- 1 Podejrzany o zabójstwo żony zatrzymany (113 opinii)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (102 opinie)
- 3 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (390 opinii)
- 4 Koniec pętli pod oknami mieszkańców (87 opinii)
- 5 Jedna oferta w przetargu na linię z piętrusami (105 opinii)
- 6 Lotnisko zarabia najwięcej w historii (159 opinii)
Parowozownia znika, zamiast niej Droga Zielona
Na razie robotnicy sprzątają teren parowozowni, ale już niebawem zaczną się prace rozbiórkowe.
127-letnia parowozownia przy ul. Uczniowskiej znika z krajobrazu Gdańska. Rozbiera ją wykonawca Drogi Zielonej, która będzie częścią Trasy Słowackiego.
W czwartek ruszyły wyburzenia dawnej parowozowni na granicy Wrzeszcza i Letnicy . Jako pierwsi pokazujemy, jak one przebiegają.
Parowozownia musi zostać rozebrana, bo stoi dokładnie w świetle Drogi Zielonej, która powstaje jako fragment Trasy Słowackiego. W miejscu parowozowni powstanie wiadukt, którym trasa pobiegnie nad torami kolejowymi oraz tymczasowa pętla autobusowa. Sprawę szczegółowo poruszaliśmy w artykule z maja.
Na razie trwają prace porządkowe wewnątrz pomieszczeń, w których kilkadziesiąt lat temu na rozruch oczekiwały lokomotywy. Praca zacznie tam wrzeć od poniedziałku. Wtedy zacznie się burzenie ścian i stalowego nitowanego dachu.
Na razie zostanie wyburzona tylko północna część obiektu, bowiem w południowym skrzydle rezyduje wciąż firma spedycyjna.
Najbardziej spektakularne prace przy rozbiórce jeszcze przed nami. Saperzy planują zburzyć przy użyciu środków pirotechnicznych dwa 25-metrowe kominy o konstrukcji murowanej.
Parowozownia została wybudowana w 1884 r. i mimo strategicznego charakteru dla transportu na Pomorzu nie została zniszczona podczas I ani II Wojny Światowej. Kolei służyła prawie 105 lat. W ostatnim czasie kolejarze wynajęli pomieszczenia dawnej parowozowni.
Przypomnijmy: inwestorem budowy Drogi Zielonej jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast została firma Budimex. Wybuduje ona 2,1-kilometrową drogę za 135 mln zł. Nową trasą pojedziemy już pod koniec przyszłego roku.
Miejsca
Opinie (183) 3 zablokowane
-
2011-09-16 08:18
I bardzo dobrze... zabytki można chronić... ale nie kosztem rozwoju miasta. (6)
Tam, gdzie można zabytek ładnie wykorzystać, wkomponować w miasto ( Manufaktura w Łodzi, Browar w Poznaniu trzeba jak najbardziej takie szanse wykorzystywać. Ale zastanawiać się nad każdym budynkiem zbudowanym z cegieł co ma ponad 100 lat... ? Ani to to nie ma żadnej wartości artystycznej ani historycznej. Musi ustąpić przed nowa inwestycją potrzebna miastu i bardzo dobrze się dzieje. Pozdrawiam!
- 8 28
-
2011-09-16 08:30
(5)
Właśnie wewnątrz parowozowni można było zrobić pętlę autobusową a przebieg trasy lekko wygiąć. Pomyślunek u projektantów ustąpił przed prostackim/prostym (niepotrzebne skreślić )zaprojektowaniu a miasto sprawę przyklepało.
- 6 2
-
2011-09-16 08:57
(2)
Powtarzasz się, a medalu/lizaka i tak nie dostaniesz.Ile ludzi tyle genialnych pomysłów.I tak w tym głupim kraju jest - każdy wie lepiej.
- 0 0
-
2011-09-16 09:08
(1)
Urodziłem się i długo mieszkałem we Wrzeszczu i normalnie jest mi żal. Nie liczę na medale a pomyśł z pętlą wewnątrz znalazłem też w postach do artykułu na ten sam temat z maja br. Kraj głupi nie jest ale niektórzy urzędnicy tak. Pozdrawiam.
- 5 2
-
2011-09-16 09:25
Ja też się urodziłem we Wrzeszczu i nawet cały czas mieszkam w ponad 100-letniej kamienicy.Od kiedy pamiętam, zawsze drażniły mnie syfiaste budynki i inne rozsypujące się zabytki klasy "zero". Miasto jest do mieszkania a nie kolekcjonowania rupieci.Swoją opinię o tym kraju podtrzymuję, z wielu powodów. To czy kraj jest głupi czy nie - o tym decydują właśnie urzędnicy/władza, a pośrednio ludzie którzy ich wybierają. Nie ciągnę tematu dalej bo to nie czas i miejcse na to.Serdeczne pozdrowienia z Wrzeszcza.
- 2 3
-
2011-09-16 09:12
tańszym, łatwiejszym do wykonania, przystępniejszym do użytkowania (1)
Poza tym, ta parowozownia nie przedstawia sobą żadnej architektonicznej wartości.
- 1 3
-
2011-09-16 10:38
a co ty bys chcial? architekture rodem z kaplicy sekstynskiej? To jest architektura przemyslowa, oczywiscie ze nieremontowana nie wyglada atrakcyjnie, ale pojedz sobie do Niemiec to zobaczysz jak sie dba o tego typu budowle. W samym Berlinie w dawnych halach z czerwonej cegly mozna zobaczyc nowe jak i oldtimery Ferrari.
- 3 1
-
2011-09-16 08:19
Pozdrowienia dla STALOWEJ OLI :D
- 4 0
-
2011-09-16 08:19
Basztę można było wkomponowac w krajobraz (3)
ładny rodzynek, ale łatwiej zburzyc
- 17 4
-
2011-09-16 08:31
Możnaby wsadzić do niej fotoradar ;-)
- 2 0
-
2011-09-16 09:12
basztę?:) nie ta bajka:) to wieża ciśnień i ona nie zostanie rozebrana:) (1)
- 3 0
-
2011-09-17 10:55
nie no ale znawcy licznie tu komentujący chcą żeby baszta i arcy cenna parowozownia zostały zachowane
To nic, że nie mają pojęcia o czym piszą a wcześniej pewnie nawet nie wiedzieli, że te obiekty istnieją.
- 0 0
-
2011-09-16 08:23
miło patrzec jak znikają ogródki działkowe
Jawor i Przyszłości przeszły do historii, czas na kolejne
- 4 2
-
2011-09-16 08:27
Gdy tylko pojawia się firma Budimex to inwestorowi od razu powinna się zapalać czerwona lampka ostrzegawcza i świecić mocno aż do końca inwestycji !
- 10 2
-
2011-09-16 08:58
szkoda - fajny obiekt - można by tam zrobić coś nietuzinkowego (2)
- 26 1
-
2011-09-16 09:11
(1)
Mam super pomysła.Dom spokojnej starości dla konserwatorów i obrońców zabytków.Będą patrzyli przez okna z mściwą satysfakcją - muszą nas objeżdżać !!A w piwnicach małe krematorium, przepraszam, kremacja zmarłych.Kominy jak znalazł.
- 3 5
-
2011-09-16 10:04
Hmm
Tak sobie myślę, podpisujesz się społeczeństwo. A tym czasem nie widzę aby Twój punt widzenia znajdował jego poparcie. Wniosek nasuwa się sam, troszkę się zagalopowałeś "klakierku" ;)
- 3 1
-
2011-09-16 09:10
to przeciez zabytek sam wiek o tym świadczy, 5 razy starsze niż najlepsze "zanytki gdyni" (1)
konserwator ma to gdzies? nie można było trasy puścić inaczej albo wiadukt ponad budynkami, ja sie pytam co w tym Gdańsku się dzieje tao jakiś eksodus, blaszanka, pożar zajezdni w Oliwia a teraz to.Panie konserwator i panie Prezydenicie Adamowiczu to skandal!!!
- 13 3
-
2011-09-16 09:14
Dawne Zakłdy Mięsne gdzie kiedyś pracował mój ojciec tez się kilka razy paliły.
- 3 0
-
2011-09-16 09:23
ZABYTKI-POD WALEC!!!!!...
...tak brzmi hasło przewodnie tego kretacza i ignoranta Budynia zwanego Bobem Złamasem...ŻENADA,ŻENADA,ŻENADA!!!!!!!!
- 13 2
-
2011-09-16 09:28
A nie można było przebudować parawozowni na elegancki przystanek autobusowy (7)
pętlę, czy inny węzeł przesiadkowy? Zachowałaby się historia i efekty byłby OK
- 24 2
-
2011-09-16 09:36
a kto by zaręczył, że pod wpływem ruchu okolicznego, ceglane pozostałości się nie sypną? (4)
- 1 2
-
2011-09-16 09:42
od tego są inżynierowie (2)
Liczy się wytrzymałość, wzmacnia jak trzeba i postoi kolejne 100 lat
- 4 1
-
2011-09-16 09:46
To kolejne pytanie: wyłożysz na późniejsze ekspertyzy oraz utrzymywanie tego dodatkowe pieniądze? (1)
Nie wspominając o wzroście kosztów budowy oraz znacznym wydłużeniu samych prac nad tym.
- 1 4
-
2011-09-16 13:00
Zgadzam się, wiesz. Ekstra argument.
Lepiej zalać wszystko betonem, na to białe pustaki, na zewnątrz ekstra styropian- co najmniej 20cm. Na koniec elewacja "mokry tynk" oczywiście w popularnym kolorze pomarańczowym.I za 50 lat będą Twoje wnuki podziwiać nowoczesną architekturę.
- 4 1
-
2011-09-16 12:53
czlowieku, skoro wczesniej byl tam ruch pociagow, byly drgania itd. to tym bardziej od autobusow by sie to nie zawalilo.oczywiscie, trzeba byloby odremontowac.
- 4 1
-
2011-09-16 11:26
(1)
Jednak w Oliwie zachowano starą kuźnię/młotownię a w samym Centrum nie zniszczono elektrowni Ołowianka tylko przebudowano na filharmonię. Polecam oba obiekty-zabytki techniki.
- 2 1
-
2011-09-17 10:59
bardzo dobrze, że je zachowano
Nie znaczy to jednak, że należy za wszelką cenę zachować każdy stary obiekt.
- 0 0
-
2011-09-16 09:29
...i znów kilkanaście ton swietnej cegły... (1)
...na handel...ZŁODIEJSTWO W BIAŁY DZIEŃ!!!!!!!!!!!!!!
- 13 0
-
2011-09-16 09:45
chcesz kupić?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.