• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parowozownia znika, zamiast niej Droga Zielona

Maciej Naskręt
16 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na razie robotnicy sprzątają teren parowozowni, ale już niebawem zaczną się prace rozbiórkowe.



127-letnia parowozownia przy ul. Uczniowskiej znika z krajobrazu Gdańska. Rozbiera ją wykonawca Drogi Zielonej, która będzie częścią Trasy Słowackiego.



W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa. W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa.
W czwartek ruszyły wyburzenia dawnej parowozowni na granicy Wrzeszcza i Letnicy zobacz na mapie Gdańska. Jako pierwsi pokazujemy, jak one przebiegają.

Parowozownia musi zostać rozebrana, bo stoi dokładnie w świetle Drogi Zielonej, która powstaje jako fragment Trasy Słowackiego. W miejscu parowozowni powstanie wiadukt, którym trasa pobiegnie nad torami kolejowymi oraz tymczasowa pętla autobusowa. Sprawę szczegółowo poruszaliśmy w artykule z maja.

Na razie trwają prace porządkowe wewnątrz pomieszczeń, w których kilkadziesiąt lat temu na rozruch oczekiwały lokomotywy. Praca zacznie tam wrzeć od poniedziałku. Wtedy zacznie się burzenie ścian i stalowego nitowanego dachu.

Na razie zostanie wyburzona tylko północna część obiektu, bowiem w południowym skrzydle rezyduje wciąż firma spedycyjna.

Najbardziej spektakularne prace przy rozbiórce jeszcze przed nami. Saperzy planują zburzyć przy użyciu środków pirotechnicznych dwa 25-metrowe kominy o konstrukcji murowanej.

Parowozownia została wybudowana w 1884 r. i mimo strategicznego charakteru dla transportu na Pomorzu nie została zniszczona podczas I ani II Wojny Światowej. Kolei służyła prawie 105 lat. W ostatnim czasie kolejarze wynajęli pomieszczenia dawnej parowozowni.

Przypomnijmy: inwestorem budowy Drogi Zielonej jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast została firma Budimex. Wybuduje ona 2,1-kilometrową drogę za 135 mln zł. Nową trasą pojedziemy już pod koniec przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (183) 3 zablokowane

  • Czas na zamiecenie niemieckich osiągnięc technicznych do śmietnika. (14)

    Ani w I ani w II wojnie nikt jej nie zniszczył a bob budowniczy ja zniszczy ! Tam powstanie na tym zabytku przy milczącej zgodzie "nowoczesny" wiadukt który tyle lat co parowozownia nie przetrwa bo ciągłe jego remonty doprowadzą w krótkim czasie do jego likwidacji. Ach to nasza precyzja i jakośc. Jakoś to będzie.

    • 180 93

    • że Ci się chciało o tej godzinie takie wywody pisać..

      • 24 17

    • Przecież to jest zabytek !!!! (5)

      ... a jak wiadomo niepotrzebne zabytki się podpala !czy nie lepiej podpalić zamiast burzyć ? Tak jak zabytkowa zajezdnia tramwajowa w Oliwie, czy dawne zakłady mięsne w Gdańsku.No tak .... ta rozbiórka jest "państwowa" ;)

      • 55 12

      • Gminna - rozbiórka

        A może cos o konserwatorze zabytków i jego oficjalnej zgodzie?

        • 24 5

      • (1)

        Nie lepiej, bo cegła jest trudnopalna. Dzisiaj rano zrobiłem kupę - czy to już zabytek ?Może źle zrobiłem że spuściłem wodę.....

        • 9 21

        • Jakbys zrobił ją 100lat temu, to by był zabytek

          • 7 5

      • (1)

        Jak słyszę takie teksty to mnie skręca... Zabytki to ty masz w centrum Gdańska i je w pierwszej kolejności powinno się naprawiać myślę tu o Dolnym Mieście a nie przejmujesz się jakąś zapyziałą Lokomotywownią która się rozsypuje..... Miasto się rozwija i potrzebuje dróg jak jedziesz samochodem i wpadasz w korki to się s kolei wściekasz, że miasto nic z tym nie robi. Coś za coś.... Jestem za budową czegoś porzytecznego w tym miejscu !!!

        • 0 0

        • Nikt nie dba o zabytki

          Rozsypuje się, bo nic nie dbają o to. A leży ona pośród pola działek. Czy naprawdę nie dało się tego inaczej załatwić? Dało. Tym bardziej, że to taka unikalna konstrukcja wachlarzowa.

          • 0 0

    • Bo Gdańsk jest młodym i dynamicznym miastem (1)

      Nie potrzebne mu żadne zabytki. Jesteśmy z marzeń i z morza. A tfu! Pomyliłem miasta...

      • 34 11

      • Najcelniejszy komentarz. Jednak to uśmiech przez łzy. Pozdrawiam

        • 12 4

    • no to teraz jestem zmartwiony...

      ...nie bedzie biedry kolo stadionu...i co teraz?? gdzie zrobie zakupy??

      • 10 7

    • Baszta fajnie sie prezentuje ale parowozownia to rudera (3)

      dobrze ze ten koszmar rozbieraja. trzeba isc w nowoczesnosc jak na zachodzie. ta rudera stoi na przeszkodzie w drodze do tunelu pod wisla. innej trasy tego tunelu nie mozna wytyczyc w konflikcie z mieszkancami. bo niby przez n.port albo gdansk kolonia. Postudiowac panowie i panie troche mape gdanska i nie bedziecie oburzeni ze to rozwalaja. a wy sobie spokojnie mieszkacie w dzielnicach gdzie nie ma uciazliwych drog przelotowych i smrodnych zakladow przemyslowych. tak to ja tez moglbym krytykowac zwolennikow wyburzania ruder w imie milosci do "zabytkow"

      • 9 14

      • Oczywiście popieram tę opinięJuż myślałem że jestem samotnym głosem na puszczy.

        • 3 10

      • A kto do rudery dopuścił ??????????? (1)

        • 9 1

        • PKP

          Tylko co to ma do rzeczy?

          • 0 0

  • No i dobrze że go rozbierają (7)

    Już dawno ten budynek przestał mieć wartość estetyczną. Cegła uzupełnianiana gdzie niegdzie pustakami, powybijane szyby, dach cieknący. KAtastrofa budowlana wisiała w powietrzu.

    • 76 114

    • W starej parowozowni w Berlinie znajduje się część muzeum techniki poświęcona kolei, (4)

      rewelacja, połowę parowozów odkupili w Polsce.

      • 29 0

      • zapraszamy do Kościerzyny (2)

        Poza tym, żeby takie muzeum utrzymać trzeba ogromną ilość kasy.

        • 6 3

        • Bo muzeów sie nie utrzymuje (1)

          Muzeum może na siebie zarabiać tylko musiałoby chcieć.

          • 1 0

          • i mieć co pokazać w tym muzeum

            • 0 0

      • A jak pisałem w innym poście do Wolsztyna przyjeżdżają tabuny Japończyków

        • 8 0

    • wystarczyło wyremontować.

      • 2 0

    • komin mogliby zostawić

      Wiele kominów z dawnych kotłowni (na Przymorzu chociażby) jest wykorzystywana przez operatorów telefonii komórkowej. Umieszczają tam swoje nadajniki. Natomiast cała reszta - dobrze, że idzie do wyburzenia.

      • 1 0

  • Można było zostawić przy drobnym wysiłku projektowym i finansowym (12)

    Ale po cholerę, jak można iść po najmniejszej linii oporu. Co się da - wyburzyć, jak nie można, to spalić i wyburzyć, a inne obłożyć styropianem.

    • 146 40

    • (5)

      To chyba normalne. Ruinofile to by każdego śmiecia zostawili, jeżeli był zbudowany 100 lat temu. Nawet jeżeli jest kompletnie bezużyteczny i zdewastowany. Tutaj trzeba myśleć a nie płakać nad byle g....em.

      • 16 23

      • Ale samo się do ruiny nie doprowadziło

        To właściciele przez celowe działanie, lub zaniechanie powodują, że stan budynków jest taki a nie inny. A potem nawija się o zdewastowanej ruinie do wyburzenia.

        • 21 1

      • (3)

        Ze zdjęcia widać że nie zdewastowany i nie bezużyteczny bo pracują tam ludzie. Można w takich obiektach lokować różne instytucje np kultury ale przecież lepiej zbudować coś nowego wydając kupę kasy i ciesząc się jaki to Gdańsk nowoczesny.Wystarczyło lekko wygiąć przebieg trasy ale projektanci nie pomyśleli.

        • 19 2

        • A "wygięcie" trasy będzie kosztowac sporą kase z budżetu na wykup dodatkowych działek. (1)

          Wyłożysz taką gotówkę od siebie? Ja wolę by ta kasa mimo wszystko poszła na co innego niż ratowanie budy z cegieł co ma pond 100 lat.

          • 8 21

          • Gdyby wyginanie trasy powodowało tylko koszty to cała trasa byłaby prosta jak drut bez wykupu dodatkowych działek a jednak prosta nie jest. Wtym budynku można było zrobić właśnie tą pętlę autobusową. Pozdrawiam

            • 15 1

        • Zawsze można coś ominąć i założyć muzeum. Tylko po co tworzyć kolejny deficytowy skansen, do którego dopłaca miasto (czyli jego mieszkańcy).Można złożyć jakiś pałac duchów czy przystosować całość do wspinaczek linowych, resztę wynająć firmom.Wszysko można. Tylko że czasem są inne , ważniejsze priorytety niż robienie dobrze wielbicielom staroci i sentymentów.ps. nowe zawsze kosztuje, a przystosowanie czegoś starego zazwyczaj kosztuje (per saldo) znacznie więcej.

          • 6 11

    • i jeszcze najlepiej parowozy przywrócić do życia ;) (4)

      pomyśl zanim następnym razem zaczniesz wylewać swoje żale (na wszystko)

      • 4 12

      • (3)

        Do Wolsztyna przyjeżdżaja tabuny Japończyków, nie sądze żeby skośnoocy zachwycili się tymczasową pętlą.

        • 10 0

        • żęby mieć parowozownie, trzeba mieć parowozy. (2)

          Żeby mieć parowozy zdatne do pokazania, trzeba mieć ogromną kasę na ich odrestaurowanie. Nawet nie masz pojęcia jakie to koszty, a rzucasz jakieś bzdurne hasła.

          • 5 9

          • Wcale nie takie duże koszty. (1)

            W USA to funkcjonuje następująco: Kilkunastu entuzjastów, w większości emerytów zawiązuje towarzystwo i przejmuje bezpłatnie jakieś złomy kolejowe. Są zwolnieni z opłat za grunt i użytkowanie w zamian za utrzymanie zabytku w stanie użytkowym i bezpiecznym dla turystów. Sprzedają bilety, które również zwolnione są z podatków. Farby otrzymują za darmo z magazynów gdy kończy im się okres przydatności do użycia i trzeba je utylizować. Nietypowe, stare kształtowniki i części również dostają za darmo ze składnic złomu, bo te otrzymują za to ulgi w opłatach. Wszystko można dopracować jak URZĘDNIK ma dobrą wolę. Ale u nas lepiej zburzyć niż ktoś miałby mieć zajęcie i małe korzyści.

            • 5 1

            • Porównujesz USA do Polski?

              Odważne...

              • 0 1

    • Jacy projektanci (niedouczeni)

      takie projekty...

      • 0 0

  • Jak trzeba wyburzyć zabytek pod inwestycje miejskie, (1)

    to jakoś nie ma problemów z konserwatorem i nadzorem budowlanym. A ile jest w gdańsku prywatnych "zabytków" w całkowitej ruinie, które stanowią zagrożenie dla najbliższego otoczenia, a ich właściciele nie mogą doprosić się o pozwolenie na rozbiórkę?

    • 122 18

    • ale jaki problem ?

      sprzedać senatorowi, upozorować że mieszkają tam bezdomni palacze malboro, podzielić się odszkodowaniem 50/50 i wszystko legalnie.

      • 8 1

  • kolejne zabytki znikają bezkarnie. Za nic władza posłowie senatorowie maja prawo (6)

    według nich to oni sa chyba prawem

    • 107 30

    • Ciekawe, co teraz zrobią rzesze turystów, które tak tłumnie odwiedzały "zabytkową" parowozownię, która "bezprawnie" zostaje rozbierana...

      • 12 10

    • (2)

      Stara zepsuta katarynka:"kolejne zabytki znikają bezkarnie"Chyba czas już dla ciebie zamieszkać w piwnicy jakiejś starej kamienicy. Tam się napatrzysz na zabytki do woli. Gdzie nie rzucisz okiem - zabytek. Cegły, belki, poniemieckie gwoździe, zabytkowa pleśń... Same ZABYTKI.

      • 7 12

      • zawołaj tych ze wschodu to ci pomoga co za gosc

        • 4 1

      • Polecam komentarz Frustro Totala

        • 1 3

    • panie prezydencie opamiętaj się ,nie idźmy tom droga

      • 1 2

    • ....

      p...ć kolego takie pseudo zabytki

      • 0 0

  • W takim momencie zawsze znajda się jakieś płaczki. (3)

    Co z tego, że na Trasy Słowackiego i Sucharskiego czekaliśmy 40 lat.

    • 39 76

    • płaczki sa w urzedach

      • 3 4

    • I przez 40 lat urzędasy nie potrafili tak wytyczyć trasy aby ominąć zabytek ! Matoły

      • 15 1

    • nie Słowackiego, tylko "Droga Zielona" na granicy Wrzeszcza i Letnicy

      • 4 0

  • no i super ! bUDOWAC I NIE CHWALIC SIE DROGI 3 PASY W JEDNA STRONE TO STANDARD JAK WODA W KIBLU !

    DROGI DROGI JESZCZE RAZ DROGI ! BEZ DROG NIE MA ZYCIA OBECNIE TO JUZ INNE CZASY ZLOMU PRZYBYWA~! a ty konserwatorow wyslac na emeryture !!!

    • 41 36

  • wiadomo skąd jest ten KRYZYS (15)

    2 kilometry za 135 milionów daje ok. 67 milionów złotych polskich za 1 kilometr drogi i to wcale nie autostrady. Ile za metr bieżący to już nie chcę liczyć.

    • 56 18

    • to zbuduj taniej (10)

      a nie tylko płaczesz. Serio. Załóż firme, weź sprzęt w leasing albo kup, zatrudnij ludzi i wygraj w przetargu. No śmiało - na pewno zrobisz to szybciej, lepiej i taniej niż miasto.

      • 18 10

      • urzedasy to chyba nie spia bo od rana do nocy na forach klepia brednie (1)

        • 7 10

        • brednie to klepią internetowi debile skaczącymi od forum do forum zahaczając w międzyczasie o youtuba, debile tupiący z uciechy jak tylko pojawi się post anty-wszystkiemu, debile mający do powiedzenia wszystko o wszystkim, a nie mający zielonego pojęcia o niczym. Debile, których życiowym osiągnięciem jest 1000 znajomych na face booku......

          • 9 4

      • i wygraj przetarg .... dobre sobie (7)

        napisz jeszcze jaka jest zawartośc koperty która bierzesz

        • 10 10

        • lepiej nie (5)

          szkoda czasu. Tacy smutni nieudacznicy jak ty którzy niczego w życiu nie osiągnęli a zazdroszczą innym zawsze będą widzieć tylko złe strony i spisek na każdym rogu. Popłacz sobie a ja i wszyscy normalni ludzie z przyjemnością popatrzymy jak miasto się pięknie rozwija

          • 10 8

          • a co osiągnął ty i twój pryncypał Budyn (4)

            wszystko cudzym kosztem.

            • 7 8

            • zmień płytę...

              • 7 6

            • masz wątpliwości? (2)

              to goń do prokuratury. Jeżeli uważasz że były przy tym lub przy jakimkolwiek przetargu przekręt to powiadom odpowiednie organy. W przeciwnym razie zamknij pysk i nie usukteczniaj swoich żali na forum.

              • 10 9

              • sądząc po twoich wpisach i tym tu szczególnie (1)

                jesteś wyjątkowo podłym człowiekiem (na granicy człowieczeństwa - bo umiesz pisać). W ten sposób załatwia wszystko- donosami, skargami, i innymi kopertami .....

                • 2 1

              • takie "skargi i donosy" (o ile są uzasadnione) to ważny element cywilizowanego, demokratycznego kraju

                Właśnie o taki kraj kiedyś walczyło wielu Polaków. Dla nieudacznika, który poza biadoleniem, nie potrafi nić zrobić ani dla siebie ani tym bardziej dla swojego otoczenia czy kraju to już działanie na "granicy człowieczeństwa"...

                • 0 0

        • o bozesz ty moj

          takie przeliczanie na km to glupota. bo rownie dobrze na 2 km mogly byc 2 albo 3 mosty i cena idzie w gore.dla przykladu na trasie slowackiego etap 2 roboty drogowe stanowia okolo 1/5 kontraktu a reszte wszystkie sieci itp.z klucza najwiecej kosztuja roboty ziemne, bitumy czyli asfalty, betony i stal.

          • 2 1

    • 67000ZŁ KOSZTUJE JEDEN METR :D

      • 8 0

    • za metr wychodzi (1)

      67.000 PLN XD Jezu Chryste, z czego oni te drogi robią???

      • 5 2

      • zeby one jeszcze byly proste, zeby wytrzymywaly po te 10 lat. Ale gdzie tam, juz po 2 latach jezdzi sie pofalowanej powierzchni.

        • 4 2

    • załóż firmę i zaproponuj niższą cenę:D

      masz rację, po co modernizować/przebudowywać istn. uzbrojenie podziemne, najlepiej wg Ciebie nawieść żwirek i wylać asfalt...:D,hehe

      • 2 1

  • Gdyby to był kościół...

    W naszym kraju dba się głównie o zabytki sakralne.

    • 50 18

  • Dlaczego przy PGE ARENA nie zaprojektowano pętli tramwajowej? (6)

    Buduje się tymczasową pętle autobusową z płyt betonowych zamiast zaprojektować porządną pętlę tramwajową i autobusową przy PGE ARENA.Wszystko robione jest w tym kraju na "Łapu capu".

    • 100 12

    • ze względu na położenie PGE (2)

      Dlatego pętla autobusowa będzie postawiona po lewej stronie torowiska, gdyż tam szybciej dojadą autobusy z rejonów od Wrzeszcza-Zaspy w kierunku Sopotu niż wszystkie tramwaje przetoczyłyby się przez kliniczną paraliżując ruch tramwajowy.

      • 4 1

      • (1)

        a autobusy i ruch samochodowy? nie zostanie sparalizowany?

        • 0 1

        • po to budowana jest Droga Zielona

          Ja wiem, myślenie szkodzi, kojarzenie faktów również.

          • 0 0

    • bo petle tramwajowa masz 2 przystanki dalej i to jeszcze z zajezdnia ?

      • 2 0

    • (1)

      Bo wszystkie nowe tramwaje mają możliwość ruchu dwukierunkowego i nie potrzebują pętli.

      • 1 2

      • Co ty za brednie wypisujesz....

        Raptem 1/3 docelowo, a i tak trzeba to puszczać na Chełm, a niedługo na Ujeścisko

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane