• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piękne plany: SKM co dwie-trzy minuty

Michał Jamroż
18 lutego 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 22:15 (18 lutego 2008)
Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz. Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz.

Szybka Kolej Miejska często nazywana jest metrem. Jednak do metra wiele jej brakuje. Przez niezbyt wysoką częstotliwość kursowania i przestarzały tabor najbardziej pasuje do niej określenie Kolej Miejska. Jednak za kilka lat wiele może się zmienić.



Czy gdyby kolejki jeździły częściej, chętniej byś z nich korzystał(a)?

W listopadzie rozpoczęto wdrażanie nowego systemu komputerowego sterowania ruchem, a w lutym zawarto umowę na budowę Dyspozytorskiego Centrum Sterowania ruchem na sieci SKM, które znajdować się będzie w podziemiach Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna. Będzie to miejsce, w którym znajdzie się nowoczesny sprzęt komputerowy pozwalający jego pracownikom zarządzać ruchem na całej sieci SKM, a wszystkie pociągi będą widoczne na elektronicznej tablicy.

Obecnie sterowanie ruchem opiera się na systemie, który powstał w latach 70, a jego najpoważniejsza modernizacja miała miejsce w latach 80. Maksymalna częstotliwość, z jaką mogą jeździć dziś pociągi to 7,5 minuty. Nowe Centrum wraz systemem komputerowym ma sprawić, że będzie można znacznie zmniejszyć odstępy między pociągami. Kierowanie całym ruchem na SKM ma się odbywać z jednego miejsca, a po zakończeniu prac związanych z jego wdrożeniem pociągi SKM będą mogły jeździć z częstotliwością co 2-3 minuty.

Koszt całej inwestycji to 35 mln złotych, a jej koniec zaplanowano na rok 2010. Obecnie w Polsce system taki funkcjonuje w Metrze Warszawskim. Jednak aby możliwe było pełne wykorzystanie jego możliwości w Trójmiescie, trzeba będzie zmodernizować istniejący tabor oraz kupić nowe składy. A tutaj niestety konkretne daty już się nie pojawiają.


Początek remontu peronu w Gdyni

Od dzisiaj do końca lipca zamknięte będzie wejście na peron SKM od strony holu Dworca Głównego. Aby dostać się na peron musimy skorzystać ze schodów przy Dworcu Podmiejskim. Jest to początek kompleksowego remontu, w wyniku którego peron zyska nowe oblicze. Całkowicie wymieniona zostanie nawierzchnia, pojawi się nowa, dłuższa wiata oraz winda dla osób niepełnosprawnych.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • i co reno tez wygra przetarg po znajomosci? bo Pan p. ma układy ? (1)

    to sie do prokuratury nadaje. Ile Ludzi Pan P. juz okradł?

    • 0 0

    • podejrzewam ż eReno juz dawno go wygrała zanim został ogłoszony

      • 0 0

  • powoli jeżdzić koleljkom ;) (1)

    Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki powoli jeżdzić koleljkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż dziś.

    • 0 0

    • żałuję tylko że nie zmieniają nic w rozkłądzie nocnym
      tam jeżdżą nie co 2-3 minuty tylko co 2-3 godziny!
      wystarczyłoby puścić 2-3 składy na całą noc i już by było o niebo lepiej
      nikogo to jednak nie obchodzi w SKM...

      • 0 0

  • co dwie minuty? toż renoma się zesra (3)

    • 0 0

    • lepiej dla nas ;)

      • 0 0

    • pajace z renomy

      hahaha brawo :)

      • 0 0

    • dobre!!

      haha

      • 0 0

  • SKM (5)

    Jassssne ;) Jakoś nie jestem przekonany co do tych planów ;)-choć było by całkiem fajnie, jak nie trzeba by było czekać na kolejke 10 min. Tak samo, jak nie wieże, ze damy rade sie ze wszystkimi planami wyrobic do euro!

    • 0 0

    • (3)

      ty musisz czekać 10 minut, a mi sie 2 razy w życiu zdarzyło spóźnić na nocną kolejkę i co... bite dwie godziny siedzenia na mrozie... to dopiero jest dramat..

      • 0 0

      • (2)

        nocą jak nocą... ale czemu skm do Wejherowa jeździ co 30min? (ew. co 15min w godzinach szczytu). skm chyba nie zdaje sobie sprawy jak wiele osób korzysta z tego środka komunikacji...

        • 0 0

        • (1)

          Bo od Rumi tory są współdzielone z PKP?

          • 0 0

          • Fakt - ale o tym, żeby od Rumi rozbudować tory już nikt nie myśli.
            Poza tym kiedyś (początek lat 90.) jakoś bez problemu skm'ki jeździły do Wejherowa co ok.20min - a wątpię, żeby obecnie PKP miało więcej połączeń (co roku jakieś redukują, a nie odwrotnie...)

            • 0 0

    • wieże to budują w Gdyni. Nazywają się Sea Tower.

      • 0 0

  • I bardzo dobrze... (1)

    Powinni jeszcze coś zrobić z bandą brudasów i śmierdzieli, palącą i pijącą piwka w drodze do pracy i z pracy w przedziale "rodzinnym"...

    • 0 0

    • to nie przedzial rodzinny tylo bronks :]

      • 0 0

  • Najpierw będą musieli dokupić wagonów (3)

    • 0 0

    • (2)

      Niekoniecznie. Jeżeli mają jeździć częściej to mogą być krótsze.

      • 0 0

      • (1)

        otóz to ;)

        • 0 0

        • Krótsze i pękate...:o)

          • 0 0

  • brud, smród i ubóstwo... (7)

    w zeszłym tygodniu po raz pierwszy od 15 lat skorzystałem z dojazdu SKM; niestety niewiele się przez ten czas zmieniło - w wagonach brud i smród, kilka szyb wybitych rzuconymi z zewnątrz kamieniami przez chuliganów, przystanki obsprajowane na maxa, otoczenie torowisk wygląda jak filia wysypiska na Szadółkach... jedyny plus, że dojazd z Gdańska do Gdyni szybszy jak samochodem w korkach...

    • 0 0

    • Oto prawdziwy obraz skm (6)

      >: napisał: w zeszłym tygodniu po raz pierwszy od 15 lat skorzystałem z dojazdu SKM; niestety niewiele się przez ten czas zmieniło - w wagonach brud i smród, kilka szyb wybitych rzuconymi z zewnątrz kamieniami przez chuliganów, przystanki obsprajowane na maxa, otoczenie torowisk wygląda jak filia wysypiska na Szadółkach... jedyny plus, że dojazd z Gdańska do Gdyni szybszy jak samochodem w korkach...

      Ja też pojechałem specjalnie do Gdyni, zobaczyć reklamowaną skm oto co ujrzałem - brud smród i ubóstwo- na peronach stoją bandy bezdomnych, rumunów i gówniarzy sępiących papierosy, rzucających kamieniami w pociąg malujących sprejami i wybijających szyby.
      Schody - jedyne zadaszone miejsce- są wiecznie zaszczane i zarzygane.
      Zastraszeni podróżni kasują dwa normalne bilety, zamiast jednego, bo boją się renomy, która wygląda jakby wyszła z pierdla.
      Zarzygani stoczniowcy piją bełty i jadą do pracy paląc skręty, zajmują przy tym przedziały towarowe niby dla rowerów, skutkiem czego, jak ktoś przewozi rower, albo świniaka, musi stać w wąskim korytarzyku z resztą meneli i przyjmować poranne beknięcia na twarz.
      Kierownik pociągu rżnie konduktorkę, zamiast patrzeć na znaki, skutkiem czego skm nie zawsze zatrzymuje się na peronach, tylko w polu na wysokości Prokomu.
      Dziwki chodzą po przedziałach oferując swój towar. Oddają się za bilet i bułkę z serem. Są na to przeznaczone wagony z zaciemnionymi szybami, niby reklamami.
      Na podgrzewanych hojnie siedzeniach bezdomni smażą jajecznicę, a biedni studenci kąpią się w pociągowych umywalkach.
      O estetyce dworców nawet nie ma co wspominać, trzeba tylko uzbroić się w pałkę na bezdomnych, żuli i szczury.

      Oto prawdziwy obraz skm Obraz nędzy i rozpaczy. Nie wiem, czym się tu zachwycać.

      • 0 0

      • i powiedź ty mnie panie misza po jaką cholerę wypisujesz takie bzdury? jesteś jakimś kierowcą autobusu któremu SKM stanowi konkurencję!? chyba nie bo w artykule o elektrowni węglowej mówiłeś może nie do końca mądrze, ale przynajmniej merytorycznie, jakbyś na co dzień siedział w temacie.
        tu natomiast... poniżej krytyki
        fantazję masz niezłą, ale poza chęcią popisania się nią nie wiem co cię zmotywowało do napisania tego bełkotu...
        doprawdy godne politowania i chyba każdy mitu przyzna rację

        • 0 0

      • (1)

        Super tekst :))) A mój przedmowca... Cóż, półgłówek nie wie co to ironia....

        • 0 0

        • vincent vega, jesteś baran.

          misza - tekst mistrz, ogólnie spadłem z krzesełka czytając, rotfl.

          • 0 0

      • (2)

        W połowie masz rację, w połowie to czyta improwizacja ;)

        • 0 0

        • skoro wziąłeś cały tekst na poważnie, to z skm rzeczywiście musi być kiepsko:) (1)

          Szczególnie te dziwki w wagonach zalepionych reklamami:)

          • 0 0

          • akurat to bylo w tym tekscie prawdziwe

            • 0 0

  • Policzą sobie że bardziej opłaci im się puszczać skład co 7,5

    Policzą że bardziej opłaci im się puszczać przepełniony skład co 7 min, niz w połowie pusty co 3 minuty i będzie jak teraz.

    • 0 0

  • Zapewne zanim ukończą modernizację

    to już szybka kolej nie będzie mi potrzebna, no ale cóż, dobry pomysł tylko żeby wypalił. Trzymam kciuki.

    • 0 0

  • A tych wagonów jest ze czterdzieści
    i sam nie wiem co się w nich jeszcze mieści

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane