Fakty i opinie

Pasja doktoranta: od łodzi do roweru jeden krok?

Najnowszy artukuł na ten temat

Z kamerą w gdyńskim centrum monitoringu wizyjnego

Rower typu chopper? Czemu nie. Według Wojciech Leśniewskiego, nie ma rzeczy niemożliwych, a właściwie rowerów niemożliwych do skonstruowania.
Rower typu chopper? Czemu nie. Według Wojciech Leśniewskiego, nie ma rzeczy niemożliwych, a właściwie rowerów niemożliwych do skonstruowania. fot. Krzysztof Wójcik/trojmiasto.pl

Niestandardowe, nawet szalone, ale idealnie dopasowane do właściciela - takie są rowery, projektowane przez Wojciecha Leśniewskiego, doktoranta Politechniki Gdańskiej, współautora m.in. pierwszej w Polsce łodzi, napędzanej energią słoneczną.



Od rana czas wypełniają mu zajęcia ze studentami na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa, gdzie pracuje jako asystent. Gdy tylko kończy zajęcia, wolny czas dzieli między rodzinę a konstruowanie kolejnego roweru. Bo rodzina Leśniewskich z Głusina na Kaszubach od lat znana jest z konstruowania nietypowych jednośladów, napędzanych siłą mięśni.

- Zaczęło się, kiedy byłem mały, miałem może z cztery lata. Wtedy dostałem pierwszy rower. Wyjątkowy, bo zrobiony przez mojego tatę. Rower robił furorę na podwórku, a zamiłowanie konstruktorskie taty przerodziło się w rodzinny interes - wspomina Wojciech Leśniewski.



Pierwsze rowery powstawały w bloku na gdańskiej Przeróbce. Z tego, co było pod ręką. - Były to rurki od łóżka i podobne materiały. Wszystko zmieniło się, kiedy w 1997 r. założyliśmy rodzinną firmę, produkującą nietypowe rowery - wspomina Kazimierz Leśniewski, ojciec Wojciecha.

Głównodowodzącym wciąż jest Kazimierz, ale to Wojciech zajmuje się projektowaniem i konstruowaniem rowerów. A tych przez 13 lat firma zrobiła już kilkaset. - Przede wszystkim na indywidualne zamówienie - tłumaczy Wojciech.

Rowery Leśniewskich służą zarówno niepełnosprawnym - z niedowładem lub brakiem kończyn - jak i zwykłym rowerzystom, którzy marzą, by mieć coś więcej niż zwykłego "górala". Są więc rowery m.in: poziome, dla wysokich, tandemy, rehabilitacyjne, z przyczepą w kształcie rydwanu, drezynowe, siedmioosobowe, a także riksze.

Te ostatnie zrobiły już międzynarodową karierę.- Nasze riksze jeżdżą już po Rzymie, Wiedniu, Londynie i Barcelonie. Nasze rowery zadebiutowały też w filmie "Wróżby Kumaka" - mówi Wojciech. - W projektowaniu rowerów nie ma dla nas żadnych granic. Na zamówienie możemy zbudować praktycznie dowolnie wymyślony model, jeśli oczywiście zamawiającego na to stać. Cena rowerów to koszt od tysiąca złotych w górę.

Kto wie, być może gdyby nie doświadczenie, zdobyte w przydomowym warsztacie, dziś Wojciech Leśniewski nie mógłby mówić o sobie jako o współautorze roweru z agregatem prądotwórczym, który w zimie zasilał lampki na choince przy gdańskim magistracie czy pierwszej w Polsce ekologicznej łodzi Solar, zasilanej energią słoneczną.

Solar to nieduża, 12-osobowa łódź pasażerska, która przy pomocy 12 paneli krzemowych może płynąć niemal bez przerwy. Niewykluczone, że w perspektywie kilku lat łodzie solarne, zaprojektowane przez zespół Wojciecha Litwina i Wojciecha Leśniewskiego na 30, 40 osób, będą wozić pasażerów z Gdańska na Wyspę Sobieszewską lub na Westerplatte.

"Druga strona nauki"

W Trójmieście nie brakuje młodych naukowców, którzy poza pracą na uczelni mają czas na rozwijanie swoich pasji. Sylwetki takich osób - nietuzinkowych doktorantów, świeżo upieczonych absolwentów, a nawet studentów trójmiejskich uczelni, chcemy przedstawiać w naszym cyklu wywiadów i artykułów pt."Druga strona nauki".

Jeśli jesteś jednym z nich bądź znasz taką osobowość, napisz do autorki cyklu m.klimowicz-sikorska@trojmiasto.pl

Opinie (65) ponad 10 zablokowanych

  • ten rower ze zdjęcia (2)

    to raczej cruiser

    • 19 2

    • PT Cruiser :D

      • 2 1

    • crusher?

      • 0 0

  • z tym Solarem (3)

    to tylko zawracanie tyłka

    • 8 19

    • (2)

      irradiancja -1366,1 W/m²
      sprawność fotoogniw-poniżej 20%
      m² ogniwa- 273 W
      żeby osiągnąć moc silnika malucha- fiata 126p potrzeba by 72 m² paneli krzemowych i to wszystko w bardzo dobrych warunkach:))))

      • 5 0

      • albo jeden kieszonkowy zakrzywiacz przestrzeni

        • 8 0

      • no, prawie dobrze

        ~1400W/m2 przyjmuje się dla energii cieplnej.

        Promieniowanie użyteczne dla ogniw fotoelektrycznych jest na poziomie ~1000W.

        Sprawność 20% to też bardziej realia laboratoriów niż praktyka handlowa.

        Ale bajer niezły :)

        • 0 0

  • łódź może płynąć NIEMAL bez przerwy (3)

    ....................................................
    no no brzmi niemal intrygująco

    • 16 3

    • przerwa

      bo jak ma przerwę w poszyciu to może zatonąć ...

      • 3 0

    • w nocy najbardziej popłynie (1)

      • 1 0

      • w zasadzie polskie przepisy odnośnie dróg wodnych mówią jedynie o pływaniu w ciągu dnia :P

        • 0 0

  • czad - jesli jego kontrukcje bedą takie jak p.Kazimierza albo lepsze to podziwiam . sam mam rower produkcji taty tego pana - i mimo 7 lat sprawuje sie idealnie - a firmowy giant rozpadł sie po 10 miesiącach. Gratulacje

    • 15 0

  • wolę czytać Panią Marzenę (7)

    niż słuchać :(
    zawsze sobie inaczej wyobrażałem jej głos...

    • 9 14

    • no niestety... (3)

      Pisałem gdzieś wcześniej że szału nie ma...
      Ale nad dykcją można zawsze popracować.

      • 3 0

      • ździebko bełkotliwa, ale może dobrze gotuje? :D (1)

        • 1 0

        • i dobrze inne rzeczy ...:)

          • 2 0

      • dobrze ze siedziała na rowerze przynajmniej dzis nie odbijała głowy do przodu

        jak zwykle

        • 0 0

    • (2)

      ja uważam że bardzo przyjemny ma głos.
      pozdrawiam ;)

      • 5 1

      • fajny fajny (1)

        nie tam jakiś popiskiwania

        • 2 0

        • Poza tym wielu Ja kocha niezaleznie od tego, co ma w gardle - w sensie strun głosowych

          • 0 0

  • Temat znany od dawna.. wystarczy zerknac np na: http://www.jakoobcycles.pl/

    • 2 5

  • musieli obciąć filmik na końcu bo Pani marzena wjechała wprost w trawę:)

    • 20 0

  • Pani Marzenko ale z Pani LASECZKA!! (8)

    :D

    • 27 10

    • zgadzam się

      proponuję założyć fan club Pani Marzeny ;)

      • 10 4

    • (4)

      troche taki jakby pasztecik hehe

      • 5 11

      • Niestety ma męża, czyli raczej jeszcze urośnie... (3)

        Nie żeby złośliwie, ja tam lubię takie... :P

        • 7 2

        • znaczy się mężatki? :) (2)

          :)

          • 2 0

          • zajęta nie znaczy, że niezainteresowana

            jak mawia tata

            • 6 0

          • chodziło mi o paszteciki, niezależnie od ich mężatości :D

            • 0 3

    • A ja szanuję to, że Pani Marzena ma mężą... (1)

      ale nic na to nie poradzę, że bardzo ale to bardzo mi się podoba... i marzę o niej..

      • 0 1

      • mąż rzecz nabyta

        • 0 0

  • Szkoda że w Trójmieście władze ograniczyły inwestycje na nowe drogi rowerowe (2)

    Władze Gdyni, Sopotu i Gdańska w zeszłym roku skreśliły ambitne plany budowy ścieżek rowerowych :(

    Cóż ten kto nie korzysta z rowerów nie rozumie potrzebujących.

    • 21 0

    • (1)

      Jeździłem po Trójmieście na rowerze jeszcze gdy nie było w nim ścieżek rowerowych (tak! Był taki czas!). I proszę sobie wyobrazić, że da się jeździć rowerem bez ścieżek rowerowych. Co więcej, daje to przyjemność, i można bezstresowo i bezkolizyjnie dojechać do dowolnego celu.

      A to wszystko bez kasku!!!111!!!! Och, niemożliwe!

      • 4 1

      • Też tak jeździłem, tyle że samochodów było wtedy z 10 razy mniej,

        do Kartuz się jechało i tylko raz na jakiś czas maluch śmignął, star czy syrenka.

        • 4 0

  • Nooo...! (3)

    Prawdziwie jestem dumny z Pani Marzenki.
    Teraz uroczo i klasowo jak nigdy! Proszę, trzy próby wystarczyły i już skok do wyższej ligi reporterskiej. Co to będzie za rok? :)

    • 10 5

    • za rok prorok (2)

      • 5 2

      • (1)

        To miało być śmieszne czy co? Bo nie wiem jak reagować :)

        • 0 2

        • Nie reagowac to prowokacja

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.