• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie odetchną. Lotnisko znowu gotowe na złą pogodę

Michał Stąporek
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzięki przywróceniu systemu ułatwiającego lądowanie w Gdańsku nawet gęsta mgła nie powinna utrudniać jego funkcjonowania. Fot. archiwalne Dzięki przywróceniu systemu ułatwiającego lądowanie w Gdańsku nawet gęsta mgła nie powinna utrudniać jego funkcjonowania. Fot. archiwalne

Na lotnisku w Gdańsku przywrócono działanie systemu pomagającego pilotom lądować w trudnych warunkach. Dzięki temu liczba samolotów, które muszą odlecieć na inne lotniska, ma się radykalnie zmniejszyć. W listopadzie ten wskaźnik dla Gdańska poszybował do niemal najgorszego poziomu w Polsce. W ciągu miesiąca odwołano 26 lotów.



"Ważne! ILS CAT II przywrócony na #airportgdansk! Po naprawie systemu przez Polska Agencja Żeglugi Powietrznej piloci ponownie mogą korzystać z procedury ułatwiającej lądowanie w złych warunkach atmosferycznych" - poinformowali przedstawiciele gdańskiego lotniska.

Ten z pozoru mało zrozumiały komunikat powinien ucieszyć wszystkich, którzy planują podróż lotniczą z Gdańska lub czekają na kogoś, kto w Gdańsku powinien wylądować.

Czy tej jesieni miałe(a)ś problem z lądowaniem w Gdańsku?

Wyjaśnijmy, dlaczego.

W czym pomaga Instrument Landing System



Instrument Landing System (ILS) to zestaw radiolatarni i świateł, które ułatwiają pilotom lądowanie na lotnisku podczas złej pogody lub po zmierzchu. Radiolatarnie wysyłają do samolotu precyzyjne informacje o jego pozycji względem pasa startowego, a światła sprawiają, że pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową.

W zależności od swojej klasy, ILS-y pomagają pilotom przy różnym natężeniu złej pogody. Najprostszy system (CAT I) pomoże pilotowi, o ile na wysokości 60 metrów i w odległości 550 metrów zobaczy on światła pasa startowego. System najbardziej zaawansowany (CAT III C) pozwala na bezpieczne lądowanie nawet przy zerowej widzialności ziemi i wzdłuż pasa startowego.

Tak działa system ILS na lotniskach. W Gdańsku właśnie przywrócono funkcjonowanie systemu ILS CAT II. Tak działa system ILS na lotniskach. W Gdańsku właśnie przywrócono funkcjonowanie systemu ILS CAT II.
Na lotnisku w Gdańsku od kilku lat działa system ILS CAT II. Dzięki niemu piloci mogą bezpiecznie lądować, o ile na wysokości 30 metrów nad ziemią zobaczą 300 metrów drogi startowej.

Sęk w tym, że pod koniec września system ILS w Gdańsku przestał działać. Nie zepsuł się, lecz wszedł w tryb awaryjny, co de facto sprawiło, że piloci nie mogli z niego korzystać.

Co się stało?

Okazało się, że w tym roku trasę nad gdańskim lotniskiem upodobały sobie ptaki. Masowo siadały one na radiolatarniach systemu ILS, zakłócając ich pracę.

Ktoś powie: "ptaki to odwieczny problem lotnisk i te umieją sobie z nimi radzić, przeganiając je przy pomocy wytresowanych drapieżników, np. sokołów".

To prawda, sęk jednak w tym, że to właśnie przeganianie ptaków powodowało zakłócenia pracy radiolatarni.

Anteny systemu ILS to delikatne konstrukcje. Wpadały w drgania, gdy obsiadające je ptaki zrywały się do lotu. Anteny systemu ILS to delikatne konstrukcje. Wpadały w drgania, gdy obsiadające je ptaki zrywały się do lotu.
Oto dlaczego: delikatna konstrukcji latarni powoli ugina się, gdy siada na niej coraz więcej ptaków. Gdy jednak wszystkie one jednocześnie podrywają się do lotu, czy to na skutek płoszenia, czy z innego powodu, konstrukcja działa jak sprężyna: pozbawiona ciężaru gwałtownie wraca do poprzedniej pozycji. Wpada tym samym w drgania, które zakłócają pracę delikatnych systemów.

Warto odnotować, że za sprawne działanie systemu nie odpowiada zarząd gdańskiego lotniska, lecz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Teraz radiolatarnie zostały już zabezpieczone specjalnymi osłonami (trzeba je było sprowadzić z USA), system ILS został ponownie skalibrowany i włączony.

26 odwołanych lotów w listopadzie



Najwyższy czas, bo jego brak przez ponad dwa miesiące sprawił, że wskaźniki punktualności lądowań w Gdańsku poleciały na łeb, na szyję. O ile w październiku (już bez systemu ILS, ale podczas dobrej pogody) wskaźnik opóźnionych lotów w Gdańsku wyniósł raptem 6,2 pkt., co dawało naszemu lotnisku drugie miejsce w Polsce po Modlinie (2,6 pkt.), o tyle w listopadzie było już znacznie gorzej. Wskaźnik poszybował do poziomu 23,2 pkt. i tylko jedno lotnisko w Polsce - krakowskie Balice - osiągnęło jeszcze gorszy wynik (29,2 pkt.).

Wskaźnik pokazujący liczbę odwołanych lub opóźnionych lotów w Gdańsku poszybował z 6,3 pkt. w październiku do 23,2 pkt. w listopadzie. To efekt wyłączenia systemu ILS. Wskaźnik pokazujący liczbę odwołanych lub opóźnionych lotów w Gdańsku poszybował z 6,3 pkt. w październiku do 23,2 pkt. w listopadzie. To efekt wyłączenia systemu ILS.
- Wysoki wzrost GIVT Indeksu gdańskiego portu to efekt ograniczonego działania systemu ILS w trudnych warunkach pogodowych oraz częstych mgieł - w listopadzie na lotnisku im. Lecha Wałęsy odwołano 26 połączeń - piszą w swoim opracowaniu eksperci firmy GIVT, która bada rynek lotniczy i pomaga uzyskiwać odszkodowania za opóźnione lub anulowane loty.

Miejsca

Opinie (110) ponad 20 zablokowanych

  • (11)

    Dobry news,nasi emigranci wpadną na Święta bez zapóźnień.I pomyślec że winne niewinne ptaszki.No jednak hamerykański sprzęt to jakość kochani moi.

    • 53 15

    • (2)

      Moja siostra leci zawsze przez Warszawę Britishem a nie z tym bydłem Wizzairem.

      • 5 16

      • No to teraz mi zainponiles/laś

        • 21 1

      • Wizzair do Dubaju nie lata

        To dlatego Twoja siostra lata tym „Britiszem” do Warszawy.

        • 4 0

    • (1)

      Tak się spieszysz by być pierwszym że z bykami piszesz, co za baran z ciebie

      • 6 2

      • Ruskek

        • 1 0

    • Próbujesz być śmieszny lub błyskotliwy??? (1)

      Ciężko powiedzieć, gdyż ani jedno ani drugie ci nie wychodzi. A może po prostu leczysz jakieś swoje kompleksy? Nie ma artykułu, pod którym na pierwszym lub drugim miejscu nie pojawiłby się Twój, zazwyczaj zupełnie nietrafny, komentarz. Już pomijam monotonię takiego życia, bo to Twoja prywatna rzecz, ale stężenia ignorancji w tych bredniach nie da sie przełknąć.

      • 2 1

      • Un napawa się właśnie nie pisaniem ale reakcjami takimi jak ta na te jego idiotyzmy

        • 3 0

    • kto za to poniósł odpowiedzialność? (1)

      • 2 0

      • Dziadki z PAZP.

        • 1 0

    • No to teraz swen skurwensen dałeś czadu

      • 0 0

    • jeszcze trochę i będzie etat

      • 1 0

  • Dobroczyńcy za grube miliony (4)

    • 25 8

    • To Sven chorągiewkami naprowadza samoloty (3)

      Nie pisze, bo w końcu wziął się do roboty.

      • 9 1

      • ty i sven napie**alacie te glupie posty toczka w toczke (2)

        • 6 1

        • To jeden i ten sam troll - o samolotach (1)

          Także Krystyna ze Skarszew z dużym biustem, the bill, pani billowa itp.

          • 3 1

          • Nieprawda

            • 0 1

  • (9)

    Ciekawe jak to prawnie wygląda - czy mogą się domagać odszkodowania od PAŻP za loty które by się odbyły gdyby ILS cat II działał.

    • 38 7

    • nie, bo system ILS nie jest niezbędny do prowadzenia działalności lotniczej (5)

      • 10 1

      • (4)

        Tak, ale ILS należy do PAŻP i zapewne między portem i PAŻP jakaś umowa jest podpisana. Te osłony miały być już dawno, ale PAŻP z nich zrezygnowało.

        • 6 2

        • Oczywiście, ale linie lotnicze nie mają obowiązku latać na wszystkie lotniska. Wiedziały o braku ILS, a mimo to latały (3)

          Za opóźniony lub anulowany lot zawsze możesz domagać się odszkodowania od linii lotniczej. Dopiero ona mogłaby próbować regresu do lotniska czy PAŻP, ale wątpię w skutecznośc do takiego pozwu

          • 7 1

          • (2)

            ALe ja nie piszę o perspektywie pasażera tylko właśnie lotniska. W wyniku braku ILSa pewne rozkładowe loty się nie odbyły i lotnisko poniosło z tego tytułu jak najbardziej policzalne straty

            • 1 3

            • Ale lotnisko cicho siedzi, bo (1)

              zaniedbuje obowiazek likwidacji ptactwa.

              • 2 1

              • Tak szczególnie kaczek

                • 4 2

    • Domagaj sie od lotniska i od agencji. (1)

      Na lotnisku w ogole nie powinno byc ptakow.
      Gdyby ptakow nie bylo to by nie siadaly na antenach.

      Agencja kupila badziewie, ktore psuje sie od startujacych ptakow. Skoro jednak ptaki na lotnisku sa to anteny powinny byc na nie odporne.

      • 2 7

      • No i może właśnie to jest meritum? Początkowo anteny miały mieć te osłony, ale PAŻP z nich zrezygnowało.

        • 5 1

    • Za mgłę?

      • 0 0

  • Cebula wysiada z samolotu, (4)

    i cyk ubera za dyszkę lub dwie zamawia a tam - kierowca anulował, kierowca anulował, itd....
    I cebula na piechotę do domku iść musi ;-)

    • 27 56

    • na mnie zawsze czeka szwagier w krzakach

      • 20 3

    • A to jest artukuł o czym innym.

      • 8 2

    • odwal sie od cebuli :) w tym roku drozsza niz zloto

      • 4 0

    • Cebula to lotnisko oglada na zdjeciach w internecie i pozniej komentuje.

      • 1 0

  • Spokojnie, dzisaij gotowe a jutro znowu niegotowe

    Standard... Takie to polskie pewnie znowu slabo zrobili i zaraz przestanie dzialac

    • 19 22

  • W samą porę.

    • 24 1

  • (3)

    tyle haj$u co ten system kosztował i takie jaja

    • 27 7

    • (2)

      W Gdyni działa już od dawna bez żadnego problemu i kosztował o połowę mniej.

      • 6 3

      • Bo do celów wojskowych żadnych papierów mieć nie musi

        Nawet 90% kosztów instalacji cywilnych to pomiary, papiery i podpisy

        • 0 2

      • To dlaczego wojskowe MiGi tenowały lądowanie na gdańskim lotnisku?

        Jakie samoloty lądują w Gdyni? Śmigłowce i awionetki. Ewentualnie Bryza.

        • 0 0

  • Nawet Miś Koralgol (3)

    W bajce z lat 90 miał systemy nawigacyjne na lotnisku.. o czym my kochani moi drodzy mówimy w ogóle szkoda gadać. Kasa na samochody i wyjazdy zagraniczne są ważne że małpki się widzi i z tygrysami zdjęcia. Gdańsk takie duże miasto a ciągle jakieś wałki..

    • 15 22

    • Ty chyba też piszesz po małpce (2)

      I to niejednej

      • 10 3

      • (1)

        dokładnie, taka rada na przyszłość: piłeś? nie pisz!

        • 9 2

        • Nie piłeś? Wypij!

          • 7 0

  • Dlaczego to lotnisko nosi jeszcze nazwę Lecha Bolka ??? (7)

    Czy nie istnieje wszak ustawa dekomunizacyjna ?

    • 75 119

    • głupi pyta (3)

      Bo to wielki Polak w przeciwieństwie do ciebie ćwoku !

      • 45 29

      • Tia wielki. Razem z Jankowskim zboczencem.

        • 18 39

      • Jaki wielki polak buraczyno. Sprzedawczk cebulaku (1)

        • 17 29

        • pewnie,

          masz doświadczenie w sprzedawaniu to wiesz

          • 22 9

    • d**il czy o droge pytasz.

      • 17 8

    • Spytaj swojego idola Piotrowicza.

      • 7 4

    • weż się do roboty

      Nie masz innych problemów. Weź się lepiej do roboty.

      • 0 0

  • huraaaaaaaaaa (1)

    mam nadzieje ze teraz nie oszczedzali na inwestycji:D

    • 17 3

    • Można mieć nadzieję, że teraz na pewno wszystko dobrze jest zrobione - bez wcześniejszych oszczędności na jakichś tam "głupich zbędnych osłonach"...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane