• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parowozownia znika, zamiast niej Droga Zielona

Maciej Naskręt
16 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na razie robotnicy sprzątają teren parowozowni, ale już niebawem zaczną się prace rozbiórkowe.



127-letnia parowozownia przy ul. Uczniowskiej znika z krajobrazu Gdańska. Rozbiera ją wykonawca Drogi Zielonej, która będzie częścią Trasy Słowackiego.



W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa. W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa.
W czwartek ruszyły wyburzenia dawnej parowozowni na granicy Wrzeszcza i Letnicy zobacz na mapie Gdańska. Jako pierwsi pokazujemy, jak one przebiegają.

Parowozownia musi zostać rozebrana, bo stoi dokładnie w świetle Drogi Zielonej, która powstaje jako fragment Trasy Słowackiego. W miejscu parowozowni powstanie wiadukt, którym trasa pobiegnie nad torami kolejowymi oraz tymczasowa pętla autobusowa. Sprawę szczegółowo poruszaliśmy w artykule z maja.

Na razie trwają prace porządkowe wewnątrz pomieszczeń, w których kilkadziesiąt lat temu na rozruch oczekiwały lokomotywy. Praca zacznie tam wrzeć od poniedziałku. Wtedy zacznie się burzenie ścian i stalowego nitowanego dachu.

Na razie zostanie wyburzona tylko północna część obiektu, bowiem w południowym skrzydle rezyduje wciąż firma spedycyjna.

Najbardziej spektakularne prace przy rozbiórce jeszcze przed nami. Saperzy planują zburzyć przy użyciu środków pirotechnicznych dwa 25-metrowe kominy o konstrukcji murowanej.

Parowozownia została wybudowana w 1884 r. i mimo strategicznego charakteru dla transportu na Pomorzu nie została zniszczona podczas I ani II Wojny Światowej. Kolei służyła prawie 105 lat. W ostatnim czasie kolejarze wynajęli pomieszczenia dawnej parowozowni.

Przypomnijmy: inwestorem budowy Drogi Zielonej jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast została firma Budimex. Wybuduje ona 2,1-kilometrową drogę za 135 mln zł. Nową trasą pojedziemy już pod koniec przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (183) 3 zablokowane

  • I bardzo dobrze... zabytki można chronić... ale nie kosztem rozwoju miasta. (6)

    Tam, gdzie można zabytek ładnie wykorzystać, wkomponować w miasto ( Manufaktura w Łodzi, Browar w Poznaniu trzeba jak najbardziej takie szanse wykorzystywać. Ale zastanawiać się nad każdym budynkiem zbudowanym z cegieł co ma ponad 100 lat... ? Ani to to nie ma żadnej wartości artystycznej ani historycznej. Musi ustąpić przed nowa inwestycją potrzebna miastu i bardzo dobrze się dzieje. Pozdrawiam!

    • 8 28

    • (5)

      Właśnie wewnątrz parowozowni można było zrobić pętlę autobusową a przebieg trasy lekko wygiąć. Pomyślunek u projektantów ustąpił przed prostackim/prostym (niepotrzebne skreślić )zaprojektowaniu a miasto sprawę przyklepało.

      • 6 2

      • (2)

        Powtarzasz się, a medalu/lizaka i tak nie dostaniesz.Ile ludzi tyle genialnych pomysłów.I tak w tym głupim kraju jest - każdy wie lepiej.

        • 0 0

        • (1)

          Urodziłem się i długo mieszkałem we Wrzeszczu i normalnie jest mi żal. Nie liczę na medale a pomyśł z pętlą wewnątrz znalazłem też w postach do artykułu na ten sam temat z maja br. Kraj głupi nie jest ale niektórzy urzędnicy tak. Pozdrawiam.

          • 5 2

          • Ja też się urodziłem we Wrzeszczu i nawet cały czas mieszkam w ponad 100-letniej kamienicy.Od kiedy pamiętam, zawsze drażniły mnie syfiaste budynki i inne rozsypujące się zabytki klasy "zero". Miasto jest do mieszkania a nie kolekcjonowania rupieci.Swoją opinię o tym kraju podtrzymuję, z wielu powodów. To czy kraj jest głupi czy nie - o tym decydują właśnie urzędnicy/władza, a pośrednio ludzie którzy ich wybierają. Nie ciągnę tematu dalej bo to nie czas i miejcse na to.Serdeczne pozdrowienia z Wrzeszcza.

            • 2 3

      • tańszym, łatwiejszym do wykonania, przystępniejszym do użytkowania (1)

        Poza tym, ta parowozownia nie przedstawia sobą żadnej architektonicznej wartości.

        • 1 3

        • a co ty bys chcial? architekture rodem z kaplicy sekstynskiej? To jest architektura przemyslowa, oczywiscie ze nieremontowana nie wyglada atrakcyjnie, ale pojedz sobie do Niemiec to zobaczysz jak sie dba o tego typu budowle. W samym Berlinie w dawnych halach z czerwonej cegly mozna zobaczyc nowe jak i oldtimery Ferrari.

          • 3 1

  • Pozdrowienia dla STALOWEJ OLI :D

    • 4 0

  • Basztę można było wkomponowac w krajobraz (3)

    ładny rodzynek, ale łatwiej zburzyc

    • 17 4

    • Możnaby wsadzić do niej fotoradar ;-)

      • 2 0

    • basztę?:) nie ta bajka:) to wieża ciśnień i ona nie zostanie rozebrana:) (1)

      • 3 0

      • nie no ale znawcy licznie tu komentujący chcą żeby baszta i arcy cenna parowozownia zostały zachowane

        To nic, że nie mają pojęcia o czym piszą a wcześniej pewnie nawet nie wiedzieli, że te obiekty istnieją.

        • 0 0

  • miło patrzec jak znikają ogródki działkowe

    Jawor i Przyszłości przeszły do historii, czas na kolejne

    • 4 2

  • Gdy tylko pojawia się firma Budimex to inwestorowi od razu powinna się zapalać czerwona lampka ostrzegawcza i świecić mocno aż do końca inwestycji !

    • 10 2

  • szkoda - fajny obiekt - można by tam zrobić coś nietuzinkowego (2)

    • 26 1

    • (1)

      Mam super pomysła.Dom spokojnej starości dla konserwatorów i obrońców zabytków.Będą patrzyli przez okna z mściwą satysfakcją - muszą nas objeżdżać !!A w piwnicach małe krematorium, przepraszam, kremacja zmarłych.Kominy jak znalazł.

      • 3 5

      • Hmm

        Tak sobie myślę, podpisujesz się społeczeństwo. A tym czasem nie widzę aby Twój punt widzenia znajdował jego poparcie. Wniosek nasuwa się sam, troszkę się zagalopowałeś "klakierku" ;)

        • 3 1

  • to przeciez zabytek sam wiek o tym świadczy, 5 razy starsze niż najlepsze "zanytki gdyni" (1)

    konserwator ma to gdzies? nie można było trasy puścić inaczej albo wiadukt ponad budynkami, ja sie pytam co w tym Gdańsku się dzieje tao jakiś eksodus, blaszanka, pożar zajezdni w Oliwia a teraz to.Panie konserwator i panie Prezydenicie Adamowiczu to skandal!!!

    • 13 3

    • Dawne Zakłdy Mięsne gdzie kiedyś pracował mój ojciec tez się kilka razy paliły.

      • 3 0

  • ZABYTKI-POD WALEC!!!!!...

    ...tak brzmi hasło przewodnie tego kretacza i ignoranta Budynia zwanego Bobem Złamasem...ŻENADA,ŻENADA,ŻENADA!!!!!!!!

    • 13 2

  • A nie można było przebudować parawozowni na elegancki przystanek autobusowy (7)

    pętlę, czy inny węzeł przesiadkowy? Zachowałaby się historia i efekty byłby OK

    • 24 2

    • a kto by zaręczył, że pod wpływem ruchu okolicznego, ceglane pozostałości się nie sypną? (4)

      • 1 2

      • od tego są inżynierowie (2)

        Liczy się wytrzymałość, wzmacnia jak trzeba i postoi kolejne 100 lat

        • 4 1

        • To kolejne pytanie: wyłożysz na późniejsze ekspertyzy oraz utrzymywanie tego dodatkowe pieniądze? (1)

          Nie wspominając o wzroście kosztów budowy oraz znacznym wydłużeniu samych prac nad tym.

          • 1 4

          • Zgadzam się, wiesz. Ekstra argument.

            Lepiej zalać wszystko betonem, na to białe pustaki, na zewnątrz ekstra styropian- co najmniej 20cm. Na koniec elewacja "mokry tynk" oczywiście w popularnym kolorze pomarańczowym.I za 50 lat będą Twoje wnuki podziwiać nowoczesną architekturę.

            • 4 1

      • czlowieku, skoro wczesniej byl tam ruch pociagow, byly drgania itd. to tym bardziej od autobusow by sie to nie zawalilo.oczywiscie, trzeba byloby odremontowac.

        • 4 1

    • (1)

      Jednak w Oliwie zachowano starą kuźnię/młotownię a w samym Centrum nie zniszczono elektrowni Ołowianka tylko przebudowano na filharmonię. Polecam oba obiekty-zabytki techniki.

      • 2 1

      • bardzo dobrze, że je zachowano

        Nie znaczy to jednak, że należy za wszelką cenę zachować każdy stary obiekt.

        • 0 0

  • ...i znów kilkanaście ton swietnej cegły... (1)

    ...na handel...ZŁODIEJSTWO W BIAŁY DZIEŃ!!!!!!!!!!!!!!

    • 13 0

    • chcesz kupić?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane