Fakty i opinie

Pasażerowie wracają do komunikacji miejskiej

Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku.
Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku. Piotr Hukało / Trojmiasto.pl

Z miesiąca na miesiąc poprawia się frekwencja w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jeszcze w styczniu 2021 r. z transportu zbiorowego korzystało 8,1 mln osób miesięcznie. Od tamtej pory sprzedaż biletów i napełnienie w pojazdach stale rośnie. W czerwcu liczba pasażerów przekroczyła 10,2 mln. Dla porównania - przed pandemią, w analogicznym okresie - z komunikacji korzystało o 2,5 mln osób więcej.



Jak pandemia wpłynęła na korzystanie przez ciebie z komunikacji miejskiej?

przestałem jeździć transportem zbiorowym 19%
miałem przerwę, ale znów z niej korzystam 17%
korzystałem z niej przez cały czas i nadal korzystam 40%
nie korzystałem i nie korzystam z komunikacji publicznej 24%
zakończona Łącznie głosów: 1756
Początek roku szkolnego oznacza nie tylko bardziej dokuczliwe korki w mieście, ale także większy tłok w komunikacji miejskiej. Ten drugi aspekt może jednak cieszyć.

Komunikacja miejska w Gdańsku z miesiąca na miesiąc odrabia bowiem pandemiczne straty i choć do stanu sprzed pandemii - zarówno pod względem sprzedaży biletów, jak i frekwencji w pojazdach - jeszcze wiele brakuje, to - jak pokazują dane Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku - idzie ku lepszemu.

Aby sprawdzić, jak obecnie wygląda frekwencja w pojazdach, pod lupę wzięliśmy pierwsze półrocza z trzech ostatnich lat: z 2019 r. - ostatniego "normalnego", 2020 - już z szalejącą pandemią i lockdownami oraz z 2021 r. - czasu powolnego powrotu do normalności.

Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021.
Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021. graf. Trojmiasto.pl

22 mln straty na biletach w Gdańsku



Najgorzej było w kwietniu 2020 r., gdy z autobusów i tramwajów skorzystało zaledwie 3,7 mln pasażerów. Dla porównania - rok wcześniej - pasażerów było o ponad 10 mln więcej. Choć w tym roku wynik z wiosny ubiegłego roku udało się podwoić, to nadal tylko połowa liczby pasażerów ze stanu sprzed pandemii.

Zdecydowanie lepsze były już kolejne miesiące, gdy straty z miesiąca na miesiąc udało się nadrabiać szybciej. W maju liczba pasażerów przekroczyła 9 mln, a miesiąc później było ich już ponad 10,2 mln. Z poprawy frekwencji w autobusach i tramwajach cieszy się ZTM w Gdańsku, ale podkreśla też, że odrabianie strat jeszcze potrwa.

Tłum pasażerów w pociągach PKM

Przepełnione składy PKM w kierunku Gdańska Głównego - przystanek PKM Jasień. W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.


- Pandemiczny rok 2020 przyniósł znaczny spadek liczby pasażerów, natomiast wyraźnie widzimy tendencję wzrostową od wiosny 2021 r. Wiąże się to m.in. z powrotem do pracy stacjonarnej oraz ze zmniejszeniem liczby osób pozostających w kwarantannie lub izolacji. I choć aktualnie nadal napełnienie pojazdów komunikacji miejskiej odbiega od stanu z 2019 r., to obserwujemy sukcesywny wzrost liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej - mówi Zygmunt Gołąb z ZTM w Gdańsku.
Pasażerowie na nowo przekonują się do komunikacji także z powodu optymistycznych wyników badań, z których wynika, że korzystając z transportu miejskiego, który stale jest wietrzony i dezynfekowany, trudniej o zakażenie koronawirusem, niż w przypadku przebywania w innych zamkniętych pomieszczeniach.

O tym, że sytuacja w komunikacji - powoli, ale jednak - wraca do normy, świadczy też zniesienie limitów w pojazdach. Jeszcze w czerwcu weszły w życie przepisy znoszące limit 75 proc. maksymalnej liczby miejsc siedzących i stojących.

Warto jednak pamiętać, że nadal w pojazdach komunikacji miejskiej obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.

Opinie (209)

  • (9)

    Od półtora roku skutecznie straszycie ludzi zarazą to przestali jeździć. Formuła się wyczerpała. Nikt już tego kitu nie łyka.

    • 67 31

    • Do czasu aż ktoś ci w rodzinie umrze wtedy zrozumiesz.. (8)

      • 25 29

      • (3)

        Cały czas ktoś umiera. Ludzie nie żyją wiecznie.

        • 25 19

        • (2)

          To zlikwidujmy służbę zdrowia i wróćmy do paleolitu.
          Po co w ogóle robić cokolwiek, skoro tak wszyscy umrzemy.
          Kiedyś ludzie żyli po 30 lat i gatunek przetrwał.
          Rozumiem, że przez ulicę przechodzisz zawsze na czerwonym, bo przecież i tak kiedyś umrzesz.

          • 23 16

          • (1)

            Tak przechodzę na czerwonym jak nic nie jedzie. Ty pewnie na czerwonym stoisz w nocy na pustej drodze jak głąb.

            • 14 22

            • Nie wymagają myślenia od covidowego paranoika.

              To stan umysłu cechujący ludzi bojących się życia, o bardzo niskim poziomie intelektualnym.

              • 2 0

      • A przedtem to niby wiecznie żyli ???

        • 9 12

      • Co zrozumiem? Że straszą, ograniczają nas, że zamykali przychodnie i przez to wszystko ludzie umierali. Tak, to zrozumiałam.

        • 9 11

      • I co z tego? Ludzie z kowid zdobywali już Mount Everest (1)

        oraz wygrywali mecze w A klasie.
        Dlaczego mam z góry pesymistycznie zakładać, że mając kowid umrę jeśli śmiertelność w mojej grupie ludzi z kowid niczym się nie różni od tej bez kowid?
        Ludzie z kowid mogą być chorzy tak samo jak bez kowid.
        Ludzie z kowid mogą być zdrowi tak samo jak bez kowid.
        Ludzie z kowid mogą umierać tak samo jak bez kowid.
        Kowid to tylko i wyłącznie pozytywny wynik testu, który w 99% nie oznacza nawet zarażenia (rachunek prawdopodobieństwa się kłania) - ludzie z kowid w statystykach niczym nie ustępują tym bez kowid.
        Dlaczego więc mam zakładać, że mając kowid trafię do szpitala a nie np. do SPA? Skąd ten pesymizm?

        • 9 8

        • A ziom dalej troluje o kowidzie

          Co za typ

          • 6 7

  • Cały czas korzystałem z komunikacji miejskiej... (9)

    I jakoś ten morderczy i krwiożerczy wirus mnie nie dopadł. Od kiedy wyłączyłem telewizor, skończyła się epidemia!

    • 75 40

    • (4)

      To tak jak ci pijani kierowcy... też tak piszą dopóki kogoś nie zabiją na drodze. Później już nie piszą... siedzą w więzieniu i obraz trupów przed oczami do końca życia.

      • 20 19

      • A gdzie ty te trupy widzisz? (3)

        Ja wychodzę na ulicę i przez 2 lata tej pseudo-epidemii nie widziałem ani jednego! Co ty za dopalacze bierzesz, że masz ciągle obraz trupów przed oczami? Chyba potrzebny ci psychiatra...

        • 16 18

        • to postaw bozi, czy temu w co ttam wierzysz, swieczke (2)

          W podziekowaniu...
          Ze swego otoczenia pozegnalem piec osob, w tym trzech facetow w wieku 40-50.
          Wiec statystyka ma swoje prawa i nie dzieli rowno, a to, ze tego nie widzialec, o niczym nie swiadczy.
          Pradu w gniazdku tez nie widac... Jak wlozysz palec, to tez nie zobaczysz...

          • 23 7

          • Świetny przykład podałeś.

            Od groma mądrych ludzi latami kombinowało jak zaprojektować, wymyślić i zainstalować różnicówkę.

            A potem tacy jak powyżej będą krzyczeć, że prąd nie zabija, bo wsadził palec do gniazdka i nic mu nie było, nie mając zupełnie pojęcia jak to działa...

            • 10 4

          • Ptysiu, takie bajki to swoim dzieciom opowiadaj na dobranoc.

            Myślisz że jeszcze ktoś wierzy w takie bzdury wyssane z palca?

            • 3 4

    • (2)

      Jak wsadzałem głowę pod koc i zamykałem oczy to cały świat przestawał istnieć.
      Działało to super, gdy miałem 5 lat.

      • 20 10

      • To siedź dalej pod kocem i patrz w telewizor. (1)

        Ja jeździłem przez ostatni czas po Europie i nigdzie nie widziałem tego co telewizja pokazuje. Może jeszcze mi powiesz o trumnach z Bergamo, gdzie już nawet przedszkolaki wiedzą, że to był fotomontaż...

        • 11 14

        • Sam fakt że wiesz co telewizja pokazuje świadczy nieco o Twojej inteligencji ;)

          Normalni ludzie nie mają czego wyłączyć... Przecież w tych czasach TV oglądają tylko stare dziadki i patologia...

          • 6 11

    • cenie swoje zdrowie i zycie. w zyciu nie pojade gdanskimi ztm-ami.

      chyba sa niepowazni

      • 0 3

  • Ostatni raz skorzystałem z ZKM w 2019 (7)

    Nikt nie przestrzega limitów, nikt nie nosi maseczek, obcy ludzie chuchaja sobie w tłumie prosto w twarz.
    To była wylęgarnia chorób jeszcze przed kowidem.
    Dziękuję, postoję - mam pracę zdalną na szczęście

    • 49 57

    • Sam napisałeś, że była wylęgarnia chorób (2)

      Tyle, że wtedy nie trąbili o tym dzień w dzień w każdej TV i na wszystkich stronach w internecie.

      • 17 4

      • (1)

        Ale wiesz, że przeziębienie jest jednak mniej groźne niż covid?
        Odkąd zrezygnowałem z komunikacji miejskiej na rzecz kombinacji rower+auto nawet jednego przeziębienie nie miałem. (a wcześniej kilka razy rocznie)
        Z przeziębieniem da się żyć, tydzień w domu i po sprawie, ale perspektywa złapania covid w autobusie skutecznie mnie zniechęca.

        • 10 16

        • To nie komunikacja.

          To maski. Nie miałem przeziębienia od marca zeszłego roku, chociaż komunikacją jeździłem.

          • 3 6

    • Ale co to za życie siedzieć cały czas w domu? Dobrze, że to lubisz, ja nie... Covid odchorowałem w grudniu, potem jeszcze się zaszczepiłem. To w sumie trzy dawki. Mam nadzieję, że każdy następny przechoruję lżej. Maseczkę noszę bo chorowanie nie było przyjemne i wolałbym uniknąć kolejnego chorowania. Trzeba z tym żyć, bo on nie zniknie nigdy tak samo jak i grypa, opryszczka czy co tam kto woli. Trzeba się z tym nauczyć żyć lub umrzeć. Nie ma innej rady. Mimo to w domu nie chcę siedzieć, bo co to za życie...

      • 6 5

    • tylko że osoby nie mające kontaktu z innymi w ogóle nie budują odporności (1)

      posiedzisz w izolacji kilka lat i jak już w końcu będziesz mieć kontakt z ludźmi to ciężko zachorujesz na zwykłe infekcje których przeciętny człowiek nawet nie zauważa, do tego dochodzi sprawa aktywności a tu komunikacja miejska jest dobra bo zawsze na przystanek trzeba dojść i kilka przymusowych spacerów w ciągu dnia się łapie

      • 8 1

      • Przesiadłem się z komunikacji miejskiej na rower i jeżdżę cały rok. Myślę, że ruchu i odporności mam więcej niż gdybym się kisił w zachuchanyn autobusie.
        Spacer 300m na przystanek to nie jest żaden ruch, bez żartów.

        • 3 6

    • Ja jeżdżę komunikacja miejską przez całe życie od dzieciaka.

      I o dziwo żyję i mam się doskonale.

      • 5 1

  • PKM dopłaca do każdego pasażera 15-20zł (10)

    nie opłaca się aby kursowały częściej, nie po to PKM powstało aby przewozić dziesiątki milionów rocznie, ale aby wydać miliard na budowę i biurowiec i stołki dla swoich. iluż tam dyrektorów itp.

    • 58 20

    • To samo można napisać o drogach (5)

      • 14 2

      • (4)

        O Ostrolece. Ups z Ostrolecki nie dostajemy pradu , a 1,5 mld(na razie) wrzucilismy.

        • 12 3

        • jpdl, Tusk zajumał 153 mld zł z kont emerytalnych (3)

          jego TK to klepnął a ty ciągle ślepy na lewe oko? za dużo tvn i Michnika

          • 7 21

          • (2)

            poszukaj na swoim koncie emerytalnym - masz tam część z tych 153mld, oczywiście jak odprowadzałeś składki

            • 8 4

            • tak le ming masz tak podobnie jak masz tam cząstkę 100 mln od wałesy :) (1)

              • 1 2

              • A teraz le mingi powtarzajcie.

                Nie ma żadnej inflacji. Mateusz tak powiedział, a on nigdy nie skłamał

                • 3 0

    • Taniej dopłacać do pasażerów niż do budowy dróg (1)

      A teraz zachęcanie do komunikacji miejskiej nie ma sensu bo ona i tak więcej ludzi nie przyjmie !!!

      • 9 6

      • lol... no przecież napisałem powyżej jaki był cel PKM

        ty o skutkach a ja o przyczynie

        • 5 3

    • a te 15 -20 zł to skąd wziąłeś? (1)

      ogólnie liczba wyssana z palca, gdybyś cokolwiek wiedział na ten temat to byś nie napisał że PKM do pasażerów dopłaca bo nie dość że niby z czego to w ogóle nie jest przewoźnikiem tylko zarządcą linii kolejowej, dotacje to sponsoruje urząd marszałkowski i nie do każdego pasażera ale według przejechanych kilometrów

      • 2 2

      • jedynym udziałowcem PKM jest urząd marszałkowski

        dopłaty idą z naszych podatków, kwota dopłaty jest kwotą jaką się płaci przewoźnikowi (składy PKM obsługuje SKM) rocznie podzielone na liczbę pasażerów rocznie.

        • 4 0

  • PKM to horror w godzinach szczytu. (1)

    Już sama kwestia aby dostać się do kolejki jest problemem a w środku jak sardynki i jeden chucha na drugiego, jest tak duszno, że aż skropliny się zbierają na szybach.

    • 75 3

    • i jeździ tylko raz na godzinę, a czasem i rzadziej na dodatku składy krótkie jak tramwaj - to nie jest komunikacja miejska tylko porażka

      • 0 0

  • Sztuczne liczby. (1)

    Liczycie turystów.

    • 39 9

    • To są raczej statystyki - do tej pory nie widziałem, żeby ktokolwiek siedział na drzwiach i liczył tych 10 milionów pasażerów.
      Albo liczą ilość sprzedanych biletów, albo mają system rozpoznawania twarzy z kamer, ala Orwell.

      • 8 0

  • Dajcie już spokój z tą pandemia (17)

    W Szwecji cały czas nie ma obowiązku noszenia maseczek i jakoś żyją.

    • 80 28

    • (7)

      Poza tymi, którzy umarli. ale oni na tym forum nie napiszą.

      • 25 29

      • (5)

        ...bo przed koronaświrusem ludzie nie umierali.

        • 26 18

        • (4)

          Używanie słów "koronaswirus" "plandemia" "lewak" albo "faszysta" pokazuje, że nie ma po co z takim człowiekiem dalej dyskutować.

          • 18 7

          • Takie pytanie... (2)

            Znasz w ogóle definicję koronawirusa? Wiesz co to jest? Potrafił byś własnymi słowami powiedzieć co to takiego jest koronawirus?

            • 7 9

            • Koronawirus

              to.patogen wywołujący przeziębienia

              • 14 0

            • Wkleić Ci linka do sekwencji genetycznej, analiz opublikowanych w Nature czy o co pytasz?

              • 11 6

          • A jak nazwać ludzi wzywających do dyskryminowania innych ludzi ze względu na przekonania?

            Przecież to czysty przejaw faszyzmu.

            • 3 0

      • Tak samo giną ludzie na drogach.

        Dlaczego nie wprowadzono lockdownu dróg? Odpowiedź jest banalnie prosta. Bo większość musi jakoś żyć i funkcjonować. Pewne straty są wpisane w nasze życie by społeczeństwa miały zapewnioną normalna egzystencję.

        • 4 0

    • Prawda. Szwecja znalazła tani sposób na eutanazję. Super Szwedy! (1)

      • 11 13

      • przeciez eugenika

        To skandynawski pomysl.

        • 0 0

    • (1)

      w Danii to samo

      • 5 4

      • W Danii ludzie sie w większości poszczepili

        I mieli lepiej zorganizowane, wszystko było otwarte szybciej ale trzeba było się testować i mieć zaświadczenie ze jest się zdrowym (ważne 3 dni) żeby pójść do kina czy na mecz, nikt w Danii nie negował, ogólnie społeczeństwo na dużo wyższym poziomie

        • 9 9

    • Nawet lepiej niż jakoś (2)

      bo nie wykręcili rekordowej od II wojny śmiertelności ani nie wydali bez sensu setek miliardów rujnując jednocześnie poziom życia społeczeństwa.
      Śmiertelność w Szwecji w 2020 wzrosła o niecałe 5% w porównaniu do średniej 2015-2019 a o jakieś 1,5% przy uwzględnieniu zmian demograficznych. Zwykłe statystyczne wahania i granice cięższych sezonów grypowych to +/-10% - dopóki nie zbliżyli się do ciężkiego sezonu grypowego to nie ma nawet o czym mówić i wszelkie artykuły o armagedonie w Szwecji można od razu wyrzucić do kosza.

      • 5 6

      • Nie wiem czy pamiętasz (1)

        Ale główny macher od szwedzkiej polityki antycovidowej po pewnym czasie publicznie przyznał, że jego pomysł na budowanie odporności populacyjnej się nie sprawdził, i że to podejście było błędne. Przypomnę przy okazji, że w ten sposób uśmiercono dużą liczbę głównie starszych osób, którym w ten sposób nie dano żadnych szans.

        • 4 4

        • i poprawiono statystyki

          Ubezpieczeniowe...

          • 0 0

    • i mają znaczenie więcej ofiar, niż my (1)

      w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, oraz stopień zaludnienia tego ogromnego kraju.

      Ogarnij się życiowo;

      • 8 5

      • Ale za to wygrali gospodarczo i mają zapewniony godny byt dla wielu pokoleń.

        Dlatego u nich emeryt umiera po 80-tce, u nas po 60-tce. Tylko trzeba użyć mózgu bo dojść do tak pozornie prostych wniosków.

        • 0 0

  • W Gdyni rzadziej kursują autobusy i trolejbusy (1)

    • 21 3

    • Przede wszystkim na witominie rzadziej kursują autobusy

      • 3 0

  • (4)

    Dlaczego w Polsce u seniorek można spotkać tylko jeden typ fryzury?

    • 27 28

    • Wyjdź wreszcie z domu,przestań oglądać tylko tv Trwam .

      • 9 4

    • odpowiesz sobie na to pytanie jak będziesz stary/stara (1)

      • 9 2

      • Jak będę stary to już, na szczęście, nie będę musiał dwa lata razy w tygodniu golić głowy maszynką na łyso, bo będę naturalnie łysy :)

        • 3 3

    • Na chińczyka?

      • 0 0

  • To nie powód do radości. Wracają brud, smród, chamstwo i ciasnota, a przy okazji opóźnienia. (7)

    Ale tak! Korzystajmy z komunikacji zbiorowej, to lepsze niż auto.

    • 36 18

    • (3)

      Komunikacja ze śmierdzielami lepsza niż włane auto?

      • 8 9

      • jak nie ma auta? (2)

        • 1 1

        • Kto nie ma auta? (1)

          Lata '90 już minęły, gruza można kupić za 2 średnie krajowe, a jak jesteś hardkorem, to i za jedną minimalną.

          • 4 3

          • za 2 średnie to nie taki znowu gruz a jak jesteś hardkorem to można nawet za pół minimalnej krajowej!

            • 1 0

    • to zasmradzaj innym życie tym autem i dalej rozjeżdżaj trawniki, bo parking drogi (2)

      Twórco Korków

      • 8 9

      • Spoko nie ma problemu :)

        • 3 2

      • Chętnie zasmradzam!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.