• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piękne plany: SKM co dwie-trzy minuty

Michał Jamroż
18 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:15 (18 lutego 2008)
Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz. Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz.

Szybka Kolej Miejska często nazywana jest metrem. Jednak do metra wiele jej brakuje. Przez niezbyt wysoką częstotliwość kursowania i przestarzały tabor najbardziej pasuje do niej określenie Kolej Miejska. Jednak za kilka lat wiele może się zmienić.



Czy gdyby kolejki jeździły częściej, chętniej byś z nich korzystał(a)?

W listopadzie rozpoczęto wdrażanie nowego systemu komputerowego sterowania ruchem, a w lutym zawarto umowę na budowę Dyspozytorskiego Centrum Sterowania ruchem na sieci SKM, które znajdować się będzie w podziemiach Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna. Będzie to miejsce, w którym znajdzie się nowoczesny sprzęt komputerowy pozwalający jego pracownikom zarządzać ruchem na całej sieci SKM, a wszystkie pociągi będą widoczne na elektronicznej tablicy.

Obecnie sterowanie ruchem opiera się na systemie, który powstał w latach 70, a jego najpoważniejsza modernizacja miała miejsce w latach 80. Maksymalna częstotliwość, z jaką mogą jeździć dziś pociągi to 7,5 minuty. Nowe Centrum wraz systemem komputerowym ma sprawić, że będzie można znacznie zmniejszyć odstępy między pociągami. Kierowanie całym ruchem na SKM ma się odbywać z jednego miejsca, a po zakończeniu prac związanych z jego wdrożeniem pociągi SKM będą mogły jeździć z częstotliwością co 2-3 minuty.

Koszt całej inwestycji to 35 mln złotych, a jej koniec zaplanowano na rok 2010. Obecnie w Polsce system taki funkcjonuje w Metrze Warszawskim. Jednak aby możliwe było pełne wykorzystanie jego możliwości w Trójmiescie, trzeba będzie zmodernizować istniejący tabor oraz kupić nowe składy. A tutaj niestety konkretne daty już się nie pojawiają.


Początek remontu peronu w Gdyni

Od dzisiaj do końca lipca zamknięte będzie wejście na peron SKM od strony holu Dworca Głównego. Aby dostać się na peron musimy skorzystać ze schodów przy Dworcu Podmiejskim. Jest to początek kompleksowego remontu, w wyniku którego peron zyska nowe oblicze. Całkowicie wymieniona zostanie nawierzchnia, pojawi się nowa, dłuższa wiata oraz winda dla osób niepełnosprawnych.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • ale kit!

    ale se ktos dal w palnik w SKMach i napisal wizje w pijanym widzie...
    hahaaa bo zajadow dostane!!!!
    Panowie z SKM na ziemie prosze, na ziemie!
    Smutna Kolej Miejska swoj zywot zakonczyla z chwila unifikcji napiecia i wycofania typowego dla tego ruchu taboru!
    Od tego czasu czyli przez grubo ponad cwierc wieku nie zrobiono NIC absolutnie NIC,
    jezdza wagony rodowodem z epoki kamienia lupanego, ktorym od czasu do czasu robi sie lifting!
    Jakie 3 minuty - was juz pogielo - wrocicie do 6 minut i bedzie OK!

    • 0 0

  • TAAA BARDZOPRZESTATRZAŁY TABOR A JESZCZE BARDZIEJPRZESTARZAŁY TABOR MA METRO W LONDYNIE BERLINIE CZY PARYZU (2)

    A KURSWOANIE CO 6 MIN TO MAŁA CZĘSTOTLIOWŚĆ?PRZESTAŃCIE SZWABSKIE PSY OBSZCZEKIWAC CO DOBRE I POLSKIE

    • 0 0

    • dobre i polskie...

      najlepsze i najbardziej polskie były składy jeżdżące w latach 50-tych i 60-tych....

      wywiezione z Niemiec w ramach reparacji wojennych...

      • 0 0

    • prawda jest taka, że w latach 50 i 60 to było premetro. teraz to jest skansen i badziew. żyje tylko dlatego, że nie ma innej alternatywy - brak równoległych tramwajów czy choćby expresbusów. A coraz to nowe zmiany prowadzą do jeszcze gorszego stanu. O czymś takim jak wymiana taboru ci panowie z zarządu nie słyszeli pewnie nigdy. Potrafią jedynie remontować marną polską myśl techniczną (która nigdy nie pasowała do tej linii) bo tą lepszą (EW58) przez lata wysłali na żyletki. A doswiadczenia w planowaniu to znamy z Gdańska - same plany, zero realu.

      • 0 0

  • tak dalej!!

    ja tam wierzę!!
    SKM jest jedną z niewielu spółek PKP które przynoszą zyski
    osobiście bardzo lubię SKM i wole to niż własny samochód jeżeli chodzi o dojeżdżanie w godzinach szczytu do pracy. takich ludzi jest sporo i wierze że SKM będzie sie rozwijać, żeby zadowolić większą liczbę klientów

    • 0 0

  • jak ty to robisz kochanie?

    • 0 0

  • a..

    a mowia ze kolejaze nie pija

    • 0 0

  • No dokładnie. (1)

    No dokładnie. Ruch kolejek co 6 minut (10 składów na godzinę) a nie co 7,5 minuty (8 składów na godzinę) rozwiązało by sprawę (oczywiście tylko długie, podwójne składy ze zmodernizowanym nieoporowym napędem). Nie trzeba do tego wielomilionowych inwestycji, wystarczy 5-6 nowych składów, nawet używek z Niemiec (autobusy i tramwaje można stamtąd sprowadzać a pociągi nie?). SKM ściemnia ludziom że modernizują do 3-4 min. Taki odstęp jest niepotrzebny, pamiętajmy, że SKM prędzej czy później trafi w ręce samorządów, które będą musiały płacić za to. To jest kukułcze jajo ze strony PKP (wciąż właściciela SKM).

    • 0 0

    • a na koniec i tak zapłacimy my... mam uwierzyć, że ceny biletów pozostaną niezmienione? Może jestem na tyle szalona żeby uwierzyć, że modernizacja będzie ale nie taka głupia żeby wierzyć, że inwestycja ominie kieszenie pasażerów.

      • 0 0

  • trochę długo to potrwa...

    ale jeszcze oprócz zwiększenia częstotliwości, dobrze byłoby poprawić warunki w jakich SKM zmusza do jeżdżenia klientów

    - czyli pozamiatać, ponaprawiać, wyczyścić i pogonić SOK, tak by było tam bezpieczniej

    • 0 0

  • (1)

    CHCĄ PUSZCZAĆ KOLEJKI CO 2-3 MINUTY A PYTAM SIĘ CO Z NOCNYMI!?!?!?!
    JAK TO MOŻLIWE ŻE W DZIEŃ JEŹDZI ICH 100 A W NOCY TRZY (!) I O TO NIKT NIE ZADBA, MIMO ŻE WYSTARCZĄ 1000KROTNIE MNIEJSZE NAKŁADY PIENIĘŻNE!!!!
    BZDURA - OT CO !!

    • 0 0

    • Fajnie bemdzie

      Fajnie bemdzie jak tak bemdzie! Ja siem cieszem!!!! jupi! jupi! jupi! jaka radoźć przejafiam!

      • 0 0

  • Jaja sobie z nas robią !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Jak to możliwe że teraz minimalny odstęp miedzy kolejkami SKM jest 7.5 minuty skoro pamiętam jak jeszcze nie tak dawno jeździły z odstępami co 5 minut(mam 37lat).A poza tym po co inwestować w taki sprzęt skoro z samego rana wejdzie do takiego składu kilku kloszardów i smród jest taki aż brak słów na jego opisanie.Więc po co to wszystko?Aby z nas jaja robić i podwyższyć ceny biletów?Bo ktoś za ten nowy system musi zapłacić,więc niech żyją naiwni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • PKP to... (1)

    brudne, stare i smierdzace pociagi, perony i dworce takie same...i nic sie nie zmienia OD LAT...

    • 0 0

    • a kto rządzi od lat??

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane