• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pieniądze z UE na 24 elektrobusy dla Gdyni

Patryk Szczerba
1 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektrobusy pojawiały się już na ulicach Gdyni. Na razie w ramach testów. Elektrobusy pojawiały się już na ulicach Gdyni. Na razie w ramach testów.

Władze Gdyni podpisały umowę na unijne dofinansowanie, które umożliwi zakup 24 nowych elektrycznych autobusów. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów. Powstaną też stacje do ich ładowania. Wartość projektu jest szacowana na 80 mln zł, z czego 70 mln to pieniądze z UE.



Czy inwestycja w elektryczne autobusy to dobra decyzja?

Autobusy elektryczne pojadą na określonych trasach, tam gdzie nie ma trolejbusów. Będą obsługiwać linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94, zastępując pojazdy na olej napędowy.

Na nowości trzeba będzie poczekać. Pierwsze pojazdy wyjadą na ulice za dwa lata - na początku 2022 roku.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Autobusy elektryczne i ładowarki



Oprócz nowych autobusów elektrycznych powstanie również siedem stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi - przy pięciu pętlach autobusowych i przystankach końcowych.

Czytaj też: W Gdyni pojawią się midibusy znane z Zakopanego

Dwie ładowarki będą dostępne przy przystanku Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim koło Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

Wiceprezydent Gdyni: inwestujemy w nowoczesność



Projekt zakupu nowych elektrycznych autobusów zachwala wiceprezydent Gdyni, podpisująca w Warszawie w imieniu samorządu stosowne dokumenty.

- Pod koniec ubiegłego roku odebraliśmy w Rzymie nagrodę. Gdynia została uznana za trzecie najlepsze miejsce do życia wśród miast od 150 do 400 tysięcy mieszkańców. Nie osiągniemy takich wyników, jeśli nie będziemy inwestować w nowoczesność. Nie moglibyśmy tego robić, gdyby nie wsparcie unijne, dzięki któremu jesteśmy w stanie ogłaszać dzisiaj początek tego nowego projektu. Pozwoli on nam osiągnąć jeszcze lepsze parametry, które dziś wydają się być może zbyt wysokie, ale jestem głęboko przekonana, że w przyszłości okażą się idealne, tak, jak stało się to z naszymi trolejbusami - zapewnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Całkowita wartość projektu wynosi 81 mln. 34 tys. złotych. Unijna dotacja to 68 mln. 649 tys. 400 złotych.

Miejsca

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Na poryzadny SOR trzeba

    • 0 0

  • Dlaczego nie kupiono autobusów produkowanych w Polsce? Lewi włodarze miast widać mają we d*pie rynek pracy dla Polaków.

    Dlaczego nie kupiono autobusów produkowanych w Polsce? Lewi włodarze miast widać mają we d*pie rynek pracy dla Polaków.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    W końcu ub. roku gmina Gdynia zrealizowała wielki kontrakt na (11)

    zakup autobusów i trolejbusów. Łącznie zakupiono 51 trolejbusów i 55 bardzo nowoczesnych autobusów MAN z silnikami diesla spełniającymi normy czystości spalin EURO 6D. Za 55 autobusów
    z czego 60% przegubowych Gdynia zapłaciła 76 mln zł. co daje (upraszczając) ok. 1,4 mln za pojazd. Nietrudno wyliczyć, że za pojazdy elektryczne, z których tylko 33% jest przegubowych cena wynosi (znowu upraszczając 3,3 mln zł za pojazd co oznacza, że jeden autobus elektryczny to 2,4 autobusu klasycznego.
    Autobus elektryczny jest zero emisyjny ponieważ źródło energii znajduje się poza autobusem (elektrownia, sieć), które zero emisyjne bynajmniej nie są. Mało tego, akumulatory elektryczne, o czym każdy, kto posiada choćby komórkę zapewne wie, z każdym cyklem ładowania tracą pojemność i ich efektywność energetyczna z czasem znacząco spada. Po kilkuset cyklach ładowania będą nadawać się tylko do wyrzucenia stanowiąc niebezpieczny, trudny do utylizacji odpad. Ponadto efektywność wykorzystania energii w układzie ładowarka, akumulator, silnik wynosi 50% co oznacza, że z każdych zużytych na ładowanie 100 kWh możemy wykorzystać tylko 50 kWh, reszta to straty w układzie. Wynika z tego jasno, że bzdurzenie o ekologicznych elektrycznych pojazdach służy tylko i wyłącznie po to aby napędzać związany z tym, niezwykle kosztowny biznes. Natomiast zgodnie z obiektywnymi ocenami fachowców najbardziej ekologiczne, biorąc pod uwagę całość zagadnienia, są samochody z silnikami diesla, oczywiście spełniającymi najnowsze normy czystości spalin.

    • 44 19

    • Kto ci kolego naopowiadal ze sprawnosc elektrycznego ukladu napedowego to 50% ???

      To nie jest prawda. Jak cie stac to kup pojazd elektryczny, potestuj i dopiero wtedy sie wypowiadaj. Podobnie bajki o ktorych piszesz na temat czystosci wytwarzania pradu z spalania wegla. Zamieszkaj w centrum miasta i otworz okno a zobaczysz jakie to przyjemne. NIkt nie zwraca uwagi na choroby na jakie zapadamy po tym jak powietrze jest coraz bardziej brudne. To samo z halasem, ktory jest cichym zabojcą

      • 0 0

    • (2)

      Zmiencie kolorystyke gdynskich autobusoe.m te dzisiejsze wygladaja jak PRLowskie PKSy

      • 0 4

      • Nie masz widac pojecia jak wygladaly PKSy (1)

        • 2 0

        • bialo-niebieskie

          • 0 0

    • Tylko wodór (1)

      Sprawność przekładni mechanicznej 99%
      Sprawność silnika elektrycznego: 95%
      Sprawność przetwornika przy odzysku: 80%
      75% energii kinetycznej trafia do akumulatora.
      Sprawność przetwornika przy pracy: 90%
      Sprawność silnika elektrycznego: 95%
      Sprawność przekładni mechanicznej 99%
      Wychodzi około 63%.

      Przy napędzie spalinowym opcja odzysku jest minimalna: programowe zwiększone ładowanie akumulatora przy hamowaniu silnikiem...
      W dodatku przy napędzie spalinowym silnik jest permanentnie po za optymalnymi warunkami pracy.

      Obecnie mania akumulatorowa jest dla mnie podobna z etapem świetlówek po żarówkach żarnikowych a przed diodowymi (LED). Takie trochę siłowe przemycanie kosztu "ślepego zaułku" technologii pod strzechy, by zamortyzować koszty R&D. Nie wyobrażam sobie skażenia na świecie, jak będzie trzeba złomować ok 1 miliard samochodów elektrycznych z bateriami.

      Napęd elektryczny jest najlepszy, jeśli chodzi o wszelkie parametry techniczne. Z resztą lokomotywy spalinowe, to najczęściej lokomotywy elektryczne z "większym agregatem" (czyli z przekładnią elektryczną: silnik diesla - prądnica - silniki trakcyjne). Niestety, energię elektryczną się ciężko (dosłownie i w przenośni) magazynuje.

      Długofalowo najbardziej optymalne jest zasilanie z ogniw wodorowych, gdzie bez spalania z tlenu (w praktyce może być te 20% z powietrza) i wodoru uzyskujemy wodę i przepływ elektronów (prąd). Wodór zaś pozyskujemy z hydrolizy zasilanej farmami wiatrowymi. Wtedy można go wytwarzać przy korzystnym wietrze, by później zmagazynować. Tym samym, przynajmniej przy procesie wytwarzania paliwa, odbieramy część energii z powietrza, czyli w pewnym sensie ochładzamy atmosferę. Zużycie paliwa wodorowego bez spalania, też wygeneruje ciepło, ale znacznie mniej niż silnik spalinowy, gdzie chłodnica cały czas oddaje 70-80% energii, która wchodzi przewodem paliwowym.

      • 2 2

      • schładzamy atmosfere... ;))))))))))))))))))

        to musiałbyś nastawiać takich farm dokładnie na każdym metrze lądu ... bez domów lasów etc. po to żeby 1promil uzyskać.

        • 0 0

    • Należy ograniczać emisję zanieczyszczeń emitowanych w miastach (1)

      Dziękuję bardzo za zanieczyszczające powietrze autobusy z silnikiem diesla, wolę zero emisyjne pojazdy, bo związane z ich użytkowaniem zanieczyszczenia nie są uwalniane na ulicach miasta. Powietrze w polskich miastach należy do najbardziej zanieczyszczonych w Europie i każda inicjatywa by to zanieczyszczenie zmniejszyć jest bardzo cenna.

      • 4 4

      • OK ale nie za TAKĄ max wygórowaną cenę !!!

        3 autobusy za 1 elektr. ... gdzie tu zysk?
        a produkcja i utylizacja aku ... gdzie tu ECO?

        • 3 1

    • Źródła źródła źródła... (1)

      Nic więcej tylko narzekanie. Sprawność układu 50%,ale się uśmiałem

      • 8 5

      • całkowita sprawność jest niewiele lepsza od sprawnosci silnika spalinowego = 40%

        silnik elektr. ma sprawność tylko 90%, akumulator 70% ładowarka dużej mocy też ma spore straty i sprawność 70-80% to dobry standard

        • 0 1

    • Też jestem tego zdania,

      ekobajki o zero-emisyjnych pojazdach są jedynie pożywką dla pieniaczy, którzy biorą kasę za robienie dymu (przypomnijcie sobie hałas z "Doliną Rospudy"). Nawet inżynierowie z koncernów samochodowych podzielają zdanie, że elektryk jest mniej ekologiczny od nowoczesnego diesla, należy oczywiście uwzględnić tutaj wszystkie czynniki,czyli ilość energii zużytą na wyprodukowanie baterii, następnie na jej zutylizowanie i problem z wysoce niebezpiecznymi odpadami po nich (nikiel, ołów), a w ciągu jednego życia pojazdu to nawet mogą być cztery komplety, sposób wyprodukowania tejże energii (w Polsce oczywiście węgiel), straty podczas przesyłania i oczywiście to o czym pisałeś straty przy ładowaniu.

      • 1 5

  • A teraz zamkniemy centrum dla samochodów i podniesiemy podatki i postawimy rybki,ławeczki,fontanny

    • 1 0

  • Lepiej niech dostaną dotacje na punktualność (7)

    bo obecne funkcjonowanie ZKM to tragedia i żenada

    • 4 6

    • (1)

      O czym ty piszesz ??? Jak ma być punktualnie jak nie można w godzinach szczytu nigdzie dojechać - to jak mają być punktualni ??? Latać mają ?>??

      • 0 1

      • 7 rano to godziny szczytu? - puste drogi a i tak nie potrafią dojechać na czas

        • 1 0

    • (4)

      bzdury piszesz bo jeździsz samochodem

      • 1 2

      • zacznij korzystać z linii pseudo pośpiesznej R (3)

        6-10 minutowe opóźnienia względem grafiku to codzienność

        • 1 0

        • (2)

          Może trzeba uprzywilejować autobusy, jak wszyscy zrobią korytarz życia i autobusy będa mogły przejeżdżać na czerwonym, a do tego zlikwidowana zostanie sprzedaż biletów u kierowcy, to może będzie jeździć o czasie. Czy ktoś myśli, że kierowcy celowo opóźniają odjazdy?

          • 0 0

          • W berlinie i innych rozwiniętych miastach nie mają problemów z punktualnością (1)

            ale własną nieudolność i ograniczenia umysłowe trzeba sobie usprawiedliwiać, "bo przecież się nie da, więc musi pozostać źle jak do tej pory" jak wszystko co finansowane z pieniędzy publicznych

            • 1 0

            • Ta nie mają. Moze zdradzisz nam sposob, jaki sprawdza sie w tym śmiesznym Berlinie?

              • 0 2

  • PiS wyprowadza nas z Unii. (9)

    Może liczy na pieniądze od Putina.

    • 14 18

    • tyPOwy gamon z platformy inteligentny jak Kichawa-konska Bul Komoruski czerwony Schetyna i reszta lemingow (5)

      Z kad oni biora kakich tępakow ???

      • 10 7

      • poprawnapisownia (3)

        typowy pisowiec piszemy skąd, proszę używać słownika jeżeli chce pan obrażać innych to patriota taki jak pan tym bardziej powinien używać poprawnej polszczyzny

        • 4 5

        • (2)

          Twoje wypociny również nie są gramatycznie poprawne - łącze się w bulu z całą eltą spragnionych rozumu wyznawców PO

          • 1 0

          • coś w tym jest (1)

            ty ghk pisze się bólu faktycznie pisi wyznawcy mają problem z ortografią, myśleniem samodzielnym no ale trudno świat musi być różnorodny

            • 0 1

            • To był cytat z bredzislawa komoruskiego aka BUL pacanie

              • 0 0

      • " Z kad oni biora kakich tępakow"- dobre!!!

        • 5 1

    • Właśnie w tym problem, że nas tam wprowadza. Przecież Kaczor powiedział, że silna Polska musi być w Unii.

      • 4 0

    • tylko lekarz od głowy pomoże... (1)

      • 8 3

      • to leming platformesow tu tylko grabarz pomoze oni nie maja mozgu

        • 4 2

  • to co bilety

    będą tańsze, bo autobusy NIC nie kosztowały

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    za 2 lata sie okaże żę (10)

    autobusy elektryczne są droższe w eksploatacji niz zwykłe na benzynę , gaz
    Uwaząm żę transport elektryczny to nie jest ekologiczny ponieważ prąd produkuja z wegla.

    'Pommyście sytuacje upalne lato ogromne zużycie prądu i w związku z tym ograniczenia poboru prądu lub awarie linii przesyłowej i z tym związane ograniczenia w poborze prądu i co wtedy będzie ?

    Autobusy stoją bo przecież nie dowiozą go w cysternie jak paliwo.
    Obecnie to znikomy jest tabor elektryczny na świecie ale za kilkańascie lat juz może być problem .
    Ekologicznie byłoby wtedy gdyby autobusy ładowane były enegią odnawialną czyli z farm wiatrowych , paneli słonecznych itd
    Więcej szkodzi i zatruwa powietrze tysiące samochodów niż komunikacja miejska.

    • 46 24

    • Na przyczepie (3)

      Będzie mieć farmę wiatrowa. Ciekawe.

      • 2 1

      • Na głowie (2)

        Pomyśl erudyto o fotovoltaice, a wiatrak nie trzeba wozić ze sobą, największe zużycie prądu elektrycznego jest w dzień, i to może rozwiązać rozproszona energetyka solarna i wiatrowa, jak sobie Janusz na dachu zainstaluje panele słoneczne, to i enenrgii nie zabraknie,.
        Ogólnie na forum dominuje myślenie zakochanych w kopcących silnikach blachosmrodów szczególnie diesla, które Niemiec wyprzedaje, a Janusze łykają jak ciepłe bułeczki, śliniąc się i opiewając zalety tychże.

        • 1 2

        • (1)

          Język miłości prawdziwego gdańszczanina. Czy wiesz, erudyto przez ile godzin w Polsce w ciągu roku można produkować prąd ze słońca? Podpowiem Ci - 1000 godzin, czyli 1/8 roku. A co w pozostały czas?

          • 0 0

          • Czyli trzeba wynaleźć coś co będzie robić prąd ze zdrowasiek, Polska będzie eksportować.

            • 1 0

    • Odzysk i składowanie pomaga!

      Oczywiście nie uratuje świata, ale... to jest kwestia wręcz oprogramowania, by w godzinach po za szczytowych ładować tabor do 100%. Już obecnie, część energii z odzysku (hamowanie, zjazd z górki) pozwoli częściowo zasilić sieć (choć nie do końca jeszcze w praktyce, bo sterowanie samą siecią też wymaga zasilania). Idąc dalej: w sytuacji na prawdę dramatycznej część naładowanej floty na pętlach może oddawać energię do sieci i zasilać inne pojazdy.
      Technologia już jest. Kwestia oprogramowania i integracji kilku systemów.
      Oczywiście zamiast baterii akumulatorów kwasowo ołowiowych czy litowo jonowych, wolałbym widzieć dwukierunkowe ogniwa wodorowe (od lat dziewięćdziesiątych stosowane w okrętach podwodnych typu 212A).

      • 1 0

    • Ty widziałeś kiedyś autobus na benzynę?

      Chyba na ruskim filmie dokumentalnym o latach 50-tych...

      • 2 0

    • Zanieczyszczenie powietrza przez spaliny diesla jest lepszym rozwiązaniem?

      • 0 0

    • (1)

      Autobusy sa na ropę, a nie benzynę.

      • 6 2

      • Na olej napędowy nie na żadna ropę dzbanie.

        • 8 3

    • One nie mają być ekologiczne tylko bezemisyjne

      Coście się tak przyczepili tej ekologii. Niech sobie smrodzi węglem w elektrowni, a nie ropą w centrum miasta, to już jest jakaś korzyść. Poza tym finanse - kupujesz drogi autobus i ładujesz tanim prądem, albo tani autobus i lejesz drogą ropę. Wystarczy policzyć po jakim przebiegu się zwróci. Straszny hejt na elektryki ostatnio, ale argumenty z bani.

      • 15 7

  • a jak to było z tymi darowanymi (za ponad 100 milionów) autobusami z Hiszpanii, których Gdynia nie wykorzystała? (1)

    dobrze jest przypominać, jakich mamy tu 'gospodarzy'

    • 6 2

    • szkoda że redakcja nie pamieta..

      • 0 0

  • Pytam czemu Totalna Targowica non stop donosi do Eurokołchozu? (1)

    • 5 1

    • PISowska?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane