• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla przy Świętokrzyskiej: tramwaje, autobusy i ponad 100 miejsc dla samochodów i rowerów

Maciej Naskręt
17 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką.

Wiemy, jak będzie wyglądała pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną. Nieco inaczej, niż chcieli mieszkańcy. - Nie było wyboru - tłumaczą miejscy projektanci.



Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli. Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli.
Z planów budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej, przygotowanych przez spółkę GIKE 2012, wynika, iż ostateczny wygląd pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie nieco inny od tego, jaki w konsultacjach społecznych wskazali mieszkańcy.

- Zmiana polega na umieszczeniu parkingu dla samochodów pośrodku pętli, choć pierwotnie miał on znajdować się między pętlą a blokami przy ul. Sosnkowskiego. Przyczyną tej decyzji są uwarunkowania terenowe. Mimo to nowa pętla nie straci na swojej funkcjonalności - zapewnia Janusz Łagowski ze spółki GIKE 2012.

Nowa pętla została zaprojektowana podobnie do tej, którą gdańszczanie znają z Chełmu, ale wprowadzono kilka różnic. Między innymi taką, że tramwaje będą na nią wjeżdżały zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a nie odwrotnie. Jadące z Chełmu tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków przy ul. Sosnkowskiego lub poczekać na autobus, jadący w stronę Łostowic, Czterech Pór Roku czy Kowal. Potem tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia Gdańska, których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.

Tym razem projektanci nie zapomnieli też o kierowcach. Zyskają oni ok. 100 miejsc parkingowych, z czego ponad 50 we wnętrzu pętli oraz kilkadziesiąt na zachód od niej. Zostaną one zlikwidowane, gdy zacznie powstawać tzw. ul. Nowa Świętokrzyska, ale na razie nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie.

Miejsca pośrodku pętli będą w przyszłości zarezerwowane dla uczestników programu "Parkuj i Jedź", w ramach którego dowód zapłaty za miejsce na jednym z parkingów sieci "Parkuj i jedź" będzie traktowany jak bilet na komunikację miejską.

Z budowy pętli będą także zadowoleni rowerzyści. Budowlańcy, oprócz ogólnodostępnych parkingów, stworzą na pętli, pod wiatą, miejsca postojowe dla rowerów. - To działanie zapoczątkuje budowę w Gdańsku, dobrze znanego Holendrom, systemu "Bike&Ride" - wyjaśnia Janusz Łagowski z GIKE 2012.

Budowa trzykilometrowej linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną, na końcu której powstanie pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. Miasto stara się, by UE dofinansowała tę inwestycję kwotą ok. 33 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do końca 2012 r.

Opinie (281) 7 zablokowanych

  • LUDZIE TO JEST DOPIERO POCZATEK WIELKIEGO 3MIASTA METROPOLI (2)

    A ludzie sie martwia czy zdazymy z autostradami hotealmi lotniskami wazne ze TRAWA BUDOWA OGROMNA EURO PRZEMINIE A MY BEDZIEMY BUDOWAC KOLEJNE AUTOSTRADY STADIONY TO DOPIEROM POCZATEK WIELKIEJ POLSKI a niektorzy mowia ze cos za pozno gaadja jak dziadki a moze to byl dziadek to sory wtedy ale czesto sslysze mlodych mowia dopiero teraz a maja po 20lat heeeee

    • 3 7

    • ale o co chodzi?

      • 0 0

    • czytam to trzeci raz i nadal nie wiem co chciałes powiedzieć

      • 0 0

  • PROSZĘ NIE ZAPOMNIEĆ O PIESZYCH (1)

    którzy zechcą dojść z pętli np. w kierunku ul. Wawleskiej i odwrotnie. To w jaki sposób rozwiązano ten problem na Chełmie jest wg mnie karygodne.

    • 6 1

    • Na Chełmie najważniejsze na pętli było TESCO. Czyżby tu zapomnieli o jakiej biedronce?

      • 2 0

  • PIJ

    Parkuj i Jedź (PiJ) - ładny polski odpowiednik Park & Ride ;)

    • 8 1

  • Nareszcie nie będą się wysypywać z autobusów

    na pętli i nareszcie nie będą łamąć nóg wyskakując z tramwaju do dalszej podróży.. ;)

    • 2 0

  • znowu inaczej

    niz bylo w omawiane z mieszkancami, dlaczego?? Wokol Nowej Łódzkiej jest tyle spornych kwestii, a miasto nie slucha mieszkancow i ich racji. Dobrze, ze wybory juz niedlugo...

    • 10 0

  • DEBILE Z MIASTA (1)

    PO CO BYŁY TE ANKIETY DLA MIESZKANCÓW NA WARIANTY BUDOWY ?! ZWYWKŁA KOMERCJA I NABIJANIE LUDZI W BUTELKĘ !
    LUDZIE WYBRALI NAJLEPSZĄ- LOGICZNĄ ALE NAJDROŻSZĄ : KONCEPCJĘ A I TAK ODWALĄ CHŁAM . TORY POD OKANAMI LUDZI - DO DZIS ZERO KONSULATACJI Z MIESZKAŃCAMI ORUNII I CHEŁMU !!!
    MNIEJ MIEJSC PARKINGOWYCH NIŻ ZAKŁADALI !
    BRAVO!

    • 19 2

    • No cóz jak będą wybory, użytkownicy szamponu Clerasir znów będą nam wchodzić w pupkę...

      • 0 0

  • pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną (2)

    To będzie pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu ZA Orunię Górną. Teraz czekamy na linię NA Orunię Górną. Najkrócej było by koło Tesco i Kadmową. Z pętli za osiedlem do skrzyżowania Platynowej z Krzemową (tam jest przystanek o nazwie Orunia Górna i tam jest mniej więcej środek osiedla) jest jeszcze jakiś kilometr. Na piechotę jakieś 20-30 min., np. w śnieżycy czy w deszczu. Autobus z Orunii Górnej na pętlę stałby w korkach razem z tymi, którzy z osiedla jechaliby na pętlę samochodem, żeby nie płacić za tramwaj. Tzn. nie stałby a będzie stał, bo przecież nic innego nie wymyślą.

    • 9 1

    • (1)

      strasznie wolno chodzisz. kilometr to jest dystans do przejścia w 12-15 minut.

      • 0 1

      • nie po wzniesieniach pokrytych błotnistą mazią

        • 1 0

  • aprppos

    ciekawe czy zdążą ją zrobić do 2015, skoro na trasę centrum-chełm czekało się od lat 90:P

    • 7 1

  • ....

    Kpina-po cholerę pytają mieszkańców Gdańska skoro i tak mają to w d.... Ciekawe czy ktoś wpadnie na pomysł ekranów skoro tak blisko ma być przystanek-żeby się miasto nie zdziwiło....

    • 8 2

  • SKANDAL !! (7)

    po co NAS pytali ? jeśli i tak zrobili po swojemu ??
    ONI są dla NAS czy my dla NICH ???
    Dlaczego nie zrobi się tego tak jak wybrali mieszkańcy ? dlaczego robi się to tak blisko ulicy Sosnkowskiego ??
    BĘDĄ SKARGI BĘDĄ NIE ZADOWOLENI MIESZKAŃCY, najdziwniejsze jest to że tam jest miejsce i nie przedstawiono żadnej alternatywy.
    Hałas będzie przeszkadzał nie tylko mieszkańcom ulicy Sosnkowskiego ale i mieszkańcom w nowych budynkach przy ul. Łódzkiej.
    Projektanci WSTYD !! BUDYŃ WSTYD !! żenada !!

    • 23 4

    • (1)

      dokładnie po co dają do wybory 3 warianty a potem przedstawiają wariant który nie ma nic wspólnego z wariantem wybranym przez mieszkańców!!
      Nie zdziwię się jak mieszkańcy będą sprawiać problemy z budową tego projektu.

      • 5 0

      • Będą stawiać. Będzie protest.

        • 5 0

    • kto się nie zgadza z tą opinią niech napiszę dlaczego !

      • 7 0

    • (1)

      Protesty sa zawsze, najgorsze ze Polacy zawsze stekaja ze czegos nie ma albo ciezko im dojechac a jak juz cos sie robi zeby nie tylko Przymorze bylo dogodne pod wzgledem dojazdow to juz piana na pysku, wstyd!Trzeba isc z postepem a jak sie komus nie podoba to na wies!

      • 5 7

      • Głupich nie sieją, same się rodzą... :D

        To może zrobimy pętle pod twoim domem. Rozumiem, że nie będziesz protestować. :D

        • 0 0

    • (1)

      co mają powiedzieć ci wszyscy mieszkańcy którym od lat przeszkadza to, że mają tory tramwajowe lub skm tuż pod oknami? trzeba tory zburzyć, żeby mogli się delektować ciszą? a pasażerowie niech sobie łażą pieszo, tak?

      • 1 4

      • ale tu chodzi o to by nie popełniać na nowo tych samych błędów, nie budować pod oknami tak gdzie można jeszcze bez szkody dla innych wybudować dosłownie kilka metrów dalej.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane