Fakty i opinie

stat

Peron SKM w Sopocie odzyskał XIX-wieczny urok

Orkiestra i cukierki od osób ubranych w stroje z XIX wieku - tak wyglądało uroczyste otwarcie peronu SKM w Sopocie.



Zakończyła się modernizacja peronu SKM w Sopocie. Chociaż słowo modernizacja nie jest tu może odpowiednie, bo peron wygląda niemal identycznie, jak... 140 lat temu.



czy podoba ci się "nowy-stary" wygląd peronu SKM w Sopocie?

tak, pasuje do klimatu miasta i przypomina o jego historii

28%

tak, ale nowy peron bardzo kontrastuje z obskurnym peronem dalekobieżnym, który powinien jak najszybciej również zostać wyremontowany

55%

nie, wystarczyłby zwykły nowoczesny peron, a zaoszczędzone środki powinny zostać przeznaczone na modernizację innych stacji SKM

17%
Pierwszy peron w Sopocie - właśnie ten, z którego dziś korzysta SKM - budowano w latach 1868-1870. Pasażerów zaczął on przyjmować w lipcu 1870 roku. - W tamtych czasach postrzegany był jako świątynia nowoczesności, ale też przybytek luksusu. Od samego początku chcieliśmy, by peronu odzyskał taki charakter. Chociaż bez pewnych detali, bo trudno dziś tworzyć elementy ozdobne ze złota, jak to bywało kiedyś - mówi Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie.

Miasto przekonało zarząd SKM, że taka przebudowa peronu będzie najlepszy. Remont poprzedziły prace badawcze - szczegółowo ustalono, jak wyglądały kolumny podtrzymujące wiatę, odnaleziono także dobrze zachowany kawałek pierwszej, oryginalnej nawierzchni peronu. Remontowano tak, aby przywrócić peronowi pierwotny wygląd. Nie było to tanie przedsięwzięcie.

- Łącznie remont pochłonął prawie 14 mln zł. Część pieniędzy pochodziła z funduszu kolejowego, część z udziałów wykupionych przez miasto oraz Urząd Marszałkowski, a część z wypracowanego przez spółkę zysku - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM. Dodaje, że spółka ma nadzieję odzyskać połowę tych środków z funduszy europejskich. Wniosek o dofinansowanie jest już złożony - decyzja o ewentualnym przyznaniu SKM dofinansowania zapadnie jednak na przełomie tego i przyszłego roku.

Ze stylizowanym na zabytkowy wyglądem dworca kontrastują dwie windy znajdujące się przy wejściach na peron z obu stron. Jedna z nich została wybudowana jeszcze przed remontem, druga - znajdująca się od strony ul. Marynarzy zobacz na mapie Sopotu - także budowana była w ramach osobnego przedsięwzięcia. Obecnie czeka na odbiór. Powinna zostać oddana do użytku nie później niż za miesiąc.

Osoby wchodzące na peron od strony ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu z pewnością zauważą białą, gołą ścianę znajdującą się tuż przy schodach prowadzących na stację. Nie jest to jednak wynik gapiostwa prowadzących remont - w tym miejscu, w ramach modernizacji sopockiego dworca, wykuty zostanie tunel prowadzący do peronu dalekobieżnego i dalej, w kierunku Al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu. Dlatego też w ramach zakończonej modernizacji peronu tego miejsca nie wykańczano.

SKM wyremontuje także inne perony
Oprócz peronu w Sopocie, w tym roku wyremontowano także peron Sopot Wyścigi. Trwa także modernizacja przystanku Gdańsk Politechnika, która zakończyć ma się w grudniu. Następny w kolejce jest peron na Wzgórzu Św. Maksymiliana w Gdyni. Jeszcze we wrześniu SKM chce rozpisać przetarg na wykonanie tej inwestycji. Jej realizacja potrwa osiem miesięcy.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (185)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.