• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie

Patryk Szczerba
31 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów kursujących na Chwarzno i Wiczlino spowodowały likwidację dwóch linii 103 i 172, a także ograniczyły kursy na pętli SokółkaMapka, co nie podoba się części mieszkańców. Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że intencją była poprawa punktualności i optymalne wykorzystanie pojazdów.



Przypomnijmy, że 1 marca zmienił się rozkład kursów z centrum Gdyni do Chwarzna-Wiczlina. Władze miasta tłumaczyły, że to efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.

Zapewniono, że dzięki temu rano i po południu autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum w stałych odstępach pięciominutowych, co ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów.

Korekty tras spowodowały, że opustoszała wykorzystywana do tej pory intensywnie pętla Sokółka. W dni powszednie odjeżdża stamtąd tylko 15 odjazdów. Przestały zajeżdżać tam autobusy linii 140, 147 i 160, a to nie podoba się części mieszkańców.

Pętla pusta, nowy przystanek ciasny



- Wielu z nich nie rozumie tych zmian. Przy pętli jest parking, gdzie wielu przesiadało się na autobus, są sklepy i można tam bezpiecznie dotrzeć chodnikiem. Przez decyzje ZKM utrudniono wielu mieszkańcom dostęp do komunikacji. Przystanek "Bryla", gdzie teraz zatrzymuje się 147, jest przy wąskim chodniku, co powoduje tłok przy wsiadaniu - relacjonuje pani Magda, mieszkanka osiedla.

Rozkład ZKM Gdynia



Autobusy jadą teraz bliżej osiedli Zielenisz i Patio Róży. Co istotne, trasa ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego pojawiła się w rozkładzie linii 147 w 2017 roku - jeździł nią co drugi kurs.

- Ale nikt nie spodziewał się, że w końcu dojdzie aż do takiej rewolucji. Rozumiem, że trzeba zmieniać i dostosowywać ofertę do mieszkańców, ale można było przemyśleć korekty - wskazuje czytelniczka.
Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę. Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę.

ZKM: zmiany, by autobusy jeździły punktualnie



Przedstawiciele ZKM Gdynia odpowiadają, że zmiany w rozkładzie mają skrócić czas przejazdu i pozwolić uniknąć pojawiających się na ul. Chwarznieńskiej korków.

- Wycofanie zajazdów linii 140, 147, 160 pozwoliło na skrócenie czasów dojazdów większości pasażerów do miejsc przesiadania się i do miejsc docelowych ich podróży, w tym do przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana i Śródmieścia. W godzinach szczytów przewozowych ze względu na zatory drogowe zajazdy te pochłaniały stosunkowo dużo czasu, co było krytykowane przez pasażerów niekorzystających z pętli - wyjaśnia w odpowiedzi do radnych dzielnicy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Kolejne kontrowersje w dzielnicy wywołała likwidacja linii 103 kursującej z Obłuża do Chwarzna i 172 kursującej z Wiczlina do Karwin. O likwidacji pierwszej z nich miały zdecydować trudności w utrzymaniu punktualności, a w przypadku drugiej małe zapełnienie pojazdu pasażerami.

3/4 środków ZKM to dofinansowanie z budżetu miasta



Dyrektor ZKM nie ukrywa jednocześnie, że likwidacja wymienionych wcześniej dwóch linii była konieczna, by możliwa była zmiana tras i poprawa częstotliwości kursowania innych autobusów.

- W budżecie ZKM już tylko 25 proc. środków pochodzi z biletów, a aż 75 proc. z budżetu miasta. Środki z likwidacji linii 172 zostały przeznaczone na wzrost liczby kursów linii 140, a z likwidacji linii 103 na wzrost i zmianę liczby kursów linii 160 w celu zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Śródmieście - Chwarzno oraz skierowania autobusów linii 147 we wszystkich kursach przez Staniszewskiego i Zaruskiego - wyjaśnia Kołodziejski.
ZKM Gdynia nie wyklucza uruchomienia nowej linii midibusowej w dzielnicy, gdzie autobusy teraz nie jeżdżą, o ile pojawią się dodatkowe środki finansowe w budżecie miasta.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Urzędnicy z ZKM Gdynia jak zwykle mają pasażerów w nosie (2)

    Mniej wpływów z biletów to mniej kursów. Rozumiem że pensja Pana dyrektora też została zmniejszona.

    • 91 16

    • czego ten komentarz dotyczy?

      Może merytorycznie o co ci chodzi? Urzędnicy pomyśleli i zrobili reformę tras i rozkładów tak żeby cała dzielnica miała regularne odjazdy i szybki czas przejazdu, wyłączyli więc zajazdy na pętlę na której prawie żadna linia już nie kończy. Dlaczego? - bo się dzielnica rozrosła i jadą dalej. Wszyscy zadowoleni oprócz tych co mają teraz 50 metrów dalej na przystanek i krzyczą nie wiadomo po co - to żeby oni mieli bliżej to cała reszta dzielnicy ma minutę dłużej jechać?

      • 16 6

    • Ciekawe kiedy pani Magda widziała tłok przy ul. Bryla

      To, że wsiada tam 5-6 osób w godzinach szczytu nie oznacza tłoku. To właśnie przystanek przy pętli ma wąski chodnik i dodatkowo jest naprzeciwko wejścia do sklepu, co dodatkowo zwiększa ruch pieszych w okolicy.

      • 12 1

  • Proponuję całkowicie zlikwidować autobusy wtedy nie będzie wcale problemu z punktualnością (3)

    • 134 9

    • (2)

      Przy liczbie autobusow zmierzajacej do zera, punktualnosc dazy do nieskonczonosci

      • 20 2

      • To Ciebie powinni zatrudnić w Gait (1)

        A nie młodego Tuska

        • 12 4

        • to są podstawy

          matematyki. Wiem, czepiam się, w TVN nic o tym nie mówili.

          • 0 0

  • Wiczlino (4)

    Czemu nie napiszecie że ta zmiana to porostu była reklama developera (zmiana nazwy przystanków). Generalnie nic się nie zmieniło nadal wszystkie autobusy jeżdżą do centrum. A co z SKM Redłowo jak ktoś chce jechać do Gdańska?

    • 58 5

    • (1)

      121

      • 4 0

      • Wiczlino 121

        Tak masz rację jest 121 tylko jeździ za rzadko. Rano są tylko 2 kursy. Ja nie mówię żeby zwiększać kursy 121 ale żeby np puścić 140 przez Redłowo a nie zwiedzanie Witomino. Generalnie jak ZKM chce konkurować z autem to musi brać pod uwagę czas dojazdu. I tak najlepsze jest to że przędz zmiana jadąc do Gdańska Głównego z Gierdziejewskiego był kurs co zajmował poniżej 50 minut a po zmianie już nie ma. Dlatego ta zmiana to reklama developera.

        • 1 0

    • (1)

      Jechałem popołudniowym kursem linią 121 do szpitala. Sam jeden w autobusie plus kierowca.

      • 6 3

      • No to 121 będzie do wywalenia.

        • 7 3

  • (2)

    pomysl jak z serialu Alternatywy 4
    tylko ze tam odcinali cieplo najdalszym dzielnicom
    a tu sie za autobusy wzieli

    • 78 8

    • a co jest absurdalnego w skróceniu trasy? (1)

      autobusy nie robią zbędnych kółek żeby dojechać szybciej a tu jakaś wygodnicka krzyczy bo ona nie chce się przejść 50 metrów, ona musi mieć wygodnie a reszta dzielnicy ma jeździć dłużej - to jest dopiero absurd a jeszcze dziennikarze publikują takie poronione pomysły

      • 10 1

      • Tu chodzi o częstotliwość autobusów, a nie o wygodnictwo. Do tej pory można było korzystać z kilku linii autobusowych, a teraz została tylko jedna.

        • 6 0

  • Zkm jak u Barei w Misiu (2)

    Dzień Pieszego Pasażera, w końcu ludzie się dowiedzą ile na pieszo czasu potrzebują by dojść do pracy

    • 80 8

    • Jak już to pieszo, nie na pieszo.

      Polska język trudna język?

      • 7 4

    • no szczególnie się dowiedzą ci co po reformie maja szybszy dojazd bez wjeżdżania na zbędną pętlę

      ta pętla był potrzebna i sensowna 10 lat temu jak dzielnica była 3 razy mniejsza

      • 7 3

  • I jak tu bez auta (5)

    Wpierw drałuj na przystanek 2 km, autobus co godzina, stoisz i czekasz, potem stoisz w zatłoczonym busie przez godzinę w korku, jak możesz siedzieć sobie wygodnie w aucie (stojąc nawet w tym samym korku co autobus), z klimą, słuchać np. radia lub zabawiać się w inny sposób...

    • 76 13

    • Mandacik za niobyczajne zachowanie!

      • 6 2

    • tam jest autobus w szczycie co 5 minut (1)

      a jedyne utrudnienie jakie powstało po zmianach to konieczność dojścia 50 metrów do przystanku dla tych co wcześniej korzystali z pętli, dla innych za to zmiany oznaczają krótszy dojazd

      • 8 3

      • i objazd z tyłka na przystanek, który dziwnym trafem zmienił nazwę na taką samą

        jak nowe osiedle hossy. Objazd, który zajmie znacznie więcej niż zjazd na pętlę Sokoła.

        • 3 1

    • Ale

      Chyba jak się kupowało mieszkanie to widziało gdzie i jak wygląda infrastruktura i dojazdy.

      • 1 2

    • Jak się zabawiasz? Inni widzą z okien?

      • 0 0

  • Nie podoba się mieszkancom? Chcieliby autobus co 5 minut? (5)

    kupujesz mieszkanie na Chwarznie i chcesz żyć jak w centrum Gdyni? dowcipni

    • 46 55

    • niech stworzą listę, czego im brakuje na zapupiu

      a potem... zrozumieją czemu mieszkanie tam jest w niższej cenie niż w centrum

      • 17 9

    • i tak mają dobrze tam, w koncu to u nich mieszka najważniejszy obywatel miasta

      • 6 2

    • Szczur mówił, że to będzie nowa przestrzeń miasta

      • 3 0

    • Kompleksy dzielnic (1)

      Konpleksy dzielnic, zakompleksiony chłopcze. W centrum źle, bo beton, smog turyści, w pasie nadmorskim to samo, Wiczlino, Osowa wsie, Matarnia lotnisko, Szadolki smród, Jasień daleko do wszystkiego, ogarnijcie się, wszędzie źle, może gdybyś nie wynajmował a w końcu dostał kredyt na swoje to byś mniej marudził.

      • 8 1

      • chłopcze, swoimi gdańskimi kompleksami nie obdzielaj innych

        dom i ogród vs twoja kawalerka na kredyt na wysypisku

        • 2 3

  • Jestem kierowcą i jezdze na tej trasie (3)

    Bardzo mało pasażerów i ciągle marudzą.

    Zenon

    • 42 30

    • Potwierdzam

      • 8 0

    • Przez te Chwarzno Wiczlino zielone oszalałeś.

      • 3 2

    • No dobra nie jestem kierowcą, ale słyszałem od znajomych że tak jest.

      • 2 3

  • To jak: "Mniej pieniędzy dla lekarzy, żeby musieli więcej czasu spędzać w pracy". (5)

    • 35 8

    • za Tuska bylo kasy na służbę zdrowia o połowę mniej (3)

      a młodzi wyjeżdżali za granicę

      • 7 13

      • Było też dużo mnie przekrętów (1)

        Co Cię tak boli ten mityczny Tusk ?? od 10 lat nie ma go w Polskiej polityce. Może warto przestać żyć wspomnieniami z młodości ? za to teraz mamy o połowę mniej drzew (szyszko). o połowę więcej na PVP, o połowę więcej marnotrawienia pieniędzy ( Sasin i spółka), respiratory od handlarza bronią (których nie ma).

        A tak przy okazji jaki był budżet na służbę zdrowia za czasów Tuska . A jaki był budżet na służbę zdrowia PIS przed pandemią?? Proszę podaj info skąd masz takie informację ,że połowę mniejszy? Ile to jest dokładnie?

        • 4 2

        • Jedni i drudzy przez sąd i za kraty.

          • 2 1

      • Ale jaki problem, że wyjeżdżają?

        W ub.r. posłanka z PiS, na sali sejmowej wyraźnie powiedziała o wyjeżdżających lekarzach : "niech jadą".

        • 4 0

    • Matołku jak mniej pieniedzy jak jest coraz wiecej ale musiał bys napierw myslec samodzielnie

      zamiast czytac hejty gazety wyrwanej

      • 1 3

  • A może powiedzą ile Z.K.M płaci zewnętrznej firmie za sporządzenie jednego rozkładu jazdy. A tak naprawdę o te zmiany to trzeba zapytać P. Profesora co to firmą steruje z tylnego siedzenia. A hałas robią lobbyści ze sklepów.

    • 37 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane