• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla przy Świętokrzyskiej: tramwaje, autobusy i ponad 100 miejsc dla samochodów i rowerów

Maciej Naskręt
17 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką.

Wiemy, jak będzie wyglądała pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną. Nieco inaczej, niż chcieli mieszkańcy. - Nie było wyboru - tłumaczą miejscy projektanci.



Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli. Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli.
Z planów budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej, przygotowanych przez spółkę GIKE 2012, wynika, iż ostateczny wygląd pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie nieco inny od tego, jaki w konsultacjach społecznych wskazali mieszkańcy.

- Zmiana polega na umieszczeniu parkingu dla samochodów pośrodku pętli, choć pierwotnie miał on znajdować się między pętlą a blokami przy ul. Sosnkowskiego. Przyczyną tej decyzji są uwarunkowania terenowe. Mimo to nowa pętla nie straci na swojej funkcjonalności - zapewnia Janusz Łagowski ze spółki GIKE 2012.

Nowa pętla została zaprojektowana podobnie do tej, którą gdańszczanie znają z Chełmu, ale wprowadzono kilka różnic. Między innymi taką, że tramwaje będą na nią wjeżdżały zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a nie odwrotnie. Jadące z Chełmu tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków przy ul. Sosnkowskiego lub poczekać na autobus, jadący w stronę Łostowic, Czterech Pór Roku czy Kowal. Potem tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia Gdańska, których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.

Tym razem projektanci nie zapomnieli też o kierowcach. Zyskają oni ok. 100 miejsc parkingowych, z czego ponad 50 we wnętrzu pętli oraz kilkadziesiąt na zachód od niej. Zostaną one zlikwidowane, gdy zacznie powstawać tzw. ul. Nowa Świętokrzyska, ale na razie nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie.

Miejsca pośrodku pętli będą w przyszłości zarezerwowane dla uczestników programu "Parkuj i Jedź", w ramach którego dowód zapłaty za miejsce na jednym z parkingów sieci "Parkuj i jedź" będzie traktowany jak bilet na komunikację miejską.

Z budowy pętli będą także zadowoleni rowerzyści. Budowlańcy, oprócz ogólnodostępnych parkingów, stworzą na pętli, pod wiatą, miejsca postojowe dla rowerów. - To działanie zapoczątkuje budowę w Gdańsku, dobrze znanego Holendrom, systemu "Bike&Ride" - wyjaśnia Janusz Łagowski z GIKE 2012.

Budowa trzykilometrowej linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną, na końcu której powstanie pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. Miasto stara się, by UE dofinansowała tę inwestycję kwotą ok. 33 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do końca 2012 r.

Opinie (281) 7 zablokowanych

  • Zasadniczo wybrany wariant (nr 1) (3)

    miał w konsultacjach w roku 2009 najmniejsze poparcie (z trzech proponowanych), ale trzeba za coś stawiać Europejskie Centrum Solidarności, a pozostałe warianty były droższe w budowie. To dlatego nie było innego wyboru, bo ECS jest ważniejsze od ciągów komunikacyjnych w mieście.

    Gdyby było inaczej i rzeczywiście układ terenu nie pozwalałby na inny projekt, to nie byłoby trzech projektów do wyboru, tylko od razu realizowano by właśnie ten. Projektanci robią więc dobrą minę do złej gry i wciskają nieprawdę że nie mogli tego inaczej zaprojektować.

    Ta pętla to ochłap na czas wyborów. Nieważne że wybrano rozwiązanie idiotyczne, ważne że najtańsze. Zresztą... projektanci nie dostrzegli że częściowo wchodzą na prywatny teren, więc mieszkańcy ul. Sosnkowskiego mogą oprotestować i zablokować tę inwestycję. W tej wersji pętli prawdopodobnie i tak nie będzie, ale na jakiś czas (do wyborów) Prezydent będzie przypisywał sobie sukces, że rozpoczął tą inwestycję.

    • 16 3

    • Oprotestują, oprotestują. I to jeszcze tak że UE dotacje wstrzyma.

      • 0 0

    • jasne - wszystko przez ten ECS: i kryzys, i gradobicie, i podagra teściowej :) :) :)

      • 1 1

    • i zime - za dużo śniegu napadalo na głowy :)

      • 1 0

  • mieszkam na Sosnkowskiego (1)

    Mieszkam na Sosnkowskiego i za grunty między blokami płciliśmy. Jest to prywtny teren wspólnoty. Czy miasto może planować przejście dla pieszych na cudzym gruncie? Ażeby uniknąć nieporozumień niech odrazu stawia ekrany jak na Łostowickiej. Jeżeli będą ciągi piesze to nasze dzieci nie będą miały miejsca na zabawę.itd.

    • 16 3

    • PŁOT!!

      dlatego postawimy PŁOT!

      • 9 0

  • Pętla na Oruni Górnej to by się przydała, a ta opisana w artykule z Orunią Górną mało ma wspólnego.

    • 10 1

  • ???

    Panie Adamowicz??
    po co ten kit z głosowaniem na wariant rozwiązania - wygrał zupełnie inny projekt?
    dlaczego pętla jest tak blisko bloków przy Sosnkowskiego - mieszkańcy nigdy nie zgodzą się na ciągi piesze pomiędzy ich blokami, gdzie jest prawo budowlane?
    kto robił ten projekt i kto go zatwierdził?

    • 13 3

  • za sto lat w Polsce będzie wszystko, chyba że jakaś wojna znowu wszystko skosi

    • 3 0

  • to gnoje robią pętle w polu barany

    • 2 0

  • po co budynek sprzedaży biletów i to z przejściem przez jezdnię; czy nie wystarczy automat z istrukcja w 4 językach na peronie?

    • 2 0

  • Tunel pod Świętokrzyska (1)

    a gdzie tunel pod Swietokrzyska. Tylko durnie nie widza koniecznosci budowy tunelu w tym miejscu.

    • 4 0

    • TUNEL :)))))

      Gdańsk miasto bez tunelów - miały być we Wrzeszczu przy centrach - gdzie są ? Mażenia

      • 0 0

  • tramwaj powinni skierować na ujeścisko a nie na ulicę świętokrzyską przecież tam nikt nie mieszka

    • 4 3

  • Poooonad 100 miejsc parkingowych !!!!

    Po prostu szok, w tym wliczone miejsca dla rowerów !!! Chyba pomylili się o dwa zera????

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane