- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (92 opinie)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (114 opinii)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (308 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (41 opinii)
- 5 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (308 opinii)
- 6 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (28 opinii)
Pasażerowie wracają do komunikacji miejskiej
Z miesiąca na miesiąc poprawia się frekwencja w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jeszcze w styczniu 2021 r. z transportu zbiorowego korzystało 8,1 mln osób miesięcznie. Od tamtej pory sprzedaż biletów i napełnienie w pojazdach stale rośnie. W czerwcu liczba pasażerów przekroczyła 10,2 mln. Dla porównania - przed pandemią, w analogicznym okresie - z komunikacji korzystało o 2,5 mln osób więcej.
Komunikacja miejska w Gdańsku z miesiąca na miesiąc odrabia bowiem pandemiczne straty i choć do stanu sprzed pandemii - zarówno pod względem sprzedaży biletów, jak i frekwencji w pojazdach - jeszcze wiele brakuje, to - jak pokazują dane Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku - idzie ku lepszemu.
Aby sprawdzić, jak obecnie wygląda frekwencja w pojazdach, pod lupę wzięliśmy pierwsze półrocza z trzech ostatnich lat: z 2019 r. - ostatniego "normalnego", 2020 - już z szalejącą pandemią i lockdownami oraz z 2021 r. - czasu powolnego powrotu do normalności.
22 mln straty na biletach w Gdańsku
Najgorzej było w kwietniu 2020 r., gdy z autobusów i tramwajów skorzystało zaledwie 3,7 mln pasażerów. Dla porównania - rok wcześniej - pasażerów było o ponad 10 mln więcej. Choć w tym roku wynik z wiosny ubiegłego roku udało się podwoić, to nadal tylko połowa liczby pasażerów ze stanu sprzed pandemii.
Zdecydowanie lepsze były już kolejne miesiące, gdy straty z miesiąca na miesiąc udało się nadrabiać szybciej. W maju liczba pasażerów przekroczyła 9 mln, a miesiąc później było ich już ponad 10,2 mln. Z poprawy frekwencji w autobusach i tramwajach cieszy się ZTM w Gdańsku, ale podkreśla też, że odrabianie strat jeszcze potrwa.
Tłum pasażerów w pociągach PKM (64 opinie)
W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.
W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut. Zobacz więcej
- Pandemiczny rok 2020 przyniósł znaczny spadek liczby pasażerów, natomiast wyraźnie widzimy tendencję wzrostową od wiosny 2021 r. Wiąże się to m.in. z powrotem do pracy stacjonarnej oraz ze zmniejszeniem liczby osób pozostających w kwarantannie lub izolacji. I choć aktualnie nadal napełnienie pojazdów komunikacji miejskiej odbiega od stanu z 2019 r., to obserwujemy sukcesywny wzrost liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej - mówi Zygmunt Gołąb z ZTM w Gdańsku.
Pasażerowie na nowo przekonują się do komunikacji także z powodu optymistycznych wyników badań, z których wynika, że korzystając z transportu miejskiego, który stale jest wietrzony i dezynfekowany, trudniej o zakażenie koronawirusem, niż w przypadku przebywania w innych zamkniętych pomieszczeniach.
O tym, że sytuacja w komunikacji - powoli, ale jednak - wraca do normy, świadczy też zniesienie limitów w pojazdach. Jeszcze w czerwcu weszły w życie przepisy znoszące limit 75 proc. maksymalnej liczby miejsc siedzących i stojących.
Warto jednak pamiętać, że nadal w pojazdach komunikacji miejskiej obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.
Miejsca
Opinie (209)
-
2021-09-11 08:56
komunikacja miejska
Aby zachęcać ludzi do transportu miejskiego, to najpierw zróbmy coś aby pasażerowie stosowali się do wymogów sanitarnych! Nikt nie sprawdza, czy pasażerowie mają maseczki, nie wspominając o poprawności ich noszenia. Motorniczy nie ma uprawnień, kontrolerzy również! To, kto jest za to odpowiedzialny?
- 0 0
-
2021-09-08 00:43
00:42 29
Takie Czasy
- 0 0
-
2021-09-07 17:04
SKM
SKM w godzinach wieczornych to porażka zmienili w gdynii i ze stacji Wzgorze Maksymiliana w soboty 20 59 a nastepny 21 40 to żart! niech pomyślą o ludziach którzy pracują w rivierze. co zmiana to na gorsze a bilety coraz droższe :(
- 1 0
-
2021-09-06 07:05
PKM to horror w godzinach szczytu. (1)
Już sama kwestia aby dostać się do kolejki jest problemem a w środku jak sardynki i jeden chucha na drugiego, jest tak duszno, że aż skropliny się zbierają na szybach.
- 75 3
-
2021-09-07 16:52
i jeździ tylko raz na godzinę, a czasem i rzadziej na dodatku składy krótkie jak tramwaj - to nie jest komunikacja miejska tylko porażka
- 0 0
-
2021-09-07 10:17
do ztm i władz miasta...
Jak będzie już 12 mln. to nie zapomnijcie przypiąć kartek na co drugim siedzeniu aby nie siadać bo pandemia. Stojący nad siedzącymi będą radośnie pokaszliwać. Warto też by ograniczyć ilość pojazdów w ramach oszczędności które będzie można przeinaczyć na podwyżki dla siebie.
- 0 0
-
2021-09-06 07:48
Transport publiczny to priorytet (8)
W Gdańsku całkiem niezłe autobusy i tramwaje poza złomem spowadzonym z Niemiec, Na niektórych trasach zbyt rzadkie kursy SKM absolutnie do poprawienia- powinny być nowe składy, częstsze kursy
- 74 22
-
2021-09-06 09:29
W Gdańsku dla władz miasta nie jest priorytetem !!Brak autobusów bez emisyjnych które powinny zastąpić wszystkie tramwaje. (3)
I przeciwnie tutaj promuje sie ruch samochodowy i na jego wygode robi sie ogromnie kosztowne inwestycje !!
- 2 10
-
2021-09-06 10:13
Pogrzało? (2)
Mamy tory, mamy trakcję, po co płacić miliony za baterie do autobusów?
To czego nam trzeba, to zastąpienie miejsc parkingowych garstki ludzi z dwóch kamienic we Wrzeszczu tramwajem dla 100000 ludzi z Południa.- 5 2
-
2021-09-07 00:00
istnieje kilka alternatyw dla tego połączenia
a ci ludzie z dwóch kamienic mają takie same prawa, jak inni.
Bo dużo ludzi na południu?! Bolszewizmu się zachciewa? Władza rad?!
A kto im kazał tam zamieszkać?
I nie chodzi tu o miejsca parkingowe, a o głupoty promowane przy okazji organizacji komunikacji.- 0 0
-
2021-09-06 23:37
Bo oni myślą, że baterie rosną na drzewach :P
- 0 0
-
2021-09-06 09:03
tylko obłożenie na niektóryvh trasach to 150% dopuszczonrj pojemności. Jadący osobówką za takie coś ma zabierane prawo jazdy a kierowcy autobosów czy motorniczowie nie.
- 6 1
-
2021-09-06 09:01
Niezłe autobusy?
To żart?
Pare mscy temu na tym portalu był artykuł o kontroli autobusów należących do Gdańska. 3/4 nie powinno w ogóle wyjeżdżać z powodów cieknących płynów itp.- 8 3
-
2021-09-06 08:47
Transport publiczny w Gdansku
Nie jest priorytetem
- 11 3
-
2021-09-06 08:18
Ale taboru jest zdecydowanie za mało.
- 14 1
-
2021-09-06 07:21
To nie powód do radości. Wracają brud, smród, chamstwo i ciasnota, a przy okazji opóźnienia. (7)
Ale tak! Korzystajmy z komunikacji zbiorowej, to lepsze niż auto.
- 36 18
-
2021-09-06 08:33
to zasmradzaj innym życie tym autem i dalej rozjeżdżaj trawniki, bo parking drogi (2)
Twórco Korków
- 9 9
-
2021-09-06 23:35
Chętnie zasmradzam!
- 0 0
-
2021-09-06 09:46
Spoko nie ma problemu :)
- 3 2
-
2021-09-06 07:32
(3)
Komunikacja ze śmierdzielami lepsza niż włane auto?
- 8 10
-
2021-09-06 08:13
jak nie ma auta? (2)
- 1 1
-
2021-09-06 08:52
Kto nie ma auta? (1)
Lata '90 już minęły, gruza można kupić za 2 średnie krajowe, a jak jesteś hardkorem, to i za jedną minimalną.
- 4 4
-
2021-09-06 09:28
za 2 średnie to nie taki znowu gruz a jak jesteś hardkorem to można nawet za pół minimalnej krajowej!
- 1 0
-
2021-09-06 07:45
Zachęcanie do komunikacji miejskiej to obecnie bzdura. (10)
W godzinach szczytu i tak nie jest w stanie przewieźć więcej pasażerów. Brakuje tramwai i autobusów.
- 189 31
-
2021-09-06 09:15
albo nie jeździsz zbiorkomem (2)
albo akurat masz pecha jeździć którymś z bardzo nielicznych kursów przepełnionych. Oczywiście jak ktoś ma normalne warunki to nic nie mówi a krzyczą ci co maja za ciasno, myślimy więc że to duży problem ale globalnie tak nie jest. Tymczasem realnie nawet w godzinach szczytu większość pojazdów ma zapełnienie na poziomie poniżej 50% i na spokojnie bez żadnych nowych pojazdów jeszcze ze 30% więcej pasażerów mogłoby jeździć. Oczywiście nie znaczy to że każdy sobie usiądzie no ale przecież nie o to chodzi w autobusie czy tramwaju.
- 12 21
-
2021-09-06 22:35
Jesteś pracownikiem tego bezmyślnego urzędu miasta? Kompletnie nie wiesz o czym piszesz.
- 0 1
-
2021-09-06 09:25
pojecia nie masz i wazelinujesz ludzi jest mniej tylko ze wzgledu na pandemie
ale wiele tramwajów i autobusów jest przepełnionych i tak chodzi o miejsca siedzące bo one zapewniaja komfort jazdy jak w aucie
- 14 4
-
2021-09-06 09:22
Akurat tramwajów to nie brakuje Im mniej tego złomu tym lepiej ale brakuje autobusów i to bez emisyjnych (2)
- 2 22
-
2021-09-06 09:25
(1)
Tramwaje cudo z 19 wieku.
- 3 18
-
2021-09-06 11:16
Cudo. Koncerny samochodowe musiały je wykupić i zamknąć.
Bo nikt nie chciał jeździć ich cudownymi spalinowymi wynalazkami, które nie nadają się do napędzania pojazdów...
- 4 6
-
2021-09-06 08:54
(3)
jest w stanie przewiezc wiecej pasazerow w rpeciwiecentwie do drog
- 7 23
-
2021-09-06 09:25
(1)
A no tak zbiorkom jest z gumy a drogi już nie, nie dość że myślenie życzeniowe to jeszcze wybiórcze haha
- 14 3
-
2021-09-06 11:15
Autobusy da się dokupić.
Dróg dobudować już nie.
- 7 7
-
2021-09-06 08:59
zatrudnisz upychaczy jak na Dalekim Wschodzie ?!
- 20 5
-
2021-09-06 22:19
Mistrz korolczuk
Ty umiesz czytać te wykresy co publikujesz.Gdzie ty pobierałeś wykształcenie. Jeżeli dla ciebie spadek z 15mln do 3.7mln to spadek o 2mln. Propagandę sobie uprawiacie.Ludzie to widzą.
- 1 0
-
2021-09-06 08:39
Jeden bilet na wszystko (5)
Ja dalej chce kupic jeden i ten sam bilet, ktorym moge pojechac skm, zkm, czy PKM na terenie trojmiasta. Takie rozwiazania funkcjonuja w innych krajach, u nas turysta nie ma pojecia co robi, system jest skomplikowany. Moja propozycja przyniesie oszczednosc finansowa, oszczednosc czasu, a przede wszystkim podniesie komfort podrozowania mieszkancom.
- 18 0
-
2021-09-06 11:50
Warszawa już dawno tak zrobiła (3)
Ale u nas "niedasie"
- 5 1
-
2021-09-06 14:16
(2)
Ale u nas to kupa miast musi się dogadać i to jest problem
- 1 1
-
2021-09-06 17:29
W Warszawie... (1)
...też musiało się dogadać kilka samorządów
- 3 0
-
2021-09-06 21:36
Trójmiasto to 3 miasta,niech się dogadają,po co okoliczne wioski...
- 0 0
-
2021-09-06 16:35
takie coś funkcjonuje
nazywa się biletem metropolitalnym.
Ma, niestety, kilka wad...
Jest trudnodostępny, nie ma go w automatach i prawie 2,5 raza droższy, niż warszawski analog.
Przyczyna jest prosta, każdy z przewoźników bierze swoje i dokłada się za obsługę. Bo faktycznie nie jest to wspólna taryfa a suma ofert poszczególnych przewoźników.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.