• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pętla w najbliższych latach doczeka się gruntownego remontu lub całkowitej przebudowy. W obu wariantach niezbędna jest zmiana obecnego planu, który nie przewidywał dalszego istnienia pętli. Pętla w najbliższych latach doczeka się gruntownego remontu lub całkowitej przebudowy. W obu wariantach niezbędna jest zmiana obecnego planu, który nie przewidywał dalszego istnienia pętli.

To już pewne - pętla tramwajowa w Oliwie zobacz na mapie Gdańska nie zostanie zlikwidowana, lecz zmodernizowana. Możliwe będzie wprowadzenie nowej zabudowy, która zastąpi szpetne parterowe budki zobacz na mapie Gdańska. Kontrowersje wzbudza jednak jej wysokość, a dodatkowo w planie dopuszczono tworzenie schodów w obrębie węzła przesiadkowego.



Jaki wariant modernizacji pętli byłby najlepszy?

Wyłożony do publicznego wglądu miejscowy projekt planu zagospodarowania przestrzennego "Oliwa Górna rejon pętli tramwajowej" to efekt potrzeby aktualizacji ustaleń z 2003 roku. Wówczas to podjęto decyzję o utworzeniu u zbiegu al. Grunwaldzkiej i Opata Rybińskiego wyłącznie przystanków tramwajowych z publicznym placem, który miał być otoczony nową zabudową.

W tym czasie planowano budowę nowej pętli po drugiej stronie parku Oliwskiego - przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie jednak oddalało od centralnego punktu dzielnicy pasażerów linii, jadących przez Zaspę-Przymorze i kończących bieg w Oliwie (obecnie linii 2). Ponadto wymagało pozyskania sporej działki pod ten cel od Telewizji Polskiej. Pomysł ten zarzucono w 2009 roku, a teren przeznaczono pod biurowce i osiedle mieszkaniowe.

Pętla dla wszystkich rodzajów tramwajów



W 2010 roku, gdy w Gdańsku były już dwukierunkowe tramwaje sprowadzone z Niemiec, pojawił się pomysł zredukowania pętli tylko do torów odstawczych. To jednak znacznie utrudniałoby organizację ruchu tramwajów jednokierunkowych, dla których najbliższymi pętlami byłyby Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska lub Strzyża PKM zobacz na mapie Gdańska, przy czym układ torów na Strzyży nie pozwala na zawrócenie tramwaju od strony Oliwy i wymagany jest przejazd przez zajezdnię.

Z tego powodu zdecydowano się ostatecznie na rezerwację terenu między ul. Opata Rybińskiego a Obrońców Westerplatte pod tradycyjną pętlę, z której mogą skorzystać wszystkie tramwaje kursujące po Gdańsku - zarówno dwukierunkowe, jak i jednokierunkowe.

- Prezentowany projekt planu dla pętli w Oliwie powstał w oparciu o wniosek Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Nie wiadomo jeszcze, jak wiele przestrzeni będzie wymagała zmodernizowana pętla tramwajowa, dlatego w projekcie planu przygotowaliśmy zapisy, zgodnie z którymi najpierw zostanie wykonana nowa infrastruktura komunikacyjna, a następnie pozostały teren będzie można wykorzystać pod inne funkcje np. usługi - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Projekt planu dopuszcza przeniesienie na teren pętli tramwajowej przystanków autobusowych celem utworzenia przesiadek drzwi-w-drzwi wzorem innych węzłów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Projekt planu dopuszcza przeniesienie na teren pętli tramwajowej przystanków autobusowych celem utworzenia przesiadek drzwi-w-drzwi wzorem innych węzłów komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Dwa warianty modernizacji pętli



Pod uwagę brane są dwa rozwiązania modernizacji pętli - szeroko zakrojonej przebudowy, w ramach której pojawi się zupełnie nowy układ torowisk (być może także połączony z pętlą autobusową) lub remontu istniejącej infrastruktury z jej niewielką korektą oraz dostosowaniem do współczesnych norm i wymagań.

- Zapisami planu dajemy pełną swobodę kształtowania tego terenu w zakresie infrastruktury. Decyzja o wyborze wariantu będzie zależała od tego, jakimi środkami finansowymi będzie dysponowało miasto w najbliższych latach na ten cel oraz ewentualnego etapowania inwestycji - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Niewielki sklep widoczny na zdjęciu to jedyny fragment terenu, który nie jest własnością miasta. Niewielki sklep widoczny na zdjęciu to jedyny fragment terenu, który nie jest własnością miasta.

Nowa zabudowa wzdłuż Obrońców Westerplatte



Niemal cały teren objęty projektem planu należy do miasta. Wyjątek stanowi niewielki parterowy sklep od strony ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, stojący na gruncie w użytkowaniu wieczystym.

Zgodnie z projektem planu nowa zabudowa będzie zlokalizowana przypuszczalnie tylko wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. Teoretycznie może również powstać nad torami tramwajowymi, choć jest to mało prawdopodobne ze względu na wymaganą skrajnię tramwajową, która wyeliminowałaby pełne wykorzystanie pod cele komercyjne co najmniej dwóch najniższych kondygnacji. Wątpliwe jest także "schowanie" pętli pod ziemią - z wyliczeń BRG wynika, że brakuje miejsca pod budowę zjazdów do tuneli.

Domy przy ul. Obrońców Westerplatte, które mogą być przebudowane, zburzone lub wyremontowane. Domy przy ul. Obrońców Westerplatte, które mogą być przebudowane, zburzone lub wyremontowane.
Dokument podtrzymuje funkcję mieszkaniową budynków pod nr 38 zobacz na mapie Gdańska39 zobacz na mapie Gdańska, choć pozwala także na ich przebudowę na funkcję handlowo-usługową lub wyburzenie i wprowadzenie nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Idąc dalej w stronę al. Grunwaldzkiej, istniejące budki i dyspozytornia mogą zostać rozebrane i zastąpione nową zabudową. Tu dopuszczono jednak wyłącznie funkcję handlowo-usługową (np. biurowce lub hotele ze sklepami).

Zabudowa nie wyższa niż 19 metrów i pięć kondygnacji



Pod względem wysokości (dopuszczone są wyłącznie dachy strome) nowa zabudowa może liczyć nie więcej niż 16 metrów, z wyjątkiem 19-metrowej, 5-kondygnacyjnej dominanty kompozycyjnej, która miałaby się znaleźć w pobliżu skrzyżowania z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska.

- Usytuowanie dominanty wynika ze względów urbanistycznych. Jest to zaakcentowanie zakończenia ulic [Obrońców Westerplatte i Kaprów - dop. red.], które się tutaj łączą z al. Grunwaldzką. Ponadto jest to rozwiązanie charakterystyczne dla Oliwy, gdzie mamy wieżyczki czy przewyższenia w zabudowie - uzasadnia zapisy projektu planu Edyta Damszel-Turek.
  • Nowa zabudowa powstać może m.in. między torami a ul. Obrońców Westerplatte.
  • Miejsce, w którym powstać może nowa zabudowa.
  • W pobliżu skrzyżowania ul. Obrońców Westerplatte oraz al. Grunwaldzkiej przewidziano lokalizację dominanty o wysokości do 19 metrów.
Ten zapis projektu planu nie podoba się jednak Radzie Dzielnicy Oliwa, która uważa, że dominanta w tym miejscu jest zbędna.

- Uważamy, że należy dążyć do wyrównania pierzei ul. Obrońców Westerplatte do 16 metrów wysokości. Dlaczego koniecznie każde skrzyżowanie musi być podkreślone dominantą przestrzenną? Oczywiście w Oliwie są wieżyczki przy skrzyżowaniach, ale one nie mają rzutu 150 m kw., czyli zwykłego, dodatkowego piętra - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
- Ta wysokość nie jest przerażająca. Przecież podobną sytuację z dominantami mamy przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie będą one znacznie wyższe [do 40 m - dop. red.] - zwraca uwagę Mariusz Andrzejczak, radny PO. - Wyczekuję tego planu, który doprowadzi do uporządkowania rejonu pętli. Warto też byłoby przy okazji utworzyć przejście przez al. Grunwaldzką w prostej linii do dworca kolejowego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Obrońców Westerplatte.
Projekt planu wprawdzie nie nakazuje utworzenia nowego przejścia, ale znacznie ułatwia ewentualną zmianę organizacji ruchu. W tym celu odsunięto wspomnianą dominantę o kilka metrów od skrzyżowania ul. Obrońców Westerplatte z al. Grunwaldzką, aby pozwolić na wygospodarowanie szerszego chodnika dla pieszych.

Czytaj też: Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze

  • Istniejące schody przy pobliskich inwestycjach. Podobnie może być na pętli.
  • Istniejące schody przy pobliskich inwestycjach. Podobnie może być na pętli.
  • Podział chodnika na wyższy i niższy w obrębie pętli.

Węzeł przesiadkowy ze schodami



Podobnej troski o pieszych nie wykazano w zakresie płaszczyzny chodników na terenie objętym projektem planu. Nie znajdziemy w nim żadnych zapisów zakazujących stosowania schodów w obrębie infrastruktury komunikacyjnej, jak i dostosowania parterów nowych budynków do przyległego chodnika.

- Ten teren jest płaski. Węzeł integracyjny i zaplecze usługowe musi być projektowane w sposób uniwersalny, dostępny dla wszystkich użytkowników. Nie wyobrażam sobie tutaj inwestycji ze schodami - przekonuje Damszel-Turek.
Niestety praktyka deweloperska z ostatnich lat w tym rejonie pokazuje, że schody i skarpy są jak najbardziej możliwe. Wykonano je przy budynkach Kaprów 3 zobacz na mapie Gdańska19 zobacz na mapie Gdańska. Podział chodników na dwa poziomy zastosowano także na samej pętli - od strony parku Oliwskiego.

Zgłaszanie uwag do 14 lutego



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla pętli w Oliwie dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do niego oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 lutego.

Materiał z grudnia 2017 r. Iluminacja parku będzie działać do 4 lutego.

Miejsca

Opinie (154) 5 zablokowanych

  • Czyli co? Pod pozorem modernizacji petli wejdzie developer?

    • 13 0

  • czy zwrotnice na wajchę zostaną?

    taka techniczna ciekawostka wiele mówi o możliwościach gdańskich inżynierów

    • 13 0

  • Zburzyć całą okolicę i biurowe postawic

    • 1 5

  • Oby ręczna zwrotnica w końcu zniknęła.

    • 4 1

  • Remontujcie sobie co chcecie

    Ale słynny Bar Piwny musi zostać!
    Wnioskuję o ochronę konserwatorską tego miejsca.

    • 3 3

  • znowu jakiś deweloper w tle?

    • 7 1

  • Wszystko (1)

    Czy naprawdę będzie mi dane dożyć czasów, w których wszystko w tej spokojnej, historycznej dzielnicy zabetonujecie...? To co się teraz dzieje w tym mieście to jest jakaś masakra. Kapitał kiedyś odpłynie i zostaną nam pustostany w postaci bezużytecznych betonowych biurowców/galerii szpecących miasto. Miazga!

    • 12 3

    • Wazne zeby budyn zarobil

      Reszta sie nie liczy, niedługo nas zepchną do podziemia, mieskzanców a sami beda sie pławić w niezliczonym bogactwie

      • 1 2

  • szaszłyk pod ochroną konserwatora zabytków , na równi z zamkiem w malborku !!!

    • 4 3

  • Pętla (1)

    Przedłużyć kursy trolejbusów i autobusów gdyńskich z pętli Reja w Sopocie do pętli Oliwa.

    • 5 2

    • Tym bardziej że odległość niewielka!

      A trole mogą jeździć do Oliwy na akumulatorach.

      • 1 0

  • (3)

    Przedłużyć kursy trolejbusów i autobusów gdyńskich z pętli Reja w Sopocie do pętli Oliwa. Takie rozwiązanie usprawni połączenie Gdynia - Gdańsk

    • 10 1

    • SKM do Gdyni jedzie 20 min - trajtki utkną w korku (1)

      lepiej zainwestować w integrację dworców SKM z resztą transportu. To co jest w Oliwie to tragedia - jakieś budki przystankowe, 143 kawał drogi dalej bo tak wygodniej kierowcom.

      • 2 0

      • co ci budki przeszkadzaja?

        wolisz wiezowiec do ktorego nawet nie bedziesz miał wstepu?

        • 0 0

    • niedasie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane