• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino będzie jeździć co godzinę z Trójmiasta do Warszawy

Maciej Naskręt
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wizualizacja Pociągu Pendolino z wychylnym pudłem.



Pociąg Pendolino, który ma zapewnić połączenie Trójmiasta z południem kraju, będzie kursować co godzinę. Część pociągów, które przyjadą ze stolicy, nie skończy biegu w Gdyni, lecz pojedzie do Słupska, Koszalina, a nawet Kołobrzegu.



Pociągi Pendolino można oglądać teraz m.in. na brytyjskich torach.

W połowie stycznia informowaliśmy, że pierwsze pociągi Pendolino firmy Alstom dojadą według rozkładu do Trójmiasta w grudniu 2014 r. Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówi 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h. Koszt zamówienia wynosi 400 mln euro. Podróż z Trójmiasta do Warszawy ma trwać 2 godziny i 30 minut. Natomiast do Krakowa i Katowic mamy dojechać w ciągu pięciu godzin.

Część naszych czytelników zastanawiała się, ile dokładnie pociągów pojedzie z Gdańska do stolicy kraju. Postanowiliśmy zapytać o to ministerialnych urzędników.

Czy duża liczba połączeń pociągiem Pendolino to atrakcyjna oferta przewoźnika?

- Docelowo zakładamy, że od rana do wieczora, z Trójmiasta w kierunku Warszawy pojedzie kilkanaście pociągów. Mają one wyruszać na trasę co godzinę. Przejadą one przez stolicę, część z nich dalej pojedzie do Katowic, a pozostałe do Krakowa - mówi Andrzej Massel, podsekretarz stanu, zastępca ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, dotacja do zakupu zmalała więc z 50 proc. do 23 proc. Przewozy mogą być teraz dotowane, ale KE zobowiązuje przewoźnika, by nowe składy obsługiwały też pasażerów z innych aglomeracji - nie tylko Trójmiasta, Krakowa, Warszawy i Katowic.

Ministerialni urzędnicy nie chcieli, by nowe pociągi rozjechały się po całej Polsce - do Poznania, Rzeszowa czy Wrocławia. Znaleźli jednak inne rozwiązanie.

- Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o główny korytarz kursowania pociągów z Gdyni do Katowic i Krakowa przez Warszawę. Natomiast zgodziliśmy się z Komisją Europejską na takie rozwiązanie, że ostatnie pociągi w ciągu dnia nie zakończą biegu m.in. w Gdyni, lecz pojadą do Słupska, Koszalina, a może i nawet Kołobrzegu. Chodzi o to, by pociąg nie nocował na stacji w Gdyni, a mógł być jeszcze wykorzystany na dalszym odcinku - mówi Andrzej Masel.

Ministerialni urzędnicy odpierają zarzuty niezależnych ekspertów rynku kolejowego. Ci przekonują, że bilety za przejazd Pendolino będą kosztować grubo ponad 200 zł. Właśnie z droższych biletów miała być pokrywana 27-procentowa strata we wcześniej wspomnianym dofinansowaniu.

- Spodziewam się cen, jakie obecnie są w pociągach lepszej kategorii. Jeżeli będzie to 100-150 zł, to w tej cenie wielu pasażerów jest skłonnych pojechać Pendolino. Być może w godzinach szczytu będą to nieco większe kwoty - mówi zastępca ministra.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Panie Naskręt, 250 to z wychylnym pudłem miały wyciągnąć. Te góra 200 pojadą, góra! I zamiast 2h30m, będzie co najmniej 2h50m.

    • 34 2

    • (1)

      To jakby kupić Mercedesa, lecz z silnikiem i na podwoziu Fiata 125. W środku elegancko, lecz w zakrętach i przy wyprzedzaniu zabytek..

      • 13 0

      • 125 p

        to wor ziemniakow do bagaznika z tylu i gitara

        • 2 0

    • Maksymalnie jakieś 160 km/h. NA więcej nie pozwolą promienie łuków na trasie Gdańsk-Warszawa.

      • 7 1

  • Po pierwsze nie Pendolino a Pseudolino dla wiadomości bajarza Massela (2)

    Pendolino to nazwa zarezerwowana dla pociągów z wychylnym pudłem, a PKP Intercity kupuje składy bez tej opcji - więc jest to Pseudolino.
    Po drugie - bajarz Massel co rusz tworzy różne historie rodem z kosmosu.
    KE w dalszym ciągu czeka na stanowisko Polski ws finansowania przejazdów tą kategorią pociągów gdyż nie chce popełnić kolejnego byka jak w przypadku kolei hiszpańskich.
    Po trzecie - bajarz Massel chce uczynić pociągi Pseudolino kursującymi wszędzie, np poza Trójmiasto do Kołobrzegu włącznie.
    czyli pociąg mogący kursować z prędkością 220-250 km/h od Gdyni pojedzie sobie 80 - 100 km/h, ot taki bumelzug.
    Poza tym jak bajarz Massel wyobraża sobie obsłużenie 20 pociągami większej ilości miast w Polsce?
    Chałturzenie na wydziale marketingu PG to nie praca w MI.

    • 62 5

    • ma być pięknie :] (1)

      czyli propaganda działa dobrze, ma być pięknie a wyjdzie jak zawsze :)

      • 16 0

      • Dokładnie

        Tak jak z tunelem na Oruni

        • 9 0

  • Chyba w 2055

    Chyba w 2055

    • 17 2

  • Pociągi co godzinę? Kto tym będzie jeździł? (2)

    Obawiam się, że tych połączeń będzie zwyczajnie zbyt wiele i pociągi będą jeździć prawie puste.

    • 35 3

    • Kogo to obchodzi Arinę wybudowali, premie rodzielone

      gołebie tylko się cieszą...Taki kraj

      • 10 0

    • pociągi co godzinę to jest opcja myślę że Ciekawskich nie zabraknie Jeżeli ceny będą przystępne to ludzie chętniej będą jeździć na południe kraju. Ale przy zapale naszych władz realizacja planu zapewne będzie w 2020r. w 2014 nierealne To jest Polska nie ma co robić sobie nadziei

      • 0 0

  • A Sławek na to (2)

    Wyposaży ITD w ultraszybkie pociągi pancerne i wypuści za tymi włoskimi pitolinkami. To się budżet poprawi.

    • 21 1

    • No dalej - zdejmować mi to siepacze (1)

      • 2 0

      • blokada kciuków?

        • 1 0

  • Bilety po 200 czy 300 zł? (1)

    chyba nie więcej?

    • 19 1

    • chyba 200 czy 300 ale Euro miało być...

      • 4 0

  • Skończą jak projekt DREAMLINER i bankrut LOT ale kogo to obchodzi (5)

    ważne dla Kaszuba żeby uchwalić śluby dla pedziów...

    To będzie finis dla PKP. Wydadzą kupę kasy na pociągi
    wożące powietrze (przy cenach 8x większych od PolskiBus)

    • 51 7

    • Zat

      • 0 0

    • naciesz się, bo zaraz ci to zdejmą

      • 5 0

    • nie każdy chce jechac polskimbusem (1)

      Szczególnie, ze polskimbusem będzie znacznie dłużej.. A dla wielu czas to pieniądz

      • 5 4

      • Tak na pewno dla wielu zwłaszcza urzędników

        Tyle że te dolce vita może się skończyć. Każda kasa ma dno

        • 3 1

    • Jak im nie styknie to upie..olą Polski Bus jak OLT :-)

      jw

      • 5 0

  • buhahahahahaha

    Chyba godzinę do Tczewa. Dziś trójmiasto przerosło same siebie z propagandą. Dobra zmykam, dzięki za dowcip

    • 26 4

  • już to widze

    jak będzie co godzine, przez dzień może tak, ciekawe skad tyle składów wezmą

    • 12 0

  • ZA DŁUGO (3)

    maxymalny czs przejazdu miedzy warszawa a gdanskiem 1,5 h jesli bedzi 2,5 h to ludzie wybiora duzo tansze autobusy

    • 24 3

    • takie czasy przejazdu to mógłbys osiągnąc, jeżeli do warszawy byłaby specjalna linia (2)

      kdp czyli kolei dużych prędkości - ponad 300 km/h tak jak we francji czy hiszpanii. Po liniach klasycznych wychylne pudło mogłoby pojechać o 15 min. krócej. Wynik 2 i pół godziny to wynik przy prędkości 160 km/h między Gdańskiem i Warszawą. Dalej składy będa jechać cmk, gdzie pręskość zostanie podniesiona do 200 km/h z opcją do 250 km/h. instaluje się tam min. zwrotnice z ruchomymi głowicami , likwiduje wszelkie przejazdy. Tak więc czas między gdańskiem i warszawą 2 i pół godziny jest realny i ma jeszcze rezerwę na nieplanowe zatrzymania na trasie. Z drugiej strony linia nasza do warzsawy jest obecnie nanowoczesniejsza w kraju po przebudowie. Barierą do osiągania większych prędkości są łuki na linii sczególnie na odcinku Iława Działdowo

      • 4 0

      • (1)

        orientujesz się jakie są powody tego, że linia została dostosowana tylko do tych 160 a nie do 250? Czy koszty byłyby znacząco większe, jeśli tak to dlaczego?

        • 0 0

        • Bo linie trzeba by wytyczyć od nowa i wyprostowac.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane