• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa dostarczy pociągi dla linii PKM. Odwołanie Newagu oddalone

Maciej Naskręt
22 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem. Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła wniosek firmy Newag, odwołujący się od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi, które obsłużą pasażerów na nowej linii, zostaną wyprodukowane przez firmę Pesa za kwotę 114 mln zł.



Wnętrze pociągu serii SA133. Wnętrze pociągu serii SA133.
Zapadł wyrok w sprawie odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Krajowa Izba Odwoławcza, pracująca przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, uznała wniosek firmy Newag z 4 lipca za niezasadny.

Oznacza to, że przetarg na dostawę siedmiu trójczłonowych i trzech dwuczłonowych składów spalinowych wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by samorząd województwa pomorskiego mógł podpisać umowę z bydgoską spółką.

Warto przypomnieć, że złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł oferta została odrzucona przez urzędników samorządu województwa z przyczyn formalnych. Stało się tak z dwóch powodów.

Czy ważny jest dla ciebie rodzaj taboru na nowej linii PKM?

Po pierwsze, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu, a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej, oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie propozycji. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania. W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części.

Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pierwszy skład nowego pociągu PKM ma dotrzeć do Trójmiasta jeszcze w grudniu tego roku. Pozostałe składy powinny pojawić się do połowy maja przyszłego roku. Należy jednak pamiętać, iż jako datę rozpoczęcia realizacji wskazano 20 maja 2014 r., więc nie można wykluczyć, że dostawy zakończą się jednak później.

Zobacz dostawę szyn na plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Powinni puszczac zwyklą lokomotywę spalinową i 3 stare wagony osobowe 3 klasy (1)

    te nowe i tak bydło zniszczy

    • 3 2

    • Właśnie dlatego...

      Lepiej, żeby bydło nie niszczyło unikatowych zabytków.

      • 1 0

  • No i pieknie!!!!! Polskie maszyny ,zbudowane w Polsce beda wozic Polakow

    Czego wiecej potrzeba>????
    przestancie narzekac sieroty. Bierzcie sie do roboty lemingi. Narzekanie juz nie jest w modzie.

    • 10 3

  • do

    pociągi ładne

    • 2 1

  • Siedzenia (2)

    Wydaje mi się że ułożenie siedzeń w kierunku jazdy nie jest za dobrym pomysłem. Linia w końcu będzie obsługiwać głównie lotnisko, jak więc usiąść z bagarzem?
    Siedzenia powinny być ustawione jak w większości metro.

    • 3 3

    • nie zgadzam sie

      uwazam, ze wzorem trdycyjnych wagonow, powinny byc zainstalowane polki na duzy bagaz w sasiedztwie drzwi, za pleksiglasowymi sciankami.

      • 0 1

    • "jak więc usiąść z bagarzem?"

      Proponowałbym najpierw usiąść ze słownikiem a później się brać za bagaż.

      • 5 0

  • PESA bardz dobrze wizytówką Gdańska jak tramwaje, oby było tych ostatnich więcej!

    • 4 2

  • odległość peron - wagon (3)

    Takie czy inne siedzenia, wzornictwo, okna, liczba drzwi nie mają większego znaczenia. Istotne natomiast jest to jaka będzie odległość pomiędzy peronami a składami pociągów. Czy taka jak w przypadku SKM? Skok z walizkami na lotnisko?

    • 3 2

    • Głuszek prawdę ci powie

      • 0 0

    • Musi być!

      Dziura do krawędzi peronu to nieodłączny element kulturowej tożsamości Trójmiasta! Gdzie indziej na świecie można obserwować mrożące krew w żyłach skoki nad przepaścią w wykonaniu starców o kulach i matek z niemowlętami na ręku...?

      • 1 1

    • spoko

      rozwiązanie PKM bazuje na wzorcach EU/ nie SKM - peron 76 cm z tzw schodkiem, a min Bieńkowska właśnie wprowadziła rozp i poprawki, dzięki którym normą na kolei będą właśnie takie wzorce.

      • 0 0

  • Polo

    Brawo,nareszcie Polacy robią dla Polaków.

    • 4 1

  • Te siedzenia trochę mnie niepokoją...

    Jak usiądzie na takim jakiś grubas, albo grubaska to może się złamać. Mniejsza z grubasem, ale może stać się krzywda normalnej osobie, siedzącej obok i kto wówczas będzie winny? Grubas, czy przewoźnik?

    • 4 1

  • wreszcie ktos poszedl po rozum do glowy - kupiono tabor zrobiony w Polsce

    a nie używany złom

    • 6 2

  • marzenie

    kiedy kolejki SKM będą wyglądały jak te na zdjęciu

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane