Fakty i opinie

Pierwsza Pesa wkrótce w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę
Gdańska Pesa, podobnie jak jej warszawska odmiana na zdjęciu, będzie transportowana na lawecie.
Gdańska Pesa, podobnie jak jej warszawska odmiana na zdjęciu, będzie transportowana na lawecie. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

W ciągu kilku najbliższych dni dotrą do Gdańska pierwsze z 35 nowych tramwajów zamówionych w bydgoskich zakładach Pesa. Fabrycznie nowe pojazdy będą transportowane na lawetach.



Tak gdańska Pesa prezentowała się w sierpniu. W przyszłym tygodniu ujrzymy ją w Gdańsku.
Tak gdańska Pesa prezentowała się w sierpniu. W przyszłym tygodniu ujrzymy ją w Gdańsku. fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl
Na razie pewny jest przyjazd jednego pojazdu Pesa 120NaG. Planuje się, że tramwaj wyruszy z bydgoskiej fabryki 19 września i dotrze nocą do Gdańska. Będzie transportowany na specjalnej lawecie.

- Przypuszczalnie tramwaj z lawety na gdańskie tory zjedzie na Hucisku, gdzie istnieją dogodne warunki techniczne do rozładunku tramwaju. - informuje Krzysztof Wojtkiewicz, p.o. rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.

Wcześniej tramwaje, w tym "Dortmundy", były rozładowywane na ulicy Nowe Ogrody, która obecnie jest w remoncie. Ze względu na likwidację kilka lat temu jedynego połączenia torów tramwajowych z kolejowymi z pobliżu klubu Żak zobacz na mapie Gdańska, nie jest możliwy transport tramwaju koleją.

Czy nowe tramwaje zachęcą cię do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej?

tak, jeśli tylko będzie w nich mniejszy tłok, niż w jeżdżacych dziś po Gdańsku 49%
to nie ma znaczenia, jeżdzę nimi bo muszę, a nie dlatego, że lubię 32%
nie, żaden tramwaj czy autobus nie zmusi mnie do zrezygnowania z auta 19%
zakończona Łącznie głosów: 1368
Niewykluczone, że wkrótce po tym tramwaju, przyjedzie kolejny pojazd. Nie jest jednak znana dokładna data jego transportu. Zgodnie z umową z bydgoskim producentem, do końca roku w Gdańsku ma być 5 nowych tramwajów z Bydgoszczy.

Nowy tramwaj (tramwaje) mają być główną atrakcją festynu komunikacyjnego, który 2 października odbędzie się na pętli tramwajowej Chełm Witosa.

- Wezmą w nim udział m.in. historyczne tramwaje Bergmann, Konstal N, autobus "Ogórek" oraz kupione kilka lat temu Bombardiery - wylicza Emilia Salach-Pezowicz z biura prasowego UM Gdańsk.

Z pętli na Chełmie tramwaje będą zabierać pasażerów na promocyjny przejazd do Śródmieścia i z powrotem. Bilety na pierwszy, inauguracyjny przejazd będzie można wygrać w konkursie organizowanym przez miasto.

Tego samego dnia zostanie również rozstrzygnięty konkurs plastyczny dla dzieci "tramwaj marzeń". Wziąć w nim mogą udział dzieci do lat 12, a najlepsi młodzi "projektanci" zostaną uhonorowani upominkami. Więcej informacji na temat konkursu znaleźć można na stronie ZKM Gdańsk

Nowe tramwaje docelowo mają w głównej mierze obsługiwać trasę na Ujeścisko, czyli będą jeździć do pętli, która powstanie na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z projektowaną Nową Łódzką. Budowa tego odcinka, stanowiącego przedłużenie trasy z Chełmu, być może ruszy jeszcze w tym roku. Wszystkie Pesy stacjonować będą w zajezdni przy ul. Wita Stwosza na Strzyży, która za sprawą prac remontowych ma być dostosowana do obsługi nowoczesnego taboru.

Opinie (134) ponad 10 zablokowanych

  • A co z kontrolą tramwajów? (3)

    Pan Prezydent Bojanowski na łamach mediów oficjalnie mówił o kontroli tramwajów. A jak na razie cicho i pewnie do wyborów samorządowych nic w tej sprawie nie usłyszymy.

    • 70 6

    • przeciez byly i wszystko było ok... (1)

      nie siej propagandowej kichy, wyniki byly b.pozytywne!

      • 4 6

      • chyba tak pozytywne

        jak pozytywny hiv

        • 5 2

    • W ankiecie brakuje pytania:

      Nie jeżdżę komunikacją miejską , bo dojazd ze Złotej Karczmy ( IKEA ) do Karczemek ( Auchan ) - 4 km - zabiera mi godzinę przez Gdańsk Główny albo godzinę przez ul. Budowlanych - Nowatorów-Kartuską.

      • 0 0

  • dobrze, żę wybory już blisko (2)

    Bo inaczej by zabrakło miejsca na serwerach na wizualizacje i historie o tym co będzie lub okazało się, że niby coś staniało :) Eh Budyń.

    • 60 20

    • I w miejsce słów "być może" dajemy "z pewnością". (1)

      udowa tego odcinka, stanowiącego przedłużenie trasy z Chełmu, być może ruszy jeszcze w tym roku.

      • 4 1

      • pam parampampam...

        • 0 0

  • I tu trzeba byc fair - wielkie dziękim dla Pana Pawła Adamowicza. Jeszcze nie wiem na kogo zagłosuje, ale chyba na Pana. (4)

    • 48 106

    • Budyń się gotuje żeby był smaczny ale nie znami te triki Bruner

      • 25 7

    • Będzie premia!

      Dobry wpisik, dobry wpisik. Tylko jazda do kierownika referatu, że tak pięknie wpisałeś. Tylko szybko, bo zbliża się 14-ta i zaraz go nie będzie (będzie "w terenie"). Porządek w urzędzie musi być.

      • 18 6

    • to pisal osobiscie mr.budyn

      • 7 3

    • i chyba nie będzie inne wyboru

      • 1 5

  • Gratulacje dla pomysłodawcy (8)

    "(...)ze względu na likwidację kilka lat temu jedynego połączenia torów tramwajowych z kolejowymi z pobliżu klubu Żak , nie jest możliwy transport tramwaju koleją"
    Jaki trzeba mieć łeb, żeby popełnić taki idiotyzm?

    • 125 10

    • to akurat proste wystarczy byc urzednikiem panstwowym....

      przeciez pantwowe to niczyje wiec poco myslec???

      • 35 3

    • tylko u nas, tylko u nas

      • 22 3

    • to tylko u nas mozliwe (1)

      ciekawe komu to polaczenie przeszkadzalo?

      • 18 1

      • Taniej było postawić płot na stałe i zostawić stare tory na Grunwaldziej, niż połozyć nowe tory i wyremontować kawałek grunwaldziej. Dzieki temu koło Nowego Żaka mamy wklasły próg zwalniający.
        No ale to jest Gdańsk.

        • 18 2

    • "Jaki trzeba mieć łeb, żeby popełnić taki idiotyzm?" (1)

      to proste D U R N Y

      • 23 1

      • Faktycznie proste.

        • 4 0

    • A ktoś wie gdzie to dokładnie było

      • 1 4

    • Ale tory na ulicy pozostały...

      • 10 0

  • Jana z Kolna a stan torowiska :-D (14)

    Codziennie jadę 7 - fajnie buja na lewo i prawo na Jana z Kolna.

    Stan torowiska które nie będzie remontowane do 2012 roku jest fatalne.
    Czy nowe Pesy będą po tak złym torowisku jeździć?

    • 40 6

    • przeczytaj artykuł- tam pisze gdzie bedą jezdzić (3)

      • 5 3

      • jest napisane (2)

        :)

        • 6 1

        • (1)

          forma "pisze" tez jest dopuszczalna od niedawna

          • 3 13

          • chyba na onecie, tam wszystko wolno

            • 11 2

    • dokładnia

      stan torowizksa przy ulicy Jana z Kolna pozostawia wiele do życzenia!

      • 5 0

    • A pomyślmy o ludziach (2)

      którzy mieszkają w obrębie torowiska na ulicy Jana z Kolna?

      • 6 1

      • torowisko?

        hehe, ciekawe jak można mieszkać 'w obrębie torowiska'? ;) chyba, że w jakimś potocznym znaczeniu słowa 'torowisko' da się tam mieszkać...

        • 2 0

      • z autopsji powiem - da się przyzwyczaić

        tylko latem trzeba okna zamykać mimo iż jest gorąco

        • 1 0

    • nie będą jeździć, będą się wykolejać :-)

      • 0 2

    • No niestety: mieszkańcy Nowego Portu czy Stogów... (4)

      ...to przez długie lata Pesy nie zobaczą u siebie; po to właśnie Wrzeszcz min. zatrzymuje sobie pewną ilość Dortmundów.I to właśnie (przynajmniej przez dobrych kilka lat) dortmundy bedą jeździć na "niskich" zadaniach na 3,5,7,8 i 10.

      • 2 1

      • (3)

        Gdynia ma swoje trolejbusy i niech się nimi zajmie! Jakbyśmy mogli przerabiać na styl silniki z Jelcza do Mercedesa 0405N to tez byśmy mieli 100% taboru niskiego.

        • 2 2

        • Kolego,zupełnie nie załapałeś o co mi chodziło. (2)

          Całkowicie się zgadzam z tym,że wymiana taboru tramwajowego to kosztowniejsze zadanie i nie ma co porównywać tego z odnową taboru trolejbusowego; tym większe uznanie nalezy się miastom,które na tramwaje stawiają,zamiast postępować jak Gliwice.
          Chodziło mi wyłącznie o to,że JAKAKOLWIEK Pesa nie trafi na torowiska w NP czy na Stogach,dopóki nie zostaną one PORZĄDNIE wyremontowane (jak pewnie wiesz te tramwaje są czułe na stan torów),więc póki co będą jeździć tam,gdzie trasa nie stwarza dla nich zagrożenia.A tak się składa,że zajezdnia Nowy Port obsługuje akurat te (na dziś dzień) trasy będące w słabszej kondycji (wyjątek stanowią nieliczne zadania na 2-ce),więc jako niskopodłogowce będą tam jeździć bardziej tolerancyjne dla słabych torowisk dortmundy; ponieważ na części z tych "słabszych" linii (3,5,7,8) operuje także ZET Wrzeszcz,więc na ich niskich zadaniach ta zajezdnia też wystawi dortmundy,a nie Pesy. Czy teraz wszystko jasne?

          • 3 0

          • (1)

            Hej, Gdynianinie! Bez obrazy ale nie jesteś dobrze zorientowany w sprawach tramwajowych.
            Po pierwsze: Nowy Port nie obsługuje linii 2
            Po drugie: wszystkie torowiska w Nowym Porcie będą wyremontowane do końca przyszłego roku.
            Po trzecie: za rok nie będzie przeciwskazań do jazdy Pes na liniach 5 i 7, poza tym że te tramwaje zostały zakupione do obsługi ciągu Gdańsk Południe - Jelitkowo.

            • 0 0

            • @Rurumahobi,tak Ci się zdaje?

              Po pierwsze,ZET Wrzeszcz nie ma wszystkich zadań na 2-ce; mizerny ich procent (ale jednak) ma ZET NP (sprawdź sobie zanim napiszesz; i nie patrz na obecny,remontowy stan,bo tylko teraz z racji konieczności obsługi dwukierunkowcami wszystkie zadania obsłguje ZET Wrzeszcz z racji tego,że jeszcze ani jeden dortmund nie znajduje się na stanie ZET Nowy Port).
              Po drugie,z Nowym Portem jeszcze trochę zejdzie (w obecnym wykazie jeszcze trochę brakuje),a ze Stogami to zejdzie jeszcze trochę dłużej.Poza tym na przeszkodzie stoi jeszcze Jana z Kolna,która licho wie kiedy będzie robiona (a w obecnym stanie ABSOLUTNIE nie nadaje się by puścić tamtędy Pesę).
              Po trzecie,tramwaje zostaną zakupione przede wszystkim w ramach wiadomego projektu (to znaczy chyba nie wszystkie),co oznacza że przez 5 lat tramwaje przyporządkowane do projektu "Nowa Łódzka" muszą jeździć na Łódzką,a nie do Jelitkowa.Czyli gdyby nie Nowy Port i Jana z Kolna,to Pesy mogłyby tam pojechać nawet od dnia startu.Będzie tylko jeden problem: wszystkie Pesy trafią do ZET Wrzeszcz,a w momencie przekazania do ZET NP odpowiedniej liczby dortmundów CAŁA 7 i 10 będą w obsłudze ZET NP :D

              • 0 0

  • oby tylko się nie wykolejały jak część ich poprzedniczek i jak najszybciej zostały wprowadzone do ruchu. (6)

    Niekoniecznie na trasie Gdańsk Główny - Chełm. Ludzie z innych dzielnic też potrzebują niskopodłogowych tramwajów.

    • 45 4

    • (5)

      wlasnie... tez mam nadzieje ze w koncu i inne trasy dostana nowe tramwaje... czasami mam wrazenie, ze niektorzy mysla, ze Gdańsk to tylko Chełm..

      • 7 1

      • (3)

        a z autobusami jak jest? Wsiądź do autobusu 118 o godzinie 15:
        - znajdziesz wolne miejsce
        - Solaris Urbino 18
        - trzy mohery na krzyż.

        wsiądź w 213/254/256/275 i czasami w 154
        - na wolne miejsce licz na Jana z Kolna wprost po wjeździe na pętle
        - Mercedes 0405N, Neoplan lub Man NL2x3 lub wedle kaprysu Solaris Urbino 12 z 2000r. lub odziwo SU12 z 2009
        - pełno ludzie że ledwo się drzwi zamykają

        • 3 3

        • a uważasz, że na innych trasach jeżdżą puste autobusy i tramwaje !!! (2)

          • 1 1

          • hmm uważam że linia 118 powinna zostać skrócona Pętli Chełm a po Chełmie objeżdzać linia 108 i 195 a także nowa np.508 robiąca kółko wokół Chełmu. Pętla Chełm - ul.Witosa - (zajazd do pętli Więckowskiego) - Dragana - Chałubińskiego - Stary Chełm - Worcella - Zamiejska - Szopińskiego - Jabłońskiego - Hebanowskiego - Zamiejska -Witosa - Pętla Chełm

            • 0 0

          • No, owszem, jeżdżą. Na Chełm chociażby.

            • 0 0

      • jeśli się nie mylę, to na Chełmie mieszka pan Paweł A. prezydent miasta :)

        ... i masz już odpowiedź na swoje pytanie

        • 5 3

  • "Fabrycznie nowe pojazdy zostaną przetransportowane na lawetach " (17)

    Dobre sobie. Dotychczas kojarzyłem wożenie na lawecie ze szrotami z Niemczechów.

    Swoją drogą jest to kompletne marnotrawstwo - kupować polski wyrób, kiedy za tę samą cenę można sprawdzić używany, ale NIEMIECKI tramwaj. O niebo lepszy, bo wyprodukowany w kraju o wysokiej kulturze technicznej. Ale cóż, widać Adamowicz i ekipa woli kupować tabor, który montuje w polskiej fabryce pan Henio z panem Ździśkiem za pomocą młotka.

    • 12 129

    • To, że (1)

      jeździsz 25-letnim szrotwagenem z zimnym łokciem nie oznacza, że i my mamy tak robić. A swoją drogą w niemieckich fabrykach pracują głownie Turcy i inni tacy, więc wolę Zdzicha.

      • 30 8

      • Turcy i Polacy ;) więc na jedno wychodzi.

        Poza tym, nowy towar posiada coś takiego jak GWARANCJA, a o 20to letnim Dortmundzie tego powiedzieć nie można

        • 16 3

    • polskie technoligie (4)

      Polsce brak technologii komunikacyjnych. Torow zbudowalismy 15 km od wojny,autostrady robia za nas chinczycy, autobusy sprowadzamy ze Szwecji. Polskie tramwaje nie gwarantuja spodziewanej bezawaryjnosci. Spoleczenstwo powinno zrozumiec ze haslo "dobre bo polskie" skonczylo sie wraz z zakonczeniem produkcji Nysy.

      • 7 21

      • a solarisy? (3)

        • 14 2

        • Solaris to przecitny wyrob (1)

          W dodatku robioby na zachodniej licencji, wiec nie polski. Wspomniana Nysa byla pod koniec produkcji bardzo dobrym i nowoczesnym samochodem. gdyby jej produkcja byla przedluzona, z powodzeniem po drobnych modernizacjach moglaby konkurowac z VW transporterem. Niestety, szansa zostala zaprzepaszczona

          • 0 17

          • jak nie masz o czymś pojecia to nie pisz

            Kto Ci takich głupot naopowiadał, że solarisy są produkowane na jakiejś licencji ? Solaris to całkowicie Polski produkt kupowany przez klientów z : Niemiec, Łotwy, Czech, Litwy, Szwajcarii, Włoch, Węgier, Norwegii, Słowacji, Francji, Danii, Estonii, Austrii, Szwecji, Malty, Grecji i Rumunii. więc wcale nie taki przeciętny skoro wozi pasażerów w Berlinie czy Rzymie

            • 2 0

        • licencja

          Do tego sie nadajemy.Solarisy produkowane na niemieckiej licencji, przy pomocy szwedzkiego sprzetu przy pomocy technologow produkcji z Indii w polskiej niskio-opodatkowanej specjalnej strefie ekonomicznej.Tyle mamy wspolnego z autobusami. Udpostepniamy potentatom tania sile robacza bez kwalifikacji i pozwalamy unikac placenia podatkow.

          • 5 12

    • (3)

      Myślę że z branżą techniczną w Polsce to nawet nigdy nie miałeś do czynienia.
      Udowadniasz to swoim bardzo zaściankowym podejściem do wykwalifikowanej kadry jaką posiadamy w kraju.
      Pracowałem w Niemieckiej firmie i wcale od nich jakościowo nie odbiegamy jeśli chodzi o temu podobny przemysł maszynowy.

      • 12 2

      • niemiecka technologia (2)

        Mialem okazje przeprowadzac audyt w niemieckiej firmie technologicznej i w polskiej z tej samej branzy (jednoczesnie byl to polski lider na rynku). Dojrzalosc polskiego procesu wytwarzania (a raczej jego brak) nie pozwolila na wydanie jakiegokolwiek certyfikatu zgodnosci co doprowadzilo do upadku tejze polskiej firmy. W tej chwili Niemcy dominuja na rynku.

        • 4 7

        • kontra (1)

          Ciekawe doświadczenie.
          Ja doświadczyłem także audytu w niemieckim oddziale, a konkretnie w Thyssen Krupp w Bremen i jeśli chodzi o certyfikaty to zdecydowanie mniej problemów było w Polsce.
          Każdy jak widać swoje zdanie na ten temat już wyrobione, ale jak widać taka nasza natura i dzięki temu się rozwijamy.
          Dobrze że się różnimy w poglądach na ten temat bo by było nudno jakby wszyscy korzystali z tych samych dóbr technologicznych.
          Wyobrażasz sobie np. żeby po ulicy jeździły same Golfy?

          • 10 2

          • Niemieckie zaklady Kruppa maja inna specyfike. Czesto obserwuje ze nie-niemieccy audytorzy prezentuja bardzo "upierdliwe" stanowisko w stosunku do Kruppa co wynika z tego czym zajmowaly sie te zaklady podczas wojny. Spojrz jak przebiega audyt w BMW w Monachium albo w Vermeire-Belting, a jak w Cegielskim albo w Fiacie w Tychach. Dwa swiaty.

            • 1 6

    • Fan niemieckiego złomu po wysokiej cenie za kg

      • 12 1

    • w dupie byles ............

      ....gowno widziales a pan henio i pan zdzisio maja co wlozyc do michy i ich pracodawca odprowadzi podatek do panstwa a tramwaj jest nowy i ma gwarancje co do mlotka to jest to podstawowe nazedzie w wielu dziedzinach .

      • 11 0

    • (1)

      pisze się Z NIEMIEC, a nie "z Niemczechów" -żenada

      • 4 1

      • Znalazl sie nauczycie polskiego

        Chyba dalo sie zrozumiec, co mialem na mysli? Cos zmienia tu Twoja inkluzja?

        • 0 9

    • Do rycha co w portki kicha

      Rychu ty juz dales dzis jeden komentarz w artykule o wywalaniu straganiarzy haha typowy stary komuch jesteś, obrońca chińskich majtów i golfów jedynek. Jakbyś miał mózg, a nie kał, to byś wpadł na to, że każdy normalny kraj wspiera swoją producje, ale według ciebie lepiej opłacać helmutów a we własnym kraju tworzyć bezrobocie...normalnie kartuzy z ciebie

      • 6 0

    • w polskiej fabryce

      Mogę cię zapewnić,że g... wiesz o produkcji w polskiej fabryce.Ale widocznie jesteś jednym z tych co siedzą na zasiłku od państwa,zwolnieni z pracy za czasów młotka i z nudów klepiesz byle co byle gadać.Tak się składa,że pracuję przy produkcji tych tramwajów i mogę cię zapewnić,że sprawność tych pojazdów jest na poziomie 99%,a przy produkcji używa się suwmiarek a nie łokcia.

      • 0 0

  • O władze miasta 2 raz w tej dekadzie przejadą się tramwajem ! (1)

    Pierwszy raz prezydenci i urzędnicy jechali tramwajem podczas uruchomienia linii na Chełm to teraz będzie ich ten drugi raz :-D

    • 39 3

    • może coś sie zapali

      zepsują hamulce, odpanie koło lub silnik,
      ale pewnie nie, ten JEDEN tramwaj do wozenia budyniu pewnie jakiś przegląd przejdzie.
      w koncu budyn to nie motłoch ktory moze jeździc byle czym.

      • 4 4

  • PESY - tramwaje które będą miały odstępy między przystankami. (2)

    • 5 6

    • Odstęp między wagonem a przystankiem będzie większy podobny do tego jak w SKM

      • 3 4

    • Bez przesady

      Matka/ojciec z wózkiem da spokojnie radę,a dla niepełnosprawnych zostaje automatyczna rampa :)

      • 4 1

  • Podobno te tramwaje niszczą torowisko poprzez większy nacisk kół na tory. (4)

    Jedyne miasto które o nacisku kół na tory pomyślało to Częstochowa.

    Nacisk kół w tramwajach PESY i Solaris jest taki jak na kolei - znacznie większy niż tradycyjne tramwaje.

    • 11 25

    • POdobno inzynierowie nie wyciagaja wnioskow (1)

      na podstawie tego co sie im POdoba, wydaje czy tez zdaje.To robia barany sejmowe, wiec wracaj juz na sale bo Cie marszalek laska przetrzebi a gajowy wiatrowka w zad strzeli.

      • 7 4

      • Do "Sceptic"
        o następny wyznawcza Kaczyńskich i Krzyża!

        Nie chcemy tu takich!

        • 4 5

    • Pal pies nacisk (1)

      Ale głośniejszych hamulców niż w pojazdach PESY to chyba nie ma :/

      • 3 1

      • Lepiej żeby były głośne

        niż żeby wcale ich nie było. :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.