• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla przy Świętokrzyskiej: tramwaje, autobusy i ponad 100 miejsc dla samochodów i rowerów

Maciej Naskręt
17 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką.

Wiemy, jak będzie wyglądała pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną. Nieco inaczej, niż chcieli mieszkańcy. - Nie było wyboru - tłumaczą miejscy projektanci.



Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli. Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli.
Z planów budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej, przygotowanych przez spółkę GIKE 2012, wynika, iż ostateczny wygląd pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie nieco inny od tego, jaki w konsultacjach społecznych wskazali mieszkańcy.

- Zmiana polega na umieszczeniu parkingu dla samochodów pośrodku pętli, choć pierwotnie miał on znajdować się między pętlą a blokami przy ul. Sosnkowskiego. Przyczyną tej decyzji są uwarunkowania terenowe. Mimo to nowa pętla nie straci na swojej funkcjonalności - zapewnia Janusz Łagowski ze spółki GIKE 2012.

Nowa pętla została zaprojektowana podobnie do tej, którą gdańszczanie znają z Chełmu, ale wprowadzono kilka różnic. Między innymi taką, że tramwaje będą na nią wjeżdżały zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a nie odwrotnie. Jadące z Chełmu tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków przy ul. Sosnkowskiego lub poczekać na autobus, jadący w stronę Łostowic, Czterech Pór Roku czy Kowal. Potem tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia Gdańska, których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.

Tym razem projektanci nie zapomnieli też o kierowcach. Zyskają oni ok. 100 miejsc parkingowych, z czego ponad 50 we wnętrzu pętli oraz kilkadziesiąt na zachód od niej. Zostaną one zlikwidowane, gdy zacznie powstawać tzw. ul. Nowa Świętokrzyska, ale na razie nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie.

Miejsca pośrodku pętli będą w przyszłości zarezerwowane dla uczestników programu "Parkuj i Jedź", w ramach którego dowód zapłaty za miejsce na jednym z parkingów sieci "Parkuj i jedź" będzie traktowany jak bilet na komunikację miejską.

Z budowy pętli będą także zadowoleni rowerzyści. Budowlańcy, oprócz ogólnodostępnych parkingów, stworzą na pętli, pod wiatą, miejsca postojowe dla rowerów. - To działanie zapoczątkuje budowę w Gdańsku, dobrze znanego Holendrom, systemu "Bike&Ride" - wyjaśnia Janusz Łagowski z GIKE 2012.

Budowa trzykilometrowej linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną, na końcu której powstanie pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. Miasto stara się, by UE dofinansowała tę inwestycję kwotą ok. 33 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do końca 2012 r.

Opinie (281) 7 zablokowanych

  • BZDURA !! (4)

    na cholere prowadzić dalej tory tramwajowe ? przecież stan gdańskich tramwai jest tragiczny - brak tramwai sprawnych by mogły jeździć . więc co ma po tych torach jeździć ? drezyna ?! lepiej już wyrzucić na trasy te autobusy, które stoją w zajezdni całe dnie i dopasować rozkłady tak aby autobusy jeździły wg rozkładów, a nie ,że połowa taboru na stoi na hallera, a rozkłady są tak zrobione, że autobusy nie są wstanie w korkach jechać punktualnie ! i wówczas te pieniądze można przeznaczyć na budowę dróg - bo teraz nie da się jeździć ! sam zrezygnowałem z samochodu (bo boję się o zawieszenie auta) i przesiadłem się na komunikację miejską, ale to jest straszne ! autobusy spóźnione, ale chociaż jadą . a tramwaje ?! przecież co drugi tramwaj wypada ... a jak przyjedzie jakiś tramwaj to już ledwo idzie się wcisnąć ! więcej autobusów na trasy i mniej tramwai ;)

    • 1 19

    • (1)

      trzeba było siedzieć kola w tej swojej Rasiji tam nie mają tych problemów jeżdżą czołgami.

      • 3 0

      • czołg...

        ...to chyba po Tobie przejechał !

        dobrze kolo gada ;d polać mu xD

        • 0 0

    • (1)

      tramwajów, nie tramwai nieuku ;)

      w której zajezdni stoją te wszystkie autobusy? na Hallera? Chyba niewidzialne są...

      • 2 1

      • do filona

        wprawdzie kolo głupoty pisze, ale forma tramwai jest jak najbardziej poprawna, warto sprawdzic zanim kogos sie od nieukow wyzwie

        • 1 0

  • płoty płoty i płoty (4)

    a jak odbywał się będzie ruch pieszy z przystanku w stronę bloków skoro spółdzielnia postawiła płot żeby oddzielić się od bloków wspólnoty?? a że ulica Sosnkowskiego jest prywatna to brakuje teraz płotu odgradzającego przystanek tramwajowy, bo mieszkańcy np. nie zgodzą się na pielgrzymki obych ludzi po ich ulicy "bo im śmiecą"- czy coś tam...... czyli co będą furtki i każdy będzie miał kluczyk "na tramwaj"??Hehe, czy może karty chipowe bo to takie już bardziej pod metropolie :)

    • 18 0

    • "_

      TAK będzie płot-i nie dlatego że śmiecą:)także ścieżką koło byłej lisiarni będzie można przejść bo to już nie należy do Sosnkowskiego a inspirację na temat płotu zawdzieczamy Spółdzielni południe-skoro zaczeła nas odgradzać to proszę bardzo:)

      • 10 0

    • "że ulica Sosnkowskiego jest prywatna to brakuje teraz płotu odgradzającego przystanek tramwajowy, bo mieszkańcy np. nie zgodzą się na pielgrzymki obych ludzi"

      Dokładnie tak zrobią. :-) Ciekawe co wtedy zrobi Budyń.

      • 12 1

    • mieszkam na Sosnkowskiego...

      ...i nie zgadzam sie na piesze wycieczki przez moja ulice. Pewnie zaparkowac przed wlasnym blokiem nie bedzie mozna bo ci "sprytniejsi" zajma miejsce parkingowe ( ktore ja sobie wykupilam). Także jestem ZA plotem ograniczajacym wejscie na teren wspolnoty 2ma rękami!!

      • 10 1

    • a gdzie Debata i spotkanie z mieszkańcami ?!

      będzie ogrodzenie na 90 % , poczekamy na debatę z miastem co zaproponują bo oczywiśc mieszkańcy znowu muszą prosić o spotkanie - Paranoja !!! zero informacji !!!

      • 3 0

  • (3)

    1. Po co była ankieta, skoro wariant zwycięski i tak nie będzie realizowany? i dalej tym torem - kto wziął pieniądze za wymyślenie i realizację "konsultacji" społecznych?
    2. Po co parking "Bike&Ride" skoro wzdłuż Świętokrzyskiej NIE DA SIĘ przejechać rowerem (pozdrowienia dla samobójców)?
    3. Po co w ogóle "Park&Ride" jeśli parking będzie na całe... jej! 100 samochodów! normalnie chyba zaparkują tam wszyscy mieszkańcy Gdańska-Południe, te kilkadziesiąt tysięcy
    4. Po co się spieszyć z Nową Świętokrzyską? Poczekajmy aż część budyniowa zwana Gdańskiem-Południe osiągnie liczebność 200tys. mieszkańców i wtedy poszerzmy istniejące pasy po 1m, żeby się można było wyprzedzać "na trzeciego", to powinno wystarczyć :-P

    • 14 3

    • obowiązek konsultacji społecznych wynika z ustawy. nikt za to specjalnej kasy nie bierze. ustawa mówi również, że wynik konsultacji można wziąć pod uwagę, ale nie jest on rozstrzygający...

      • 2 0

    • to nie ma być parking dla całego gdańska południe. zaparkują na nim ci co mają dalej i jadą np. zza obwodnicy. reszta sobie spokojnie podjedzie do pętli autobusem, albo dojdzie pieszo. tak to działa...

      • 1 0

    • kurcze co ja bym dał żeby można było spokojnie dojechać rowerem do gdańska, nie w głowie mi zostawianie roweru, niech lepiej normalne drogi rowerowe za tą kasę zrobią !

      • 2 0

  • Wszystko pięknie, ale....

    • 2 0

  • Bike&Ride - no pomysł super - tylko jak dojechać tam rowerem? (1)

    Radni z budyniem szczycą się kilometrami ścieżek rowerowych. Szkoda że wszystkie powstają na północ od centrum.

    • 11 0

    • trzeba mieć rower terenowy i na przełaj, albo dziurawa ulica i między autobusami w korku !

      • 1 0

  • To pokiego grzya robią rozeznanie skoro robią PO swojemu

    • 6 0

  • tytuł rozbawił mnie do łez! (1)

    czy ktoś pisze nowe political fiction albo może to jakaś fantastyka. Az się popłakałam czytając sam tytuł. Ubaw po pachy, po naszemu BEKA. Może jeszcze teleporty niech dadzą. Przecież to za sto lat zrobią. Linii tramwajowej na Chełm 30 lat nie mogli zbudować.

    A jeszcze jedna sprawa... Tam gdzie ma być Nowa Łódzka rośnie od groma drzew. Może by tak przeflancować je na inne osiedla, pozwolić prywatnym właścicielom je sobie zabrać?

    • 7 0

    • jasne - urzędnik pozwoli i zaraz potem zacznie się pyskówa jak to wziął za to bóg wie ile kasy do kieszeni...

      • 1 0

  • najpierw niech w końcu zbudują przystanek na osiedlu Pięć Wzgórz dla autobusu 295 i 262. Ludzie codziennie 1,5 km schodzą do autobusu a potem jeszcze raz tyle pod górę z zakupami, wózkami itp

    • 4 0

  • drzwi w drzwi (1)

    Tylko nie mowcie ze bedzie to obowiązywać.
    Tak miało byćna chwłmie a kierowcy autobusow mają nas głęboko w .....
    Obawiam się że bedzie tak samo

    • 7 1

    • dziś ok. 17.00 byłam świadkiem, jak kierowca autobusu 295 specjalnie odjechał 5 min po czasie, bo czekał na spóźnioną 11-tkę. więc nie gadaj mi głupot, że kierowcy mają nas w d...

      • 3 0

  • (1)

    No i super, wiedzialam ze kupno mieszkania w tamtej okolicy rokuje na przyszlosc;-)Teraz tanio, a w przyszlym roku jeszcze raz tyle

    • 6 2

    • Tak tak, tylko trzeba wytrzymać z fetorem lisiarni jeszcze kilka lat...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane