• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażer na wózku opisuje incydent w autobusie

Łukasz 'Kaskader' Wilczyński
21 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zdjęcie ilustrujące wtorkowe zdarzenie na pętli na Łostowicach. Zdjęcie ilustrujące wtorkowe zdarzenie na pętli na Łostowicach.

We wtorek opublikowaliśmy artykuł o przykrym incydencie, do którego doszło na pętli tramwajowo-autobusowej na Łostowicach. Kierowca autobusu nie wpuścił do pojazdu mężczyzny poruszającego się na elektrycznym wózku inwalidzkim. Z naszą redakcją skontaktował się pan Łukasz, którego dotyczyła ta sprawa i nadesłał nam swój komentarz.



Jestem bohaterem państwa artykułu. Tak się składa, iż założyłem i od kilku lat redaguję Antybarierowy Wortal Pomorza "Kulawe Pomorze", podejmujący tematykę szeroko pojętej przystępności względem osób mających jakiekolwiek trudności w komunikowaniu się, percepcji czy poruszaniu. Byłem ponadto autorem projektu do Budżetu Obywatelskiego Miasta Gdańska, zmierzającego do doposażenia 46 tramwajów typu N8C, importowanych z Miasta Dortmund, w manualnie odkładane rampy najazdowe.

Szyny tańszą alternatywną dla ramp



Z racji niszowego meritum oraz bardzo wysokich kosztów przedstawianych przez potencjalnego wykonawcę, projekt ani razu nie otrzymał wystarczającego poparcia mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Wobec czego od około roku prowadzę bardzo trudne negocjacje ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje, zachęcające do wdrożenia alternatywnego i dużo tańszego rozwiązania w postaci przenośnych szyn najazdowych, z powodzeniem stosowanych choćby w zestawach trakcyjnych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nadmienię ponadto, iż komunikacją miejską poruszam się od początku lat 90. (w tym pojazdami wysoko podłogowymi), natomiast w pełni samodzielnie od około roku 2005. Doskonale pamiętam, kiedy i w jakich pojazdach pojawiły się manualnie odkładane rampy najazdowe. W których pojazdach miały wady, usterki oraz jestem w stanie opowiedzieć dużo na temat jakości utrzymania infrastruktury dedykowanej pasażerom z niepełnosprawnościami w Gdańskich Autobusach i Tramwajach (nie tylko ramp, lecz również przycisków komunikowania się z prowadzącym pojazd, pasów bezpieczeństwa, podpór czy poręczy). Dodajmy, jakości stosunkowo niskiej i często mającej niewiele wspólnego z profesjonalizmem.

Akumulatory kwasowe wyszły z użycia



Odnosząc się do treści państwa artykułu, z przykrością muszę stwierdzić, iż w niejednym punkcie mija się ze stanem faktycznym. Rozpocznijmy od powodów niewpuszczenia mnie do pojazdu. Domysły Zygmunta Gołąba, rzecznika prasowego ZTM są błędne. Pani prowadząca autobus twierdziła, iż wózek, na jakim się poruszam, wyposażony jest w akumulatory kwasowe, czyli popularnie stosowane w samochodach czy autobusach. Pani Prowadząca (dysponuję numerem służbowym) uznała, iż będą one stanowić zagrożenie dla współpasażerów za sprawą wycieku lub wybuchu kwasu. Jest to mit, z niewiadomych przyczyn rozpowszechniany od ponad dekady wśród kierowców i motorniczych pojazdów komunikacji publicznej.

Ostatnie, seryjnie produkowane wózki z napędem elektrycznym były wyposażane w akumulatory kwasowe na początku lat 90. ubiegłego wieku. Od tego czasu, chociażby z powodów technologicznych, raczej do dnia dzisiejszego nie przetrwałby żaden. Uznanym standardem stał się akumulator żelowy. W pełni hermetyczny, odporny na przechyły, niższe i wyższe temperatury bądź inne czynniki zewnętrzne. Mówi się o nich bezobsługowe, co jest równoznaczne z tym, że stanowią konstrukcję monolityczną, zarazem nie stanowiąc najmniejszego zagrożenia dla otoczenia. Argumentacja podnoszona przez część adwersarzy (w tym Panią prowadzącą autobus) obnaża wyłącznie ich niewiedzę w tej sprawie.

Rampa autobusowa bez trudu udźwignie wózek



Przechodząc do kolejnego wątku poruszanego w artykule, nieprawdą jest, jakoby nośność manualnych ramp najazdowych była nieprzystosowana do obsługi pasażerów poruszających się przy pomocy wózków o napędzie elektrycznym. Tak samo manualnie odkładane rampy najazdowe, jak i wózki/skutery o napędzie elektrycznym są urządzeniami certyfikowanymi. Równoznaczne jest to z tym, iż jedne i drugie projektowane są w ten sposób, ażeby mogły ze sobą współpracować. Pochylając się nad szczegółami, nośność współczesnych, manualnie odkładanych ramp najazdowych ustalona została na 350 kg.

Nieprawdą jest, jakoby manualnie odkładane rampy najazdowe miały niejednolitą nośność. Jest to standard, opisany między innymi w jednej z dyrektyw Komisji Europejskiej. Obowiązujący wszystkich producentów komunikacji zbiorowej, dostarczających swe produkty do państw Zrzeszonych. Dla odmiany, waga typowych skuterów/wózków inwalidzkich waha się od około 80 do 160 kg. Dodając do niej przeciętną wagę użytkownika, załóżmy 100 kg, w najbardziej pesymistycznym wariancie mamy wagę całkowitą na poziomie 260 kg. O 90 kg poniżej dopuszczalnej nośności manualnie odkładanej rampy najazdowej.

Przy czym musimy pamiętać, iż same skutery czy wózki z napędem elektrycznym mają określoną nośność własną. Między innymi w celu bezpiecznej współpracy z infrastrukturą występującą w otoczeniu (rampy i szyny najazdowe, platformy schodowe, podnośniki pionowe, windy, itd.). Argumentacja rzecznika Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku nie ma pokrycia w faktach.

Wózek nie przewróci się w trakcie jazdy



Odnosząc się do kolejnej tezy stawianej w artykule, prawidłowo zakotwiczony skuter/wózek o napędzie elektrycznym w miejscu do tego przeznaczonym oraz posiadającym nieuszkodzoną infrastrukturę (poręcze, podpórki, pasy bezpieczeństwa) nie stanowi najmniejszego zagrożenia dla otoczenia. Skuter/wózek o napędzie elektrycznym stoi w takim miejscu nieruchomo, będąc zabezpieczonym nawet w przypadku większych szarpnięć.

Z przykrością muszę natomiast stwierdzić, iż nieporównywalnie większe zagrożenie w czasie nagłej zmiany prędkości/kierunku jazdy pojazdu komunikacji zbiorowej stanowią pasażerowie stojący wokół osoby poruszającej się przy pomocy skutera/wózka o napędzie elektrycznym. Za sprawą nieumiejętnego trzymania się poręczy (lub nie trzymając się wcale), w momencie nagłego zdarzenia drogowego osoby te lecą bezwładnie w niekontrolowanym kierunku, przygniatając swym ciałem pasażera poruszającego się przy pomocy skutera/wózka napędzanego silnikami elektrycznymi, w sposób bezpieczny i poprawny zajmujący wyznaczone dla siebie miejsce.

Niesprawiedliwe ocenianie



Kończąc moją odpowiedź na domniemania i tezy stawiane w artykule, pozwolę sobie na zadanie własnych pytań:

  • Na jakiej podstawie prowadzący pojazdy transportu zbiorowego w Gdańsku mają oceniać możliwość przewozu osób poruszających się przy pomocy skuterów/wózków o napędzie elektrycznych?
  • Czy posiadają w tym zakresie stosowne certyfikaty, potwierdzające wiedzę z zakresu elektryki, elektroniki i mechaniki?
  • Czy identyczne standardy obowiązują w przypadku osób poruszających się przy pomocy wózków manualnych, nierzadko kotwiczących znacznie mniej stabilnie w miejscu do tego wyznaczonym?
  • Czy wózki napędzane silnikami elektrycznymi, nieprzystosowane do jazdy ulicznej, mają podlegać identycznym kryteriom oceny?
Łukasz 'Kaskader' Wilczyński

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (384) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Dajcie spokój proszę (39)

    przecież to zwykła urażona duma roszczeniowej osoby, która nie do końca ogarnia swoją sytuację...Bycie niepełnosprawnym nie zwalnia z obowiązku myślenia o innych, a nie wyłącznie o własnym widzimisię!

    • 159 692

    • (10)

      autor ma rację, jak kierowca zna się na technologii baterii akumulatorów to niech wyciąga certyfikat i mu to udowodni jak nie to do kabiny

      nikt się nie pyta o technologię baterii w komórkach które wszyscy mają a Samsungowe swego czasu potrafiły się zapalić

      szukanie dziury w całym byle 4 litery kierowcy były bezpieczne bo boi się stracić robotę - tu przepisy są źle skonstruowane

      • 63 11

      • To działa w drugą stronę. (7)

        Nie kierowca ma się znać, tylko osoba na wózku ma wyciągnąć papiery, zaświadczające, że nie wybuchie, nie zapali się i nie wiadomo, co jeszcze.

        • 21 48

        • (6)

          I co każdy ma wyciągać papiery, że jego telefon, laptop, konsola przenośna nie wybuchnie? Albo że on sam nie dozna samozapłonu? Ciężar dowodu spoczywa na tym, który coś twierdzi (w tym przypadku, że wózek może wybuchnąć).

          • 45 3

          • Err, tak, wszystkie te urządzenia mają certyfikaty. (4)

            W razie potrzeby sprawdzenia, masz je pod ręką, z tyłu telefonu, pod laptopem itp.

            Jeżeli wózek spełnia normy, też będzie miał odpowiednie znaki, wystarczyło je pokazać.

            Ciężar dowodu spoczywa na tym, który coś twierdzi (w tym przypadku, że nie zagraża współpasażerom).

            Jak ktoś będzie chciał wejść do autobusu z granatem, nikt nie musi mu udowadniać, że granat może wybuchnąć.

            • 5 22

            • na baterii wózka też "są certyfikaty"? (3)

              • 3 0

              • Jeżeli są, wystarczyło je pokazać. (2)

                Jeżeli nie ma, wózek nie ma prawa być sprzedany w tym kraju, a co dopiero wjechać do autobusu.

                • 3 3

              • (1)

                A w tamtym kraju?

                • 3 0

              • Nie, w Somalii nie trzeba.

                Ale jak wiadomo, tylko tam jest prawdziwa wolność, więc to chyba oczywiste.

                • 2 0

          • Ja twierdze, ze jestes glupi..i tu udowadniac nic nie musze.

            • 2 1

      • (1)

        To nie jest tak że kierowca boi się że straci pracę, bo ludzi do pracy w prawie każdym zawodzie brak. Natomiast faktem jest że kierowca odpowiada prawnie za szkody jeżeli wynikały by z jego zaniedbania lub błędu. I w tym jest problem. Powinno być jasno określone że rowerzysta, niepełnosprawny i inne osoby co przewożą inne urządzenia lub rzeczy które w przypadku gwałtownego hamowania mogłyby wyrządzić szkodę, za tą szkodę odpowiadają. I tyle w temacie.

        • 19 2

        • chętnie bym zobaczył statystyki - ileż to kierowcy wypłacili w zeszłym roku dla pasażerów..

          to jest zapene jakiś mit. Co innego potrącenia z własnej firmy za uszkodzenia pojazdów - lusterka, blachy etc. Tyle,zę to inna bajka.

          • 3 0

    • (3)

      Czy ty przeczytałeś co napisałeś? Roszczeniowa osoba niepełnosprawna, która nie może się doprosić aby zabrał ją autobus komunikacji miejskiej?

      • 74 3

      • Tylko o co chodzi, jeżeli to nie jest odosobniony przypadek?

        Z jakiegoś powodu więcej kierowców nie chciało zabrać tej osoby.
        Fajnie byłoby dowiedzieć się, dlaczego tak się stało.

        • 12 12

      • (1)

        Ja roweru nie chcą zabrać to lament na cały świat. Gdańsk to patologia, codzienne zdarzenia utwierdzają tą opinię.
        Brakuje tylko, żeby ktoś z zarządu się wypowiedział, że to co ten pan na wózku mówi to pomówienia.

        • 22 6

        • pomówienia i do tego mowa nienawiści.

          • 5 2

    • A ty jesteś i**otą. (1)

      • 10 2

      • A ty jestes brzydki i lubisz chlopcow.

        • 1 2

    • Prowokacja?! (10)

      Jeśli to nie prowokacja, to trudno mi znaleźć słowa właściwie opisujące prezentowane podejście i ich autora! Po krótce.. ty bardziej nie ogarniasz rzeczywistości i swoich ograniczeń (intelektualnych), niż owa rzekomo roszczeniowa osoba! Gdybyś ogarniał, to nie pisałbyś tak obraźliwych i niesprawiedliwych osądów.
      W którym miejscu owa bardzo merytoryczna opinia, sprawna językowo i wykładająca w sposób przystępny nawet troglodycie istotę sprawy opinia, ma charakter roszczeniowy?!
      Serio chęć skorzystania z komunikacji miejskiej, to dla ciebie 'własne widzimisię'? Chcesz ograniczyć prawo do korzystania z transportu publicznego osobom poruszającym się na wózku?.. I niedouczony kierowca ma dawać przepustki? Czy może merytorycznie przeciętny rzecznik prasowy?!

      • 36 5

      • no miło mi (5)

        od 20 lat jeżdżę na wózku, ale takiego "yntelygenta-troglodyty" dawno nie spotkałem. Alboś sam autorem tego artykułu, albo kompletnie nie znasz rzeczywistości ludzi na wózkach. W jednym i drugim przypadku nie zabieraj głosu.
        Wózek elektryczny to jedno wielkie utrapienie dla całego otoczenia osoby, która na takim wózku się porusza. Z tego głownie powodu takie pojazdy są passe wśród aktywnych niepełnosprawnych. Może bym i napisał więcej, ale ... z dyletantami nie rozmawiam. Z zasady i z wyboru.
        P.S. "Pokrótce" piszemy razem...

        • 10 22

        • bzdury

          a jakie to utrapienie niby? że szanowny pan przesunąć się musi czy co? bo nie raz jechałam i żadnego utrapienia się nie dopatrzyłam. chętnie wiedzę swą poszerzę

          • 12 1

        • aktywne to trzeba mieć rączki do wózka tradycyjnego

          • 8 0

        • Wez nie zenuj ludzi takimi jekami...

          • 0 1

        • jak ma mniej sprawne ręce to niech siedzi w piwnicy

          prawda?

          • 0 0

        • użytkownicy elektrycznych wózków nie są utrapieniem dla mnie (otoczenia)

          Sąsiad jeździ takowym i zapewniam, że niestety jest to dla niego jedyna opcja. Nie podejrzewałem, że może być przy tym passe. Inni spotkani np. w autobusach użytkownicy też jakoś mi nie wadzili. Kogo zatem masz na myśli pisząc o 'całym otoczeniu' utrapionych przez osoby poruszające na elektrycznych wózkach?! Dołączam się tu do Aniutka i z chęcią poznam nieco "rzeczywistości ludzi na wózkach", cobyś łaskawie dopuścił mnie do głosu w temacie.
          Skoro jednak wolisz skupiać się na ocenie ego osoby, której kierowca odmówił wpuszczenia na pokład, niż odnieść się merytorycznie do merytorycznych argumentów "z zasady i wyboru".. OK. nie kwestionuję wyboru, w końcu to wolny kraj. Tylko po co w ogóle komentować? Z potrzeby połechtania własnego ego, bo jesteś aktywnym niepełnosprawnym i nie jeździsz passe elektrykiem? Nie oceniam.. pytam ino ;] Innym może jednak brakować sprawności (lub czegokolwiek innego) do własnoręcznego napędzania wózka.
          PS1. Dziękuję za zwrócenie uwagi na "pokrótce" i przepraszam za ten i pozostałe błędy językowe!
          PS2. Nie stawiamy przecinka przed pierwszym wystąpieniem "albo" w zdaniu.

          • 0 0

      • (3)

        A skad wiesz, ze kierowca jest niedouczony? Skad masz takie info? Po co obrazasz na wstepie? Niedouczony, to jestes ty, prostaczku. Idz lepiej krowy pasac.

        • 0 2

        • Krowy to pasali do niedawna ci kierowcy z łapanki w większości pochodzą spoza Gdańska.

          • 3 2

        • domniemałem na podstawie zeznań autora.. (1)

          "Pani prowadząca autobus twierdziła, iż wózek, na jakim się poruszam, wyposażony jest w akumulatory kwasowe". Tymczasem (jak również dowodzi autor) nie są one stosowane od wielu lat w wózkach elektrycznych (i wielu innych rodzajach urządzeń zasilanych przez aku).
          Ponadto nie odnosiłem się do konkretnego kierowcy, tylko spytałam ogólnie. Założyłem przy tym, że douczeni kierowcy nie będą się parać bzdurną selekcją osób na wózkach. Mam nadzieję, że obraziłem przy tym wszyskich kierowców, którzy niedouczeni nie są :)
          Krowy pasać.. chciałbym, bo to takie relaksujące (się wydaje). Niestety na rozmowie kwalifikacyjnej na pastucha, wyszło że jestem prostaczkiem bez doświadczenia i nie zdałem ;)

          • 0 0

          • Nie dziwie sie, ty sie nawet do tarcia chrzanu nie nadajesz.

            • 0 0

    • Co za d**ilna opinia

      • 5 1

    • Zamień sie z kolegą z wózka dzbanie i wtedy wróc, napisz o swoich odczuciach

      Że też matka sie ciebie nie wstydzi ...

      • 12 3

    • (1)

      DZBAN :)

      • 4 1

      • wiadro

        • 0 0

    • zostań osoba roszczeniową

      a pogadamy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 0

    • Zostań niepelnosprwanym ruchowo na 1 dzień i zobaczysz jak sie żyje tym ludziom... (1)

      Wtedy pisz te bzdety. Barier maja mnóstwo w świecie realnym o których Ty nawet nie pomyślisz.

      • 10 0

      • Wystarczy złamać nogę i pochodzić trochę o kulach, optyka zmienia się bardzo szybko i zaczynasz zauważać każdą nierówność chodnika, a co dopiero nierówności w komunikacji miejskiej.

        • 5 0

    • (1)

      a kiedy Ci "inni" zaczną myśleć o niepełnosprawnych??

      • 2 0

      • Inny inny Frank.

        • 0 0

    • Ty jesteś głupi czy tylko udajesz?

      Tak i**otycznego komentarza nie czytałem dawno, aż szkoda czasu, żeby odpowiadać. Najgorsze jest to, że już ponad 100 innych ulomnych osób myśli podobnie

      • 2 0

    • dokładnie tak

      też uważam"Bycie niepełnosprawnym nie zwalnia z obowiązku myślenia o innych"

      • 0 0

  • w punkt (12)

    Wypunktował ich jak zawodowy bokser, TKO w 2 rundzie. ztm, wstyd!

    • 404 52

    • Z tym że akumulator (9)

      Żelowy jest całkowicie bezpieczny to owy pan się myli.
      Zdarzają się wycieki i z takich akumulatorów.

      • 13 41

      • Taaaa.. (3)

        Albo może wypaść i walnąć kogoś w głowę!
        No dajże chłopie spokój, w takim razie z telefonami tez nie powinni wpuszczać pasażerów :D

        • 39 2

        • Przeproś i marsz do kąta. (2)

          Ostatnio dużo mówi się o wypadkach z udziałem elektrycznych hulajnóg, niektórych tragicznych. Okazuje się, że to nie jedyne zagrożenia związane z tym środkiem transportu. Naszej reporterce udało się przedwczoraj nagrać palącą się hulajnogę na ulicy w Sopocie. "Długi weekend trwa. A my wciąż przyjmujemy ofiary hulajnóg" Na stołecznych... czytaj dalej » Na filmiku widać, że z urządzenia wydobywa się chmura gęstego dymu. Na miejsce wezwano straż pożarną. Musieli gasić ją dwa razy

          I taki akumulator to bomba w autobusie!

          • 4 23

          • właśnie posiałeś się swoją niewiedzą

            W takich hulajnogach nie stosuje się akumulatorów żelowych.

            Akumulatory żelowe nie stanowią w praktyce zagrożenia i absolutnie nie są żadną bombą.

            • 9 3

          • W hulajnogach sa akumulatory litowe. Podobne do tych w telefonach.

            Pamietaj by zostawic telefon na przystanku, bo to bomba w autobusie.

            • 10 1

      • Tak i obryzguje wówczas silnym strumieniem wszystkich pasażerów. A tym próbującym się ukryć posyła dodatkowo impuls elektryczny.

        • 15 3

      • Owszem

        Wybuchające baterie w telefonach komórkowych też się zdarzają. To może zakazać wstępu do autobusów osób w telefonami?

        • 10 0

      • I tak, i nie (2)

        Mam do czynienia z żelowymi na wykończeniu.
        Robią się gorące, puchną i w szczególnych przypadkach wyciekają ledwo, ledwo.
        Wszystko to po długotrwałym przeładowaniu co samo w sobie jest już trudne

        • 3 4

        • Od 15-tu lat mam w samochodzie akumulatory żelowe i nidy nie było z nimi problemu.

          • 1 1

        • gdyby facet miał akumulator na wykończeniu, to nie mógłby normalnie funkcjonować

          • 1 1

    • Szach... i mat!

      • 4 2

    • ale buraków z forum nie przekonał

      ich nic nie jest w stanie przekonać

      • 1 1

  • Możecie sobie, postkomuchy, robić spółeczki, przetargi, projekty UE, prezesuńciów zmieniać z odprawami (19)

    ale koniec końców to wszystko w Polsce to jest d.z.i.a.d.o.s.t.w.o. wyjechać na Zachód, czy do Skandynawii, to jest świat. A tutaj takie bzdury i wychodzi dziadostwo totalne. Ten kraj jest zaprzepaszczony. Usługi, wszystkie, czy komercyjne prywatne, czy rządowe, czy samorządowe, powinny służyć ludziom, bo to z naszych podatków jest.

    • 167 24

    • Hehee (12)

      Dobre jaki świat zobacz co przybysze z Arabi tam robią a to dopiero początek.
      Pewnie jesteś osobą która sobie nie poradziła w Polsce aby kupić mieszkanie , samochód i utrzymać rodzinę.

      • 6 18

      • (8)

        Taaa życie polega na kupnie mieszkania

        • 12 0

        • w polsce mało kto kupuje mieszkanie (7)

          bo większość to ma kredyt na 30 lat przywiązany do szyi, ale najważniejsze że im się wydaje, że mając długi będą bogaci.

          • 8 3

          • Lepsze na kredyt niż wynajem u Janusza. (4)

            Znacznie taniej, a i zostanie jak się splaci.

            • 5 5

            • Zapominasz tylko, że zamiast Janusza, karmisz bank (3)

              Kwotą prawie drugiego takiego mieszkania.

              • 4 2

              • (2)

                Nie karmie nikogo, kupilem mieszkanie za gotowke i bank i kredyty mnie nie dotycza.

                • 1 2

              • No fajnie. (1)

                Szkoda tylko, że 99% społeczeństwa tak nie może...
                No, chyba, że miałbym mieszkać przez następne 20 lat u rodziców...

                • 4 0

              • Twoj problem, biedolu.

                • 0 0

          • (1)

            Mało kto kupuje mieszkanie, ale większość ma kredyt na mieszkanie?

            • 0 4

            • czegoś nie rozumiesz?

              samochód w leasingu też jest kupiony?

              • 5 0

      • oo pisowski trollik

        mam pytanie skoro hejt na sędziów opłaca ministerstwó sprawiedliwości, to na arabów kasa płynie z min spraw zagranicznych czy wewnętrznych?

        Czy każde ministerstwo ma swój oddział propagandy?

        Czy nie taniej byłoby stworzyć po prostu na nowo urząd bezpieczeństwa publicznego?

        • 13 4

      • Kolorowi powoli wynoszą się ze Skandynawii - po prostu za zimno im tam :)

        • 6 0

      • Hehee

        A nawiedzony tłuk odtwarza zdartą płytę. Podobno pojawili się tam przybysze z Marsa to dopiero będzie się działo.Całe nasze szczęście, że kurdupel nas przed tym chroni.

        • 1 0

    • aa to nie wiedziałem że usługi komercyjne do tego prywatne są z naszych podatków. Ciekawe. Naprawdę ciekawe.

      • 0 0

    • 10/10 (1)

      Klient jest nikim

      • 1 1

      • I to jest sluszna postawa.

        • 0 1

    • (1)

      Jedz w swiat, tesknic nie bedziemy.

      • 1 1

      • OOOOO!!!!!!!!

        Nawet oenerowiec tu się przypałętał.

        • 0 0

    • trafione

      • 0 0

  • Wszędzie tylko ci niepełnosprawni i przywileje dla nich (19)

    A co z resztą? Reszcie się tylko dopie****a wyższe ceny biletów żeby Pan z wózka mógł jeździć za darmo. W dodatku to jakiś pieniacz "prowadzę agresywne negocjacje"

    • 77 361

    • Przywilej (2)

      Z takim światopoglądem możesz się ubiegać o status niepełnosprawnego umysłowo. Zniżka będzie!!

      • 39 7

      • (1)

        No dla ciebie podwojna.

        • 1 6

        • Przywilej

          Powiedział co wiedział. Mądrzejszy nie będzie.

          • 5 0

    • Myślę, że raczej byś się nie zamienił

      • 19 0

    • Trzeba mieć dużo złej woli (2)

      żeby napisać coś tak bezmyślnego. Oddam Ci darmową komunikację, nawet miejsce parkingowe Ci oddam, jeśli weźmiesz na siebie niepełnosprawność mojego syna. Mogę Ci jeszcze dopłacić. I nie, nie życzę Ci żebyś się przekonał kiedykolwiek z czym wiąże się niepełnosprawność. Ale życzę Ci odrobinę wyobraźni, empatii i witaminy D, bo masz okropne niedobory.

      • 57 7

      • ...ale żeby od razu kogoś nie pozdrawiać?

        miej, człowieku, trochę empatii

        • 5 4

      • Jeszcze oddaj mi swoje oszczednosci, zycie i cialo. Bedziesz moja sluzaca i niewolnica, chcesz?

        • 0 5

    • (1)

      Skoro sam jesteś niepełnosprawny umysłowo to zgłoś się do odpowiednich instytucji i sam będziesz miał też przywileje.

      • 20 3

      • Nie, jednak tobie sie przydadza bardziej, idz.

        • 0 4

    • to wez ich kalectwo beda i przywileje....

      • 17 0

    • A (1)

      To zabron jezdzic zadarmo emeryta kombatnta dawcom krwi wiele jest grup kture nie musza placic a Tobie zycze zeby pourywalo ci nogi ciekawe Jakie wtedy bedziesz wydawal opinie

      • 4 2

      • Glosne ;)

        • 1 0

    • pełno sprawny d**il

      • 3 1

    • Julian Tuwim: Nazwać kogoś i**ota to nie obraza to diagnoza.

      • 3 0

    • pełnosprawny? a umysł? nie sądzę..

      • 1 0

    • (1)

      Pełnosprawny to ty masz może palec do otwierania puszek piwa z Biedry .
      Mózgu raczej nie używasz , może nawet nie posiadasz i jak widać to wystarczy aby pisać d**ilizmy na forum .
      Jak Bóg dzielił inteligencją to ty pewnie stałeś w kolejce po piwo.
      Ciekawe co ma do powiedzenia twoja matka ,że zmarnowała tyle pieniędzy na twoje wychowanie i edukację ?

      • 0 0

      • Twojej to sie dziwie, ze cie po urodzeniu szpadlem nie zarąbala, taki brzydki jestes.

        • 0 0

    • Jak zostaniesz z jakiś powodów (czego nikomu nie życzę, ludzie powinni być zdrowi) niepełnosprawny, to przecież Ciebie też będą dotyczyć te "przywileje".

      • 0 0

    • chyba jednak niepełnosprawny umysłowo

      jesteś autorze tego tekstu. Może zamień się z niepełnosprawnymi na ich sytuację i wtedy zmądrzejesz.

      • 0 0

  • Popieram Panią kierującą autobusem. (27)

    Odmowa jak najbardziej racjonalna.

    • 122 346

    • Nie popieram

      • 20 8

    • (18)

      Oczywiscie,ze tak. Jak cos sie stanie to kierowca odpowiada przed sadem i przed prokuratorem. Dlatego kierowcy nie chca brac na siebie ryzyka konsekwencji.

      • 27 14

      • niech nie wpuszczają nikogo będą puste jeździć to nie będzie żadnego ryzyka (4)

        • 42 6

        • to jak z MEVO

          wymyślić stos ograniczeń i być zadowolonym że rowery dostępne

          • 2 0

        • (2)

          Jestem za. Po co to bydlo w autobusach? Przyjemniej sie samemu jezdzi.

          • 1 0

          • Przyjemniej się samemu jeździ (1)

            taczką na budowie

            • 0 0

            • Milo, ze lubisz, ale co nas to obchodzi?

              • 0 0

      • (9)

        Nie odpowiada, chronią go przepisy

        • 8 5

        • (7)

          Widac nie masz pojecia o czym mowisz. Nie chronia kierowcy przepisy. Pierwsze co gdy przyjedzie policja zada kierowcy pytanie dlaczego go brales. I nie ma dyskusji.

          • 10 7

          • (6)

            Policja może pytać, prowadzi czynności.
            A co ma się stać?
            Nie żyj w świecie którego nie ma.

            • 8 4

            • (4)

              Zrob prawo jazdy i przyjdź jezdzic i pokaz klase. Jak Ci sie wywroci wozek w autobusie jakie konsekwencje poniesiesz.

              • 7 5

              • (1)

                rozumiem że wózków dziecięcych też nie należy przewozić w komunikacji? Bo jak się przewrócą i kogoś zranią to kierowca za to odpowie?

                • 6 0

              • Można, ale tylko tyle ile jest na nie miejsca i jeśli miejsca są dwa

                To trzeciej osoby z wózkiem nie zabieramy. A takie artykuły też się pojawiały, bo kobieta obrażona bo ona widziała, że się zmieści a on jej nie wpuścił. Albo ludzie z rowerami. Obrażeni bo kierowca kazał wysiąść z rowerem bo stanowił potencjalne zagrożenie.
                Kierowca ma prawo odmówić przewozu nawet pełnosprawnej osobie jeżeli uzna, że istnieje potencjalne zagrożenie dla życia lub zdrowia innych pasażerów, za których odpowiada.

                • 1 3

              • Zadne, to nie moj wozek.

                • 0 0

              • Podejrzewam, że spadłeś ze schodów i widać twoje objawy tego zdarzenia.

                • 0 0

            • Jak nie ma, jak jest? Moge cie tam zabrac...

              • 0 0

        • Kierowca postapil poprawnie

          Tu juz nie chodzi nawet o akumulator ale o ciezar takiego wozka w razie stluczki to moze diabla narobic a kierowcy nic nie chroni nawet ubezpieczenia nie maja w pracy jak bedzie wypadek to z wlasnej kieszeni buli a poza tym to jak ma wozek na akumulator to moze sam do domu dojechac

          • 2 1

      • Uważam, że kierowcy powinni zabraniać wsiadania pasażerom

        W końcu gdyby coś się stało to kierowca odpowiada.

        • 20 2

      • a jak bedzie mial stluczke to nei odpowiada? w ogole zakazac autobusow i ludziom wychodzenia z domow

        • 9 0

      • A

        OK a jak pan czy pani pelnosprawni doznaja urazu to wtedy kierowca nie bierze odpowiedzilnosci zaloze sie ze pierwszy polecialbys po odszkodowanie

        • 1 1

    • Bo??? Potrafisz to jakoś uzasadnić?

      • 6 1

    • Odmowa

      Odmowa myślenia i słuchania argumentów lezy:)

      • 3 3

    • A ja nie popieram Pani Kierowcy !!!

      W przepisach oraz w autobusach jest coś takiego jak określenie max dopuszczalna ładowność . W autobusach i tramwajach jest to ujęte jako dopuszczalna ilość pasażerów na miejscach siedzących i miejscach stojących . I pytanko do " Pani Kierowcy " czy liczy pasażerów aby nie zabrać jednego więcej pasażera niż określona na tabliczce w każdym środku komunikacji miejskiej ? A jestem wstanie się założyć że na niektórych liniach przeładowanie autobusów i tramwajów to zmora obecnej komunikacji w Gdańsku i nie chodzi tu o jednego pasażera więcej niż dopuszczalna ilość ale o bardzo dużo więcej . I jakoś wtedy nie macie odwagi zatrzymać autobusu i nie przeliczacie ilości pasażerów ale jak trafi się inwalida na wózku elektrycznym lub matka z wózkiem dziecięcy jako trzecim w przedziale to nagle nabieracie odwagi i pokazujecie swoją "władzę " . Wstyd !!! Autobus lub tramwaj przeładowany stwarza dużo większe zagrożenia dala pasażerów i innych użytkowników dróg niż przewożony wózek elektryczny lub jeden wózek dziecięcy więcej niż dozwolone jest w przepisach . Cała komunikacja w Gdańsku to jeden bajzel jakiego nawet za komuny nie było !!!

      • 1 1

    • Taka prawda

      Cham popiera chamów

      • 0 0

    • Popierasz d**ilizm. W stylu PiS

      • 1 1

    • No to jesteś tak samo głupi

      Pewnie kierowca autobusu, co?

      • 0 0

    • Niespodzianka.

      Dzisiaj jest wspaniałe zdrowo, wesoło śmiech i biegi. Wystarczy jedna sekunda nieuwagi swojej lub kogoś innego i można znaleźć się w takiej samej sytuacji jak autor tego artykułu. Nikomu tego nie życzę więc szanujemy się na wzajem bo nikt nie jest wieczny.
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Merytoryczne argumenty po stronie p.Łukasza (5)

    • 224 49

    • (3)

      Nie zgadzam się!

      • 2 11

      • No cóż widzę, że to przypadłość zawodowa.

        • 6 1

      • Serio, nie zgadzasz się z argumentami p. Łukasza? (1)

        Oczywiście masz prawo do tego, by mieć odmienne zdanie ale w takim przypadku wypadałoby sprecyzować swoje stanowisko. Chcielibyśmy poznać Twoje argumenty przemawiające za negatywną postawę wobec opinii autora, a zarazem bohatera opisanego incydentu. Wobec faktu, że wypowiada się emerytowany pracownik ZTM, chciałbym zadać kluczowe pytanie dla ustalenia prawdy - Czy i ile przez ostatnie 20 lat wydarzyło się incydentów lub innych zdarzeń z udziałem niepełnosprawnych na wózkach, takich jak np. zarwanie rampy dla wózków, zapalenie lub wybuch akumulatora, poparzenie kwasem współpasażerów, itd., itp. ?

        • 3 0

        • Regulaminy przewozów pasażerów w komunikacji zbiorowej pisane są często krwią.

          To, że ty nie znasz przypadku np poparzenia kwasem (żelem) współpasażera, nie znaczy, że takiego przypadku nigdy nie było. Trzymajmy się przepisów lub je modyfikujmy stosownie do aktualnych warunków techniki.

          • 0 0

    • Myślę, że to jednak kierowca wie lepiej jaka jest nośność rampy w jego wozie.

      • 0 0

  • Jestescie prymitywami (7)

    • 43 22

    • Jesteśmy

      • 7 1

    • Jesteśmy polakami, a co za tym idzie prymitywami (1)

      • 14 6

      • Moge byc prymitywem, ale z tym polakiem, to przesadziles...czuje sie obrazony.

        • 3 0

    • Jesteśmy prymitywni, tęsknimy za kolejkami po cukier w nocy, za bójkami o papier toaletowy, chcemy znów pić wódkę w zakładzie pracy, chcemy spać na styropianie i mieć wczasy w górach za darmo.

      • 9 1

    • Ty najwiekszym

      • 0 1

    • (1)

      kto?

      • 0 0

      • Ten tam po lewej.

        • 0 0

  • powinno być dokładnie (3)

    wytłumaczone w regulaminie GAIT dla kierowców i motorniczych jak mają postępować w takim przypadku a nie jest .

    • 159 3

    • Ten cały gait do likwidacji

      • 4 0

    • regulamin nie zwalnia od myślenia i bycia- po prostu dobrym człowiekiem (1)

      • 2 1

      • Tylko niech kierownictwo nie zabiera za bycie człowiekiem premii

        Załóżmy odjazd z pętli. Jest czas odjazdu, widzisz, że dobiegają pasażerowie, czekasz minutę i już odjeżdżasz opóźniony z pętli i po premii w zależności od widzimisie kierownika albo 50 zł albo nawet 200 zł. Dokładnie za uprzejmość i nie ma tłumaczenia, że ktoś dobiegał. Odpowiedź kierownictwa jest jedną, jest rozkład masz go realizowa, a pasażer dobiegający to pierwszy pasazer kolejnego. Chamstwo to jest właśnie w kierownictwie spółek i ZKMach, które później dojrzewa w kierowcach, których okrada się z wypłaty za bycie miłym. Chętnie przedstawie zainteresowanym takie listy kar. Szkoda, że nie można tutaj nic załączyć.

        • 1 1

  • Prezesi, kierownicy, zarządy komunikacji miejskiej (2)

    Proszę bardzo prezesowie i zarządy jeżdżące limuzynami, jednocześnie prowadząc ZTM, Gait czy mzkzg. albo nie chcą albo nie potrafią pracować. Wystarczy ruszyć palcem napisać odpowiednie kilka przepisów w regulaminie, przeszkolić pracowników, certyfikować jak w innych miastach(nowych i starych kierowców). Minimum, znać język polski, umieć prowadzić(mieć prawo jazdy), posiadać wiedzę z mechaniki(podstawa jak w przypadku zdawania na egzaminie), znać możliwości swoich pojazdów(na których będą jeździć).

    Ma być unifikacja biletowa na pomorzu, czas zacząć robić coś, zatrudnić ludzi co się znają, a nie ludzi co się zna.

    • 78 5

    • Pół miliona złotych na jakiś zlot się znalazło (1)

      A na ważniejsze rzeczy nie ma kasy. Ręce opadają.

      • 5 1

      • Przeceniasz wartość połowy miliona.

        To mniej, niż 1/3 jednego autobusu... Zupełnie nie ten rząd kosztów.

        • 0 0

  • Takich sytuacji w Polsce jak i na całym świecie jest na pęczki.. (6)

    Prawo i regulacja przepisów przez mądre osoby decyzyjne, jest tak naprawdę bez jakiegokolwiek sensu..
    A wszystko jest tak skonstruowane abyśmy my normalne osoby albo tego nie zrozumiały albo biły między sobą pianę w międzyczasie łapiąc się za te przepisy nie mające jakiegokolwiek sensu w sytuacji prawdziwego zdarzenia.

    Wiem wypowiedź jest zagmatwana, ale prawdziwa i pokazuje na jakiej zasadzie działa większość przepisów.. Nie nasz kraj jest chory.. A cały świat podąża w złym kierunku.
    Ważne że jest coś przybite i tak ma być.
    A w międzyczasie to poprawimy albo jak zaczną się problemy to zmienimy bo przecież jest czas...

    • 22 6

    • Trochę techniki i dobre chęci

      Gdzie jest informacja ....dopuszczalna waga obiektu wjazdżającego na rampę? Zachodzi także pytanie czy pasy + infrastruktura jest przystosowana do obsługi maksymalnej wagi dopuszczalnej czyli = wózek + pasażer ? Jasna i czytelna informacja powinna być przy drzwiach. Czy to jest takie trudne w tym kraju usprawnić komunikację dla osób niepełnosprawnych ?

      • 5 2

    • Jakoś w Niemczech i Szwecji takich problemów nie ma.
      A to co opisujesz to raczej charakteryzuje rządy PiS. Przyklepac coś na szybko, w nocy. A potem poprawiać pincet razy.

      • 3 4

    • Dlaczego w Gdyni nie ma takich problemow? Nawet rozmawialem z Gdynskim kierowca autobusu. Musza zabieraz niepelnosprawnych na wozkach elektrycznych i zwyklych.

      • 3 0

    • (1)

      zabełkotałeś/aś jak rasowy zwolennik teorii spiskowych albo ktoś z lekkimi problemami psychicznymi. Zamiast pisać "A wszystko jest tak skonstruowane abyśmy my normalne osoby albo tego nie zrozumiały albo biły między sobą pianę" to weź użyj rozumu (jeśli go masz) i punkt po punkcie sprecyzuj co jest źle. Bo "wszystko" to jest tzw. Ogólna Teoria Wszystkiego "Od G_wna Do Gwiazd"

      • 1 2

      • Problem w tym, że taka osoba prawdopodobnie nie zrozumie nawet prostego regulaminu jeśli w ogóle wpadnie na to, żeby go przeczytać.

        Co dopiero jakieś przepisy, normy czy certyfikaty.

        Efekt jest taki, że wszystko jest dla niej niezrozumiale skonstruowane...

        Prawdziwy problem, jak z artykułu, pojawia się kiedy takie osoby muszą stosować się do jakiś regulacji albo co gorsza biorą udział w ich tworzeniu.

        Potem tak jak tu, kierowca, obarczony odpowiedzialnością za wszystkich pasażerów, z niewiedzy boi się wpuścić do pojazdu wózka choć ten w rzeczywistości nie stanowi zagrożenia a rzecznik zmyśla uzasadnienie.

        • 0 0

    • W tym rzecz

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane