• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piaskowa łacha przy molo w Sopocie. Czy to przez nią sztorm uszkodził pomost?

Piotr Weltrowski
21 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przy molo powstaje duża piaszczysta łacha - zdaniem naukowców, po wybudowaniu mariny, woda zaczęła w tym miejscu "odkładać" rumowisko pochodzące z pobliskiego klifu w Orłowie.
  • Przy molo powstaje duża piaszczysta łacha - zdaniem naukowców, po wybudowaniu mariny, woda zaczęła w tym miejscu "odkładać" rumowisko pochodzące z pobliskiego klifu w Orłowie.
  • Przy molo powstaje duża piaszczysta łacha - zdaniem naukowców, po wybudowaniu mariny, woda zaczęła w tym miejscu "odkładać" rumowisko pochodzące z pobliskiego klifu w Orłowie.
  • Przy molo powstaje duża piaszczysta łacha - zdaniem naukowców, po wybudowaniu mariny, woda zaczęła w tym miejscu "odkładać" rumowisko pochodzące z pobliskiego klifu w Orłowie.
  • Przy molo powstaje duża piaszczysta łacha - zdaniem naukowców, po wybudowaniu mariny, woda zaczęła w tym miejscu "odkładać" rumowisko pochodzące z pobliskiego klifu w Orłowie.

Podczas sztormu z 4 na 5 października, zniszczone zostały dolne pomosty sopockiego molo. Straty wstępnie oszacowano na kilkaset tysięcy złotych. Czy zniszczenia dokonane przez fale nie są po części wynikiem - co sugerują naukowcy - spowodowanego budową mariny odkładania się piasku przy pomoście?



Sądzisz, że płycizna przy molo może mieć faktycznie wpływ na wielkość zniszczeń po sztormach?

Piaszczysta łacha przy pomoście rośnie od 2011 roku, kiedy to oddano do użytku marinę przy molo. Gołym okiem widać, że najbardziej rozrasta się ona po wietrznej i sztormowej pogodzie.

Skąd bierze się piasek przy molo? Zdaniem naukowców sprawa jest prosta - wraz z erozją klifu w Orłowie (proces ten określa się mianem abrazji), część pochodzącego z niego materiału - gliny, piaski, żwir, a nawet węgiel brunatny - trafia do płytkiej wody. Następnie materiał ten jest "transportowany" przez fale wzdłuż linii brzegowej. W związku z tym, że w naszym rejonie wieją głównie wiaty zachodnie, to fale przenoszą piasek wzdłuż brzegu w kierunku wschodnim.

Tak dzieje się od dawna, dlaczego więc łacha tworzy się przy molo w Sopocie dopiero od kilku lat?

- Wcześniej przeszkodą było samo molo, a w zasadzie tylko jego pale. Sytuację zmieniła dopiero budowa przy pomoście mariny, która stanowi znacznie poważniejszą przeszkodę, od samych pali molo - mówi prof. Leszek Łęczyński, specjalista ds. geologii morza z Uniwersytetu Gdańskiego.
Zniszczenia większe przez płyciznę?

Naukowiec porównuje proces zachodzący w Sopocie do podobnego, który miał miejsce we Władysławowie po budowie tamtejszego portu. Tam również stworzono sztuczną przeszkodę dla transportowanego przez falę rumowiska, co przyczyniło się do tego, że dziś w tym rejonie mamy tak szerokie plaże.

Zobacz, jak sztorm niszczył dolne pomosty molo



Jak zaznacza, proces ten może być w niektórych miejscach pozytywny - przy Półwyspie Helskim tworzą się dzięki niemu np. rewy, które rozładowują energię fal i chronią sam półwysep.

W Sopocie - zdaniem naukowca - jest jednak inaczej.

- To tylko moja teoria, bo do konkretnych wyników badań nie mam dostępu, ale proces ten może się przyczyniać do szkód wyrządzanych podczas sztormu. Wypłycenie sprawia, że fale ulegają transformacji, mogą się na siebie nakładać i w ten sposób być bardziej niebezpieczne dla molo i mariny - tłumaczy prof. Łęczyński.
Urzędnicy: wpływ na środowisko jest, ale nie negatywny

O sprawę pytamy sopockich urzędników, którzy wstępnie oszacowali straty wyrządzone przez ostatni sztorm na kilkaset tysięcy złotych. Chcieliśmy się dowiedzieć, czy przed budową mariny wzięto pod uwagę badania mogące wskazywać na zmiany w środowisku będące wynikiem dobudowania mariny.

- Przed rozpoczęciem inwestycji zostały wykonane wszelkie wymagane prawnie ekspertyzy i badania. Wynikało z nich, że marina będzie miała wpływ na prądy i linię brzegową, ale nie będzie miała oddziaływania negatywnego na środowisko - mówi Anna Dyksińska z biura prezydenta w sopockim magistracie.

Opinie (162) 5 zablokowanych

  • Najdłuższe Pół Molo w Europie (8)

    Dla hydrologów jest oczywiste, iż budując jakikolwiek falochron zakłóca się bieg prądów morskich i tym samym proces osadzania materiału. Z biegiem lat odkładanie piasku spowoduje, że po południowej stronie mola będzie można przejść suchą nogą do samej mariny a samo molo będzie znajdować się już nie prostopadle do linii brzegowej ale równolegle nad nią.

    Tym samym dzięki podjętej decyzji o budowie Mariny Sopot zyska absolutnie nowy hit - Najdłuższe Drewniane PÓŁ Molo w Europie - pół, gdyż południowa część pomostu będzie nad piaskową plażą a północna nad wodą i w ten sposób pomost będzie się ciągnął dokładnie nad nową powstałą linią brzegową.

    Zmiany osadzania piasku są również świetnie widoczne na Google Maps kiedy ustawimy sobie rożne daty. Zjawisko postępuje naprawdę szybko, przy którym topnienie lodowców ciągnie się bardzo długo.Chociaż nie ma tego złego, bo zmieści się więcej parawanów latem.

    Tak kończy się zabawa z ignorowaniem sił przyrody. W efekcie Miasto skazane będzie na kosztowne coroczne pogłębianie Zatoki w okolicach Mola, ale cóż się nie robi, aby w Sopocie mogły kotwiczyć na stałe jachty. Oczywiście stare Molo też umożliwiało cumowanie, ale nie w takiej ilości i nie na stałe. A tak dzięki wybudowaniu sobie portu jachtowego Miasto Sopot zafundował sobie poważny problem hydrologiczny ignorując zapewne analizy oddziaływania na środowisko jako wypociny oszołomów. Chociaż pewnie pare osób jest zadowolonych, że kotwiczy jachty na stałe w Sopocie i nie musi dygać np. do Górek Wschodnich.

    Podobnie zaczyna być z zabudową i degradacją pasa wydm. Po ostatnich sztormach wiatr przeniósł duże ilości piasku, tworząc małe wydmy w odsłoniętych odcinkach brzegu. Swoją drogą warto, aby portal Trójmiasto.Pl dotarł do Analizy Środowiskowej i pokazał jaki był prawdziwy stan wiedzy w momencie budowania Mariny. Może to niestety być bolesne dla kilku osób.

    • 68 2

    • (2)

      Za długie, nikt tego nie czyta. Napisz do Przyjaciółki.

      • 2 22

      • (1)

        "piszę wolno bo wiem że czytacie powoli"
        tak to ćwoki z analfabetyzmu robią cnotę

        a co do meritum, takie porty na końcu molo robi się na świecie, jeden nawet jest na Bornholmie, ale zawsze trzeba do kosztu budowy dodać ciągłe rycie plaży. może warto, jak jest na to forsa?

        • 3 0

        • Snogebeack?

          płytko...

          • 1 0

    • (1)

      Masz 100% racji.

      • 3 0

      • tylko pół tej racji.
        Molo już prędzej ma układ zachód-wschód, a nie południe-północ. Szkoda czasu na dalsze czytanie.

        • 0 10

    • Dużo ludzi mówiło, że taki będzie efekt, ale urzędnicy i sołtys mieli to gdzieś, a teraz (1)

      ..to już c^uj, d%pa, i piachu kupa.

      • 4 1

      • Racja, tak było! Wszyscy się wymądrzali, no i masz babo .... sołtysie !

        • 1 0

    • "ale cóż się nie robi, aby w Sopocie mogły kotwiczyć na stałe jachty."
      Nie na stałe, tylko na sezon. Na zimę się je slipuje, a w Sopocie nie ma infrastruktury

      • 3 0

  • Nie ruszać!

    Zostawić łachę, powiększyć plażę

    • 11 6

  • sądzę jednak, że to oddziaływanie klifu orłowskiego (6)

    • 3 16

    • jak zwykle oczywiście (3)

      winna Gdynia

      • 5 2

      • Gdynia wieksza wiocha od Koscierzyny (2)

        Nie nie jestescie winni tylko dlaczego na Rakoczego jak dzis kobieta na lewym pasie z tablicami GA 35 km/h jedzie, rozumiem macie te 3 ulice na krzyz ale na milosc Szczurka nie badzcie tacy juz zlosliwi zeby sie na kierowcach odgrywac,
        to samo na Grunwaldzkiej rano jak do Rafinerii jedziecie jest 70 km/h to jada 50.
        Rozumiem zescie z wiochy ale Koscierzyna ciut mniejsza i nie ma takich problemow z GKS. Wiem zaraz sie obudza te slonca i nie tylko, poobrazane od Warszawy do Torunia ale sobie najpierw schody na Kacza Gore naprawcie, przejdzcie sie do infoboxu i do akademi filmowej za wasze pieniadze, poczujecie sie lepiej? Czy w tej Gdyni mieszka jakis Pierwszy sort nie nie uwierze bo mam tam wielu przyjaciol ale cos w tym jest. Regula i wyjatek.

        • 1 6

        • hmm

          A po polsku to jak to będzie????

          • 1 0

        • o 18 w piatek juz byc na takiej bani? niezle.... przetlumacz na polski, jak wytrzezwiejesz, ok?

          ...

          • 1 0

    • ha ha, wymówka w stylu PO- to nie nasza wina- winny sztorm, PIS i klif orłowski :D (1)

      • 1 1

      • hejka

        nie....no podobno wszystkiemu winny Tusk, mylę się?????

        • 0 0

  • Uffff

    No i znalazł się winny.

    • 5 1

  • Przyczyna. (1)

    Od czasu budowy Mariny zaczęło się!

    • 26 0

    • Ci którzy zaakceptowali budowę Mariny to są dyletanci , czy te tęgie głowy dalej udają fachowców?

      • 10 0

  • płytko (1)

    Czy analizowano wpływ zasypania części przy plaży w trakcie remontu przed kilku laty - wtedy rozebrano część "przyplażową" mola zastępując ją groblą z piachu?

    • 9 0

    • Jakiego mola

      • 0 0

  • Molo (1)

    Dobra zmiana zapomniała wygasic sztormy

    • 8 15

    • tyle minusów?

      polska B w ataku????

      • 0 0

  • zburzyć marinę

    najlepiej zburzyć marinę. Molo kiedys było atrakcją, drewniany pomost a teraz beton - lipa.

    • 20 4

  • podstepna ta łacha

    Czaiła się pod wodą jakby nigdy nic i w najmniej oczekiwanym momencie zdarła łacha z molo

    • 14 0

  • nie znam się na tym (6)

    ale wiem, ze molo się popsuło, bo było źle zrobione. Jakby było zrobione dobrze, to ani ta łacha, ani klif w Orłowie, ani wielka wydma w Łebie nie zaszkodziłyby molo. Nawet przy większym sztormie.
    Mój Dziadek mówił: Jak wbijasz gwoździe, to zagnij to, co wylizie z drugiej strony. Jak nie zagniesz, to gwóźdź (razem z deską) wylizie z powrotem.
    Tę mądrość ludową przypominam tym, co to molo naprawiać będą.

    • 19 7

    • Jo bym wnusiu doł te deski na śrubunek - duże podkładki, nakrętka z kontrą i sr*ć na sztorm. (2)

      • 9 1

      • Oj, Dziadziu, Dziadziu (1)

        tyle lat Ci powtarzam, że teraz to oni majom wkrętarki, bo im się od kluczów paluszki męczom. Nie umią już na śrubunek - robią ino na goździa abo na wkręt.

        • 4 0

        • Popatrz wnusiu co się porobiło ! Paniczykom się kręcić nie chce karwasz barabasz !

          • 2 0

    • Konstruktor mola.

      Lepiej je na butapren przykleić! Dziadek się na tym nie zna.

      • 1 1

    • (1)

      A po co w samochodach robi się strefy zgniotu? Można zrobić twardy, stalowy taki, żeby sie nie pogiał za bardzo. Tak samo z molo. Deski odpadną, ale konstrukcja zostanie

      • 1 1

      • aleś pojechał

        strefa zgniotu? I co - konstrukcja samochodu po dzwonie zostaje cała, bo jest strefa zgniotu?
        Coś Ci się gościu nieźle zgięło!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane