Fakty i opinie

stat

Pasażerowie odetchną. Lotnisko znowu gotowe na złą pogodę

Dzięki przywróceniu systemu ułatwiającego lądowanie w Gdańsku nawet gęsta mgła nie powinna utrudniać jego funkcjonowania. Fot. archiwalne
Dzięki przywróceniu systemu ułatwiającego lądowanie w Gdańsku nawet gęsta mgła nie powinna utrudniać jego funkcjonowania. Fot. archiwalne fot. Andrzej Gojke/KFP

Na lotnisku w Gdańsku przywrócono działanie systemu pomagającego pilotom lądować w trudnych warunkach. Dzięki temu liczba samolotów, które muszą odlecieć na inne lotniska, ma się radykalnie zmniejszyć. W listopadzie ten wskaźnik dla Gdańska poszybował do niemal najgorszego poziomu w Polsce. W ciągu miesiąca odwołano 26 lotów.



"Ważne! ILS CAT II przywrócony na #airportgdansk! Po naprawie systemu przez Polska Agencja Żeglugi Powietrznej piloci ponownie mogą korzystać z procedury ułatwiającej lądowanie w złych warunkach atmosferycznych" - poinformowali przedstawiciele gdańskiego lotniska.

Ten z pozoru mało zrozumiały komunikat powinien ucieszyć wszystkich, którzy planują podróż lotniczą z Gdańska lub czekają na kogoś, kto w Gdańsku powinien wylądować.

Czy tej jesieni miałe(a)ś problem z lądowaniem w Gdańsku?
Czy tej jesieni miałe(a)ś problem z lądowaniem w Gdańsku?

tak, mój lot się opóźnił albo został przekierowany na inne lotnisko

22%

ja nie, ale ktoś, na kogo czekałem - tak

10%

nie, na szczęście mnie to ominęło

68%
Wyjaśnijmy, dlaczego.

W czym pomaga Instrument Landing System



Instrument Landing System (ILS) to zestaw radiolatarni i świateł, które ułatwiają pilotom lądowanie na lotnisku podczas złej pogody lub po zmierzchu. Radiolatarnie wysyłają do samolotu precyzyjne informacje o jego pozycji względem pasa startowego, a światła sprawiają, że pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową.

W zależności od swojej klasy, ILS-y pomagają pilotom przy różnym natężeniu złej pogody. Najprostszy system (CAT I) pomoże pilotowi, o ile na wysokości 60 metrów i w odległości 550 metrów zobaczy on światła pasa startowego. System najbardziej zaawansowany (CAT III C) pozwala na bezpieczne lądowanie nawet przy zerowej widzialności ziemi i wzdłuż pasa startowego.

Tak działa system ILS na lotniskach. W Gdańsku właśnie przywrócono funkcjonowanie systemu ILS CAT II.
Tak działa system ILS na lotniskach. W Gdańsku właśnie przywrócono funkcjonowanie systemu ILS CAT II. graf. Trojmiasto.pl
Na lotnisku w Gdańsku od kilku lat działa system ILS CAT II. Dzięki niemu piloci mogą bezpiecznie lądować, o ile na wysokości 30 metrów nad ziemią zobaczą 300 metrów drogi startowej.

Sęk w tym, że pod koniec września system ILS w Gdańsku przestał działać. Nie zepsuł się, lecz wszedł w tryb awaryjny, co de facto sprawiło, że piloci nie mogli z niego korzystać.

Co się stało?

Okazało się, że w tym roku trasę nad gdańskim lotniskiem upodobały sobie ptaki. Masowo siadały one na radiolatarniach systemu ILS, zakłócając ich pracę.

Ktoś powie: "ptaki to odwieczny problem lotnisk i te umieją sobie z nimi radzić, przeganiając je przy pomocy wytresowanych drapieżników, np. sokołów".

To prawda, sęk jednak w tym, że to właśnie przeganianie ptaków powodowało zakłócenia pracy radiolatarni.

Anteny systemu ILS to delikatne konstrukcje. Wpadały w drgania, gdy obsiadające je ptaki zrywały się do lotu.
Anteny systemu ILS to delikatne konstrukcje. Wpadały w drgania, gdy obsiadające je ptaki zrywały się do lotu. fot. Edyta Steć/trojmiasto.pl
Oto dlaczego: delikatna konstrukcji latarni powoli ugina się, gdy siada na niej coraz więcej ptaków. Gdy jednak wszystkie one jednocześnie podrywają się do lotu, czy to na skutek płoszenia, czy z innego powodu, konstrukcja działa jak sprężyna: pozbawiona ciężaru gwałtownie wraca do poprzedniej pozycji. Wpada tym samym w drgania, które zakłócają pracę delikatnych systemów.

Warto odnotować, że za sprawne działanie systemu nie odpowiada zarząd gdańskiego lotniska, lecz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Teraz radiolatarnie zostały już zabezpieczone specjalnymi osłonami (trzeba je było sprowadzić z USA), system ILS został ponownie skalibrowany i włączony.

26 odwołanych lotów w listopadzie



Najwyższy czas, bo jego brak przez ponad dwa miesiące sprawił, że wskaźniki punktualności lądowań w Gdańsku poleciały na łeb, na szyję. O ile w październiku (już bez systemu ILS, ale podczas dobrej pogody) wskaźnik opóźnionych lotów w Gdańsku wyniósł raptem 6,2 pkt., co dawało naszemu lotnisku drugie miejsce w Polsce po Modlinie (2,6 pkt.), o tyle w listopadzie było już znacznie gorzej. Wskaźnik poszybował do poziomu 23,2 pkt. i tylko jedno lotnisko w Polsce - krakowskie Balice - osiągnęło jeszcze gorszy wynik (29,2 pkt.).

Wskaźnik pokazujący liczbę odwołanych lub opóźnionych lotów w Gdańsku poszybował z 6,3 pkt. w październiku do 23,2 pkt. w listopadzie. To efekt wyłączenia systemu ILS.
Wskaźnik pokazujący liczbę odwołanych lub opóźnionych lotów w Gdańsku poszybował z 6,3 pkt. w październiku do 23,2 pkt. w listopadzie. To efekt wyłączenia systemu ILS. mat. prasowe
- Wysoki wzrost GIVT Indeksu gdańskiego portu to efekt ograniczonego działania systemu ILS w trudnych warunkach pogodowych oraz częstych mgieł - w listopadzie na lotnisku im. Lecha Wałęsy odwołano 26 połączeń - piszą w swoim opracowaniu eksperci firmy GIVT, która bada rynek lotniczy i pomaga uzyskiwać odszkodowania za opóźnione lub anulowane loty.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (109)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.