• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł

Maciej Naskręt
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto. Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto.

Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.



Czy nowy tabor przyciągnie większą liczbę pasażerów?

Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę o zakupie pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń w województwie pomorskim. Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie. Władze województwa w uchwale podkreśliły, że nowe pociągi mają się pojawić na zaplanowanych do elektryfikacji i modernizacji liniach PKM, z Gdyni do Kościerzyny, a także do Kartuz.

- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.

- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza. EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza.

Pesa albo Newag



Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.

W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.

Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.



Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.

Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w  ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).

Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.

W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).

Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.

Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.

  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.

Miejsca

Opinie (135) 2 zablokowane

  • Nie dla pomorskiego tylko dla Gdańska, Gdyni ... (4)

    Tytuł artykułu jest błędny. Zakupiono pociągi dla Trójmiasta i jego okolic a nie dla woj. pomorskiego. Ponad połowa naszego województwa za Tczewem nie ma elektryfikacji i mieć nie będzie bo nikt z włodarzy nie jest tym zainteresowany. Jeszcze ponad rok temu obiecywano, że niebawem ruszy modernizacja i elektryfikacja linii 203 z Tczewa przez Starogard i skończyło się na obietnicach gdyż po raz kolejny "kasa" wydawana jest na Kaszubach (linia 201).

    • 9 4

    • (1)

      Idźcie z tą sprawą do ministra Smolińskiego z Tczewa. On teraz dzieli kase na koleje i drogi

      • 3 1

      • ...

        ... dzięki za pomysł. Kilka miesięcy temu "uwali"ł obwodnicę Starogardu. To klasyczny przykład "lokalnego patrioty, który po dorwaniu się do koryta zapomina o wyborcach.

        • 1 1

    • Mózg masz zepsuty (1)

      Nie zawsze epektryfikacjaa uzasadnienie ekonomiczne.

      • 1 2

      • "Kulturalny" tytuł. Mózg mam w porządku za to ty reprezentujesz poziom prymitywa, który dostał w łapy komputer i nie potrafi z niego korzystać.

        • 2 0

  • Dlaczego nie

    Z bydgoszczy

    • 5 0

  • PKM

    Pomorska Kolej Metrolopitalna jak nazwa wskazuje powinna rozwinąć skrzydła i być lokalną pomorską potęgą ! z jednej strony Kaszuby, dalej w kierunku Piły i Szczecina a z drugiej strony w kierunku Pomorza Wschodniego czyli Kaliningradu (vel Królewca) aby scalić POMORZE na linii tranzytowej Szczecin-Obwód Kaliningradzki- Białystok - to naprawdę nam pomoże. :-)

    • 13 5

  • Tylko nie ten złom z Bydgoszczy. (2)

    • 4 10

    • byle co jesz i byle co piszesz (1)

      • 1 2

      • Wiem co jem

        I co piszę

        • 0 1

  • SKMki (2)

    A syfiaste,obskurne i smierdzace skmki dalej jezdza po trojmiescie..pojedzcie na Śląsk i bierzcie przyklad jakie powinny jezdzic u nas SKMki..nie mowiac juz o pchlim Dworcu czy PKSie..

    • 19 1

    • (1)

      Zapytaj marszałka czemu nie wspiera SKam chociaż powinien.

      • 3 1

      • sam zapytaj

        • 1 2

  • PKM dla Gdyni może być zbawieniem komunikacyjnym. Szkoda, że tylko społecznicy to widzą

    • 8 0

  • kolejne nieudolna próba łatania wielkich potrzeb w pomorskim PKP (1)

    pociągi regio wołają o pomstę do nieba panie Struk to wasza POrażka że przez tyle lat mając tyle możliwości daliście ciała PO całości

    • 6 5

    • POpie*rzysz sobie POpie*rzysz a POtem nie wiesz już PO co bo wszystko ci się POpie*rzyło

      • 2 0

  • (3)

    Dla mnie chore jest to ,że Unia tyle kasy dała na Pkm a ,źe nie starczyło by ją elektryzować za jednym zamachem...

    • 5 4

    • Mózg masz zepsuty (2)

      Nie zawsze elektryfikacja jest uzasadniona ekonomicznie. Masz w głowie frazesy lat 70 tych.

      • 0 1

      • (1)

        kiedy to niby nie jest uzasadniona ekonomicznie? zwłaszcza teraz gdy jest walka ze smogiem. Elektryfikacja daje szanse na więcej kursów i lepszy dojazd. Do tego trzeba dodać iż linia Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz będzie mogła być w pełni alternatywną do tradycyjnej przez Tczew.

        • 0 2

        • jak ją PKP zelektryfikuje

          bez tego to co najwyżej elektryczna PKMka by do Osowy dociągnęła, a co z Kartuzami czy Gdynią?

          • 0 1

  • (1)

    A co z złomem zwanym skm

    • 8 1

    • Na złom. To jak jeżdżą od pół roku - całkiem bez rozkładu, od pół roku jeden pociag nie pojchał punktualnie.
      Na złom, i zrobić ścieżkę rowerową lub puścić autobusy.

      • 0 4

  • Kiedy Kartuzy - Gdynia?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane