• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron PKM we Wrzeszczu będzie przypominał peron SKM

Marzena Klimowicz-Sikorska
23 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia. Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia.

Spójne stylistycznie - takie będą trzy perony na stacji we Wrzeszczu. Remontowany niebawem peron dalekobieżny i budowany już peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mają wyglądem przypominać zmodernizowany wcześniej peron SKM. Inwestycja, która pochłonie łącznie ok. 150 mln zł brutto, zakończy się w maju 2015 r.



W lutym tego roku ruszyła finansowana przez PKP PLK modernizacja stacji we Wrzeszczu. Od podstaw powstaje tu peron dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a istniejący peron dalekobieżny zostanie przebudowany.

Mimo, że wszystkie stacje PKM wyróżniają się charakterystyczną, dwuskrzydłową wiatą w ceglanym kolorze, stacja we Wrzeszczu będzie odbiegać od tego schematu.

- To dlatego, że ten peron buduje spółka PKP PLK, także ona go zaprojektowała. Z tego powodu będzie inny niż pozostałe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - My jedynie sporządziliśmy dokumentację techniczną dotyczącą spięcia linii PKP z linią PKM. I to wszystko.

Mimo to nie ma co narzekać, bo dzięki temu wszystkie trzy perony będą wyglądały podobnie. PKP PLK zdecydowało bowiem, że peron PKM i wyremontowany dalekobieżny będą nawiązywać do przebudowanego wcześniej peronu SKM.

- Dwa nowe perony będą bardzo podobne do siebie. Różnica będzie jedynie w ich długości - mówi Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK. - Oczywiście projekt został konsultowany z SKM. Chodziło nam o to, by została zachowana spójność stylistyczna wszystkich peronów na tej stacji. Jeden z nich, który teraz budujemy, jest dedykowany PKM-ce, drugi jest dalekobieżny, choć będzie tak skonstruowany, by przyjmować pociągi wymiennie.

Na jakim etapie jest teraz inwestycja?

- Gotowe jest już nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem SKM, przebudowa tunelu łączącego Dolny i Górny Wrzeszcz jest na finiszu, trwa budowa peronu, który posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - dodaje rzecznik. - Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP PLK w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali kolejowej łączącej Trójmiasto z Warszawą.

Jak oceniasz inwestycje kolejowe w Trójmieście?

Nowy peron wyspowy faktycznie nabiera kształtów. Na odcinku 300 metrów zbudowano już ścianki peronowe typu "L".

- Budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie peron dalekobieżny - dodaje rzecznik.

W efekcie prowadzonej modernizacji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Wizualnie będą dostosowane do infrastruktury PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Istotnym udogodnieniem dla pasażerów mają być wyjścia na perony wyposażone w windy. W ramach inwestycji przebudowano przejście podziemne łączące halę dworca z peronem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- W jego pierwszej części widać miejsce dla wind prowadzących na nowy peron oraz do hali dworca. Choć tunel jest jeszcze w stanie surowym, pasażerowie mogą nim swobodnie przejść na peron SKM - mówi Dutkiewicz.

Blisko ukończenia jest przebudowa przejścia podziemnego łączącego tzw. Wrzeszcz Dolny z Górnym. Tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego zostanie wydłużony, aby biegły nad nim nowe tory nr 2 i 4 i nowy peron nr 1.

Kolejarze prowadzą także prace torowe. W obrębie inwestycji na nowe wymieniono ok. 600 metrów torów oraz zainstalowano 17 słupów sieci trakcyjnej. Na całym terenie trwały też prace związane z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także instalacją urządzeń w nastawni, z której będzie się odbywało sterowanie stacją Wrzeszcz.

Do tego niemal gotowy jest już liczący blisko 230 metrów mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca i biegnie aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty. Będzie on stabilizował nowy tor, usytuowany przy peronie wyspowym. Na ukończeniu są także prace przy zabytkowym murze oporowym wzdłuż ulicy Białej. Zachowano i odnowiono betonowe elementy dekoracyjne tej historycznej budowli, a jej kute ogrodzenie poddane będzie gruntownej renowacji.

Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:

- każdego dnia na budowie (w branży mostowej) pracuje średnio ok. 50 osób, 2 koparki, 3 samochody wywrotki i 2 dźwigi samojezdne - aby zrealizować dotychczasowe prace ziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz wywieziono łącznie około 500 wywrotek ziemi - zużyto około 940 m sześc. betonu - to jest około 105 pełnych betoniarek


Zobacz jak przygotowywano się do rozbudowy stacji Gdańsk - Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • (1)

    Bardzo dobrze. Super, że coś się dzieje. Wszystko idzie do przodu, a malkontentom mówimy SAYONARA

    • 8 7

    • sayonara maruda san

      • 2 3

  • Może ktoś mi wyjaśni, dlaczego PKM jedzie przez Zaspe (8)

    i się tam nie zatrzymuje?

    • 14 8

    • nie

      • 5 1

    • (6)

      Na podjeździe do wiaduktów peronów się nie buduje

      • 8 6

      • (4)

        A peron SKM Zaspa?

        • 2 2

        • (3)

          Tory SKM nie idą do lotniska. To proste odcinki na równym terenie

          • 6 0

          • Idą do Gdyni (2)

            tam jest lotnisko.

            To jak nie idą jak idą?

            • 4 4

            • (1)

              już zbankrutowało

              • 3 0

              • ale istnieje
                bankructwo to tylko zmiana statusu wlasnosci
                sposob na dlugi
                a firma to pasy startowe, hangary, budynki, maszyny
                i ludzie
                jeszcze polecimy z Kossakowa do... kądś...

                • 3 0

      • Nie da się, po prostu się nie da

        przystanek Strzyża jednak się dało?

        ps jak będziesz dalej mówił o nachyleniu to podpowiadam, wystarczy wyrównać.

        • 5 2

  • tylko ten moloch niepotrzebny..

    co tam będzie? 30 reserved i H&M... dubel bałtyckiej.
    powinno się zmusić sklepy do otwierania przy ulicy, a nie...

    • 13 4

  • tylko że.. (1)

    peron we Wrzeszczu już się rozpada. Fuszerka... Kocie lby wypadają, a "marmurowe" wykończenia schodów się ruszają. Żenada. Najładniejsze perony to ten w Sopocie (chociaż i tak rozpada się nawierzchnia) i na Wzgórzu w Gdyni

    • 11 3

    • Sopot Sopot Wyscigi Oliwa Gdansk Glowny. Kiedys peron we Wrzeszczu byl tez ladny ale zepsuli go pseudonowoczesna blacha.

      • 3 1

  • Tymczasem perony PKM w Gdyni będą przypominać (1)

    jeden z samochodów Jamesa Bonda: NIEWIDZIALNE!

    • 17 1

    • Już w tej technologi są budowane...

      • 0 0

  • Trzeba zmienić numery peronów. (1)

    Bo to co jest teraz peronem numer 1, będzie w samym centrum stacji. A to byłoby głupie i mylące.

    • 7 1

    • Długie te składy PKM będą

      • 0 0

  • Moim zdaniem

    zupełnie zbędne jest to dodatkowe centrum handlowe.
    Czy GB już naprawdę nie wystarcza?

    • 13 3

  • Chińskie, rozpadające się ciuszki już będa czekać na pierwszych klientów w galeri obok.

    • 6 2

  • Czy z peronu dalekobieznego

    Bedzie drugie wejscie, od tunelu z ul. Kilinskego?

    • 5 0

  • To wszystko na nic. (5)

    Codziennymi newsami nie zagadacie takiej klątwy jak klątwa kościoła w Brętowie. Biada wam, którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową! Widzieliście znaki jednak nie upamiętaliście się. Inwestycja sczeźnie! Wszystkie pomrzeta! Los was pokara albowiem zniszczyliście najlepsze co było.

    • 7 11

    • (3)

      możesz wyjaśnić o co chodzi?

      • 8 2

      • Nietutejszy? (2)

        Patrz przeto na kościół w Brętowie i znaj jaka kara dosięga tych, co podnoszą świętokradczą dłoń na substancję zabytkową. Wydał znak wysoki trybunał NSA jednak oni nie upamiętali się. Ale nadejdzie zapłata! Inwestycja sczeźnie, organizatorzy Euro2012 osądzeni będą, złoty cielec w Letnicy zburzony!

        Duch przeszłości unosił się nad Koleją Kokoszkowską, biada tym, co zlekceważyli wyrok historii...

        • 6 6

        • Fajnie pieprzysz. Szwagier pana Hosera, czy syn? :-)

          • 12 0

        • wyczuwam Justyne:-D

          pozdro siostro!

          • 0 0

    • "Wszystki pomrzeta" język typowy dla mieszkańca powiatu wejherowskiego:-)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane