochodem, więc po prostu rower to najsensowniejsza opcja. Trzeba tylko się dostosować do pogody.

              • 3 1

        • Proste

          1 warstwa bielizna techniczna/ termoaktywna
          2 warstwa oddychająca i ocieplająca
          3 warstwa ochronna przed warunkami atmosferycznymi ( opcjonalnie w zależności od warunków)

          spodnie najlepiej mieć z membraną jak pada czy ostro wieje

          • 2 1

        • Spokojnie da się (3)

          ja ze wszystkim ALE jeżeli jeździsz do pracy, gdzie powinieneś wyglądać schludnie, nie śmierdzieć i bez zmęczenia to potrzebujesz: miejsca na rower, miejsca na ubrania i do suszenia ciuchów oraz prysznica. Minimum 15 minut po dotarciu do pracy na mycie itp. Min 10 min po pracy zanim ruszysz. Wiec wszystko kwestia chcenia i ile masz zamiar na to czasu poświecić. Ćwiczyłem kiedyś, teraz czasu żal

          • 2 0

          • to jest właśnie oszczędność czasu (2)

            bo zyskujesz i dojazd i aktywność. 2w1
            Inaczej musiałbyś coś robić po pracy lub przed. No chyba ze jesteś typowym fotelowcem bez żadnej aktywności fizycznej. To słabo. Na stare lata ci to wyjdzie

            • 1 1

            • (1)

              oczywiście dodam ze trzeba mieć warunki żeby się przebrac i umyć. w cywilnych ciuchach nie polecam.

              co do zmęczenia to meczy samochód. Po rowerzeze jest się obudzonym i pełnym energii zwłaszcza zimą kiedy ciemno i buro.

              • 1 3

              • Akurat ja mam taką pracę, że nabiegam się przez 8h tyle, że chętnie wsiądę do samochodu.

                • 2 0

        • Jak jedziesz rowerem, to nie jest ci zimno bo pedałujesz i sam generujesz ciepło. Kwestia czegoś przeciwwiatrowego, żeby cię nie przewiało. Problemem mogą być jedynie dłonie i stopy, ale porządne rowerowe rękawiczki i buty rozwiążą problem. Do tego błotniki żeby mieć suchy tyłek :)

          • 1 0

    • Yeah... (1)

      Holendrzy i Norwedzy jeżdżący cały rok w deszczu, śniegu i wichurze 3 razy mocniejszej niż w Gdańsku pozdrawiają ;)

      • 3 3

      • Nie zapomninaj o Duńczykach

        • 0 0

  • Fajnie!

    Będę korzystał. :)

    • 6 24

  • (13)

    Dyskryminacja! Skoro robią parking na 500 rowerów (które notabene można zostawić dosłownie wszędzie) to niech zrobią również parking na 500 samochodów, których tak łatwo się nie zaparkuje.

    • 46 71

    • (5)

      Jest po drugiej stronie parking na 1100 aut. Było trzeba pod niego wyburzyć całą wioskę indianska i zasypać staw browarny.

      • 33 2

      • (4)

        To nic w w porównaniu z rowerzystami by mogli sobie pojeździć rozebrano niejedną linie kolejową i wybudowano ścieżkę rowerową.

        • 3 14

        • hahaha ale brednie tak naturalnie i jeszcze ziemia jest płaska a Kopernik była kobietą (3)

          • 2 1

          • (2)

            Zapytaj się mieszkańców z wykluczonych komunikacyjnie miejscowości czy są zadowoleni z takich rozwiązań. Zobaczymy wtedy czy to brednie. Gdyby przeprowadzono ankietę czy chcesz linie kolejową czy ścieżkę owerową jak myślisz jaki byłby wynik?

            • 1 1

            • (1)

              Nikt nie rozbierał czynnych linii kolejowych i żadne stowarzyszenie rowerowe nigdy nie domagało się dróg rowerowych na nasypach. Zwłaszcza, że większość z nich to kompletne badziewia z kostki betonowej, byle tylko wójt mógł się pochwalić jaki on nowoczesny wsiok.

              • 1 0

              • To poczytaj sobie o wyremontowanej linii kolejowej Twarda Góra Nowe. Linia do Krokowy była wykorzystywana przez drezyny a zamiast PKM miała powstać droga rowerowa a obecnie są akcję z linią Bytów Korzybie gdzie są tacy którzy by ją rozebrali by mieć DDR

                • 0 0

    • (1)

      Monia z Polufki? Wspominam tamto do dziś:) Niezły był odkurzacz z ciebie:)

      • 8 5

      • Chciałbyś, z byle kim się nie zadaje a takie speluny omijam z daleka

        • 3 0

    • Bzdurka roku (1)

      1. Już wiemy, jak to wygląda gdy (hulajnogi) można zostawić dosłownie wszędzie. Rowery przede wszystkim potrzebujemy przypinać i tego właśnie dosłownie wszędzie zrobić się nie da.
      2. Parking rowerowy ma służyć tym, którzy przesiadają się na pociąg więc to zostawianie "dosłownie wszędzie" to też niekoniecznie w tym przypadku - do tego mamy stojaki już rozmieszczone po mieście.
      3. samochodów tak łatwo się nie parkuje. No właśnie! i Tak łatwo też nie buduje się dla nich parkingów! Tak trochę uchylę rąbka tajemnicy, że jak rozwiniemy nieco infrastrukturę dla rowerów (drogi, stojaki, parkingi) to trochę ubędzie podróży samochodami i korków bo np. już ktoś nie będzie podwoził kogoś na pociąg bo ta osoba jednak będzie miała jak rowerem podjechać.

      • 8 6

      • Taaa...

        Na pociąg na rowerze. Z walizką...

        • 2 1

    • Przecież masz obok parking na jeszcze więcej samochodow (2)

      Nazywa się ten niewypał metropolia i nikt nie korzysta.

      • 15 5

      • (1)

        bo płatny pewnie to nikt nie korzysta :D

        • 1 1

        • Darmowy

          • 0 0

  • 500??? Przecież w zupełności by 50 wystarczyło!!! (4)

    Nie moja kasa to można zmarnować...

    • 47 12

    • A może lepiej 5 !

      • 3 2

    • That's what she said ;)

      • 2 1

    • Nic się nie zmarnuję, już odpowiednie firemki sobie zarobią.

      • 3 2

    • Kasa PKPni co im zarobisz.

      Lepszy parking na rowery niż zakup kibli zwanych omylnie SKM

      • 0 0

  • nie ma to jak tachać rower po schodach (7)

    ale wymyślili. to jak z tymi ścieżkami. zrobić tak żeby wygodniej było drugą stroną chodnikiem. :D

    • 81 2

    • (5)

      Jednak gdy chcą podwozić swój rower SKM to schody już nie przeszkadzają?

      • 6 3

      • (4)

        jest winda, jest rampa..... no tak naprawdę to ile rowerzystów podwozi się z rowerem.

        te inwestycje są po to by otworzyć rowery na większą liczbę ludzi, a nie tworzyć nowe przeszkody.
        wyobrażasz sobie starszą osobę ciągnącą rower po schodach?

        • 7 2

        • się postawi obok siłownię, by się staruszek wzmocnił, wytrenował

          taką mam koncepcję...

          "a jezioro postawimy tu"

          • 3 0

        • (2)

          Wyobrażam sobie osoby w każdym wieku prowadzące rower po rynnach na rowery.

          • 3 0

          • (1)

            Wyobrażam sobie, iż jeśli ktoś jest w stanie jechać rowerem to jest także w stanie ów rower wtoczyć po prowadnicy dla rowerów.

            • 2 3

            • Jechać rowerem miejskim to żadna sztuka. Ale już podnieść rower miejski, który waży 15kg+ to już niej jest coś, co 60 letnia kobieta jest w stanie ogarnąć.

              • 0 0

    • KDzbanki rower nikt nie bedzie tachał po schodach tylko pchał po specjalnych rynnach i jest tez dostępny parter

      widze codzienie ja sobie radza starsi ludzie wiec kolejny dzbanek który pojecia niema unas wszyscy trzymaja rowery w blokach bo brakuje mzadaszonych zamykanych wiat rowerowych przed klatkami i ludzie sobie radza w dostarczeniu roweru do mieszkania a klatki nie sa na parterze trzeba sie dostac do niej!

      • 1 3

  • Kto wymyślił wygląd tego straszydła? (1)

    Okropnie będzie to wyglądało.

    • 51 3

    • 10/10 zgadzam się z twoją opinią - koszmarek

      • 9 2

  • mi się nie podoba, już chyba bardziej by się tam przydał hotel kapsułowy

    • 10 3

  • No nie wiem, to wciąganie roweru (2)

    jak na zdjęciu.....

    • 34 1

    • (1)

      Zupełnie jak do pociągu i potem jeszcze po peronie

      • 3 3

      • czym innym jest turystyka rowerowa czym innym rowerowa komunikacja po mieście.
        to nie ci sami ludzie

        • 7 0

  • Roger ;) (7)

    Się rozpędził ;)

    • 13 4

    • Roger ,znawca wszystkiego ,zbawca narodu :) (6)

      • 8 2

      • Nie wiem czy wiesz, ale pierwsze drogi rowerowe z prawdziwego zdarzenia w Gda (3)

        powstały właśnie przez działania Rogera i jego ekipy. Załatwił pierwszą bańkę zielonych z grantów dla Gdańska. A na rowerach się zna, jak mało kto.

        • 7 7

        • Drogi dla rowerów z których i tak nie chcecie korzystać, bo wolicie jeździć chodnikiem i ulicą. (1)

          Bańka wyrzucona w błoto.

          • 5 4

          • "Nie chcemy" bo właśnie odpowiedź "czemu", masz w artykule. Zamiast 20-30 miejsc parkingowych w dobrym miejscu, o szybkiej dostępności, to buduje się nam, dla naszego "dobra" klocek na 500 rowerów, piętrowy!!! w miejscu oddalonym o kilkaset metrów od miejsca zainteresowania.

            • 0 1

        • Meduzo ,wiele ludzi załatwiło drogi rowerowe w Gdańsku ,ale sie ztym nie obnoszą i otym nie krzyczą

          A znawców pseudo rowerowych jest u nas dostatek .Kazdy jeden lepszy:)

          • 6 2

      • Chyba komuś żyłka pulsuje z zazdrości, że można robić coś więcej, niż pisać bzdurne komentarze w internecie.

        • 4 6

      • Samozwańczy fachowcy jak z koziej D trabą!! Wiec przypominam ze ta metropolia popierała projekt Mevo który upadł

        To jest grupa szkodników dla której obecnie najważniejsze sa cele polityczne niz dobro i rozwój rowerów w Gdańsku! Co trzeba miec we łbie by mówić ze stojaki na deszczu są wygodniesze niz zadaszone pomieszczenie.Lepsze takie niz to co obecnie.Przypominam tez ze to sa kolesie oficera rowerowego w Gdańsku !A oni sprzeciwiali sie wielokrotnie rozwiązaniom rowerowym innych społeczników.A wiele dróg i rozwiazan rowerowych została w Gdańsku zbudowanych dzieki ludziom działających w dzielnicach .

        • 3 2

  • Tu nie chodzi o PiS czy walke polityczną!Czy Wy,Gdanszczanie,nie (11)

    widzicie,że ci rządzący naszym miastem to dzbany,dzbany nie mające grama ogarnięcia,ba marnujący kasę,ale co najgorsze,utrudniający nam życie,wciąż mocniej i mocniej!

    • 61 15

    • (3)

      No ale co z tego jak większość i tak na nich znowu zagłosuje, bo byle nie PiS. Niech się pali i wali, byle nasi. A później znów marudzenie i stękanie, że przewalone miliony, że to, że tamto. Następne wybory i znów wybierani ci sami, bo byle nie PiS. I tak w kółko.

      • 4 2

      • To nie jest "niech" się pali i wali tylko dosłownie nam się kraj pali i wali. To nie są żarty i oczywiście że byle nie pis. Z pozostałych można wybrać według przekonań.

        • 5 0

      • Tylko PiS! (1)

        PiS wreszcie wybuduje w Gdańsku nowe drogi. Krzyżowe.

        • 5 4

        • Czyli po prostu skrzyżowania

          • 0 2

    • Ja to widzę, niestety..... (1)

      Ale widzę też, że wielu ludziom po prostu zwisa i powiewa to co się dzieje.
      A budyniowa władza robi co chce i jak chce.

      • 3 5

      • A co się dzieje, bo nie oglądam TVPiS?

        • 5 1

    • No to pakujcie walizki i wracajcie do Gizycka;)

      • 2 2

    • Pusta gadka i zero konkretów, byle tylko narzekać na władze miasta jak Nowogrodzka kazali.

      • 2 2

    • Dajcie nam Kacperka;) Gluois czy z PISU?

      • 3 0

    • Nie, nie widzę.

      Za to widzę ciągły rozwój i polepszanie jakości życia mieszkańców. Wystarczy nie być trwale uprzedzonym, żeby to zauważyć.

      • 2 1

    • dzisiaj PiS w Krakowie pokazał co potrafi: mógł wybrać 2,5 mld EUR albo średniowiecze, wybrali średniowiecze

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane