• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamera w aucie skontroluje parkujących

Szymon Zięba
9 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Tak wygląda kontrola strefy płatnego parkowania w Warszawie.
  • Tak wygląda kontrola strefy płatnego parkowania w Warszawie.

Samochód wyjedzie, by skontrolować... zaparkowane auta. Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na dostarczenie i wdrożenie tzw. systemu mobilnej kontroli wnoszenia opłat w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Będzie ona uzupełnieniem dotychczasowej pieszej kontroli. Podobne rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie.



Strefa płatnego parkowania w Trójmieście:

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - tak wyglądały statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli Strefy Płatnego Parkowania w Warszawie.

Nic więc dziwnego, że rozwiązaniu przyglądali się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. Ostatecznie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni poinformował, że miasto również zamierza postawić na mobilną kontrolę SPP.

- Przetarg ma wyłonić wykonawcę, który przygotuje i wydzierżawi urządzenia (kamery i skanery) oraz oprogramowanie do przekazywania zebranych danych (zdjęć tablic rejestracyjnych pojazdów, ich lokalizacji). Gotowy system zostanie udostępniony Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni do użytkowania na 12 miesięcy. Urządzenia zostaną zamontowane na pojeździe GZDiZ, który będzie obsługiwany przez pracowników jednostki - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj więcej:

W Gdyni też będzie e-kontrola stref płatnego parkowania



Jak będzie działać gdański system mobilnej kontroli?



  1. Pojazd, z którego przeprowadzana będzie kontrola, wyposażony zostanie w specjalne kamery oraz skanery.
  2. Przejeżdżając obok miejsc postojowych, znajdujących się w SPP i ŚSPP, system zeskanuje numery rejestracyjne parkujących pojazdów i przekaże je do bazy danych.
  3. Baza przechowuje informacje o pojazdach uprawnionych do parkowania w strefie, a więc z wniesioną opłatą jednorazową lub z kartą opłaty zryczałtowanej. By wyeliminować ewentualną pomyłkę i nie dopuścić do sytuacji, kiedy opłata dodatkowa nałożona zostanie na kierowcę, który dopiero zaparkował i jest w drodze do parkometru, kontrola dokonywana będzie dwukrotnie, w krótkim odstępie czasu.
  4. System komputerowy odnajdzie spośród zeskanowanych numerów rejestracyjnych te pojazdy, za postój których nie zapłacono. Po ustaleniu właściciela pojazdu zostanie wysłane do niego wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej.
  5. Skanery umieszczone na pojeździe wykonującym kontrolę będą w stanie odczytać numery rejestracyjne pojazdów, które zostały zaparkowane prostopadle, równolegle oraz skośnie. Będą rejestrować one wyłącznie tablice rejestracyjne i same pojazdy, a ewentualne zdjęcia przedstawiające wizerunki osób będą zamazane.
  6. Sprzęt służący do mobilnej kontroli będzie działać podczas jazdy samochodu z przepisową prędkością, co nie spowoduje zmniejszenia płynności ruchu.
  7. System funkcjonować ma niezależnie od warunków atmosferycznych, więc także przy padającym deszczu lub śniegu oraz po zapadnięciu zmroku. Ponadto dzięki dokładnym danym lokalizacyjnym system mobilnej kontroli uwzględni tylko pojazdy, które faktycznie zajmują płatne miejsca postojowe.

Jak kontrola strefy parkowania wygląda dziś?



Przypomnijmy: obecnie nadzór nad gdańską Strefą Płatnego Parkowania prowadzony jest przez kontrolerów. Za pomocą specjalnych czytników skanują oni tablice rejestracyjne pojazdów, weryfikując następnie w systemie komputerowym, czy dany pojazd posiada uiszczoną opłatę za postój.

- Kontrola mobilna będzie w stanie znacząco przyspieszyć ten proces i zwiększyć liczbę skontrolowanych pojazdów. Możliwość szybszego sprawdzenia poszczególnych miejsc postojowych w sektorach SPP i ŚSPP przełoży się na zwiększenie obszaru, który będzie kontrolowany. Obecnie piesi kontrolerzy nie są w stanie codziennie zweryfikować wszystkich pojazdów korzystających z ponad 6 tys. płatnych miejsc postojowych na terenie stref. Po uzupełnieniu procesu kontroli o narzędzie mobilne każdy parking będzie mógł zostać skontrolowany co najmniej raz dziennie, co jest kluczowym czynnikiem przy rozwoju obszaru płatnego postoju - wyjaśnia Magdalena Kiljan.

Sprawdzą, gdzie potrzebne są miejsca parkingowe



Zdaniem urzędników zastosowanie mobilnej kontroli w obszarze płatnego postoju to nie tylko metoda sprawdzania wniesienia opłat za parkowanie pojazdu w SPP i ŚSPP.

Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

- To również narzędzie analityczne, dzięki któremu można badać poziom zajętości oraz rotacji na płatnych miejscach postojowych. Zebranie takich danych jest pomocne przy rozwiązaniach potrzeb parkingowych mieszkańców Gdańska w poszczególnych dzielnicach - podsumowuje Magdalena Kiljan.

Na koniec warto przypomnieć, że e-kontrola możliwa jest dzięki obowiązkowi wpisania numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPP. Przed 29 czerwca 2020 r. była to opcja fakultatywna.

Opinie (247) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Super sprawa (26)

    Warszawa zarabia na opłatach za brak opłat za parkowanie 1 mln dziennie.

    Taki jeden samochód kontrolujący wykonuje pracę 300 kontrolerów.

    • 81 48

    • A łańcuch? (2)

      • 6 2

      • (1)

        KASA, kasa, kasa i tylko kasa się liczy. Łupienie obywatela ciąg dalszy. Gdyby ta kasa faktycznie trafiała na drogi , chodniki i pobocza to było by dobrze. Niestety ta kasa złupiona trafia do kieszeni urzędasów i firm które powinny dbać o parkingi i porządek na nich.

        • 1 0

        • jak opłacasz postój, to nie masz się o co martwić ;)

          • 0 0

    • ale tu tez zarobi warszawa (1)

      firma operator jest warszawska.

      • 10 9

      • zarobi prowizję, skoroś taki mądry to stawaj do przetargu.

        • 14 5

    • czego to wiara nie wymyśli dla haj$u

      • 5 4

    • To też kasa dla wawy

      • 5 4

    • Tia... miliard dziennie i wykonuje pracę dwóch tysięcy kontrolerów oraz stu kohort urzędników. (4)

      • 7 6

      • Niestety to jest prawda (1)

        W Warszawie kara wynosi 250 zł

        • 2 1

        • Nie kara tylko bandycki haracz

          • 2 3

      • czy to znaczy, że nieroby urzednicy pójdą na bezrobocie??? (1)

        • 0 0

        • zatrudnia kilkunastu nowych do obsługi tego systemu.

          • 0 0

    • Głupiś (7)

      Gdańsk staje się miastem nieprzyjaznym

      • 10 10

      • jakieś argumenty? (1)

        Bo pobiera opłaty w strefie parkowania? To wszystkie cywilizowane miasta są nieprzyjazne. No chyba, ze Kartuzy...

        • 12 1

        • Kartuzy też mają parkometry od wielu lat

          Jak dobrze pamiętam to chyba nawet od 2008 roku

          • 3 0

      • każde miasto, jeśli nie wprowadza restrykcyjnej polityki parkingowej staje się miastem nieprzyjaznym dla mieszkańców (4)

        Miasto bezrefleksyjnie przyjazne dla samochodów dusi się od nadmiaru samochodów. Jego place i ulice zamiast stawać się podobne do zielonego ogrodu, zaczynają wyglądać jak komis samochodowy, ze szkodą dla wszystkich mieszkańców.

        • 8 2

        • Potrzeba nieco wyobraźni, że to co z punktu widzenia pojedynczego kierowcy jest złe (brak dostępnych miejsc parkingowych) jest dobre z punktu widzenia pozostałych użytkowników wszystkich form transportu oraz całego miasta. Ba, nawet z punktu widzenia ogółu kierowców. Darmowe miejsca parkingowe? Dziesiątki kierowców z Kaszub tylko na to czekają a drogi dojazdowe nie są z gumy.

          • 3 2

        • wszystko ok, jeśli masz opcje parkingów podziemnych, gdzieś na obrzeżach miasta. ale u nas parkingi sie (1)

          likwiduje nie dając opcji parkowania gdzieś indziej.

          • 2 1

          • zamiast parkingu nowy budynek apartamentowy dla dewelopera i kasa za teren dla miasta

            • 0 0

        • trockistowski bełkot

          • 1 0

    • No to skoro 300 kontrolerów teraz będzie niepotrzebnych (1)

      To co z ich pracą się stanie? Mogę wiedzieć jaki masz zawód? Chętnie znajdę rozwiązanie żebyś stał się niepotrzebny...

      • 7 8

      • Nikt nie straci pracy

        Kontrolerów brakuje i jest tylku kilkunastu

        • 4 0

    • bredzisz dzieciaku

      • 1 2

    • Miasta nic nie zarabiają na miejscach płatnych. (1)

      Zarabiają firmy obsługujące.... ech, wczoraj się urodziłeś??

      • 1 8

      • przecież to nieprawda

        dobrze zarządzanie miasta zarabiają miliony na opłatach za parkowanie. Dzięki temu nie cierpią na nadmiar samochodów, tak jak miasta wchodzące w skład Trójmiasta.

        • 2 0

    • "Zarabia" w sensie okrada i nęka mieszkańców

      • 1 2

  • I co z tego, jak nielegalnie będzie można dalej parkować. (8)

    • 62 11

    • I nie rozwiąże to problemu braku parkingów (7)

      Trzeba wymuszać na pracodawcach by zapewniali miejsca dla pracowników a na deweloperach dla mieszkańców, do tego płatne/darmowe parkingi miejskie i można by po prostu zakazać parkowania na ulicy i problem z głowy.
      Jak pracowałem w NL to wszystkie auta na posesjach lub parkingach podziemnych.

      • 3 16

      • (3)

        Trzeba wymusić na pracownikach podróże do pracy komunikacją zbiorową, a na mieszkańcach pozbycie się samochodów.

        • 16 6

        • (1)

          Jeśli tylko taka komunikacja istnieje. Trzeba pamiętać że są miejsca wykluczone komunikacyjnie gdyż rozebrano linie kolejową. Wtedy też trzeba korzystać z auta i dojechać do celu.

          • 5 5

          • można dojechać do najbliższej stacji kolei i przesiąść się na pociąg

            w zasięgu dojazdu rowerem wspomaganym elektrycznie do stacji PKM i SKM mieszka ponad 80% wszystkich mieszkańców województwa

            • 2 4

        • musi to na Rusi

          Trzeba opracować i wdrożyć sensowny plan zrównoważonej mobilności, zakładający radykalną poprawę częstotliwości połączeń SKM oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów oraz użytkowników UTO do stacji SKM wraz z restrykcyjną polityką parkingową. Posiadanie samochodu (n-tego samochodu w gospodarstwie domowym) nie stwarza automatycznie roszczenia do miejsca do parkowania za darmo przy domu.

          • 5 0

      • (1)

        "Jak pracowałem w NL to wszystkie auta na posesjach lub parkingach podziemnych." Uśmiałem się serdecznie :)

        • 5 1

        • lub na płatnych parkingach przy domowych

          • 1 0

      • "...Ponadto dzięki dokładnym danym lokalizacyjnym system mobilnej kontroli uwzględni tylko pojazdy, które faktycznie zajmują płatne miejsca postojowe..." Czyli za parkowanie na trawniku i chodniku nie będą pobierane opłaty. Bo przecież SM ma to gdzieś

        • 2 0

  • Jeszcze w tym roku będą parkometry we Wrzeszczu Dolnym. (10)

    Warto już informować mieszkańców, że to koniec darmowego parkowania "za torami".

    • 42 10

    • ty pewnie bedziesz parkingowym (3)

      • 3 7

      • Będzie w końcu luz na chodnikach. (2)

        • 13 6

        • jak nie bedziesz sie snul to tak

          • 2 7

        • Gdańsk się cieszy

          • 5 2

    • Wreszcie (3)

      Mieszkańscy wykupią abonament i jego cena będzie warta gwarancji miejsca i skończy się parkowanie samochód N.... i innych.Nie płacą u nas podatków.

      • 6 3

      • Bo tu jest masa mieszkań na wynajem (1)

        I bezpłatny parking dla Wrzeszcza Górnego

        • 0 4

        • Słoiki minusują

          • 2 2

      • Blachy nie mają nic do tego gdzie ktoś płaci podatki...

        • 6 4

    • I gdzie teraz ludzie beda parkowac zeby zrobic ekologiczne/zdrowe zakupy na ryneczku ?

      • 1 0

    • Jano?

      Ja używam Jano od 10-ciu lat. Zmień swój pdpis

      • 0 0

  • Na początku zadbajcie o stan dróg w Gdańsku moi drodzy i kochani (4)

    A później wymyślajcie sposoby na zbieranie myta. Jakość nawierzchni w ostatnich latach bardzo mocno straciła na jakości..

    • 115 37

    • Myto jest za przejazd, a nie parkowanie. (3)

      Chociaż jakby wprowadzić na rogatkach opłatę 5 zł za wjazd to rozwiązałoby to większość problemów w Gdańsku.

      Na początek proponuję opłaty na Elbląskiej, Budowlanych, Kartuskiej, Świętokrzyskiej, Starogardzkiej i Trakcie.

      • 11 5

      • (1)

        Tacy jesteście kozacy? Ciekawe jakby się to odbiło w dłuższym okresie na rentowności całej masy biznesów w Gdańsku. Znosilibyście taką opłatę za wjazd z podkulonym ogonem :-]

        • 1 3

        • Byłby wzrost

          Biedni ludzie którzy nie mają 5 zł na wjazd nie robią różnicy

          • 2 0

      • Opłaty za wjazd samochodem do miast będą już niebawem.

        Nad taką ustawą pracuje Rząd. Zrobi się luźniej na ulicach.

        • 0 0

  • Czy ten samochód (6)

    Naprawdę tak strzela laserami jak na zdjęciu? Masakra... Za 10 lat wszyscy będziemy jak zombie od tego.

    • 61 22

    • Oczywiście. Tak strzela, że za 3 miesiące wszystkie samochody będą białe (2)

      Bo odbarwione.

      • 27 0

      • I zaczipowane bilem gatesem.

        • 17 0

      • Ziemia się skórczy i zamieni się w kólę.

        • 7 0

    • (2)

      Jak będzie jechal taki samochód i będzie strzelał laserami to musisz wtedy paść na ziemię i się czołgać, bo podobno te lasery łby ścinają.

      • 9 1

      • Ścinają głowy i robią dziury na wylot.

        • 1 0

      • Nic mu nie będzie.

        Zabezpieczył się, nosi czapeczkę z folii aluminiowej.

        • 2 0

  • Jaki ja mam obowiązek (10)

    Znać na pamięć numery rejestracyjne samochodu, którym się poruszam? A jak wpisze błędny? Chyba komuś ta automatyka zaczyna szkodzić

    • 44 68

    • Niezły baran

      • 27 8

    • To dostaniesz opłatę dodatkową

      Parking opłacisz komuś innemu

      • 17 2

    • Zapisz sobie

      • 6 0

    • Jest tu jakiś cwaniak?

      • 4 0

    • (3)

      Ja nigdy nie wpisuje nr rej, bo po co? Można zapłacić bez numeru.

      • 1 4

      • Z tego co w artykule jest napisane to po 29.06 opcja wpisania nr przestała być fakultatywna. Tzn. nie rozwiązali tego systemowo? Brawo Gdańsk, jest szansa na więcej mandatów i chyba o to im chodzi.

        • 1 3

      • Kłamiesz (1)

        W Gdańsku nie da się zapłacić bez podania numeru. Tak zaprogramowano parkometry.

        • 3 0

        • Da się, wklepałem ***** *** i dostałem kwitek.

          • 1 0

    • Masz obowiązek zapłacić,

      a bez znajomości numeru nie pozwoli oprogramowanie parkomatu. Jak zapłacisz mandat to zapamiętasz.

      • 2 0

    • a własne imię i nazwisko pamiętasz?

      przecież jest znacznie dłuższe

      • 0 0

  • A jak siedze w aucie i czekam? (7)

    Co w przypadku gdy podjechałem po kogoś i czekam 20 minut ? Normalnie w tej sytuacji nigdy nie ide zapłacić

    • 20 77

    • To zaczniesz

      • 58 3

    • Zatrzymanie powyżej 1 minuty

      Może zostać zakwalifikowane jako postój / parkowanie.
      Jedyna sytuacja to taka, że wjeżdżasz w miejsce parkingowe (zostajesz zeskanowany przez samochód) ale np. jest zbyt ciasno i nie możesz otworzyć drzwi więc odjeżdżasz i robisz kółko, stajesz na innym wolnym miejscu, wysiadasz żeby iść do parkomatu i zostajesz zeskanowany po raz drugi.
      W takim wypadku chyba tylko odwołanie pozostaje.

      • 13 2

    • Parkowanie to postój powyżej minuty (3)

      Nie zależy od tego czy ktoś siedzi w środku.

      • 28 2

      • To jest zatrzymanie (2)

        Problem jest taki że parkowanie jest nie do końca zdefiniowane w przepisach o ruchu drogowym. Mamy postój powyżej 1 minuty, mamy zatrzymywanie się. Parkowanie zaś nie jest zdefiniowane a właściwie jest ale jako zestaw manewrów.

        I teraz problem czym jest opłata parkingowa? Płacisz za manewry? Powinna być opłatą postojową :) Tak samo o ile parking jest miejscem wykonywania manewrów parkowania to już miejsce parkingowe to powinno być miejsce postojowe.

        Jeżeli zaś weźmiemy nie definicje prawną która jest błędna a definicję potoczną to parkowanie będzie to postój pojazdu bez opieki nad nim. W końcu jeżeli mówimy weź tam zaparkuj to oznacza zostaw tam samochód.. Jeżeli na kogoś czekamy mówimy weź się tam zatrzymaj :).

        Stąd wcale nie jest to takie oczywiste z punktu widzenia prawa.

        • 3 1

        • polskie prawo takie jest

          Nergala chcą wsadzać do pudła za obrazę uczuć religijnych, ale jakoś nikt nie wie, co to są te uczucia religijne, bo definicji tychże nie ma ani w prawie, ani w słowniku języka polskiego.

          • 3 0

        • Typowe wywody prawnika (masło maślane) w których nie istenieje coś takiego jak zdrowy rozsądek. Krótko mówiąc bryka stoi na płatnym miejscu - to płać.

          • 0 0

    • Przecież zajmujesz miejsce?

      • 18 1

  • Kątem oka kamery

    Niczego nie będzie można ukryć.

    • 5 1

  • Jak tylko to wejdzie, to z miejsca u mnie będzie występował pech (10)

    Kontroler nie ma prawa odśnieżyć samochody by sprawdzić czy na desce jest kwit. Nie ma prawa wyciągnąc ulotki zza szyby jeżeli ta przesłania bilet.
    Więc u mnie na tablicy rejestracyjnej pechowo pojawią się śmieci i brud, a na naklejce na szybie zawsze będzie ulotka. Ciekawe jak sobie z tym poradzi ów elektroniczny system kontroli. Wyślą nieelektronicznego kontrolera?

    • 26 57

    • Tak system wysyła info o braku możliwości odczytu do pieszego zespołu kontroli.

      • 18 2

    • To nie kradzież tylko spryt

      Numer zostanie zignorowany. Możesz parkować za darmoszkę. Gratuluję oszczędności i zaradności!

      • 11 17

    • Tak

      Dokładnie tak to działa w Warszawie - kiedy system nie może odczytać tablic, wzywa się patrol pieszy.

      • 15 2

    • Tyle napisał a na końcu okazało się że zwykły baran.

      • 12 5

    • Ale jacy wy wszyscy jesteście wychowani (3)

      Na niewolników. Więcej stref parkowania? Super! Więcej kontroli? Super! Wala nas z każdej strony a wy się cieszycie

      • 13 12

      • (2)

        Jak ktoś nie ma sobie nic do zarzucenia to nie ma z tym problemu. Jak jesteś złodziejem i cfaniaczkiem to boisz się kamer i aut z laserami. Powodzenia.

        • 6 1

        • (1)

          cfaniackiem??/?? A co to takiego cfaniaczek?

          • 1 1

          • To taki, który jest jeszcze bardziej cFany niż zwykły cwaniak.

            • 0 0

    • Zwykły złodziej jesteś (1)

      W biedrze też pewnie flaszkę w kieszeni wynosisz gdy ochrona nie patrzy. Z tą strefą to nawet gorsza kradzież bo okradasz mieszkańców miasta a nie jakiś sklep zagranicznej sieci.

      • 6 4

      • Jest jeszcze gorzej

        Nie dość, że nie płacę za strefy parkowania i zakupy, to jeszcze chodze na manify

        • 1 2

  • Tylko doją. Opłaty do góry, paliwo do góry (5)

    Jeszcze płać za parkingi.

    • 71 32

    • A po co ci parking?

      • 8 3

    • No właśnie. Kierowcy nic tylko doją budżet miejski, a wydatki miasta na fanaberie dla kierowców do góry

      • 9 7

    • Zbuduj własny i nie płać. Przecież ziemia tania w centrum, co nie? Tak działa wolny rynek - płać za usługę parkowania, nie na swojej ziemi.

      • 2 1

    • Nie masz obowiązki używania samochodu.

      • 1 0

    • Akurat na ceny paliwa miasto za bardzo nie ma wpływu.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane