Pesa dostarczy pociągi dla linii PKM. Odwołanie Newagu oddalone

Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.
Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem. mat. prasowe

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła wniosek firmy Newag, odwołujący się od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi, które obsłużą pasażerów na nowej linii, zostaną wyprodukowane przez firmę Pesa za kwotę 114 mln zł.



Wnętrze pociągu serii SA133.
Wnętrze pociągu serii SA133. mat. prasowe
Zapadł wyrok w sprawie odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Krajowa Izba Odwoławcza, pracująca przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, uznała wniosek firmy Newag z 4 lipca za niezasadny.

Oznacza to, że przetarg na dostawę siedmiu trójczłonowych i trzech dwuczłonowych składów spalinowych wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by samorząd województwa pomorskiego mógł podpisać umowę z bydgoską spółką.

Warto przypomnieć, że złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł oferta została odrzucona przez urzędników samorządu województwa z przyczyn formalnych. Stało się tak z dwóch powodów.

Czy ważny jest dla ciebie rodzaj taboru na nowej linii PKM?

Zobacz wyniki (885)
Po pierwsze, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu, a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej, oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie propozycji. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania. W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części.

Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pierwszy skład nowego pociągu PKM ma dotrzeć do Trójmiasta jeszcze w grudniu tego roku. Pozostałe składy powinny pojawić się do połowy maja przyszłego roku. Należy jednak pamiętać, iż jako datę rozpoczęcia realizacji wskazano 20 maja 2014 r., więc nie można wykluczyć, że dostawy zakończą się jednak później.

Zobacz dostawę szyn na plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Szkoda, że tak mało drzwi dla jest w tych pociągach (8)

    choć może wizualizacja jedno, a przetarg drugie....

    • 64 13

    • ilość drzwi jest dokładnie przemyślana (6)

      na linii PKM te pociągi będą jeździć tylko do czasu jej elektryfikacji. Potem pójdą na linie regionalne np Tczew-Chojnice. Wierz mi, że tam taka liczba drzwi jest optymalna, bo każde miejsce siedzące jest na wagę złota.

      • 28 6

      • dzieki za info :)

        • 19 1

      • a za 15 lat

        powiedzą, że w sumie teraz jak już jest linia zbudowana to nie opłaca się jej elektryfikować przez następne 25 lat ;)
        oby ten scenariusz się nie ziścił

        • 19 4

      • wiem, ze taki jest plan, ale wydaje mi sie to bezsensowne

        • 1 1

      • liczba drzwi, ilosc wody w strumieniu...

        Drzwi mozna policzyc. Masz tu dwie sztuki. Zatem liczba, a nie ilosc.

        • 11 0

      • czekamy (1)

        A po elektryfikacji wreszcie na nowej linii ujrzymy nasze ukochane kibelki EN57. Nie mogę się doczekać!

        • 1 0

        • nie sadze, nie dadza rady

          Wydaje mi sie, ze silniki tychze "kibelkow" mialyby duze problemy, aby pokonac te trase.

          • 0 0

    • dokladnie o tym szmym pomyslalem, juz widze scisk przy drzwiach, przepychanki na korytarzach. czy ktos pomyslal o tym piszac specyfikacje?
      nawet jesli te pociagi maja jezdzic pozniej na innych trasach to ja pytam - od kiedy? nie chce byc zlym prorokiem, ale znajac nasze realia, zdaje mi sie, ze jadac tym pociagniem na lotnisko bedziemy musieli pchac sie przez tlumy do drzwi nie rok, nie piec ani nie 10 a wiecej...

      • 1 0

  • NO!

    mi się podoba :)

    • 42 3

  • No i dobrze - działać, działać

    i jeszcze raz działać.

    • 30 3

  • A więc w Gdańsku jak w Warszawie... (11)

    Czyli też będziemy mieli problemy w PKM z nie działającą klimatyzacją i zbyt wysokim stężeniem dwutlenku węgla..."SUPER!"

    • 24 63

    • (5)

      Zawsze możemy się udać do Eko Doliny nawdychać się tlenu. Prezydent Gdyni robi to regularnie.

      • 29 12

      • (4)

        nie szkoda ci czasu na pisanie takich bzdetów pod każdym artykułem?

        • 16 16

        • (2)

          A co, nasze wspaniałe miasto z morza i z marzeń ci się nie podoba? Czy aby nie jesteś potomkiem tych przedwojennych gdańszczan, którzy tak nienawidzili Polskiej Gdyni?

          • 6 19

          • w Gdańsku przed wojną również mieszkali Polacy (1)

            • 26 2

            • a i Gdyni nie było

              • 0 0

        • punktuje w pisowskiej młodzieżówce

          • 5 3

    • tam jest sytuacja

      z serią prototypową. To jest produkt seryjny i w tym typoszeregu nie stwierdzono dotychczas żadnych problemów. Wiedza- nie ględzenie!

      • 7 1

    • klima (2)

      Dobrze, że w SKMach jest klimatyzacja, bo bez niej ani rusz! :)

      • 10 2

      • w naszym klimacie klimatyzacja jest potrzebna moze 60dni w roku (1)

        Sa wazniejsze parametry niz klima.

        Aha, i blagam bez glodnych kawalkow "o zachodzie". Jedzcie, zobaczcie. Proponuje pojechac do miast wielkosci Gdanska. Porownywanie z Londynem czy Berlinem jest idiotyczne.

        • 7 4

        • Komunikacyjnie, to mówumy o 3mieście, a nie o Gdańsku

          Dlatego nie porównujmy się do miast o wielkości 450 tys. tylko c. 800 tys.

          • 8 1

    • Z tego co ja wiem od orzeczenia Izby można jeszcze odwołać się do sądu, więc z tym świętowaniem bym się nie spieszył.

      • 1 2

  • (6)

    Jak dla mnie to na etapie budowy powinna być od razu elektryfikowana ta linia i powinny być zakupione zespoły elektryczne.

    • 68 9

    • Ale po co?

      I po co elektryfikować??? Większość mówi, że nie "kopci", a prąd to mamy z powietrza???

      • 5 5

    • Tylko, że to dodatkowy koszt, oraz uzależnienie od PKP (1)

      PKM to nie tylko nowy fragment torów, spora część to torowisko już istniejące. W tym jego część nie jest z elektryfikowana. Elektryfikacja jej to działka PKP. Dodatkowo przeciw elektryfikacji jest Komisja Europejska, bo uważa, że to nieekologiczne, bo prąd będzie z elektrowni węglowych.

      • 5 5

      • linia Gdynia - Kościerzyna będzie elektryfikowana już niedługo.

        w tej chwili trwa jej modernizacja i przystosowanie do szalonej prędkości 100-120km/h, co dla polskich linii lokalnych jest niczym lot na księżyc. Kiedy rozpocznie się elektryfikacja, równolegle będzie robiona na linii PKM. A KE na pewno nie ma nic przeciwko, bo masowa produkcja energii zawsze będzie bardziej ekologiczna niż jednostkowa, a silnik elektryczny jest sprawniejszy i wydajniejszy od spalinowego.

        • 1 0

    • Ale wygodnictwo nadal dziala

      • 2 0

    • I jak te zespoły elektryczne wjechałyby na stację Gdańsk Osowa bądź pojechałyby w kierunku Kościerzyny? Póki nie będzie zelektryfikowana linia Gdynia-Kościerzyna to nie ma sensu elektryfikacja PKM.

      • 5 1

    • Dokładnie tak...

      .....co poniektórzy otworzą oczy po pierwszych jazdach próbnych "pod górkę". ....oj ciężko będzie :-(((.A co do ewentualnej przesiadki w Osowej.....było by to bardzo pożądane "wietrzenie" pasażerów - Kaszubów.Znam pociągi przyjeżdzajace rano z Kościerzyny do Gdyni......nos urywa.

      • 6 0

  • Już nie będę mógł narzekać "A co tam będzie jeździło?"

    To mnie sfrustruje dokumentnie.

    • 30 3

  • Za mało drzwi. (2)

    Wysiadanie i wsiadanie będzie problematyczne, a przecież odległości między przystankami niewielkie. Sz. P. Naskręt mógłby poświęcić uwagę temu zagadnieniu.

    • 29 11

    • (1)

      Te składy po kilku latach będą jeździć tylko na Kaszuby, na elektryfikację PKM i zakup nowych składów elektrycznych (aglomeracyjnych) będzie osobny projekt z dofinansowaniem UE.

      • 9 4

      • Będzie albo nie będzie, prowizorki są baaaardzo trwałe

        • 5 0

  • Super wiadomość (4)

    Już nie mogę się doczekać, super się prezentują te pociągi.

    • 25 9

    • (1)

      ciekawe jak z cenami biletów

      • 4 2

      • Pewnie będa takie, jak wynika z tartfy ztm/skm

        Bo jak będzie za drogo, to ludzie będą bujać się autobusami :)

        • 5 0

    • I tak jakiś burak da ci minusa

      Bo to w Polsce skandal, żeby coś się podobało.

      • 15 4

    • O taaaak....

      ....super,ale tylko na wizualizacji.Chcesz zobaczyć w "realu" to pojedź do Tczewa.Tam takie dwa"cuda" eksploatuja Przewozy Regionalne,które"wypożyczyły" je z Krakowa.Mało komfortowe "ociężałe" ....oj ciężko będa musiały pracować by podjechać do Matarni.....

      • 5 1

  • Szkoda, że wszystkie inwestycje nie są tak wzorowo prowadzone

    Powodzenia

    • 29 5

  • (3)

    Marka nieważna byle WC było sprawne.

    • 43 8

    • byleby ćwoki nie demolowały i nie brudziły

      a będzie sprawne...

      • 15 1

    • (1)

      po jaką cholerę WC? w tramwajach też ma być WC?
      smród fekaliów czy detergentów jest tą atrakcją?

      • 3 4

      • oczywiscie, ze POWINNO BYC WC

        Obowiazkowo i porzadne, nie jakis badziew.
        W koncu to ma za rok jezdzic do Bytowa (1,5 godziny minimum)

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.