- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (148 opinii)
- 2 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (90 opinii)
- 3 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (182 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (279 opinii)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (94 opinie)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (428 opinii)
Pesa zapłaci karę za szynobusy dla PKM? Naliczono już 1 mln zł
Firma Pesa ma problemy z terminowym przekazaniem dla województwa pomorskiego szynobusów, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Urzędnicy naliczyli już 1 mln zł kary umownej. Bydgoski producent za każdy dzień opóźnienia płaci 10 tys. zł od każdego zamówionego składu.
- Postępujemy zgodnie z zapisami umowy, którą zawarliśmy po rozstrzygnięciu przetargu z firmą Pesa - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
10 tys. zł za każdy dzień spóźnienia
Do czwartku władze województwa naliczyły firmie z Bydgoszczy 1 mln zł kar. To oznacza, że kara umowna wynosi 10 tys. zł za każdy dzień opóźnienia za szynobus.
Do tej pory województwo pomorskie odebrało sześć składów z fabryki Pesa. Na dniach do floty pojazdów powinien wejść kolejny skład - dwuczłonowy. Jednak na razie nie wiadomo, czy spółce z Bydgoszczy uda się dostarczyć wszystkie składy przed 1 września, czyli do czasu, kiedy ma ruszyć Pomorska Kolej Metropolitalna.
- Na dziś kary umowne zostały jedynie naliczone przez urzędników. Zobaczymy, jaka część z nich będzie wymagalna. Na razie nie potrafimy odpowiedzieć, czy wszystkie 10 składów będzie gotowych przed 1 września. Harmonogram dostaw będzie jeszcze omawiany z zamawiającym - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA.
Kontrakt za 144 mln zł
Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.
Teraz szynobusy można spotkać na linii Reda - Hel, gdzie m.in. są testowane. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.
Miejsca
Opinie (204) 2 zablokowane
-
2015-07-27 18:30
a ile było (4)
wylanych pomyj na pendolino, które też miały kłopoty z dostawą, raczej z homologacją. Okazuje się, że Pesa też ni emoże się wyrobić i to polski producent. Oni koncentrują się na dartach. dla PKP intercity. 20 muszą dostarczyć do końca grudnia. . cała ta kołomyja jednak pokazuje , że polscy producenci nie mogliby sobie w całości poradzić z unowocześnianiem taboru kolejowego.
- 15 9
-
2015-07-27 18:44
Bo tam mają większy kontrakt i potencjalnie większe kary do zapłacenia. To tam pędzą. Ale i tak Stadler się szybciej wyrobi..
- 5 0
-
2015-07-28 00:00
masz sporo racji, ale też paru kwestii nie rozumiesz
wspólny bilet blokuje główny beneficjent układu - PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Dopóki samorząd(y) nie będą miały pakietu kontrolnego - nie ma narzędzi nacisku.
Przesiadki są normą tam, gdzie nie można wcisnąć pociągów na inną linię kolejową. To też urok kolei aglomeracyjnej.
Na razie tak, tylko 10 pociągów; przez przebudowę linii Gdynia - Kościerzyna na odcinku Gdynia - Osowa. Docelowo i tak tam będzie sajgon - cały ruch towarów niebezpiecznych ma omijać Gdańsk (i od razu zrobi się trochę luźniej - będą kursy do Głównego).
Te szynobusy do ruchu aglomeracyjnego rzeczywiście się nie nadają - były kupione na linie wojewódzkie, ale swoje na PKM muszą wyjeździć. Oby poszła elektryfikacja.
Co do reszty nie mam zastrzeżeń.- 4 0
-
2015-07-28 10:10
Nie zgadzam się (1)
Gdyby terminy dostaw były ustalane według potrzeb polskiej kolei to polscy producenci poradziliby sobie bez problemu z unowocześnianiem rodzimego taboru kolejowego. Jednak terminy są ustalane od dotacji do dotacji. To jedni dostaną dotacje, potem drudzy chcą się załapać na dofinansowanie i tworzy się galimatias, bez jakiejkolwiek strategii i z góry narzuconymi brukselskimi terminami.
- 0 3
-
2015-07-28 14:43
ale to nie producenci dostają dotacje tylko zleceniodawcy (np spółki kolejowe, samorząd). Producenci muszą wyrobić się w zamówieniach zleceniodawców. Dziś mamy w Polsce Pesę, Stadlera, Solaris (coś tam bąkali o opcji produkcji pociągów, ale ostatecznie raczej g** wyjdzie z tego) i Cegielskiego jako poważnych graczy. Bez inwestycji w hale, ludzi nie wyrobią z potencjalnymi dostawami. Ja nie widze problemu, by zamawiać "zachodnie" pociągi albo i nawet "wschodnie", byleby były:
1) w terminie
2) jakościowo dobre
3) odpowiadające specyfikacji przetargowej w zakresie wyposażenia i gotowości do ruchu.- 0 0
-
2015-07-27 18:30
d
Dziwne, tutaj kara za dzień opóźnienia, a za opóźnienie oddania tunelu pod Martwą Wisłą żadnej kary?
- 22 2
-
2015-07-27 18:57
Gdańska banda urzednicza
- 11 5
-
2015-07-27 19:03
Nie PKM tylko GKM
- 6 1
-
2015-07-27 19:17
...... kara umowna ............... zapłata wirtualna ! :D
biznes jest biznes !
- 4 0
-
2015-07-27 19:20
kretyni i osły (1)
Ten cytat tylko przychodzi mi do głowy, gdy myślę o polskich urzędasach i polskich porządkach. Opóźnienie jest złe, ale wykańczanie firmy jeszcze gorsze, dopóki owe opóźnienie nie powoduje kosztów. Jeżeli koszty powstają, należy je pokryć. Ale nadmierne kary i zarabianie na potknięciu, zamiast pomoc w działaniu, to zwykła lichwa i kompletne zbydlęcenie. Chylące ku upadkowi Państwo Polskie ciągnie za sobą resztki polskiego biznesu.
- 12 10
-
2015-07-28 08:35
Byś pracował w PESIE
inaczej byś śpiewał. Tam to się oszczędza na pracowniku i na jakości - nigdy na PR.
- 0 0
-
2015-07-27 19:30
TUNEL
A ile kary naliczył urząd za opóźnienie tunelu na trasie Sucharskiego?
- 12 1
-
2015-07-27 20:05
Jeśli jakosc tych szynobusów bedzie taka sama jak tramwajów to pasażerowie beda czesto z awarią zjeżdzac
- 3 5
-
2015-07-27 20:37
Ciekawe ile
za opóźnienia w tunelu naliczą? Aaa. Wykonawca zagraniczny to pewnie nic nie naliczą.
- 8 1
-
2015-07-27 21:11
I tak nikt nie będzie jeździł tym g*wnem!!! To dopiero początek cyrku o nazwie PKM! (3)
- Burdel z brakiem wspólnego biletu dla całej aglomeracji trójmiejskiej! Pie*dole kupować następny bilet do kolekcji, bo 15 letnim trupem na LPG wychodzi taniej!!!
- Przesiadki we Wrzeszczu żeby dojechać do/z centrum Gdańska! To będzie ewenement na skale światową! Sami sobie osły latajcie z walizkami po peronach!!!
- Tylko 10 pociągów do/z Gdyni przez lotnisko w ciągu całego dnia!!! To ma być kolej aglomeracyjna? ZKM Gdynia powinno wzmocnić częstotliwość kursów linii 4A żeby utrzeć nosa imbecylom z zarządu PKM!!!
- Szynobusy z jednymi drzwiami na człon! To dopiero będzie Sajgon przy wsiadaniu/wysiadaniu! Chyba od początku wiedzieli że na początku będzie szał (efekt nowości) a potem będzie woziło powietrze!
- Brak biletomatów! Weź teraz tłumacz obcokrajowcom ten cały burdel z biletami i brakiem jednego wspólnego na cały zbiorokom w trójmieście, i na dodatek to że muszą we Wrzeszczu biegać z tobołami po peronach!!!
- Brak połączeń do/z lotniska w nocy, brak alternatywy dla taxi! W nocy nadal te pier*olone złotówy będą kroić ludzi jak za zboże!!!- 22 6
-
2015-07-28 14:50
(1)
po co wzmacniać 4A do lotniska? 80% pasażerów i tak wysiada na Agrarnej i drałuje do IKEI... bo to najszybszy dojazd.
Myślę, że jak PKM będzie jeździć już na stałe do Gdyni z gotowymi przystankami na Karwinach i Stadionie, linię 4A można śmiało wyciąć albo przetrasować zamiast do Lotniska - w lewo w Słowackiego i do Wrzeszcza lub do Brętowa przez Potokową. I zrobić ją na wzór 171, naprzemiennie obsługiwaną przez ZTM i ZKM z wzajemnym honorowaniem biletów.- 0 0
-
2015-07-28 15:15
Jeśli PKM będzie już jeździć na stałe do Gdyni + nowe stacje w Gdyni to ok!
Z tym przetrasowaniem 4A jeśli PKM będzie już na stałe jeździć do Gdyni to bardzo dobry pomysł! Ale jak widzisz to na razie mamy jeden wielki burdel!
- 0 0
-
2015-07-31 12:06
Gdzieniegdzie masz rację,
Ale za użycie bolszewicko-lewackiego słowa (tfu!) "zbiorkom" otrzymujesz "the famous Archie slap".
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.