• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla przy Świętokrzyskiej: tramwaje, autobusy i ponad 100 miejsc dla samochodów i rowerów

Maciej Naskręt
17 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką.

Wiemy, jak będzie wyglądała pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną. Nieco inaczej, niż chcieli mieszkańcy. - Nie było wyboru - tłumaczą miejscy projektanci.



Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli. Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli.
Z planów budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej, przygotowanych przez spółkę GIKE 2012, wynika, iż ostateczny wygląd pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie nieco inny od tego, jaki w konsultacjach społecznych wskazali mieszkańcy.

- Zmiana polega na umieszczeniu parkingu dla samochodów pośrodku pętli, choć pierwotnie miał on znajdować się między pętlą a blokami przy ul. Sosnkowskiego. Przyczyną tej decyzji są uwarunkowania terenowe. Mimo to nowa pętla nie straci na swojej funkcjonalności - zapewnia Janusz Łagowski ze spółki GIKE 2012.

Nowa pętla została zaprojektowana podobnie do tej, którą gdańszczanie znają z Chełmu, ale wprowadzono kilka różnic. Między innymi taką, że tramwaje będą na nią wjeżdżały zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a nie odwrotnie. Jadące z Chełmu tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków przy ul. Sosnkowskiego lub poczekać na autobus, jadący w stronę Łostowic, Czterech Pór Roku czy Kowal. Potem tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia Gdańska, których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.

Tym razem projektanci nie zapomnieli też o kierowcach. Zyskają oni ok. 100 miejsc parkingowych, z czego ponad 50 we wnętrzu pętli oraz kilkadziesiąt na zachód od niej. Zostaną one zlikwidowane, gdy zacznie powstawać tzw. ul. Nowa Świętokrzyska, ale na razie nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie.

Miejsca pośrodku pętli będą w przyszłości zarezerwowane dla uczestników programu "Parkuj i Jedź", w ramach którego dowód zapłaty za miejsce na jednym z parkingów sieci "Parkuj i jedź" będzie traktowany jak bilet na komunikację miejską.

Z budowy pętli będą także zadowoleni rowerzyści. Budowlańcy, oprócz ogólnodostępnych parkingów, stworzą na pętli, pod wiatą, miejsca postojowe dla rowerów. - To działanie zapoczątkuje budowę w Gdańsku, dobrze znanego Holendrom, systemu "Bike&Ride" - wyjaśnia Janusz Łagowski z GIKE 2012.

Budowa trzykilometrowej linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną, na końcu której powstanie pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. Miasto stara się, by UE dofinansowała tę inwestycję kwotą ok. 33 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do końca 2012 r.

Opinie (281) 7 zablokowanych

  • a co z nami ?

    a co z mieszkańcami osiedla pięciu wzgórz ?z ulicy porębskiego ? jedyny autobus 295 ! koszmar z dojazdami do centrum choćby - a zimą ? to koszmar !będziemy strajkować !dlaczego nie można pomyśleć aby 295 jechał do samego centrum !

    • 0 0

  • tramwaj jest niewątpliwie dobrodziejstwem dla ludzi

    podobnie jak ogień, ale znajdować się musi w odpowiednim miejscu, inaczej mamy tragedię. Słyszę: 6 metrów od okna - wybudujemy ekrany akustyczne, pewnie to te same zuchy, które miast łatać drogi stawiają ograniczenia prędkości do 20 km/godz. Chciało by się zadać pytanie: Głupota czy zła wola???

    • 0 0

  • Kto rządzi tym miastem? (21)

    W Gdańsku są hektary ogródków działkowych, pas startowy i inne ugory na których można by zbudować kilkanaście tysięcy mieszkań, bez pakowania miliardów w infrastrukturę. Ale zamiast tego władza woli nic nie robić a inwestorzy są zmuszeni do budowania potężnych osiedli na obrzeżach miasta do których nie da się dojechać, gdzie nie ma szkół i przedszkoli. Normanie nóż w kieszeni się otwiera jak się widzi taka ciemnotę... Skąd Gdańsk weźmie pieniądze na zbudowanie tam dróg i szkół?

    • 115 79

    • władza to była za komuny i robiła co chciała (15)

      teraz jest samorząd i dodatkowo obowiązuje prawo. Ogródki działkowe mają właścicieli, a pas startowy na Zaspie nie należy do maista, bo go wojewoda sprzedał prywatnemu gościowi 20 lat temu.
      Tak więc zorientuj się trochę, zanim coś chlapniesz. Chyba że po prostu chciałeś wyłądować frustrację.

      • 31 14

      • tak sie tylko zastanawiam

        czy te ogródki są już uwłaszczone

        • 0 0

      • i co z tego? (13)

        to, że te grunty nie należą do miasta nie oznacza, że miasto nie może nic zrobić w kierunku ich zabudowania! Grunty w dzielnicach południowych też prawdopodobnie należały do prywatnych właścicieli a jednak zbudowano tam kilkanaście tysięcy mieszkań. Zobacz sobie zdjęcie satelitarne Gdańska i zobacz ile jest wolnego miejsca np między Marynarki Polskiej-Hallera-Jana Pawła II i porównaj to do Zaspy--bez problemu zmieściłbyś 2-3 takie osiedla(80-120 tys mieszkańców). Osiedla na których byłyby już tramwaje a nawet SKM.Tylko po co się wysilać lepiej powiedzieć "to nie nasze i nic zrobić nie możemy".

        • 34 12

        • (9)

          właściciel terenu pasa startowego jest za granicą i jest "nienamierzalny" od wielu lat. a to co nazywasz "wolnym miejscem" to nie są przypadkiem czyjeś ogródki działkowe?

          • 7 13

          • na zaspie / przymorzu w pasie nadmorskim były działki i nikt się nikogo nie pytał tylko poprostu je zaorali i zrobili park. i bardzo słusznie.

            • 1 0

          • ogródki w centrum są nieracjonalne (7)

            Miejsce ogródków działkowych jest poza miastem. Jest to czyjaś własność, ale jest na to prosty sposób. Miasto powinno podnieść tam podatek od nieruchomości i od razu wielu się wyniesie.
            Bardzo istotny jest również plan zagospodarowania przestrzennego na który urzędnicy miejscy mają decydujący wpływ.
            Ogródki działkowe w centrach miast prowadzą do nieracjonalnego wykorzystania przestrzeni i infrastruktury.

            • 40 6

            • „Ogródki w centrum są nieracjonalne” zgadza się ale pretensję powinieneś mieć do tych, którzy dawniej zezwolili na (6)

              ich powstanie. W większości przypadków dla terenów, które są obecnie zajęte przez różnego rodzaju ogrody działkowe, uchwalane w ostatnich latach plany zagospodarowania przewidują budowę nowych osiedli.

              Uważasz, że trzeba podnieść podatek i czekać aż wszyscy sami się wyniosą... No rzeczywiście super rozwiązanie. Zwłaszcza dla nikomu niewinnych osób, które wpakowały często nie małą gotówkę żeby taką działkę kupić i utrzymać. No i w ten sposób ciężko opowiedzieć kiedy i czy w ogóle wszyscy użytkownicy z tych działek zrezygnują.

              Problem polega na tym, że nawet jak dany teren należy do miasta to w cywilizowanym mieście nie można jego legalnym użytkownikom tak po prostu kazać się wynieść. Tym ludziom trzeba dać coś w zamian zanim będzie można taką ziemię sprzedać jakiemuś inwestorowi. Oczywiście wszystko musi być w zgodzie z prawem. Jest kilka sposobów by miasto mogło na nowo zagospodarować taki teren ale niekoniecznie są one tańsze niż budowa nowej infrastruktury w innym miejscu.

              Z kolei jeżeli jakiś teren jest prywatny to władze w żaden sposób nie mogą zmusić właściciela by coś tam budował.

              • 14 7

              • Tereny ogródków działkowych nie są własnością działkowców. (5)

                • 25 0

              • (4)

                Zgadza się zwykle jest to teren miasta i np. użytkowanie wieczyste. Nie można tego tranu jednak tak po prostu zabrać legalnym użytkownikom i sprzedać inwestorowi. Wyjątek stanowią tereny związane z organizacją euro 2012 bo tu można skorzystać ze specjalnej ustawy ale choć i tu zwykle pojawiają są jakieś odszkodowania.

                • 7 1

              • Dodam jeszcze, że użytkownikiem wieczystym są związki (3)

                działkowców a nie bezpośrednio działkowcy jako osoby fizyczne. Nie wiem jak to będzie w przypadku odszkodowań za te altanki, które stoją na tych działeczkach, bo za chatki murowane, całoroczne, które przekraczają swoją kubaturą przepisy na pewno nikt nic nie dostanie i uważam, że dobrze. Ten problem niedługo dotknie działkowców z Brzeźna/Zaspy/Hallera/Uczniowskiej

                • 8 0

              • wystarczy specustawa (2)

                tak jak przy realizacji inwestycji drogowych wyższej rangi. wywłaszczenie z odszkodowaniem i bez dyskusji i problem z głowy.

                • 2 2

              • Na odleglość czuję zwolennika Porażki i Smutku :) (1)

                Jak Wam jednak tęskno do starej, dobrej Komuny. Tam też nikt się nie szczypał, był prikaz i koniec pieśni :)

                • 4 2

              • dokładnie

                wybory się zbliżają, więc trzeba napierać, a pis ma dużo do nadrobienia w słupkach, więc się musi wykazać, że "dba o ludzi"

                • 0 0

        • tereny stoczni gdanskiej aka mlode miast (1)

          popatrz sobie przez satelitę ile to tałtajstwo miejsca zajmuje i ile tam prężnych osiedli możnaby zbudować

          • 5 3

          • zlikwodować stocznie

            przenieść poza miasto

            • 0 0

        • Tak te ugory w dużej części należały prywatnych osób i odkupili je pod budowę prywatni deweloperzy. Mieszkania zaś na tych ugorach mają jedną zasadniczą różnice są tańsze a niżeli by były gdyby wybudować je na Zaspie. Bo jestem pewien że przynajmniej o połowę by były droższe za sam fakt lokalizacji

          • 4 1

    • o ile pas startowy mozna zagospodarowac, o tyle ogrodki dzialkowe w wiekszosci meijsc spelniaja role bariery od torow np. skm.. (1)

      chcilabys mieszkac w takim budynku jak te kamienice we wrzeszczu ? 20m od jezdzacych pociagow ?!

      • 5 5

      • ehh nie wiesz co mówisz, szkoda że się wypowiadasz.

        • 0 0

    • dobrze prawisz.

      Przecież niekoniecznie muszą powstawać blokowiska. Można planem ograniczyć zabudowę do 3 kondygnacji.

      Niestety - ogródki działkowe to sprawa polityczna.

      • 0 0

    • I w taki sposób każdy kawałem miasta byłby zabetonowany. Tzn. ogólnie dobrze prawisz, ale też bez przesady. Dla przykładu "łąki" na cygańskiej górce i pobliskiego "lasku" bym nie ruszał bo jest to świetne miejsce na spacery, ale już w koło jest... hmm... duży śmietnik.

      • 11 0

    • dokładnie!!!

      zabudować Młode Miasto - jest w centrum

      • 8 5

  • spotkanie w sprawie pętli tramwajowej (6)

    w czwartek 25 marca o godzinie 16tej spotkanie w sprawie pętli w siedzibie GIKE 2012: Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o.
    ul. Kartuska 5, 80-103 Gdańsk II piętro

    • 0 0

    • Chętnie będę (1)

      będę posłucham.

      • 0 0

      • spotkanie w sprawie pętli tramwajowej.....

        Spotkanie się odbyło i jaki wiadomo gówno załatwiło.

        • 0 0

    • (3)

      po co? jak i tak zrobią jak zechcą?
      decyzje już zapadły.

      • 0 0

      • wspólnoty południowy stok moga to oprotestować, bo sa sąsiadami inwestycji. (1)

        wiec lepiej z nami rozmawiać

        • 0 0

        • nowa nazwa to śmierdzący stok a nie południowy - zapamiętaj

          • 0 0

      • maruda

        lepiej tylko marudzić na forum

        • 0 0

  • mieszkam na sosnkowskiego, bardzo podoba mi się ta perspektywa :D

    • 0 0

  • (3)

    Byle zdążyli to zrobić chociaż do tego 2012 roku, bo już jest rok opóźnienia w stosunku do pierwotnego planu. Pierwotnie pętla miała zacząć działać już w 2011 roku. Chwała im za to, że w końcu pomyśleli o idei Park&Ride. Dla Gdańska to jedyne rozsądne rozwiązanie komunikacyjne, a przynajmniej dla południowej części Gdańska.

    • 46 0

    • czystosc w tramwajach

      odkad w gdanskich tramwajach sprzata firma "clean-bud" jest naprawde czysto okna sa bardzo czyste wewnatrz uszczelki na oknach sa bardzo czyste a takze na podlodze nie ma piasku krzeselka i uchwyty sa czste.

      • 0 0

    • (1)

      tak w sumie dobre rozwiązanie
      tylko wydaje mi się że miasto marnuje nasze pieniążki, co dzielnica to jakaś pseudo-pętla !! po co ? czy nie wystarczyła by jedna nitka łódzka świętokrzyska i koło testko do pętli, projekt miał rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców z Oruni górnej a prowadzi do części południowej... dlaczego miasto wybudowało w miejscu (koło policji) przeznaczonym pierwotnie pod komunikację bloki ?
      Przydała by się kontrola w miejskim urzędzie bo coś dziwnie są podejmowane decyzje !

      • 6 2

      • Orunia Górna

        Myślę, że jednak w sporym stopniu ta pętla rozwiąże problemy komunikacyjne Oruni Górnej. Zgadza się, prowadzi bardziej na południe, ale inaczej w tym miejscu się nie da. Na samej Oruni Górnej można jedynie poszerzyć Małomiejską do dwóch pasów, ale to wymaga wielu wyburzeń w pobliżu Traktu Św. Wojciecha. A pętla sprawi, że wiele osób z Łostowic, które teraz jadą Świętokrzyską i Małomiejską, nie będzie w ogóle jeździło przez Orunię Górną. Natomiast osoby z Oruni Górnej będą miały dosyć dobry dostęp do tramwaju - wystarczy podjechać np. 162 2-3 przystanki.

        • 0 0

  • Jednym torem ?

    Z mapki wynika, że ruch tramwajów na Nowej Łódzkiej odbywał się będzie jednym torem. Po co ?

    • 0 0

  • SKANDAL !! (7)

    po co NAS pytali ? jeśli i tak zrobili po swojemu ??
    ONI są dla NAS czy my dla NICH ???
    Dlaczego nie zrobi się tego tak jak wybrali mieszkańcy ? dlaczego robi się to tak blisko ulicy Sosnkowskiego ??
    BĘDĄ SKARGI BĘDĄ NIE ZADOWOLENI MIESZKAŃCY, najdziwniejsze jest to że tam jest miejsce i nie przedstawiono żadnej alternatywy.
    Hałas będzie przeszkadzał nie tylko mieszkańcom ulicy Sosnkowskiego ale i mieszkańcom w nowych budynkach przy ul. Łódzkiej.
    Projektanci WSTYD !! BUDYŃ WSTYD !! żenada !!

    • 23 4

    • (1)

      Protesty sa zawsze, najgorsze ze Polacy zawsze stekaja ze czegos nie ma albo ciezko im dojechac a jak juz cos sie robi zeby nie tylko Przymorze bylo dogodne pod wzgledem dojazdow to juz piana na pysku, wstyd!Trzeba isc z postepem a jak sie komus nie podoba to na wies!

      • 5 7

      • Głupich nie sieją, same się rodzą... :D

        To może zrobimy pętle pod twoim domem. Rozumiem, że nie będziesz protestować. :D

        • 0 0

    • (1)

      co mają powiedzieć ci wszyscy mieszkańcy którym od lat przeszkadza to, że mają tory tramwajowe lub skm tuż pod oknami? trzeba tory zburzyć, żeby mogli się delektować ciszą? a pasażerowie niech sobie łażą pieszo, tak?

      • 1 4

      • ale tu chodzi o to by nie popełniać na nowo tych samych błędów, nie budować pod oknami tak gdzie można jeszcze bez szkody dla innych wybudować dosłownie kilka metrów dalej.

        • 3 0

    • (1)

      dokładnie po co dają do wybory 3 warianty a potem przedstawiają wariant który nie ma nic wspólnego z wariantem wybranym przez mieszkańców!!
      Nie zdziwię się jak mieszkańcy będą sprawiać problemy z budową tego projektu.

      • 5 0

      • Będą stawiać. Będzie protest.

        • 5 0

    • kto się nie zgadza z tą opinią niech napiszę dlaczego !

      • 7 0

  • DEBILE Z MIASTA (1)

    PO CO BYŁY TE ANKIETY DLA MIESZKANCÓW NA WARIANTY BUDOWY ?! ZWYWKŁA KOMERCJA I NABIJANIE LUDZI W BUTELKĘ !
    LUDZIE WYBRALI NAJLEPSZĄ- LOGICZNĄ ALE NAJDROŻSZĄ : KONCEPCJĘ A I TAK ODWALĄ CHŁAM . TORY POD OKANAMI LUDZI - DO DZIS ZERO KONSULATACJI Z MIESZKAŃCAMI ORUNII I CHEŁMU !!!
    MNIEJ MIEJSC PARKINGOWYCH NIŻ ZAKŁADALI !
    BRAVO!

    • 19 2

    • No cóz jak będą wybory, użytkownicy szamponu Clerasir znów będą nam wchodzić w pupkę...

      • 0 0

  • "konsultacje społeczne" (3)

    No tak, nie ma to jak konsultacje społeczne ... pic na wodę a i tak robi się jak chce. Nie ważne że komuś pod oknem wywalą pętlę i puszczą ciąg pieszy pod oknami terenu prywatnego dla całej oruni! Jeszcze trzeba dostać pozwolenie na budowę!

    • 12 6

    • (2)

      rozumiem że wozisz tyłek autem i w nosie masz potrzeby innych mieszkańców. ot - kultura!

      • 2 2

      • trzeba było się uczyć, a nie dłubać w nosie :D

        • 0 0

      • kultura , doytyczy wszystkich

        nawet w tych komentarzach. Plany jakie tu się proponuje ni jak pasują do "konsultacji społecznych" gdy mogliśmy wybrac werje projektu. Okazuje sie że miasto nie ma pojęcia o tym że bloki przy sosnkowskiego sa własnościa ludzi , którym nie do końca podoba się projekt przystanku tuz za miedzą . projekt który wygrał konsultacje przewidywał przystanek bliżej masarnii , JANZA.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane