Fakty i opinie

Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł

Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto.
Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.



Czy nowy tabor przyciągnie większą liczbę pasażerów?

tak, na pewno, to bardzo dobry ruch 43%
tak, ale spodziewałem się większej liczby pociągów 33%
nie, tu pomogłaby zmiana rozkładu i mniejsze ceny biletów 24%
zakończona Łącznie głosów: 995
Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę o zakupie pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń w województwie pomorskim. Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie. Władze województwa w uchwale podkreśliły, że nowe pociągi mają się pojawić na zaplanowanych do elektryfikacji i modernizacji liniach PKM, z Gdyni do Kościerzyny, a także do Kartuz.

- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.

- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza.
EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza. fot. PESA

Pesa albo Newag



Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.

W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.

Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.



Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.

Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w  ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).

Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.

W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).

Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.

Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.

Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.

Opinie (135) 2 zablokowane

  • Dobre i to... (4)

    Dobre i to, choć to nadal tylko kropla w morzu.

    • 105 4

    • Pisuary dają na Pomorskie? Cud....ludzie cud! (1)

      Tylko nie Pesy.... najlepiej niemieckie kupić to pojeżdżą - bo Pesy są bardzo awaryjne - więcej w serwisie stoją niż pracują! Tramwaje z Pesy to też dno - a stare 30 letnie Dortmundy jeżdżą!

      • 8 15

      • żal tego p....lenia

        w d byłeś i g widziałeś kolego.

        • 6 5

    • Wyniki byłyby dużo lepsze

      gdyby nie rozkład Gdańsk - Gdynia z pociągiem średnio co godzinę, gdzie zdarzają się 1,5h luki.

      • 9 0

    • dobre?

      to żałosny przykład indolencji polityki Struka i Świlskiego.

      Po 8 latach ich osobistych rządów i 15 latach członkostwa w UE województwo ma mieć 5 nowych jednostek elektrycznych...

      To wynik dużo gorszy nie tylko niż w Wielkopolsce czy na Dolnym Śląsku, ale nawet niż w kujawsko-pomorskim czy podkarpackim...

      • 0 0

  • (26)

    Nie znam się na polityce,ale wydaje mi sie i nie tylko mi,że Polska idzie do przodu jak burza! Gdańsk w szczególności. Miasto rozwija się w mega tempie.

    • 69 42

    • I jak przy burzy pełno syfu na drogach i problemy z przejazdem (1)

      Tak jakby już ktoś puścił kierownicę w tym rajdzie. Wyrwało się to trochę spod kontroli.

      • 6 14

      • Daj się leczyć maruderze

        • 4 3

    • a to wszystko zasługa (3)

      2 lat rządów wielkich polaków, cudotwórcy wznieśli kraj z kolan....

      • 14 16

      • Nie mędrkuj kaeresie z krutkom pamienciom.

        • 6 7

      • Cudotwórcami była ekipa z lat (1)

        2007-2015.Słynne obietnice,które przeszły do historii pod nazwą Cuda Tuska.

        • 17 16

        • Debil

          • 1 0

    • (9)

      chyba w niewielu miastach byłeś. Zobacz chociażby jak rozwija się Szczecin Poznań Wrocław Warszawa czy nawet Olsztyn. Gdańsk wcale nie wypada jakoś lepiej.

      Natomiast jeżeli chodzi o kolej to mamy akurat najgorszy tabor w Polsce.

      • 20 11

      • (3)

        To tylko potwierdza skalę rozwoju przez ostatnie 2 lata. Polska ostro ruszyła do przodu, skończyły się czasy zastoju i rozkradania przez elity.

        • 9 25

        • Ale co właściwie przyspieszyło?

          Realizacja przetargów, które poprzedni rząd rozpisał?

          • 20 7

        • ale Ty tak serio, czy po prostu trolling? (1)

          Hasła wielkie, plany jeszcze większe.

          Jednak póki co same obietnice. Działań w sferze inwestycji - brak.

          • 13 4

          • Barbara to ofiara propagandy sukcesu

            Cieszy się niczym żabka podgrzewana w czajniku że jej ciepło.
            Ale przynajmniej ma dobre samopoczucie.

            • 4 0

      • (4)

        Szczecin??
        Warszawa??
        Olsztyn??
        Co ty wygadujesz? Olsztyn i Szczecin to dziury straszne. Wawa z kolei to metro,które męczą od lat i wymęczyć nie moga.Nic specjalnego nie dzieje się w stolicy. Wrocław czy Poznań to nie wiem bo nie byłem dokładnie od 5 lat.

        • 11 8

        • (2)

          Heh dziury. dziury (wstydu) to są za ołowianką, młode miasto, dolne miasto.. Gdzie widziałeś 1km od centrum Szczecina tyle nieużytków/ruin? O infrastrukturze, stanie dróg w Szczecinie czy taborze kolejowym w zachodnio pomorskim nie ma co nawet porównywać. Jesteśmy sporo do tyłu za innymi miastami. Taka prawda

          a Olsztyn? Zobacz jakie tam mają tramwaje. Jak śródmieście zrewitalizowali....

          • 11 12

          • (1)

            Olsztyn i podnieta tramwajami. Byłem w tym mieście w sierpniu i tak brzydkiego ścisłego centrum to prawie nigdzie nie ma. Szczecin to nie zmienia się praktycznie nic. Gdańsk owszem ma kilka zaniedbanych miejsc,ale no nie porównujmy nawet.

            • 18 6

            • ma kilka zaniedbanych miejsc

              Orunia, Angielska Grobla, Biskupia Górka, Siedlce, pół Wrzeszcza, Polski Hak... Wyliczać dalej?

              • 0 0

        • Warszawa i Wrocław ok zgadzam się

          Ale wcale nie lepiej niż Gdańsk ,natomiast z resztą to żart miał być?

          • 2 0

    • (7)

      To prawda, wszyscy tak zapowiadali, że Państwo upadnie po wprowadzeniu 500+ i co, jakoś nie upadło, mało tego, jest mniejsza dziura budżetowa niż wcześniej, bezrobocie na najniższym poziomie od lat. Jak można tego nie widzieć! Skończyło się przyzwolenie na okradanie Państwa.

      • 21 23

      • to prawda, byłem przeciw, ale teraz jestem za!

        • 5 13

      • Skoro było przyzwolenie na rozkradanie -> ktoś kradł (1)

        Jeśli ktoś kradł -> są dowody na to, kwoty, daty, nazwiska

        Jeśli są dowody -> są wyroki sądu...

        O, nie ma. Dziwne. Czyżby PiS bronił złodziei? Myślałem, że złodziei wsadza się do więzień. A nie tylko odsuwa od kradzieży.

        ---

        Jakby ktoś nie zauważył cały świat mocno rozwija się. Gospodarka światowa jest w bardzo dobrym stanie. Polska gospodarka na tle choćby sąsiadów wcale nie wygląda świetnie. A w czasie kryzysu światowego wyglądała.

        Podobnie z deficytem budżetowym. Bardzo wiele państw w UE ma aktualnie prawdziwe nadwyżki budżetowe. Polityka gospodarcza i socjalna PiS ma bardzo krótkie nogi.

        A to, że prócz większych wpływów wynikających z podwyżek podatków i dużego wzrostu gospodarczego jest jakaś część z uszczelnienia to też prawda. Czy to jednak oznacza, że PiS wie, co zrobiono? Jakoś nie sądzę, bo trąbiliby o tym na lewo i prawo. Sami są zdziwieni.

        Jeśli chodzi o gospodarkę - zakładając, że wzrost PKB jest rzeczywiście zasługą rządu, to
        2015 (PO) - 3,9% - tu ruina
        2016 (PiS) - 2,6% - tu raj
        2017 (PiS) - 3,6% - tu raj (prognoza. Aktualnie mówi się o możliwych 4,3%, oficjalnych wyników jeszcze nie ma)

        ciekawe.

        Do tego dodajmy coś, co jest podstawą zdrowego rozwoju wieloletniego - INWESTYCJE. Leżą i kwiczą.

        Naprawdę trzeba być niedoinformowanym, aby uważać, że gospodarczo (w perspektywie wieloletniej) jest lepiej niż było. Bezrobocie spada niezmiennie od 2013 roku.

        • 21 11

        • Szybciej od nas rozwijają się chociażby Bułgaria czy Rumunia

          Ale PiSowcy dalej niż końca nosa Kaczora nie widzą.
          Skończy się "dziurą Bauca" i znowu następcy będą musieli naprawiać państwo i zaciskać pasa.
          Boże...czy ja już jestem taki stary...wszystko zatacza koło...tylko ludzie ciągle naiwni

          • 3 1

      • Coś chyba cię pogrzało to ,ze w Gdańsku się buduje to nie zasługa Pisu

        ,a 5OO+ odczujesz cieciu za parę lat , nie rozdaje się pieniędzy Polska to nie Skandynawia, jesteś idiotą

        • 9 8

      • zajrzyj do źródeł a nie ograniczaj się doczytania pasków w tvpis

        • 0 0

      • Ale pi...lisz, jak zwykle zresztą....

        • 1 1

      • Czy się stoi czy się leży, tysiąc pięćset się należy. Jeszcze trochę brakuje nam do czasów Gierka, ale idziemy w dobrym kierunku.

        • 0 0

    • Gdańsk również mógł budować Pociągi (1)

      Teraz ZNTK niszczeje i popada w ruinę. W Bydgoszczy udało się wykorzystać ZNTK czemu w Gdańsku nie ?

      • 13 3

      • spisek lewactwa i ruskich

        • 1 1

  • PKM niedługo rozbuja się na dobre (6)

    A teraz dochodzą nowe składy. Bardzo fajnie się to wszystko zapowiada. PS pozdrawiam malkontentów

    • 81 17

    • tymczasem przejdź się na dworzec Wrzeszcz (2)

      i sprawdź jak (nie) działają zamontowane nowe informatory

      • 11 10

      • (1)

        Była informacja że mają ruszyć od lutego bo tera są testy.

        • 12 2

        • Testy informacji pasażerskiej

          było robić przed uruchomieniem PKM

          • 0 0

    • Qużwa.....PKM (2)

      nie rozbuduje sie bo nie ma gdzie i za co ! PKM to około 18 km infrastruktury kolejowej pomiędzy Wrzeszczem a Osową.Pociągi jeżdżące po niej to pociągi należące do SKM ! Linie / tory / do Kartuz i Kościerzyny należą i będą należeć do PKP PLK ...

      • 3 7

      • (1)

        akurat jest gdzie tylko fakt nie ma chęci( po części też kasy). Kościerzyna - Bytów - Słupsk ma potencjał i może być alternatywną trasą do linii przez Wejherowo i Lębork.Kolejna to Pruszcz Gd - Kartuzy - Lębork i bardzo odważne to przywrócenie pociągów Skarszewom po przez odbudowę linii Pszczółki - Skarszewy( z odnogą do Starogardu Gd.) - Kościerzyna. Na koniec można to wszystko zamknąć linią Starogard Gd. - Smętowo. Dzięki temu cały region mógłby ożyć a co najważniejsze byłaby szansa na zmniejszenie ilości aut w miastach. Niestety wg niektórych lepiej jest zaorać linie kolejową a w jej miejsce zrobić "ścieżkę rowerową"

        • 8 2

        • taaaa...

          wszystko piekne,ale te linie ciagle należą do PKP PLK lub PKP Nieruchomości i nic PKM-ce i samorządowi do nich...Zresztą,myślę,ze należy oczekiwać,ze po 5 latach eksploatacji infrastruktury PKM-owskiej dojdzie do zmiany właściciela.Wszak,pieniadze unijne przestaną płynąć,na utrzymanie infrastruktury trzeba wydawać kasę wiec urzędasy rusza szukać nowych "źródełek" utrzymania lub wrócą na dawne miejsca sprzed tego skoku na kasę.....

          • 2 1

  • (5)

    Tylko na jakiej trasie dokładnie te pociągi będą jeździć? A tak na marginesie ktoś próbuje zdestabilizować nasze Państwo bo nie na rękę jest mu minister obrony który dba o bezpieczeństwo własnego kraju, na szczęście powstaje petycja o przywrócenie Pana Antoniego.

    • 23 99

    • Tak dokładnie, to będą jeździły na różnych trasach. A tak na marginesie ktoś wreszcie przejrzał na oczy i powiedział dość. Petycja? Śmiechu warte!

      • 14 7

    • oj stefan stefan

      stefciu stefciu :)

      • 8 3

    • super stefan

      Staefan dałeś czadu, ludziska nie kumate, nie zatrybili z tym macierewiczem :)))

      • 5 1

    • Piłeś - nie pisz!

      • 7 2

    • Mózg masz zepsuty

      Pisz głupku na temat. Masz jakieś zalegania afektu. Lecz się...

      • 4 2

  • tylko żal (6)

    Żal tylko ZNTK w Gdańsku. Te dwa zntki w Nowym Sączu i w Bydgoszczy przemieniły się w zakłady produkcyjne a ZNTK w Gdańsku w spółeczkę nomenklaturową bez żadnej perspektywy. Szkoda.

    • 61 3

    • PESA chciała ich kupić, nie chcieli.

      • 13 0

    • w Gdańskich ZNT-kach regularnie zarządza syndyk (3)

      ściągnie długi i zostawia konający zakład do czasu kolejnej egzekucji.
      Zakład jest fatalnie zarządzany, i wymaga ogromnych inwestycji - wszystko tam jest bardzo stare, a jedna z pras hydrulicznych ma ponad sto lat! (w tym roku to będzie 106)

      Jednym zdaniem - ZNTKiM w gdańsku to skansen komuny.

      • 13 0

      • bywa tak

        Tak bywa gdy polityka wpycha się do gospodarki. To właśnie zrobiła S.

        • 1 1

      • (1)

        jak sto lat to nie "skansen komuny" tylko skansen "hajhitla"

        • 0 1

        • 100 lat temu jeszcze nikt nie słyszał o Hitlerze , źle uwazałes na historii

          • 0 0

    • no i Mińsk Mazowiecki też dał radę...

      Ale my w Gański som postindustrialni...

      • 1 1

  • (1)

    O matko nie wieżę

    • 4 13

    • nie wieżę tylko niski pieniek dla matki... radzę

      • 1 0

  • czuję pociąg do pomorskiego

    • 12 8

  • dobrze, ale dlaczego tak późno? (3)

    wybory się zbliżają?

    • 27 9

    • (2)

      czy wreszcie będzie pociąg na Pogórze i Obłuże?

      • 6 2

      • Tak.

        Przechodzimy wlasnie do konkretnych planow wizualizacji.
        Ma byc gotowa na pol roku przed wyborami samorzadowymi.

        • 4 0

      • Jak pisiory to załatwią to będzie znaczyło że się starają a jak nie to że tylko pozorują i to kiełbasa wyborcza

        • 0 1

  • "Jeszcze w tym roku"? (4)

    2018 dopiero się zaczął, więc to chyba nie jest jakaś szalona rewelacja wyrobić się z zakupem i dostawą w terminie prawie 12 miesięcy?...

    • 40 5

    • Dla absolwenta politologii, jak widać, jest!

      • 5 0

    • przecież jest napisane, że mają trafić na trasę PKM, która jeszcze nie jest zelektryfikowana, więc po co się spieszyć

      • 3 0

    • A kto Ci wyprodukuje tak szybko pociąg? Pesa czy Newag, które mają full obłożenie? Jeśli chcą aby było szybko, to może się okazać, że nikt z Polski nie dostarczy, a może jakiś Siemens?

      • 0 1

    • ...

      No jasne. Po przecież to działa tak, że wchodzisz do sklepu i wybierasz pociąg z półki, prawda?

      • 0 0

  • Nie wiem o co chodzi z tymi pociągami... (6)

    Kto jeszcze dziś jeździ koleją? Owszem, może samotne matki, może ci co biorą 500+, może studenci albo bezrobotni, ale czy nie wystarczą te pociągi, które już są? Czy warto aż tyle pieniędzy wydawać na nowy tabor? Przecież jest tyle innych potrzeb. Mnie te kwoty zatrważają.

    • 10 126

    • (1)

      Niedługo będą takie korki że tylko pociągiem lub tramwajem dojedziesz. Na zachodzie już to zrozumieli a u nas dalej kult samochodów...

      • 26 3

      • niedługo pociągiem też nie dojedziesz - nadal rozbiera się linie kolejowe zapraszając tym samym ludzi do korzystania z aut

        • 0 5

    • Nie wiesz? To sie dowiedz :D

      Pracuje w Holandii i widze jaki ogrom osób korzysta tam z kolei i autobusów (albo bardziej z rowerów --> rower+kolej). Nowoczesne, szybkie pociągi (tak, to możliwe) międzymiastowo jeżdzące 120 - 160 km/h (TGV Amsterdam - Bruksela - Paryż 320 km/h). Kolej to podstawa do przejazdów międzymiastowych i aglomeracyjnych. Tylko trzeba w nią zainwestować, przyspieszyć i zrobić wygodną.

      • 19 1

    • Mózg masz zepsuty

      Kolej jest majekonpmivznieks,ym środkiem transportu. Ty jedziesz sitkiem i robisz korek. Pociągi nie stoją w korkach. Latasz samolotami? Na lotnisko tak jak na dworzec trzeba dojechać zazwyczaj ale potem przemieszczamy się bardzo szybko.

      • 2 3

    • Parę dekad temu wielu decydentów z ówczesnych władz i z PeKaPe też tak słabo myśleli i teraz sytuacja na torach musi być ratowana aż takimi kwotami. Gdyby umieli liczyć i myśleć, to nie doprowadziliby do takich zmian na gorsze, które obecnie trzeba poprawiać. Swoją drogą nie każdy, kto posiada auto i prawo jazdy może i chce jechać samochodem. Są takie sytuacje, kiedy auto warto/trzeba zostawić w garażu. A cena EZTa- no cóż w wielu przypadkach jest tam ujęty też serwis przez np 10-20 lat i inne podobne opłaty. Do autora tekstu - czy tylko te dwie firmy liczą się na rynku? A co ze Stedlerem, Skodą itp? Pesa obecnie równa się długiemu oczekiwaniu na nie do końca sprawne pojazdy, Newag - można chcieć czegoś lepszego, choć źle nie jest... Może jeszcze warto określić kto ma potem to obsługiwać: PR zwany PolRegio czy SKM, czy może np: Arriva.

      • 2 0

    • Pytanie zaczepne

      Treść tego pytania jest albo zaczepką, albo autor jest XIX wiecznym woźnicą, który nie rozumie idei komunikacji publicznej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.