• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa zapłaci karę za szynobusy dla PKM? Naliczono już 1 mln zł

Maciej Naskręt
27 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pierwszy z trójczłonowych składów dedykowany dla linii PKM na estakadzie przy lotnisku. Pierwszy z trójczłonowych składów dedykowany dla linii PKM na estakadzie przy lotnisku.

Firma Pesa ma problemy z terminowym przekazaniem dla województwa pomorskiego szynobusów, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Urzędnicy naliczyli już 1 mln zł kary umownej. Bydgoski producent za każdy dzień opóźnienia płaci 10 tys. zł od każdego zamówionego składu.



Czy szynobusy od Pesy zapewnią komfort podróży?

Władze województwa pomorskiego rozliczają bydgoską firmę Pesa z dostaw 10 szynobusów, które mają po 1 września obsłużyć pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kara naliczana jest od dostawy trzeciego składu przekazanego władzom województwa pomorskiego.

- Postępujemy zgodnie z zapisami umowy, którą zawarliśmy po rozstrzygnięciu przetargu z firmą Pesa - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
10 tys. zł za każdy dzień spóźnienia

Do czwartku władze województwa naliczyły firmie z Bydgoszczy 1 mln zł kar. To oznacza, że kara umowna wynosi 10 tys. zł za każdy dzień opóźnienia za szynobus.

Do tej pory województwo pomorskie odebrało sześć składów z fabryki Pesa. Na dniach do floty pojazdów powinien wejść kolejny skład - dwuczłonowy. Jednak na razie nie wiadomo, czy spółce z Bydgoszczy uda się dostarczyć wszystkie składy przed 1 września, czyli do czasu, kiedy ma ruszyć Pomorska Kolej Metropolitalna.

- Na dziś kary umowne zostały jedynie naliczone przez urzędników. Zobaczymy, jaka część z nich będzie wymagalna. Na razie nie potrafimy odpowiedzieć, czy wszystkie 10 składów będzie gotowych przed 1 września. Harmonogram dostaw będzie jeszcze omawiany z zamawiającym - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA.
Kontrakt za 144 mln zł

Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Teraz szynobusy można spotkać na linii Reda - Hel, gdzie m.in. są testowane. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • gdyby Niemcy spóźnili się i 3 lata z dostawą swojego złomu do nas, ciekawe czy ktoś śmiałby naliczyć karę... (1)

    a kiedy politycy i radni zaczną płacić kary z zwłokę z podejmowaniem działań?

    • 24 10

    • Ty to chyba

      jesteś PiSior i nie myślisz głową....co ma do biznesu nacja...warunki zakupu zawarte są w umowie.....Zioniesz nienawiścią do Niemców jak Mielewczykowa ?

      • 7 5

  • swoich dobić, resztę sprzedać... banda złodziei.

    • 16 7

  • a za co tu karać, jak i tak cała trasa nie gotowa?

    • 12 5

  • (1)

    jak się już spóźnili 100 dni (łącznie dla 10 szt ) , czyli panie kierowniku każdy kolejny 1 dzień spóźnienia to jest 1 % procent dotychczasowego opóźnienia więc statystycznie nie jest źle.

    • 3 0

    • ...ktoś na matematyce grał w kropki, widzę.

      • 3 1

  • na pewno!

    podpisze się aneks i kary się wyzerują

    • 8 2

  • dla j...ych urzędasów to świstek papieru taka nota obciążeniowa, dla Pesy może być krach i ludzie na bruk (2)

    Jak ja tych urzędniczych k...ew nienawidzę :/ Jeszcze się biurwy tym chwalą.

    • 15 21

    • A dla mnie to moje podatki. Jak się zawiera umowę, to trzeba się z niej wywiązywać!

      • 15 4

    • Jak trzeba było rozp..ć zabytkową lokomotywownię w Bydgoszczy

      To się PESA nie cackała.

      Więc niech nie oczekuje, ze ktokolwiek będzie płakał nad jej losem...

      • 1 1

  • Niemcy podziekowali temu producentowi, gdy nie miał homologacji (1)

    bo nie zdążył

    tak trzeba - spóźnienie kara, ale u nas to nigdy nie funkcjonuje, zawsze sie dogadaja, stad mamy taki bałagan

    kiedys ogladałem serie o skomplikowanych budowlach na swiecie, gdy ktos sie spóxniał, to PŁACIŁ i to grube miliony - nie ma zlituj..

    • 18 2

    • nie popuszczać

      • 0 0

  • Czy taki idiota wie o co chodzi (1)

    Pesa jest super a taki bałwan chce pozbawić 100 osób pracy, dla mnie to debil który nie ma pojęcia o pracy bo go wybrali i jest magistrem od dzwonków gazowych i niema pojęcia o co tak naprawdę chodzi.DAJCIE MU MOCARZA

    • 12 18

    • sam chyba wciągnąłeś

      jak ja się nie wyrobię z dostawą (bez względu na to, czy opóźnienie jest u mnie czy u mojego dostawcy ) to ponoszę tego koszty, bo JA zadeklarowałem termin którego nie dałem rady utrzymać.

      • 4 0

  • nie ma to jak niszczyć własny przemysł. Trzeba było kupić znowu z ALSTOM składy. Byłoby taniej. I lepiej. Żenujące. Kraj, który sam niszczy się od wewnątrz.

    • 12 15

  • Gnojcie dalej Polskie firmy ! sprzedawczyki cholerne !!! (1)

    • 18 15

    • Ciekawe, jacy tu wszyscy propolscy. A zakupy dzisiaj zrobione w Biedronce, Lidlu, Carrefourze, Tesco? Czy w Piotrze i Pawle albo Stokrotce? A może "osiedlowym sklepiku"?

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane