• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron SKM w Sopocie odzyskał XIX-wieczny urok

Piotr Weltrowski
8 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Orkiestra i cukierki od osób ubranych w stroje z XIX wieku - tak wyglądało uroczyste otwarcie peronu SKM w Sopocie.



Zakończyła się modernizacja peronu SKM w Sopocie. Chociaż słowo modernizacja nie jest tu może odpowiednie, bo peron wygląda niemal identycznie, jak... 140 lat temu.



czy podoba ci się "nowy-stary" wygląd peronu SKM w Sopocie?

Pierwszy peron w Sopocie - właśnie ten, z którego dziś korzysta SKM - budowano w latach 1868-1870. Pasażerów zaczął on przyjmować w lipcu 1870 roku. - W tamtych czasach postrzegany był jako świątynia nowoczesności, ale też przybytek luksusu. Od samego początku chcieliśmy, by peronu odzyskał taki charakter. Chociaż bez pewnych detali, bo trudno dziś tworzyć elementy ozdobne ze złota, jak to bywało kiedyś - mówi Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie.

Miasto przekonało zarząd SKM, że taka przebudowa peronu będzie najlepszy. Remont poprzedziły prace badawcze - szczegółowo ustalono, jak wyglądały kolumny podtrzymujące wiatę, odnaleziono także dobrze zachowany kawałek pierwszej, oryginalnej nawierzchni peronu. Remontowano tak, aby przywrócić peronowi pierwotny wygląd. Nie było to tanie przedsięwzięcie.

- Łącznie remont pochłonął prawie 14 mln zł. Część pieniędzy pochodziła z funduszu kolejowego, część z udziałów wykupionych przez miasto oraz Urząd Marszałkowski, a część z wypracowanego przez spółkę zysku - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM. Dodaje, że spółka ma nadzieję odzyskać połowę tych środków z funduszy europejskich. Wniosek o dofinansowanie jest już złożony - decyzja o ewentualnym przyznaniu SKM dofinansowania zapadnie jednak na przełomie tego i przyszłego roku.

Ze stylizowanym na zabytkowy wyglądem dworca kontrastują dwie windy znajdujące się przy wejściach na peron z obu stron. Jedna z nich została wybudowana jeszcze przed remontem, druga - znajdująca się od strony ul. Marynarzy zobacz na mapie Sopotu - także budowana była w ramach osobnego przedsięwzięcia. Obecnie czeka na odbiór. Powinna zostać oddana do użytku nie później niż za miesiąc.

Osoby wchodzące na peron od strony ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu z pewnością zauważą białą, gołą ścianę znajdującą się tuż przy schodach prowadzących na stację. Nie jest to jednak wynik gapiostwa prowadzących remont - w tym miejscu, w ramach modernizacji sopockiego dworca, wykuty zostanie tunel prowadzący do peronu dalekobieżnego i dalej, w kierunku Al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu. Dlatego też w ramach zakończonej modernizacji peronu tego miejsca nie wykańczano.

SKM wyremontuje także inne perony
Oprócz peronu w Sopocie, w tym roku wyremontowano także peron Sopot Wyścigi. Trwa także modernizacja przystanku Gdańsk Politechnika, która zakończyć ma się w grudniu. Następny w kolejce jest peron na Wzgórzu Św. Maksymiliana w Gdyni. Jeszcze we wrześniu SKM chce rozpisać przetarg na wykonanie tej inwestycji. Jej realizacja potrwa osiem miesięcy.

Opinie (185) ponad 10 zablokowanych

  • nadal nie moge wsiasc do pociagu (3)

    wszystko pieknie, jestem osoba niepelnosprawna ruchowo nadal z peronow skm nie moge dostac sie "normalnie" do pociagu :/ i co z tego ze wyglad z XIX wieku? z tego tez wieku podjescie do niepelnosprawnych

    • 25 3

    • ehhh

      to cholernie irytujące ze w 14 mln nie zmieściły się rozwiązania dla niepełnosprawnych.

      W okolicach Trójmiasta burmistrz jednego z miast zasiał trawą plac o powierzchni 50 na 50 metrów. Koszt wyniósł 42 tys zł... absurd ? A jednak! Także wszędzie jest to samo gówno

      • 5 0

    • wtedy nie było

      "niepełnosprawnych dlatego zrobili tak a nie inaczej"

      • 3 0

    • Zaraz zaraz , a winda jest??? i dalej nic ??? tzn, że tylko na peron możesz sie dostac???

      Jezeli tak to wstyd i hańba dla inwestora !!!

      • 4 0

  • Wszystko pięknie, pociągi z XX wieku, szare kontenery i reklamiątka obok też...

    Wczoraj pucowano otoczenie i malowano trawniki jak na przyjazd I Sekretarza albo "Zastępcy Członka".

    • 8 0

  • co ta pani gada za glupoty...

    nie ma mozliwosci kupna biletow w nocy (prznajmiej w wakacje tak bylo) powinni tam postawic jakies automaty, moze nie na peronie ale zeby wogule byly inne mozliwosci kupna biletow poza kupnem w pierwszym wagonie bo to dla turystow niestety porazka...

    • 8 1

  • w oczy rzuca się brak krzyża i pomnika oddającego hołd bohatersko poległym pod Smoleńskiem

    gdyby je postawić to nikt pijany by na tym peronie nogi nie postawił a ludzie wracający z kulturalnych weekendowych prywatek by mogli w zadumie czekać na SKMke

    • 24 4

  • peron z XIX wieku...podobnie jak prędkosć przejazdów

    • 11 1

  • peron

    peron powinien byc przede wszystkim funkcjonalny. nie wydaje mi sie zeby przyjezdzaly tam tlumy turystow i robily sobie sweet focie na pamiatke. poza tym, obok stoi obskorny peron dalekobiezny, ktory tak bardzo kontrastuje z peronem skm, ze chyba nikogo nie trzeba o tym przekonywac.

    • 9 0

  • w sumie to kolejka (2)

    wygląda jak ta 140 lat temu hehehe

    • 9 0

    • może z zewnątrz, bo wewnątrz tej kolejki panują warunki jak w erze kamienia łupanego.

      • 8 0

    • Dobrze by było

      140 lat temu kolej bardzo dbała o wizerunek. Pociągi, niektóre przynajmniej, wyglądały jak pałace, wszystkie były bardzo punktualne, jeśli zepsuła się lokomotywa, to natychmiast szukano zastępczej, a nie po 5 godzinach, wagony nawet 3 klasy były czyste...

      • 5 0

  • Jaka będzie nazwa peronu?

    JP II?

    • 6 6

  • A czy na peroni będzie można naklejać ulotki z kredytami i

    rozstawić łożka polowe z majtkami i biusztonoszami jak w Gdańsku koło Katowni?

    • 16 0

  • nie ma złota ? do d.py taki peron .

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane