• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażer-widmo z Gdańska do Krakowa. "Po mojej podróży nie został ślad"

Maciej Korolczuk
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po podróży pana Marcina do Krakowa nie pozostał w systemie żaden ślad. Pasażer do domu musiał wrócić pociągiem. Po podróży pana Marcina do Krakowa nie pozostał w systemie żaden ślad. Pasażer do domu musiał wrócić pociągiem.

Czy to możliwe, by przy obowiązujących współcześnie restrykcyjnych zasadach bezpieczeństwa, przejść przez kontrolę na lotnisku, wejść na pokład i dolecieć na miejsce, a po takiej podróży w systemie nie pozostał żaden ślad? Nasz czytelnik przekonał i siebie, i państwowego przewoźnika LOT, że to możliwe.



Jak często podróżujesz samolotem?

Choć ta historia brzmi nieprawdopodobnie, wydarzyła się naprawdę.

Pan Marcin kupił bilety na lot z Gdańska do Krakowa kilka miesięcy temu. W środę, 7 lutego, pojechał na lotnisko. Ponieważ odprawił się przez internet, na miejscu przeszedł tylko kontrolę bezpieczeństwa, wsiadł na pokład i doleciał bez problemu do portu lotniczego w podkrakowskich Balicach.

W piątek - dzień przed planowanym powrotem nad morze - chciał przez internet odprawić się na lot powrotny. Gdy logowanie się nie powiodło, zadzwonił na infolinię LOT-u.

- Po tym, co usłyszałem w słuchawce, usiadłem z wrażenia - opowiada pan Marcin. - Konsultant powiedział, że moja rezerwacja na lot powrotny do Gdańska została anulowana, bo... nie stawiłem się na lotnisku w Gdańsku. Przekonywano mnie, że nie wsiadłem na pokład samolotu, więc siłą rzeczy nie może być mnie teraz w Krakowie. Gdy próbowałem tłumaczyć, że leciałem tym samolotem i że to jakaś pomyłka, oznajmił mi, że jedyne, co mogę teraz zrobić, to kupić nowy bilet.
Na dowód, że przeszedł przez bramki na lotnisku w Gdańsku i dotarł samolotem do Krakowa, pan Marcin pokazał nam:

  • rachunek z baru szybkiej obsługi na lotnisku w Rębiechowie, gdzie dostęp mają wyłącznie osoby odprawione,
  • potwierdzenie przelewu z hotelu, w którym nocował
  • zrzut ekranu ze smartfona, na którym widać, kiedy i gdzie przemieszczał się po Krakowie.


  • Karta pokładowa pana Marcina na lot z Gdańska do Krakowa.
  • Paragon z baru szybkiej obsługi w strefie gastronomicznej na lotnisku w Gdańsku. Mają tam dostęp pasażerowie wylatujący z Rębiechowa.
  • Faktura potwierdzająca płatność za trzy doby hotelowe w Krakowie.
  • Zrzut ekranu z aplikacji Uber, z której pan Marcin korzystał w Krakowie.


Z propozycji konsultanta LOT-u pan Marcin nie skorzystał. Zamiast tego do Gdańska wrócił pociągiem.

- Nie mogłem ryzykować kolejnej jazdy na lotnisko i ewentualnej straty kilku godzin na wyjaśnienie sprawy, bez gwarancji, że cokolwiek uda mi się wskórać. Postanowiłem już po powrocie do domu ustalić, jak system nie odnotował mojej obecności na pokładzie samolotu. Można powiedzieć, że poleciałem do Krakowa na gapę - mówi pan Marcin.

Firma odpowiadająca za odprawy wszczyna kontrolę wewnętrzną



Skontaktowaliśmy się ze spółką LS Airport Services, czyli tzw. agentem handlingowym, który odpowiadał za kontrolę pasażerów lotu LO3501, czyli tego, z które skorzystał pan Marcin. Jak wyjaśnia nam Karol Kotowicz z biura prasowego LS Airport Services, przypadek naszego czytelnika jest wynikiem błędu "niezależnego systemu informatycznego".

- Niepoprawnie zadziałał czytnik kart pokładowych - informuje Karol Kotowicz. - Prowadzimy też dalszą kontrolę wewnętrzną, w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności tej sprawy. Kontrola potrwa co najmniej kilka dni, bo wymaga uzgodnień kilku jednostek, podległych pracowników i przede wszystkim analizy technicznej sprzętu (w tym monitoringu), który pozostaje fizycznie poza centralą. Wyciągnięte zostaną wnioski, które wyeliminują analogiczną sytuację w przyszłości. Jeśli zajdzie taka konieczność, zostaną również wyciągnięte konsekwencje wobec osób, które popełniły błąd lub nie dopilnowały swoich obowiązków.
Może to dotyczyć zarówno osób wpuszczających pasażerów do samolotu (zdarza się, że numery z kart pokładowych spisywane są ręcznie, a dopiero później zostają wprowadzone do systemu), jak i obsługi samolotu - stewardesy przed odlotem muszą przeliczyć pasażerów i skonfrontować ich liczbę z tzw. manifestem, a więc listą z nazwiskami pasażerów, którzy weszli na pokład.

  • W Gdańsku pan Marcin bez problemów przeszedł przez bramki, na których zeskanowano mu kartę pokładową.
  • Żadnych kłopotów nie miał też na kontroli bezpieczeństwa. Mimo to system nie widział, że pan Marcin wsiadł na pokład i dotarł do Krakowa.


Tajemniczy przelew



Co ciekawe, pan Marcin po powrocie do Gdańska zauważył, że w dniu wylotu do Krakowa na jego konto została zwrócona część kosztów biletu. Jesienią za bilet na trasie Gdańsk - Kraków - Gdańsk zapłacił 192 zł, a na konto wróciły mu 83 zł.

- Skoro zdaniem LOT-u nie stawiłem się na lotnisku i moja rezerwacja została automatycznie anulowana, to skąd ten zwrot? Przecież linie lotnicze nie zwracają same z siebie pieniędzy pasażerom, którzy nie stawili się na lotnisku. Trudno mi to zrozumieć - dziwi się pan Marcin.
Jak zapewnia przedstawiciel LS Airport Services, panu Marcinowi przysługuje przejrzysta ścieżka reklamacyjna i może on wedle własnego uznania złożyć oficjalną skargę wraz z opisem sytuacji.

- Dla ułatwienia procedury, w dokumencie warto zawrzeć podstawowe informacje dotyczące lotu (numer rezerwacji, numer lotu, dane osobowe) oraz opis poniesionej szkody, a także wszelkie pozostałe informacje, które pozwolą jednoznacznie określić wartość roszczenia - precyzuje Kotowicz.
Niewykluczone, że pasażer skorzysta z trybu przewidzianego przy tzw. overbooking, a więc sytuacji, w której przewoźnik odmawia pasażerowi wejścia na pokład, bo sprzedał na dany lot za dużo biletów. Wówczas pasażer może liczyć nie tylko na zwrot poniesionych kosztów, ale także na dodatkowe odszkodowanie.

LOT: pasażer musi lecieć "zgodnie z kolejnością"



Wyjaśnienie sprawy komplikuje sam przewoźnik, który w odpowiedzi udzielonej panu Marcinowi napisał, że jego rezerwacja została anulowana automatycznie przez system, bo pasażer nie stawił się na lotnisku w Gdańsku i tym samym nie zrealizował pierwszego odcinka biletu. Przewoźnik powołuje się na regulamin, w którym informuje o konieczności wykorzystania wszystkich etapów lotu zgodnie z kolejnością.

- Na stronie lot.com dostępne są ogólne warunki przewozu pasażerów i bagażu stosowane w Polskich Liniach Lotniczych LOT S.A. Znajduje się tam zapis odnośnie kolejności odcinków biletu, który zawiera informację o konieczności wykorzystania odcinka wylotowego w celu wykorzystania dalszej części biletu - napisała panu Marcinowi Alina Pitaichuk z Polskich Linii Lotniczych LOT S.A.
Sytuacje, w której pasażer posiada bilet w obie strony, dociera w miejsce docelowe innym środkiem transportu, a chce wrócić samolotem - przewidują tylko tani przewoźnicy.

Opinie (245) 6 zablokowanych

  • sami widziecie, że lotnisko w Gdyni (2)

    jest niezbędne - musi być konkurencja!

    • 6 7

    • Z Gdyni by nie wystartował

      bo nie znalazłby samolotu

      • 4 1

    • Co ma lotnisko do firmy oferującej loty?

      To tak jakby napisać, że garaż jest do zburzenia bo się samochód popsuł albo lodówka jest do wymiany bo marchewka w niej się zepsuła.

      • 2 0

  • A mi kasjerka w Biedrze połączyła za 10 bułek a miałem tylko 9. Panie Redaktorze napisze Pan artykuł na główną stronę?

    • 10 14

  • Cwaniaki z LOT

    Klient miał wykupiony lot w obie strony, i gdyby nawet nie stawił się na wylot to nie maja prawa anulować powrotnego, bo przecież mógł dotrzeć na miejsce pociągiem lub taksówką. Cwaniaki próbują sprzedawać miejscówkę podwójnie byle zarobić. Powinni teraz zapłacić grube odszkodowanie.

    • 25 5

  • Powtórka z rozrywkk

    Jaki is rok temu miałem dokładnie tą sama sytuację, z tą różnicą, że podróżowałem z dziećmi, dla których był to poerwszy lot, dzięki czemu miałem razem z nimi zdjęcia z samolotu. Jakież było zdziwienia Pani w reklamacji LOT, gdy pokazałem jej zdjęcie w telefonie :). Tak czy inaczej musiałem kupić nowy bilet, za który LOT później zwracał mi pieniadze z małą dodatkowa rekompensata.

    • 20 0

  • cdd

    Rozbijanie go....na atomy i kontrola,która zamieci wszystko pod dywan!!! Po co wszczynać procedurę jakąś skoro wystarczy monitoring przejrzeć? Podszedł do odprawy byl tlum i poszedł sobie

    • 5 0

  • A my nie mamy pańskiego płaszcza i co nam Pan zrobisz

    napisała panu Marcinowi Alina Pitaichuk z Polskich Linii Lotniczych LOT S.A.

    • 18 0

  • Ostatnio czytałam o pewnej strszej pani z SZA

    Uwielbia latać niestety na 'swoje' loty nie kupuje biletu. Pomimo to kilkukrotnie udawał jej się przechodzić przez odprawy bezpieczeństwa i wsiadać na pokład samolotu. Ostatnio doleciała do Paryża czy Londynu. Ponownie(!) została skazana na zakaz latania ale jak widać nie robią na niej takie zakazy wrażenia.

    • 11 0

  • A jakim cudem zgadzała się liczba odprawionych paxów z liczbą na pokładzie??? Samolot nie powinien polecieć!

    • 8 3

  • Ukochany 21 wiek,lot itd.itp.

    liczydła pokupujcie cwane-gapo-cwaniaki

    • 3 2

  • Dziwne ze nie mozna wrocic samolotem jesli sie za powrot zaplacilo. (4)

    To jesli sie spoznie na samolot i pojade pociagiem to juz nie moge wrocic samolotem?
    Czy ja dobrze rozumiem? Tylko dlatego ze jest zle oprogramowanie , zly system sprzedazy.

    • 22 1

    • dlatego, ze to firma zarzadzana przez PiS (1)

      a tam gdzie PiS tam burdel

      • 5 4

      • Nie bo za Twojego Tuska z PO wszystko było dobrze. Ogarnij się człowieku. Widać że jestes zakompleksiony.

        • 2 2

    • Tu chodzi o względy bezpieczęństwa.
      Podobnie nie można np. kupić sobie lotu do Madrytu z przesiadką w Brukseli, a w Brukesli przesiadkę np. do Rzymu ( czasem na promocjach takie 'combo' wychodzi taniej).

      • 0 0

    • kupując bilet podpisujesz regulamin.
      Nie skożystasz z pierwszego odcinka drugi przepada. Koniec kropka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane