• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piękne plany: SKM co dwie-trzy minuty

Michał Jamroż
18 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:15 (18 lutego 2008)
Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz. Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz.

Szybka Kolej Miejska często nazywana jest metrem. Jednak do metra wiele jej brakuje. Przez niezbyt wysoką częstotliwość kursowania i przestarzały tabor najbardziej pasuje do niej określenie Kolej Miejska. Jednak za kilka lat wiele może się zmienić.



Czy gdyby kolejki jeździły częściej, chętniej byś z nich korzystał(a)?

W listopadzie rozpoczęto wdrażanie nowego systemu komputerowego sterowania ruchem, a w lutym zawarto umowę na budowę Dyspozytorskiego Centrum Sterowania ruchem na sieci SKM, które znajdować się będzie w podziemiach Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna. Będzie to miejsce, w którym znajdzie się nowoczesny sprzęt komputerowy pozwalający jego pracownikom zarządzać ruchem na całej sieci SKM, a wszystkie pociągi będą widoczne na elektronicznej tablicy.

Obecnie sterowanie ruchem opiera się na systemie, który powstał w latach 70, a jego najpoważniejsza modernizacja miała miejsce w latach 80. Maksymalna częstotliwość, z jaką mogą jeździć dziś pociągi to 7,5 minuty. Nowe Centrum wraz systemem komputerowym ma sprawić, że będzie można znacznie zmniejszyć odstępy między pociągami. Kierowanie całym ruchem na SKM ma się odbywać z jednego miejsca, a po zakończeniu prac związanych z jego wdrożeniem pociągi SKM będą mogły jeździć z częstotliwością co 2-3 minuty.

Koszt całej inwestycji to 35 mln złotych, a jej koniec zaplanowano na rok 2010. Obecnie w Polsce system taki funkcjonuje w Metrze Warszawskim. Jednak aby możliwe było pełne wykorzystanie jego możliwości w Trójmiescie, trzeba będzie zmodernizować istniejący tabor oraz kupić nowe składy. A tutaj niestety konkretne daty już się nie pojawiają.


Początek remontu peronu w Gdyni

Od dzisiaj do końca lipca zamknięte będzie wejście na peron SKM od strony holu Dworca Głównego. Aby dostać się na peron musimy skorzystać ze schodów przy Dworcu Podmiejskim. Jest to początek kompleksowego remontu, w wyniku którego peron zyska nowe oblicze. Całkowicie wymieniona zostanie nawierzchnia, pojawi się nowa, dłuższa wiata oraz winda dla osób niepełnosprawnych.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • jak na razie proponuje skm wprowadzic oprócz przepraszam, ulgi na bilety za spóźnianie się.

    • 0 0

  • i co reno tez wygra przetarg po znajomosci? bo Pan p. ma układy ? (1)

    to sie do prokuratury nadaje. Ile Ludzi Pan P. juz okradł?

    • 0 0

    • podejrzewam ż eReno juz dawno go wygrała zanim został ogłoszony

      • 0 0

  • Ile razy można tłumaczyć że nie mogą wszystkie jeździć do Wejherowa bo od Rumi nie jadą po torach SKM tylko po torach PKP dalekobieżnych.Linia SKM 250 jest od Gdańska Głównego do Rumi.Na dalszym odcinku konieczne jest uwzględnianie potrzeb i kursów PKP Intercity i PKP PR.Takie są fakty.Też się trzeba zgodzić że obecny niby przestarzały system pozwala na jazdę co 3 minuty.Praktycznie zaraz po odjeździe jednego składu na perony może wjechać następny.Praktycznie co stację może być pociąg.Po drugie nie przesadzajmy z tą częstotliwością.W godzinach szczytu może i owszem ale później?W nocy co 10 minut i kogo wy chcecie wozić?Powietrze?Puszczają najkrótsze składy a i tak poza weekendami są pustawe nawet jak jadą co godzinę czy półtorej.Trójmiasto to nie Nowy Jork Londyn czy Moskwa.Tu nie ma takich potrzeb.Co do brudu to polecam zacząć od siebie nie pluć na podłogi co widziałem osobiście nie pić nie rzucać odpadków byle gdzie nie rysować grafitti.Ciekawe który debil na jednostce 040 na całej długości się jakis czas temu kilkaset razy podpisał?Czystość zależy od nas samych.Oni i tak robią dużo z tymi wagonami.Wymieniają pomalowane szyby zmywają bazgroły z wnętrz, malują i myją składy,wiele jest odnowionych.Nowe składy?Chyba ten autor zwariował.Na to trzeba kilkaset milionów euro.

    • 0 0

  • Jak mam gdzieś 'zdążyć" to jadę tylko kolejką

    • 0 0

  • Pankracy! (1)

    Ale za to "rodzinne" przedziały jako jedyne spełniają wymog do długiej męczącej jazdy z gdy. do gda.;D czy to można już nazwać klasą wyżej od 2?

    osobiście nigdy nie przekroczyłam "granicy", chyba czuje się odpowiednio w tego typu przedziale;)

    • 0 0

    • niunia skarbie........

      • 0 0

  • brud, smród i ubóstwo... (7)

    w zeszłym tygodniu po raz pierwszy od 15 lat skorzystałem z dojazdu SKM; niestety niewiele się przez ten czas zmieniło - w wagonach brud i smród, kilka szyb wybitych rzuconymi z zewnątrz kamieniami przez chuliganów, przystanki obsprajowane na maxa, otoczenie torowisk wygląda jak filia wysypiska na Szadółkach... jedyny plus, że dojazd z Gdańska do Gdyni szybszy jak samochodem w korkach...

    • 0 0

    • Oto prawdziwy obraz skm (6)

      >: napisał: w zeszłym tygodniu po raz pierwszy od 15 lat skorzystałem z dojazdu SKM; niestety niewiele się przez ten czas zmieniło - w wagonach brud i smród, kilka szyb wybitych rzuconymi z zewnątrz kamieniami przez chuliganów, przystanki obsprajowane na maxa, otoczenie torowisk wygląda jak filia wysypiska na Szadółkach... jedyny plus, że dojazd z Gdańska do Gdyni szybszy jak samochodem w korkach...

      Ja też pojechałem specjalnie do Gdyni, zobaczyć reklamowaną skm oto co ujrzałem - brud smród i ubóstwo- na peronach stoją bandy bezdomnych, rumunów i gówniarzy sępiących papierosy, rzucających kamieniami w pociąg malujących sprejami i wybijających szyby.
      Schody - jedyne zadaszone miejsce- są wiecznie zaszczane i zarzygane.
      Zastraszeni podróżni kasują dwa normalne bilety, zamiast jednego, bo boją się renomy, która wygląda jakby wyszła z pierdla.
      Zarzygani stoczniowcy piją bełty i jadą do pracy paląc skręty, zajmują przy tym przedziały towarowe niby dla rowerów, skutkiem czego, jak ktoś przewozi rower, albo świniaka, musi stać w wąskim korytarzyku z resztą meneli i przyjmować poranne beknięcia na twarz.
      Kierownik pociągu rżnie konduktorkę, zamiast patrzeć na znaki, skutkiem czego skm nie zawsze zatrzymuje się na peronach, tylko w polu na wysokości Prokomu.
      Dziwki chodzą po przedziałach oferując swój towar. Oddają się za bilet i bułkę z serem. Są na to przeznaczone wagony z zaciemnionymi szybami, niby reklamami.
      Na podgrzewanych hojnie siedzeniach bezdomni smażą jajecznicę, a biedni studenci kąpią się w pociągowych umywalkach.
      O estetyce dworców nawet nie ma co wspominać, trzeba tylko uzbroić się w pałkę na bezdomnych, żuli i szczury.

      Oto prawdziwy obraz skm Obraz nędzy i rozpaczy. Nie wiem, czym się tu zachwycać.

      • 0 0

      • (2)

        W połowie masz rację, w połowie to czyta improwizacja ;)

        • 0 0

        • skoro wziąłeś cały tekst na poważnie, to z skm rzeczywiście musi być kiepsko:) (1)

          Szczególnie te dziwki w wagonach zalepionych reklamami:)

          • 0 0

          • akurat to bylo w tym tekscie prawdziwe

            • 0 0

      • (1)

        Super tekst :))) A mój przedmowca... Cóż, półgłówek nie wie co to ironia....

        • 0 0

        • vincent vega, jesteś baran.

          misza - tekst mistrz, ogólnie spadłem z krzesełka czytając, rotfl.

          • 0 0

      • i powiedź ty mnie panie misza po jaką cholerę wypisujesz takie bzdury? jesteś jakimś kierowcą autobusu któremu SKM stanowi konkurencję!? chyba nie bo w artykule o elektrowni węglowej mówiłeś może nie do końca mądrze, ale przynajmniej merytorycznie, jakbyś na co dzień siedział w temacie.
        tu natomiast... poniżej krytyki
        fantazję masz niezłą, ale poza chęcią popisania się nią nie wiem co cię zmotywowało do napisania tego bełkotu...
        doprawdy godne politowania i chyba każdy mitu przyzna rację

        • 0 0

  • O nowej skm'ce

    buhaha - to tak jak euro ma byc u nas!

    • 0 0

  • Skm metrem?

    Metro to jezdzi pod ziemia a renoma to naprawde sie zesra

    • 0 0

  • co dwie minuty? toż renoma się zesra (3)

    • 0 0

    • dobre!!

      haha

      • 0 0

    • pajace z renomy

      hahaha brawo :)

      • 0 0

    • lepiej dla nas ;)

      • 0 0

  • (2)

    I dzięki komu ją mamy.

    • 0 0

    • (1)

      a przez kogo sytuacja wygląda jak wygląda...?? Adamowicz 10 lat się opieprzał... jedyne co potrafi to strzelać głupie miny do fotoreporterów... człowiek bez kręgosłupa.

      • 0 0

      • SKM jest z Gdyni

        i czyje głupie minki mają tutaj znaczenie??

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane