• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peryferie metropolii

goni, Maciej Goniszewski
23 października 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
W 2001 roku w Gdańsku oddano do użytku 1088 mieszkań i rozpoczęto budowę 1660. Około 80 proc. z realizowanych w 2002 inwestycji mieszkaniowych zlokalizowanych jest na terenie Gdańska Południe - jak poinformowało biuro pracowe UM w Gdańsku. W tym czasie w tym samym rejonie miasto zrealizowało tylko jedną dużą inwestycję drogową - przedłużenie trasy W-Z od ul. Łostowickiej do Jabłoniowej.

Analizując politykę inwestycyjną Gdańska w zakresie mieszkalnictwa i infrastruktury drogowej, widoczna jest całkowita rozbieżność celów. Głównym obszarem powstawania nowych mieszkań jest Gdańsk Południe, a inwestycje drogowe skupiają się na zwiększaniu przepustowości dróg prowadzących do zachodnich dzielnic i zlokalizowanych tam hipermarketów - rozbudowa ul. Słowackiego i obecnie Spacerowej.

W kończącej się kadencji w południowych dzielnicach Gdańsk zrealizował dwie inwestycje drogowe - przebudowę ul. Podmiejskiej i budowę nowego odcinka trasy W-Z. Do inwestycji tych można dodać trzy, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, ale już po wybraniu nowych władz Gdańska. Są to: przebudowa ul. Zamiejskiej i Łódzkiej oraz budowa ronda u zbiegu ulic Świętokrzyskiej, Platynowej, Małomiejskiej i Wawelskiej.

- Gdańsk intensywnie rozwija się w kierunku południowym, ale jak dotąd nie idą za tym inwestycje drogowe - mówi Konrad Lewicki, przygotowujący w Urzędzie Miejskim dokumentację do inwestycji drogowych. - Główny ciąg komunikacyjny w tym rejonie to ulice Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska, które historycznie były traktem konnym i nie są przystosowane do zwiększającego się natężenia ruchu. Niestety, na razie nic nie wskazuje, żeby sytuacja miała się zmienić.

W strategii rozwoju Gdańska do roku 2010 zaplanowano, że w rejonie nowo budowanych dzielnic powstaną trzy duże arterie. Najmniejsza z nich to trasa Północ-Południe łącząca Chełm z Orunią Górną. Miasto na razie nie zleciło nawet przygotowania dokumentacji tej trasy. Dwie większe inwestycje to: Nowa Abrahama, łącząca Południe z Wrzeszczem i Oliwą oraz Obwodnica Południowa Duża, pozwalająca mieszkańcom Południa ominąć centrum Gdańska w drodze do portu i dalej na Zaspę i Przymorze. Obydwie od czasu uchwalenia strategii w 1998 roku pozostają jedynie w sferze planów.

Codzienne poranne, wielokilometrowe korki, ciągnące się nieraz z samych centrów południowych dzielnic, mogą być powodowane także nie najlepszą siecią lini autobusowych, co stoi w ewidentnej sprzeczności z deklaracjami obecnych władz Gdańska o dążeniu do ograniczania ruchu indywidualnego na rzecz komunikacji zbiorowej.

- W ostatnich latach Zakład Komunikacji Miejskiej uruchomił na tym terenie jedną nową linię autobusową - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego ZKM. - Jest to linia 113 na osiedle Moje Marzenie. Jej utworzenie wiązało się z budową jednego nowego przystanku. Poza tym wydłużamy linie już funkcjonujące i zwiększamy częstotliwość kursowania autobusów. Wydłużono m.in. linię 175 o dwa przystanki na osiedle Kolorowe, 255 o 3 przystanki na Kowale. Częściej kursują autobusy 118, 154 i 155. W miarę możliwości staramy się obsługiwać jak największą liczbę gdańszczan i tworzyć dogodne połączenia między centrum a nowymi dzielnicami.



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Gdańsk, decydując się na rozbudowę na zupełnie nowym terenie, musi ponieść poważne wydatki na stworzenie odpowiedniej infrastruktury - nie tylko drogowej. Jednocześnie przy już istniejących arteriach drogowych pozostają niewykorzystane tereny. Jadąc ulicami: Czarny Dwór, Uczniowską, Hallera, Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Elbląską, Sobieskiego, Nowolipie czy przez Olszynkę mija się duże niezabudowane tereny, często zajmowane przez działkowców lub przeznaczone pod przemysł. Można się tylko domyślać, że działkowcy stanowią zbyt liczną grupę wyborców, aby próbować zajmować często bardzo atrakcyjne tereny pod inwestycje. Co do terenów przemysłowych, to jest to spadek po poprzedniej epoce, z którym planiści miejscy przez dwanaście lat się nie uporali. Tereny portowe nie muszą być tak rozległe jak wymagała tego dawna gospodarka, a dla inwestorów cenniejsze są tereny przy obwodnicy niż zlokalizowane pomiędzy dzielnicami mieszkaniowymi, gdzie trudno się dostać.

O politykę mieszkaniową miasta zapytaliśmy odpowiedzialną za tą dziedzinę wiceprezydent Ewę Sienkiewicz. Niestety, nie znalazła ona czasu na odpowiedź.
Głos Wybrzeżagoni, Maciej Goniszewski

Opinie (52)

  • Czas na prace !!!

    Jestem Lewy, ale Prawy, głosuj na mnie bez obawy! to moje hasło wyborcze. Startuje w tych wyborach samorządowych gdyż mam nadzieje nie popełniać absurdalnych błędów. Droga do Straszyna obok osiedla Kolorowego jest tak kręta że traktor musi zwalniać. Nikt jeszcze nawet nie nakreślił tam NORMALNEJ drogi, a domy powstają jak grzyby po deszczu. Podobna sytuacja jest na Otominie. Mam nadzieje że przyszłe władze Gdańska zwrócą na to szczególną uwagę. Może miedzy innymi Ja Wojciech Kosiorek Lista nr. 3 ostatni na liście nr.10. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Precz z taką naiwną kampanią wyborczą!

    • 0 0

  • jesli mnie wybierzecie

    obiecuje raz w tygodniu bezplatny seks z dowolnie wybranym radnym/radna od dowolnej strony.

    0987989 przedostani na liscie shindlera

    • 0 0

  • Przebijam wasze wszystkie oferty

    Ja obiecuje kartki dla pijakow na wino pod kazdym monopolowym i supermarketem. Pozatym jezeli ktos pobije rekord promili alkocholu we krwi i tym samym przyniese Chwale

    • 0 0

  • cd

    (oj enter mi sie wcisnal :))... chwale swojemu miastu zostanie nagrodzony nieskonczonymi dostawami alkocholu do konca zycia! Moje haslo: pic pic pic... no i zyc!!!!!!!!!

    • 0 0

  • miłośniku ALKOHOLU !

    częściej zaglądaj do słownika ortograficznego, bo włos dęba staje, gdy czyta się tekst z takimi bykami. A może Ty jesteś na wstępnym etapie edukacji, ale wtedy trzymaj się od alkoholu z daleka, bo Ci tak zostanie...

    • 0 0

  • "Jednocześnie przy już istniejących arteriach
    drogowych pozostają niewykorzystane tereny."
    i przydało by się w końcu coś z nimi zrobić

    • 0 0

  • Ej goni

    w twojej paranoi nikt cie nie dogoni... ;-) Widac tu twoją totalną amatorszczyznę na poziomie 12 latka... Wiemy - chciales wygrac za wszelka cene....

    • 0 0

  • Znowu korek

    Codziennie zjezdzam z parkingu na Gornej Oruni i mam okazje podziwiac jak korek robi sie coraz dluzszy - najpierw na Malomiejskiej, pozniej dotarl do Swietokrzyskiej, a wczoraj zaczynal sie kolo kosciola na Gornej Orunii. Dzisiaj nie dzialaly swiatla przy zjezdzie na Trakt Sw. Wojciecha, wiec wczesniejsze wyjechanie niewiele pomoglo. Korek tworzyl sie juz o 7.00. Pewnie nie powinienem dodawac opini do wlasnego artykulu, ale niestety tak jak wszystko obecnie zostal on potraktoiwany wyborczo. Tylko ze problem istnieje niezaleznie od tego czy akurat mamy wybory czy nie.

    • 0 0

  • fatalna sygnalizacja świetlna

    jest podstawową przyczyną korków na Małomiejskiej i Świętokrzyskiej aż do Łostowic. Światła na wlocie z Małomiejskiej na Trakt Św.Wojciecha puszczają tylko po kilka samochodów, a dalej na Trakcie jest względnie luźno. Panie Szczyt, toż to szczyt wszystkiego, że nie zauważył Pan, że w południowej części Gdańska wyrosło kilka osiedli+na Kowalach. Zamiast żebrać o kolejne pieniądze na drogi - usprawnijcie najpierw organizację sygnalizacji świetlnej; przykładem niech będzie ustawienie cykli zmiany świateł przy wyjeździe spod Urzędu Wojewódzkiego - jakoś urzędnicy nie muszą zbyt długo czekać na wjazd na Trakt; lepiej niech stoją w korku ci na Trakcie na światłach przy Urzędzie Wojewódzkim.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane