Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych

Gdynia planuje zbudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Władze miasta zapraszają do współpracy firmy, bo inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 roku.



Jak oceniasz plany budowy parkingów przesiadkowych w proponowanych lokalizacjach?

Zobacz wyniki (920)
W obydwu lokalizacjach znajdują się pętle ZKM oraz parkingi, które są zdecydowanie za małe, stąd pomysł na realizację piętrowych obiektów.

Dzięki nim kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta, tylko przesiadaliby się na SKM, transport miejski lub korzystali z hulajnóg elektrycznych czy np. roweru MEVO, który ma wrócić w wersji 2.0.

Gdynia opublikowała memorandum informacyjne wraz z ankietą, które jest opisem przedsięwzięcia i ma być początkiem wstępnych konsultacji z firmami zainteresowanymi inwestycją.

graf. Trojmiasto.pl

Planowany parking przy ul. LotnikówMapka



W przypadku ul. Lotników funkcjonujący parking przy przystanku SKM Gdynia-Redłowo może pomieścić ok. 60 samochodów. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że ta liczba jest niewystarczająca.

- Obserwacja sąsiednich ulic i działek wokół, szczególnie od strony południowej, wskazuje na zdecydowanie większy popyt. Jest to kluczowy punkt przesiadkowy dla osób z górnych tarasów Gdyni, które kontynuują swoją podróż SKM, zarówno w stronę centrum Gdyni, jak Sopotu oraz Gdańska - można przeczytać w opublikowanym przez Gdynię memorandum.
Wariant rozbudowy parkingu przy pętli zakłada budowę 6-kondygnacyjnego parkingu otwartego (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu. Miałby zająć blisko 0,8 ha.

Liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Planowany parking przy ul. KieleckiejMapka



Obecnie przy ul. Kieleckiej funkcjonuje parking na ok. 70 pojazdów. Do 1 lipca chętnie korzystali z niego pracownicy dojeżdżający do centrum oraz osoby kontynuujące swoją podróż SKM. Od tego dnia, w związku z rozszerzeniem stref parkowania, jest płatny, więc od poniedziałku do piątku, kiedy trzeba płacić za postój, praktycznie opustoszał.

Parkingi w Trójmieście


Tutaj, tak jak w Redłowie, urzędnicy planują połączyć istniejącą pętlę ZKM z kubaturowym parkingiem.

- Wzorem innych europejskich miast pętlę autobusową można połączyć z wielopoziomowym parkingiem dla pojazdów i zbudować taki budynek, który konstrukcyjnie wpisze się w krajobraz miasta - argumentują w memorandum.
Na poziomie 0 funkcjonowałaby pętla ZKM z zapleczem, a na poziomach 1-3 (ew. 4) parking na ok. 300, a przy budowie czwartej kondygnacji nawet 378 pojazdów.

Parking zająłby 0,6 ha, a jego budowa wymagałaby zmiany planu miejscowego.

Realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego



Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdynia chce udostępnić lub przekazać działkę pod realizację inwestycji.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.

- Partner prywatny będzie utrzymywał efekt rzeczowy przedsięwzięcia i zarządzał nim
w okresie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 30 lat od daty jego wybudowania. Okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego - podają urzędnicy w memorandum.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem. Jeśli tak by się stało, w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Wcześniejsze pomysły na parking kubaturowy



Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają z kolei, że podobne rozwiązania proponowali przed laty, ale wtedy zostały odrzucone. Co ważne, przez ten czas pojawił się pomysł związany z budową parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym.

Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking.
Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking. mat. Arch Deco
Przypomnijmy, że w ramach trzeciego etapu budowy parku Centralnego ma również powstać parking podziemny na 270 samochodów.

Parking będzie jednak prawdopodobnie płatny. Niewykluczone, że na tych samych zasadach co miejsca przy Centrum Filmowym, bo podobnie jak tam zarządzaniem obiektem zajmie się Agencja Rozwoju Gdyni.

- Istotny jest kontekst - 4 lata temu pokazywaliśmy, łącznie z gotową koncepcją, jak mógłby wyglądać parking kubaturowy nad węzłem Franciszki Cegielskiej, ale mówiliśmy o nim jako inwestycji zamiast planowanego parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym - znacznie droższego dla gdyńskiego podatnika i też ograniczającego "funkcję parkową" parku (płyta podziemnego garażu ogranicza możliwość sadzenia drzew, ogranicza też wsiąkanie wody, tworząc dość grząski grunt). Obecnie część prywatna parkingu pod parkiem jest w części gotowa, miasto szykuje się do realizacji swojej - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat. wizualizacja z pracy dyplomowej Dominika Becmera
Według niego parkingi obecnie nie mają szans powstać z prywatnych pieniędzy.

- Są za małe, nie dają gwarancji zarobku przy obecnych stawkach w SPP i przy bliskości tańszej alternatywy. Jedyni potencjalni inwestorzy to deweloperzy realizujący duże inwestycje w pobliżu - na Kieleckiej i na Przemyskiej, i tu też z zastrzeżeniem, że mogliby wykupić część miejsc, zamiast budować bardzo kosztowne parkingi podziemne pod swoimi inwestycjami. Tyle że wtedy nie byłyby to miejsca publiczne - wskazuje Piesiewicz.

Sytuacja z parkingami kubaturowymi w Gdańsku



Kilka parkingów kubaturowych istnieje w Gdańsku. Ostatni z nich otwarty został 6 września przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim. Powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Na razie jest darmowy i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Ostatnio władze miasta wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka.

Gdańsk rezygnuje z budowy parkingu kubaturowego na 3 Maja



Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.

Od kilkunastu lat zapowiadana jest też budowa podziemnych parkingów w centrum Gdańska. Mimo że pojawił się inwestor, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy takie obiekty powstaną.

Konserwator zmienia decyzję ws. wycinki drzew dla parkingu kubaturowego



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie wybrane


wszystkie opinie (294)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »